handdator

Visa fullständig version : Bygga/bibehålla i samband med diet - Gör jag rätt?


Figgedy
2014-03-11, 09:44
Tjena!

Jag har länge suttit icke-registrerad på detta forum och läst alla tusentals trådar om deff, bulk och träning men aldrig tagit tag i min egna riktigt, fören nu.

En liten bakgrundshistoria:
Sommaren 2012 ställde jag mig på vågen som gav mig det otroliga talet 140 kg, paniken inom flödade och jag kände att jag måste ta tag i vikten nu. Jag började med 2 veckor att käka 800 kcal i shakes varje dag, sen blev jag så sjukt trött på att inte få tugga mat vilket resulterade i att jag blev beroende av att räkna och kontrollera kalorier i mat. I 8 månader åt jag 800 kcal i mat varje dag utan att fuska och jag gick ner till 83-85 kg. Jag höll vikten fram till maj 2013 då jag träffade en flicka och det blev goda middagar och många syndarhelger, dock tränade jag ca 2 gånger i veckan. Tidigt i januari 2014 efter julmat och nyårskröka låg jag på 99 kg och får panik och börjar korrigera maten igen samt har fått tips och tricks av vänner hur jag ska träna samt vilka tillskott jag borde ta. Jag började även ganska nyligen med periodisk fasta 16:8, äter inte mellan 2000-1200 och jag äter ca 1000-1500 kcal varje dag. När helgen kommer, framför allt lördagen kan det hända att man tar sig en godare matbit utan att tänka på kalorier samt kanske någon fest.

Idag ligger jag på 86-87 kg och har fått större biceps, rygg, mindre mage (fastare) och det känns bra men jag är fortfarande osäker på om jag gör rätt, jag vill ha lite mer tips och tricks.

Lite om mig
Jag har ett stillasittande jobb
Tränar varje vardag i ca 1-1½ timme, 3-4 dagar i veckan kör jag upperbody 1-2 dagar i veckan kör jag lowerbody, magövningar varje dag (situps, plankan etc), Kör 8x4 på allting samt 25 minuters crosstraining.

Matvanor/tillsatser
1 vitamin piller varje dag
1 skopa aminosyror som jag smuttar på mellan 0700-1200
1 sallad till lunch varje dag, oftast kycklingsallad med ca 0.5DL currysås.
3 (små)skopor PWO vid 1600
1 skopa aminosyror under träning ca 1630-1730/1800
1 DL proteinpulver med vatten efter träning
Middag vid 1830-1900 innehållandes mellan 400-700 kcal, alltid stekt broccoli till vad jag än äter (sallad, proteinpasta, kött). Sällan kolhydrater
Sist men inte minst något mindre precis innan 2000 då fastan börjar, knäckebröd, en proteinbar eller något sådant.

Just nu har jag fett på rygg samt mage som jag vill bli av med mest, framför allt mage.

Några tips? Gör jag tokfel? Ska jag fortsätta som jag gör? Get at me! :)

mazzee1
2014-03-11, 09:48
Vad tror du att du har i fettprocent? Längd?

Devil82
2014-03-11, 10:57
1500 Kcal är ganska lite.
Hur ser dina makros ut?

Du har hängt här ett tag. Varför följer du inte King Grubs deff guide?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

mattisjamtback
2014-03-11, 11:21
1000-1500 kcal är alltid för lite för en kille som tränar enligt mig. Vet inte hur din fettprocent ser ut men skulle rekommendera ett underskott på 500 - 1000kcal beroende på hur hög fettprocenten är.

Proteinet bör även vara runt 2g/kilo kroppsvikt.

Bryggan
2014-03-11, 11:44
Hur lång är du?

Sedan så tror jag du kan vara lugn för du verkar ha rätt mental inställning. Dock så handlar det mer om att byta ätbeteende mer än att vara superstrikt under nedgång i vikt till viktuppgång igen. Du måste finna din väg, som du trivs med och kan tänka dig leva med resten av ditt liv.

Figgedy
2014-03-11, 12:37
Vad tror du att du har i fettprocent? Längd?

Hej,

Ojdu, fettprocent har jag ingen koll på, hur mäter man detta?

Längd: 184 cm.

Figgedy
2014-03-11, 12:41
1500 Kcal är ganska lite.
Hur ser dina makros ut?

Du har hängt här ett tag. Varför följer du inte King Grubs deff guide?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Vill du förklara vad makro är? :)

1000-1500 kcal är alltid för lite för en kille som tränar enligt mig. Vet inte hur din fettprocent ser ut men skulle rekommendera ett underskott på 500 - 1000kcal beroende på hur hög fettprocenten är.

Proteinet bör även vara runt 2g/kilo kroppsvikt.

Jag vet att det är lite, MEN, så fort jag äter "normalt" (alltså enligt boken, inte mig) går jag upp i vikt, det går bara inte. Detta med kalorier in och kalorier ut stämmer fan inte in på mig. Fettprocenten är ett frågetecken tyvärr.

Hur lång är du?

Sedan så tror jag du kan vara lugn för du verkar ha rätt mental inställning. Dock så handlar det mer om att byta ätbeteende mer än att vara superstrikt under nedgång i vikt till viktuppgång igen. Du måste finna din väg, som du trivs med och kan tänka dig leva med resten av ditt liv.

Jag är 184 cm lång.
Mitt ätbeteende är lugnt nu, jag har tillräckligt mycket styrka för att klara vad som känns det som så som du säger, inställningen är på topp! Jag känner att som jag gör nu, fungerar skitbra. Men tips på både övningar, för mycket, för lite, andra substanser eller vad som är välkommet :)

Devil82
2014-03-11, 14:18
Vill du förklara vad makro är? :)



Jag vet att det är lite, MEN, så fort jag äter "normalt" (alltså enligt boken, inte mig) går jag upp i vikt, det går bara inte. Detta med kalorier in och kalorier ut stämmer fan inte in på mig. Fettprocenten är ett frågetecken tyvärr.



Jag är 184 cm lång.
Mitt ätbeteende är lugnt nu, jag har tillräckligt mycket styrka för att klara vad som känns det som så som du säger, inställningen är på topp! Jag känner att som jag gör nu, fungerar skitbra. Men tips på både övningar, för mycket, för lite, andra substanser eller vad som är välkommet :)

Makro är Protein, kolhydrater och fett. Hur mycket äter du av varje?

Vikt är inte farligt, så länge du inte ska tävla i någon viktklass. Om du är oerhört otränad så är det mesta av viktuppgången muskler och vatten som binds till musklerna.

Hur länge åt du som "boken" innan du gjorde mätningar?

vicarious
2014-03-11, 16:39
Sluta pilla med aminosyror på morgonen och under träningen, det kommer inte ge något annat än hål i plånboken (och kanske tänderna).

Ät mer, 1000-1500 kcal för din vikt och längd är för lite om du inte planerar att fortsätta extrembanta dig nedåt i vikt.


Detta med kalorier in och kalorier ut stämmer fan inte in på mig.

Vad får dig att tro att din kropp fungerar annorlunda än andras?

Fluency
2014-03-11, 18:01
Vad får dig att tro att din kropp fungerar annorlunda än andras?

Har samma problem dock. I och med en kraftig viktnedgång så har ämnesomsättningen förändrats så pass att jag tvingas ligga betydligt lägre än kalkyler estimerar.

Figgedy
2014-03-11, 19:49
Makro är Protein, kolhydrater och fett. Hur mycket äter du av varje?

Vikt är inte farligt, så länge du inte ska tävla i någon viktklass. Om du är oerhört otränad så är det mesta av viktuppgången muskler och vatten som binds till musklerna.

Hur länge åt du som "boken" innan du gjorde mätningar?

Jag äter proteinpasta en dag i veckan, 48 gram av den LowCarb-BjörnFerry grejen, annars aldrig kolhydrater. Fett, det vet jag inte riktigt, men det är inte mycket, fettet jag äter är det som finns i köttbiten jag äter, jag äter kanske 200-250g kött om dagen. Protein får jag i mig av köttet samt proteindryck, sen vet jag inte om jag kan räkna in aminosyrorna också? Jag åt som "boken" i 3-4 månader och då gick jag upp nästan 15 kilo.

Sluta pilla med aminosyror på morgonen och under träningen, det kommer inte ge något annat än hål i plånboken (och kanske tänderna).

Ät mer, 1000-1500 kcal för din vikt och längd är för lite om du inte planerar att fortsätta extrembanta dig nedåt i vikt.

Vad får dig att tro att din kropp fungerar annorlunda än andras?

Jag har blivit väldigt propsad att dricka aminosyror, från flera håll och från folk som tränat hela livet och är "djur". Varför ska jag inte göra det? Plånboken gör mig inget.

Min kropp fungerar annorlunda gissningsvis för min extremtbanting på 800 kcal i 8-9 månader, jag har ställt om hela mitt system. Skulle jag äta säg 1500-2000 kcal om dagen är det garanterad viktuppgång. Mellan september-december gick jag upp nästan 15 kilo.

Har samma problem dock. I och med en kraftig viktnedgång så har ämnesomsättningen förändrats så pass att jag tvingas ligga betydligt lägre än kalkyler estimerar.

Som du säger, man var dum och gick på extreme diet.

Sheogorath
2014-03-11, 19:53
Min kropp fungerar annorlunda gissningsvis för min extremtbanting på 800 kcal i 8-9 månader, jag har ställt om hela mitt system. Skulle jag äta säg 1500-2000 kcal om dagen är det garanterad viktuppgång. Mellan september-december gick jag upp nästan 15 kilo.


Ponera att det stämmer så handlar det ändå bara om att du i så fall minskat din kropps "energi ut"-del.

Figgedy
2014-03-12, 21:34
Ponera att det stämmer så handlar det ändå bara om att du i så fall minskat din kropps "energi ut"-del.

Jag har aldrig varit så aktiv i livet som jag är nu, när jag gick på min 800 kcal diet var jag dundergamer och satt bara och lirade datorspel. Nu gör jag saker på fritiden samt vardaglig träning.