handdator

Visa fullständig version : Aktivera rätt muskler, smärta, tips med mer


Skön
2014-03-10, 16:22
Jag har en lite instabil axel. När jag tränar överkroppen så brukar jag få ont och blir mycket öm kring infraspinatus. Jag har dålig rörlighet i infraspinatus och den gör ont efter hård träning (vilket jag inte bedriver).
Misstänker att jag kanske inte aktiverar trapezius och bakre axlar som jag ska.

Jag har kört all rehab man kan och synnerligen utåtrotationer (gör bara mer ont).

Det jag efterfrågar med min diffusa text är om någon har lite generella råd, tips på bra sjukgymnast ( Sthlm) eller bara lite hjälp med övningar för att liksom få musklerna att jobba korrekt

Payter
2014-03-10, 17:54
Turkish get ups med kettlebells har hjälpt min axel jättemycket.

Evolve
2014-03-10, 22:40
Troligtvis har du normal rörlighet infraspinatus men den är sträckt hela tiden på grund av muskel obalans. Du är helt enkelt för stark o tight i dina muskler på framsidan av överkroppen. Rekommenderar dig att stretcha nacken, bröstet o biceps efter varje träningspass men helst även dagar då du inte tränar. Ta det bara försiktigt i början; streching ska strama inte göra ont o ska hållas i 30 sek till en minut per muskel. Börja också värma upp rotatorkuffen ordentligt innan tung träning o börja köra mer övningar för baksida axlar, bröstrygg o speciellt skuldrorna. Massage för att ta bort muskelknutorna som du nog har kring skuldrorna in mot ryggraden kommer att hjälpa till och förhoppningsvis ta bort en del av smärtan. Kan tyvärr ta flera månader att bli av med besvären helt beroende på din obalans i muskelaturen o framåt roation av axlarna som obalnsen ofta skapar vilket ofta resulterar i smärta eller dåligt fungerande axlar. Lycka till

Skön
2014-03-11, 15:45
Turkish get ups med kettlebells har hjälpt min axel jättemycket.

Vad hade du för problem? Övningen ser mycket intressant ut. Hur ofta tränade du den? Körde du några andra övningar?

Skön
2014-03-11, 15:51
Troligtvis har du normal rörlighet infraspinatus men den är sträckt hela tiden på grund av muskel obalans. Du är helt enkelt för stark o tight i dina muskler på framsidan av överkroppen. Rekommenderar dig att stretcha nacken, bröstet o biceps efter varje träningspass men helst även dagar då du inte tränar. Ta det bara försiktigt i början; streching ska strama inte göra ont o ska hållas i 30 sek till en minut per muskel. Börja också värma upp rotatorkuffen ordentligt innan tung träning o börja köra mer övningar för baksida axlar, bröstrygg o speciellt skuldrorna. Massage för att ta bort muskelknutorna som du nog har kring skuldrorna in mot ryggraden kommer att hjälpa till och förhoppningsvis ta bort en del av smärtan. Kan tyvärr ta flera månader att bli av med besvären helt beroende på din obalans i muskelaturen o framåt roation av axlarna som obalnsen ofta skapar vilket ofta resulterar i smärta eller dåligt fungerande axlar. Lycka till

Jag har uteslutit min bröstträning till 99 % i nästan 2 år. Har som du rekommenderat försökt att stabilisera skuldrorna och serratus anterior. Just stretchingen gör ofta ont (känns som man drar i nerverna) men jag kanske skulle ta upp det igen för var ett tag sen jag gjorde det.

Igår så testade jag faktiskt axelpressar, typ det enda jag inte testat som behandlingsmetod. Det kändes bra på något sätt. Ingen smärta.

Mina problem syntes inte på magnetkamera.

Evolve
2014-03-11, 16:25
Sitter du mycket vid dator eller läser osv? Även detta gör att man drar fram axel partiet o spänner bröstmusklerna. så länge som man inte stretchar musklerna på framsidan så kommer inte musklerna på baksidan att kunna dra skuldror o axlarna på rätt plats. Har man haft dom här problemen länge så kan rygg musklerna helt enkelt ha glömt bort hur dom ska fungera o då behöver man träna upp det.
När du kör axelpressar bröstar du upp dig ordentligt då? Detta gör att axlarna hamnar närmare sitt rätta läge vilket kanske gör att du inte känner nån smärta då

Payter
2014-03-11, 18:21
Jag kunde inte sova med händerna bakom huvudet,svårt att föra händerna bakom ryggen och mer eller mindre omöjligt att träna bänk utan smärta.Had till och med börjat fundera på att gå till doktorn efter nästan 2 års problem.Började träna get ups 5x1 per sida med en lätt kettlebell och efter bara några veckor så hade axeln blivit så bra att jag kunde sova med händerna bakom huvudet,bänka etc.Tränade get ups 4-7 gånger i veckan beroende på arbete etc.