handdator

Visa fullständig version : Dålig kondition som ung ökar risken för tidig demens


King Grub
2014-03-10, 08:24
Patients with early-onset dementia are a significantly under-recognized subgroup of patients with an increasing prevalence. Epidemiological studies are limited and studies of modifiable risk factors, such as physical fitness, are lacking. We aimed to investigate the associations between cardiovascular fitness individually and in combination with cognitive performance at age 18 and risk of early-onset dementia and mild cognitive impairment later in life. We performed a population-based cohort study of over 1.1 million Swedish, 18-year-old, male conscripts, who underwent conscription exams between 1968 and 2005. These males were then followed for up to 42 years. Objective data on cardiovascular fitness and cognitive performance were collected during conscription exams and were subsequently linked with hospital registries to calculate later risk of early-onset dementia and mild cognitive impairment using Cox proportional hazards models controlling for several confounders. The scores from the exams were divided into tertiles (low, medium, high) for the analyses. The mean follow-up time for the analyses was 25.7 years (standard deviation: 9.3) and the median was 27 years. In total, 30 195 315 person-years of follow-up were included in the study. In fully adjusted models, both low cardiovascular fitness and cognitive performance (compared to high) at age 18 were associated with increased risk for future early-onset dementia (cardiovascular fitness, n = 662 events: hazard ratio 2.49, 95%, confidence interval 1.87-3.32; cognitive performance, n = 657 events: hazard ratio 4.11, 95%, confidence interval 3.19-5.29) and mild cognitive impairment (cardiovascular fitness, n = 213 events: hazard ratio 3.57, 95%, confidence interval 2.23-5.74; cognitive performance, n = 212 events: hazard ratio 3.23, 95%, confidence interval 2.12-4.95). Poor performance on both cardiovascular fitness and cognitive tests was associated with a >7-fold (hazard ratio 7.34, 95%, confidence interval 5.08-10.58) and a >8-fold (hazard ratio 8.44, 95%, confidence interval 4.64-15.37) increased risk of early-onset dementia and early-onset mild cognitive impairment, respectively. In conclusion, lower cardiovascular fitness and cognitive performance in early adulthood were associated with an increased risk of early-onset dementia and mild cognitive impairment later in life, and the greatest risks were observed for individuals with a combination of low cardiovascular fitness and low cognitive performance.

Brain. 2014 Mar 6. Cardiovascular and cognitive fitness at age 18 and risk of early-onset dementia.

VoDaresVins
2014-03-10, 09:26
Känner mig väldigt träffad av det här och oro för min situation på äldre dar. Har redan under många år haft problem med minnet och tankspriddhet. Ingen annan konditionsträning i unga år förutom skolgympan och lek. Tror peaken av min kondition hade jag i ca. 25 års ålder, dock inte vidare imponerande då heller.

Vad finns det för bevisade fungerande åtgärder man kan ta för att bromsa upp situation. Sköter nu kost och styrketräning, men inte mycket cardio. Inte heller nån annan hjärngympa än jobbet.

Simonser
2014-03-11, 20:58
Jag har också alltid varit lite tankspridd och glömsk. Ett tips angående daglig hjärngympa är sudoku/schack på mobilen när tillfälle ges och att göra saker på lite annorlunda sätt än man brukar. Till exempel öppna burkar med andra handen, borsta tänderna med vänster hand om du normalt gör det med höger. Såna smågrejer kan eventuellt förebygga åldersglömska.

Barbastark
2014-03-11, 21:31
Känner mig väldigt träffad av det här och oro för min situation på äldre dar. Har redan under många år haft problem med minnet och tankspriddhet. Ingen annan konditionsträning i unga år förutom skolgympan och lek. Tror peaken av min kondition hade jag i ca. 25 års ålder, dock inte vidare imponerande då heller.

Vad finns det för bevisade fungerande åtgärder man kan ta för att bromsa upp situation. Sköter nu kost och styrketräning, men inte mycket cardio. Inte heller nån annan hjärngympa än jobbet.

Finns mycket forskning som stödjer ett samband mellan kardiovaskulär prestationsförmåga och kognitiv sådan.

Samma sak med mindfulness meditation.

So keep on with dat cardio. Och ta gärna upp mindfulness meditation.

Linjedomarn
2014-03-11, 22:30
Dålig kondition = tränar ej = mindre blodgenomströmning i hjärnan.

Kanske något sånt?

VoDaresVins
2014-03-12, 09:38
Grejen är att jag har svårt att få de här delarna som en ändring i livsstil. Stryrketräning är nog enda grejen jag fått in i min livsstil. Har nog haft perioder med schack, soduko och löpning, men brukar mest bli några veckors period sedan kommer jag helt enkelt av mig. Mindfulness mediation låter intressant, ska kolla upp mera om det. Har även sett kurser ordnas om NLP (neuro linguistic programming?), men vet inte om de kan ge nåt.

När jag tänker på krämpor man kan få på äldre dar känns det som fysisk smärta skulle vara att föredra framför att bli dement och inte känna igen egna nära och kära.

z_bumbi
2014-03-12, 10:26
När du ändå är på gymmet så avsluta med 5-15 min konditiionsträning? När du är van så kan du få ganska hög kvalitet även på så kort tid och när du väl fått en hygglig kondition brukar det vara mycket enklare att träna mer.

VoDaresVins
2014-03-12, 13:08
När du ändå är på gymmet så avsluta med 5-15 min konditiionsträning? När du är van så kan du få ganska hög kvalitet även på så kort tid och när du väl fått en hygglig kondition brukar det vara mycket enklare att träna mer.

Känns jobbigare när garaget är mitt gym, så blir att ta en länk utomhus i så fall. Hur som helst, nåt ska jag nog ta tag i. Det här har legat i bakhuvet tidigare och den här studien gav mer bränsle till oron.
Väldigt imponerande omfattning på denna studie jämfört med de man vanligen ser.

Barbastark
2014-03-12, 14:03
Du kan ju även prova att kombinera meditation med konditionsträningen. Finns inget så gött som att lägga sig på ett skönt tempo och gå in i ett meditativt state aka bara "falla in i oblivion" som jag kallar det ;)

David_wigren
2014-03-12, 16:48
Om man har tur och har närmare än 1 mil till skola/jobb så kan man ju ta cykeln. Då får man in mycket kondition gratis, utan att förlora så mycket tid. Det är dessutom lätt att få till en vana.