handdator

Visa fullständig version : Hur många armhävningar kunde du göra innan du började träna?


Diomedea exulans
2014-03-09, 13:53
Med armhävningar menar jag egentligen "armböj". Alltså "pushups". Att man ligger på magen på golvet och pressar upp sig med armarna så man står på händer och fötter med benen och bålen i en rak linje.

Poll kommer.

mikaelj
2014-03-09, 13:59
Vad betyder "träna"? Om man lekte med kompisar som liten och hade dem på ryggen och tryckte sig undan gjorde man ju en armhävning.

Diomedea exulans
2014-03-09, 14:01
Vad betyder "träna"? Om man lekte med kompisar som liten och hade dem på ryggen och tryckte sig undan gjorde man ju en armhävning.

Träna organiserat.

mikaelj
2014-03-09, 14:05
Träna organiserat.

OK. Jag kan inte minnas att jag någonsin klarat av färre än 15 armhävningar, utan problem. När jag var liten gjorde vi inte heller fler än så på träningarna så siffran borde vara nämrare 25.

Philley
2014-03-09, 14:09
Innan jag började gymma gjorde jag runt 40 armhävningar tror jag, men tränade även kampsport då. Borde kunna göra lika många idag.

Diomedea exulans
2014-03-09, 14:11
Gjorde noll när jag började.

Rikard Jansson
2014-03-09, 14:12
18?

MentalogisT
2014-03-09, 14:14
Tror ärligt att jag faktiskt inte kunde göra en hel riktig armhävning, att gå ned så att näsan träffar golvet.

Ajemän
2014-03-09, 14:17
Klarade 27 innan jag började träna, då hade jag typ 0 träningsbakgrund, var 19 år och vägde 57kg @ 180cm

hugok
2014-03-09, 14:24
0, sen började jag köra armhävningar på knäna för att sen gå över till tå och när det va dags att skaffa gymkort gjorde jag lätt 40 strikta. Antar att det är 0 som gäller då? Inte för att jag körde speciellt organiserat med armhävningarna i början. Blev mer organiserad ca två år innan jag började lyfta då jag började köra 200 varje dag utspritt på 10 set.

Diomedea exulans
2014-03-09, 14:37
0, sen började jag köra armhävningar på knäna för att sen gå över till tå och när det va dags att skaffa gymkort gjorde jag lätt 40 strikta. Antar att det är 0 som gäller då? Inte för att jag körde speciellt organiserat med armhävningarna i början. Blev mer organiserad ca två år innan jag började lyfta då jag började köra 200 varje dag utspritt på 10 set.

Ja, jag skulle också säga att det är 0 som gäller där.

delizh
2014-03-09, 15:30
Innan jag började träna gjorde jag 20st ibland, kunde gjort mer, ca 30 kanske?
Nu gör jag 55st och väger ca 30kg mer

400
2014-03-09, 16:08
Klarade inte ens en, brukade göra på knä. Testade mitt max för ett tag sen och klarade 22 :)

Diomedea exulans
2014-03-09, 16:12
Jag borde delat upp pollen i en man- och en kvinnodel, det hade varit intressant.

Alexton
2014-03-09, 16:26
Började träna först när jag var 8-9 i form av karate.. sen över till simning direkt efteråt och sen tillbaka till kampsport innan jag satte foten på ett gym vid 19-20 års åldern.

Tror jag klarade 3 armhävningar eller något sådant vid 7 år.

När man höll på med kamsport så tog man närmare 40, då hade man iofs rätt låg vikt och bra uthållighet.

nissepelle
2014-03-09, 16:36
Har tränat under barnaåren, både spelat bandy, tennis, badminton och annat. Dock kunde jag aldrig göra en armhävning. När jag som 17 åring tog tag i mig själv och gick ned i vikt från 100kg till 85kg (194cm) och började träna så kunde jag plötsligt göra åtminstone 10. I dagsläget gör jag 40 stycken på 105kg kroppsvikt.

replacement
2014-03-09, 16:56
Kunde pressa ut 14 riktiga armhävningar när jag var som mest otränad.

Diomedea exulans
2014-03-09, 17:08
Verkar som att de flesta kunde göra några iallafall.

Som ni säkert har misstänkt så är en av mina poänger med tråden att utröna om jag har dåliga gener för styrketräning. (Enligt premissen "svag från början = dåliga gener".)

Fordon
2014-03-09, 17:17
tror jag klarade ca 50 stycken.

Men då hör det även till att man tryckte ner huvudet så man slapp gå hela vägen ner med bröstet för att nudda marken. Samt att jag vägde ca 60kg..

mikaelj
2014-03-09, 17:19
Verkar som att de flesta kunde göra några iallafall.

Som ni säkert har misstänkt så är en av mina poänger med tråden att utröna om jag har dåliga gener för styrketräning. (Enligt premissen "svag från början = dåliga gener".)

Hur såg din fritid som barn och ungdom ut?

Diomedea exulans
2014-03-09, 17:53
Hur såg din fritid som barn och ungdom ut?

Iofs. Satt och ritade, läste eller spelade Nintendo hela dagarna. Utom på skolgymnastien.

mikaelj
2014-03-09, 17:53
Iofs. Satt och ritade, läste eller spelade Nintendo hela dagarna. Utom på skolgymnastien.

Hur gammal var du när du började att regelbundet röra på dig?

Diomedea exulans
2014-03-09, 17:55
Hur gammal var du när du började att regelbundet röra på dig?

Var 13 när jag började lyfta bänkpress (det var den enda träning jag gjorde de första åren).

mikaelj
2014-03-09, 17:56
Var 13 när jag började lyfta bänkpress (det var den enda träning jag gjorde de första åren).

I övrigt stillasittande?

Hur länge tränade du endast bänkpress? Vad började du träna då?

Diomedea exulans
2014-03-09, 17:58
I övrigt stillasittande?

Nja, jag badade ofta på somrarna, och cyklade till skolan och kompisar.

Hur länge tränade du endast bänkpress? Vad började du träna då?

Två år. Sedan började jag jogga lite. När jag var 16 började jag även med karate.

mikaelj
2014-03-09, 18:09
Nja, jag badade ofta på somrarna, och cyklade till skolan och kompisar.

Två år. Sedan började jag jogga lite. När jag var 16 började jag även med karate.

OK. Det här är vad jag tror.

1. Någorlunda inaktiv barndom påverkar möjligheterna i framtiden, men kanske framförallt:
2. Du tränar fel, äter fel och/eller har felaktiga förväntningar på träningen.

Du verkar inte ha någon koll på hur du tränar tycker jag, baserat på din journal. Dessutom håller du tydligen på att ned i vikt. Då ökar man inte i styrka/muskelmassa.

Har du tydligt satt upp mål med din träning och gått igenom vilka steg du behöver ta för att nå de(t) mål(en), och inom vilken tidsperiod? Se även SMART.

Diomedea exulans
2014-03-09, 18:12
OK. Det här är vad jag tror.

1. Någorlunda inaktiv barndom påverkar möjligheterna i framtiden, men kanske framförallt:
2. Du tränar fel, äter fel och/eller har felaktiga förväntningar på träningen.

Du verkar inte ha någon koll på hur du tränar tycker jag, baserat på din journal. Dessutom håller du tydligen på att ned i vikt. Då ökar man inte i styrka/muskelmassa.

Har du tydligt satt upp mål med din träning och gått igenom vilka steg du behöver ta för att nå de(t) mål(en), och inom vilken tidsperiod? Se även SMART.

Den senaste veckorna har jag tränar rätt slumpmässigt, jag har en motivationssvacka och går bara dit och gör lite vad jag känner för.

Vad är SMART?

mikaelj
2014-03-09, 18:17
Den senaste veckorna har jag tränar rätt slumpmässigt, jag har en motivationssvacka och går bara dit och gör lite vad jag känner för.

Det låter som att du har tyckt att du har dåliga gener längre än ett par veckor. Har du någonsin haft ett SMART mål med din träning/kost/kropp?

http://sv.wikipedia.org/wiki/SMART_(m%C3%A5lformulering)

Diomedea exulans
2014-03-09, 18:19
Det låter som att du har tyckt att du har dåliga gener längre än ett par veckor. Har du någonsin haft ett SMART mål med din träning/kost/kropp?

http://sv.wikipedia.org/wiki/SMART_(m%C3%A5lformulering)

Det finns ingen Wikipediaartikel i länken.

Sverker
2014-03-09, 18:22
Kände mig stolt när jag kunde göra min första armhävning när jag var 8 år och tränade handboll med 9-åringarna. Låg hopplöst efter dem i flera år.
När man blev lite äldre ( 12 - 13 år ) kunde man göra armhävningar i sömnen.

Har maxa 75 st. Körde tills de andra grabbarna gav upp och det inte fanns någon anledning att fortsätta:d

mikaelj
2014-03-09, 18:24
Det finns ingen Wikipediaartikel i länken.

Kolozzeum kapade av före sista ), som du ser i texten du citerade. SMART (http://sv.wikipedia.org/wiki/SMART_(m%C3%A5lformulering)) *klick*

Diomedea exulans
2014-03-09, 18:26
Kolozzeum kapade av före sista ), som du ser i texten du citerade. SMART (http://sv.wikipedia.org/wiki/SMART_(m%C3%A5lformulering)) *klick*

Okej. Nej, nåt sånt mål har jag aldrig satt upp.

HenrikJ
2014-03-09, 18:28
cirkus 25 tror jag. lika många som jag kan göra nu. och då lyfter jag 3 gånger mer i bänken än jag gjorde då.

mikaelj
2014-03-09, 18:29
Okej. Nej, nåt sånt mål har jag aldrig satt upp.

Du har alltså inget tydligt mål med din träning och du tycker att din träning går dåligt?

Diomedea exulans
2014-03-09, 18:31
Du har alltså inget tydligt mål med din träning och du tycker att din träning går dåligt?

Ja, helt värdelöst dåligt går den. När folk frågar mig om träningsråd säger jag "jag ger aldrig träningsråd längre, jag har lyckats för dåligt med min egen träning för att anse mig vara kvalificerad".

mikaelj
2014-03-09, 18:33
Ja, helt värdelöst dåligt går den. När folk frågar mig om träningsråd säger jag "jag ger aldrig träningsråd längre, jag har lyckats för dåligt med min egen träning för att anse mig vara kvalificerad".

Du verkar inte förstå min vink så jag får skriva extra tydligt.

Du klagar på att din träning går dåligt och att du aldrig rör dig framåt, trots att du inte ens vet varför du tränar.

Börja med att ta reda på varför du tränar och hur du skall ta dig dit. Dela upp det i lämpligt antal steg. Utför de stegen.

Diomedea exulans
2014-03-09, 18:37
Du verkar inte förstå min vink.

Du klagar på att din träning går dåligt och att du aldrig rör dig framåt, trots att du inte ens vet varför du tränar.

Jo, jag förstod vinken utmärkt.

Jag vet visst varför jag tränar. För att få mer muskler och mindre fett. Men det är inget tydligt mål.

Förstår inte varför det skulle göra träningen dålig. Musklerna vet väl inte vad man har för mål i skallen? Bara man tränar hela kroppen tungt och regelbundet borde man bli starkare.

Allt annat blir man ju bättre på av att träna utan tydliga mål. Om jag börjar sticka dagligen så kommer jag vara bättre om tre månare än om idag, även om jag inte bestämt att "jag ska kunna sticka 1 meter halsduk på 10 % snabbare tid om 90 dagar".

mikaelj
2014-03-09, 18:39
Musklerna vet väl inte vad man har för mål i skallen? Bara man tränar hela kroppen tungt och regelbundet borde man bli starkare.

Hur bra har det fungerat för att nå ditt mål hittils, tycker du?

Diomedea exulans
2014-03-09, 18:40
Hur bra har det fungerat för att nå ditt mål hittils, tycker du?

Skitkasst. Jag fattar bara inte varför SMART-mål skulle vara viktigare i styrketräning än i allt annat.

mikaelj
2014-03-09, 18:42
Jag fattar bara inte varför SMART-mål skulle vara viktigare i styrketräning än i allt annat.

Din fråga utgår från ett felaktigt antagande: det är inte mindre viktigt i allt annat. Men det är en bisak.

Skitkasst.

OK. Med andra ord är "Musklerna vet väl inte vad man har för mål i skallen? Bara man tränar hela kroppen tungt och regelbundet borde man bli starkare." inte ett bra tillvägagångssätt för att få mer muskelmassa och minska i fett. Eftersom antagandet inte har fungerat hittils. Kan vi enas om det?

Diomedea exulans
2014-03-09, 18:44
Din fråga utgår från ett felaktigt antagande: det är inte mindre viktigt i allt annat. Men det är en bisak.

Men jag har ju blivit bra på annat, utan att ens försöka?

OK. Med andra ord är "Musklerna vet väl inte vad man har för mål i skallen? Bara man tränar hela kroppen tungt och regelbundet borde man bli starkare." inte ett bra tillvägagångssätt för att få mer muskelmassa och minska i fett. Eftersom antagandet inte har fungerat hittils. Kan vi enas om det?

Ja. (Vad det nu beror på är en annan femma.)

mikaelj
2014-03-09, 18:47
Men jag har ju blivit bra på annat, utan att ens försöka?

Betyder det automatiskt att du kan överföra det tankesättet till allt annat i livet? För alla aktiviteter A du kan komma på, kommer du bli bra på A utan att ens försöka? Varför är träning en sådan aktivitet?

Ja. (Vad det nu beror på är en annan femma.)

Bra! Analysera huvuddelarna av det du gör nu, och så ändrar du någon/några av parametrarna, kör så i någon månad, utvärderar. Repetera tills nöjd.




(Alternatitv gör det enkelt för dig och laddar hem Norgeprogrammet från styrkeloft.nu eller något av programmen som är sammanställda på team9001.se och börjar träna efter det.)

Riddle
2014-03-09, 18:54
Vet att jag har gjort kring 80st(när jag var typ 12 så brukade jag alltid göra så många jag orkade innan jag gick och la mig), dock var det inte speciellt strikta. Strikt kanske jag hade kunnat klämma ut dryga 30 kanske

Diomedea exulans
2014-03-09, 19:07
Betyder det automatiskt att du kan överföra det tankesättet till allt annat i livet? För alla aktiviteter A du kan komma på, kommer du bli bra på A utan att ens försöka? Varför är träning en sådan aktivitet?

Jag vet inte. Jag har aldrig blivit bra på något med mening, så jag vet inte hur det funkar att bli det. :)

(Alternatitv gör det enkelt för dig och laddar hem Norgeprogrammet från styrkeloft.nu eller något av programmen som är sammanställda på team9001.se och börjar träna efter det.)

Tack! Menar du "Treningsprogram for nybegynnere"?

Edit: Det verkar kräva utrustning, jag vill inte köpa en böjdräkt eller bänktröja. :P

mikaelj
2014-03-09, 19:11
Jag vet inte. Jag har aldrig blivit bra på något med mening. :)

Där har vi lite av ditt problem. ;-)

Tack! Menar du "Treningsprogram for nybegynnere"?

Japp! Det finns eventuellt översatt, t ex på Kolozzeum, skulle jag tro. Kolla runt lite på nätet. "Norsk mängdträning". http://styrkeloft.no/treningsprogram/ -> Mengdetreningsprogram är utan utrustning. Kolla också http://team9001.se för några av Sheikos program. De är också volymprogram.

Det är ett nybörjarprogram för att bli bra på styrkelyft, vilket ihop med den norska filosofin om att man ska träna ofta med hög volym blir mer av ett muskelbyggarprogram fokuserat på styrka i knäböj, bänkpress och marklyft.

Ihop med komplement för de andra delarna av kroppen ger det en allsidig träning där muskeltillväxt och skadefrihet prioriteras. Du får ett schema att följa. Om du sätter in ärliga vikter i programmet, följer det och äter som du skall, och du därefter finner att du inte har gjort några som helst ökningar... Då är du berättigad till att klaga!

(Det finns andra program som också är bra, men min personliga åsikt är att man som nybörjare bör se till att bli stark före man jagar pymp & kontakt, tränar på känsla och "mejslar ut detaljer")

Diomedea exulans
2014-03-09, 19:24
Tack!


(Det finns andra program som också är bra, men min personliga åsikt är att man som nybörjare bör se till att bli stark före man jagar pymp & kontakt, tränar på känsla och "mejslar ut detaljer")

Oroa dig inte, kontak, pump och tryck har jag aldrig lyckats få ändå, så det har jag slutat bry mig om för längesen. :P

mikaelj
2014-03-09, 19:27
Tack!

Oroa dig inte, kontak, pump och tryck har jag aldrig lyckats få ändå, så det har jag slutat bry mig om för längesen. :P

Finemang. Det viktigaste är som sagt inte ett specifikt schema, utan att du följer det en längre tid för att utvärdera. Valet av just det schemat är för att det är ett grundträningsprogram vars syfte är att öka muskelmassa och styrka, till skillnad från toppningsprogram som är specifika för att öka max i styrka, något som inte verkar vara vad du är ute efter. Lycka till!

r1kkie
2014-03-09, 20:02
När jag gjorde lumpen så gjorde jag 32st med taktpinne 1sek upp å 1sek ner. Polare låg framför å hade knytnäven i golvet så man skulle ner med bröstet i knytnäven.
Otränad? Hade spelat fotboll sen jag va 4år typ, thats it. 59kg på 180cm. Big boy. :D

Diomedea exulans
2014-03-09, 20:17
Finemang. Det viktigaste är som sagt inte ett specifikt schema, utan att du följer det en längre tid för att utvärdera. Valet av just det schemat är för att det är ett grundträningsprogram vars syfte är att öka muskelmassa och styrka, till skillnad från toppningsprogram som är specifika för att öka max i styrka, något som inte verkar vara vad du är ute efter. Lycka till!

Får nog bli ett framtida projekt dock (så du inte börjar följa min journal i onödan eller nåt), med jobbsituationen hinner jag bara med ganska korta pass.

mikaelj
2014-03-09, 21:07
Får nog bli ett framtida projekt dock (så du inte börjar följa min journal i onödan eller nåt), med jobbsituationen hinner jag bara med ganska korta pass.

Nu är du väl allt lite väl stöddig. Den där självsäkerheten passar dig inte...

Diomedea exulans
2014-03-09, 21:12
Nu är du väl allt lite väl stöddig. Den där självsäkerheten passar dig inte...

Menade bara: Så du inte otåligt väntar på att jag ska följa dina tips.

mikaelj
2014-03-09, 21:15
Menade bara: Så du inte otåligt väntar på att jag ska följa dina tips.

Nejdå, du gör ju vad du vill. Jag är bara glad om jag kan hjälpa till. Därför lycka till. :-)

dluddeckens
2014-03-09, 21:34
Sämst poll på länge :D


Använd intervall nästa gång på svaren..

David_wigren
2014-03-09, 22:05
Jag minns att jag gjorde mycket armhävningar i högstadiet innan jag började "gymma". Gjorde som mest 200st, förmodligen med VÄLDIGT diskutabelt utförande. I lumpen blev det striktare. Då gjorde jag 70 strikta med distinkt paus i botten och i toppen mellan varje repetion och räknade högt "BÖJ" och "STRÄCK". Befälen var ganska snabba med att låta mig hålla i BRAK:en varje morgon. Jag tyckte det var ganska skoj, men inte de andra i plutonen :) Idag gör jag nog bara runt 40-50 armhävningar med sådant utförande, trots nästan ett årtionde med gymmande till och från. Så jag är alltså sämre på armhävningar nu när jag tränar på gym än vad jag var innan. Jag tror det illustrerar ganska bra att man blir duktig på det man tränar. Det man inte tränar, tappar man så småningom.

J.V
2014-03-09, 22:11
30+. Om man nu räknar innan jag börja med styrketräning i en skivstångslokal.

Det blev en hel del armhävningar åren innan det i och med hockey-, fotboll- och innebandyfys.

Linjedomarn
2014-03-09, 22:58
100+

Langster
2014-03-09, 23:24
När jag började träna kampsport var jag 11, då gjorde vi 10 armhävningar vid kanske 3-4 tillfällen per pass. Det hade jag inga problem med iaf. Hade inte tränat något alls innan dess, förutom gympan i skolan.
Jag var rätt stillasittande och lat innan dess. Satt och ritade och spelade TV-spel mest på fritiden.

Innan jag började styrketräna så kunde jag göra 50 lätt. Man gjorde mycket armhävningar i kampsporter, iaf på den tiden jag höll på med det.

Captainwide
2014-03-09, 23:27
Var nästintill fysiskt oaktiv innan jag började styrketräna. Så 0 med andra ord. Men då prioriterade man ju viktigare saker så som att klara ut GTA San Andreas utan att dö en enda gång istället för att göra konstiga akrobatiska övningar. :D

Landström
2014-03-10, 13:30
4-5 st gjorde jag på pojkrummet när jag började intressera mig för styrketräning.

Det var dock ordentliga och riktiga armhävningar. Majoriteten av de armhävningar man får se av diverse utövare har ett (ofta kraftigt) reducerat rörelseomfång. Så pass dåligt så jag helst inte kallar dem armhävningar.

Pepz
2014-03-10, 13:31
gjorde väl i alla fall 20st på fotbollen