handdator

Visa fullständig version : Hur motverka muskeltrötthet under morgonträning?


cAase
2014-03-09, 13:47
Majoriteten av mina pass sker på mornarna. Träningspasset är tyvärr väldigt tätt inpå uppvaknandet.

Jag vaknar ofta klockan 8. Trycker i mig 25g malto, 600mg koffein och 10g EAA. Sen är jag på gymmet 8.30 ungefär. Problemet är att musklerna är helt och hållet "mjuka" under större delen av passet. Det händer även att jag tränar på eftermiddagen (beroende på hur jag jobbar) och dessa pass går mycket bättre. T.ex. på mornarna klarar jag kanske 5x135kg i bänkpress, medan på eftermiddagen klarar jag 7x135. Slutsatsen är given, jag lyfter tungt när kroppen egentligen inte är 100% vaken än. Finns det något speciellt sätt jag kan värma upp på för att få musklerna att vakna? Jag har också testat vakna 0800, och börjat lyfta klockan 9, samma sak där.
Såhär ser mina uppvärmningsset ut;
30 x stången
10x40
5x60
5x80
5x100

1a arbetsset - 5x135

Tyvärr är uppvärmning min akilleshäl, jag lägger absolut för lite tid på det. Har ni några tips på något jag ska korrigera?

svenbanan
2014-03-09, 13:51
Ja.
Gå upp tidigare.
Ät frukost.
Kort joggingtur för att få liv i kroppen.
Värm upp ordentligt.

Alternativt skit i att träna på morgonen.

Ajemän
2014-03-09, 14:20
En fet pwo och en snuskigt kall dusch. Prova :)

cAase
2014-03-09, 14:42
En fet pwo och en snuskigt kall dusch. Prova :)

Har mycket svårt för diverse PWO:s, brukar intala mig att koffein är nyckelingrediensen i samtliga PWO:s och det kör jag redan höga doser utav. Men det kan absolut inte skada att testa. En kall dusch ska jag absolut prova på.

Sen vet jag inte om jag kanske borde ösa på mer med malto alternativt en redig portion mat innan passet. På mornarna har jag absolut 0 tryck. När jag kör på eftermiddagarna syns varenda åder på kroppen, medan jag är slät som under morgonpassen. Å andra sidan är trycket alltid sämre på mornarna, så det är väl bara att acceptera.

Ungkarlsliv
2014-03-09, 16:26
Min klocka ringer 04.30 varje morgon gör första setet runt 05 och jag har aldrig upplevt det du upplever. Jag brukar ta 10g aminosyror och lite koffein, promenerar 10min till gymmet. I ditt fall nämnde du ett bänkpass så tar ett exempel därifrån. Jag kör 3 giantsets med rotatorcuffar, sidolyft, band pullaparts och armhävningar, väldigt lätt på allting, bara för blodflöde och uppvaknande. Sen börjar jag på stången gör 5x2 där, sen 40-50-60-70-80-90kg mellan 2-5 reps på varje set, sen börjar oftast mina arbetsset någonstans därefter. Under uppvärmningen blir det runt 60-90sek mellan seten och försöker dricka mycket vatten också då jag lätt känner mig uttorkad sådär direkt på morgonen. Se också till att varje repp under hela uppvärmningen ser exakt likadana ut som dina arbetsreps teknikmässigt. Är det böj eller mark tillkommer det fler övningar innan uppvärmning i huvudövningen+ fler uppvärmningsset i huvudövningen och stretchning för tillexempel fotlederna. Lägger oftast 30-35min på uppvärmning.

Sen jag började göra det här har jag aldrig haft någon skada eller känning någonstans, samt att jag känner mig starkare och explosivare och tekniken är bättre.

Sheogorath
2014-03-09, 16:35
Det finns ingen PWO idag som säljs på den reguljära marknaden som ger mer PWO-effekt än samma dos koffein från koffeintabletter.

Vi får väl se hur det blir när "Frenzy" kommer, däremot. Antingen har DS hittat en ny kinakemikalie som de spikat sin nya produkt med eller så marknadsför de Craze igen under nytt namn men utan föroreningar för att plocka ut lite mer pengar på hypen, innan folk inser att de hade gjort bättre i att ta en koffeintablett istället.

Ajemän
2014-03-09, 16:46
Har mycket svårt för diverse PWO:s, brukar intala mig att koffein är nyckelingrediensen i samtliga PWO:s och det kör jag redan höga doser utav. Men det kan absolut inte skada att testa. En kall dusch ska jag absolut prova på.

Sen vet jag inte om jag kanske borde ösa på mer med malto alternativt en redig portion mat innan passet. På mornarna har jag absolut 0 tryck. När jag kör på eftermiddagarna syns varenda åder på kroppen, medan jag är slät som under morgonpassen. Å andra sidan är trycket alltid sämre på mornarna, så det är väl bara att acceptera.


Jag vet att Kenny Dahlström föreläser om hormoner och träning, och det han förklarar är att en kalldusch ger ett adrenalinpåslag som drar ner på kortisolnivåerna, som är högst på morgonen....Jag har inte rotat i det mer, men vet att det är en kunnig man, och jag upplever en positiv effekt av en kalldusch, så det är värt att prova :)

Sheogorath
2014-03-09, 16:50
Svårt att komma upp på morgonen? Svårt att komma ut i spåret? Börja dagen med en KALLDUSCH för att komma igång!

;)

Alfers
2014-03-09, 16:55
Gå upp ännu tidigare?
Mvh börjar jobbet klockan 7.

lillmesen
2014-03-09, 18:06
Ät rejäla mängder kolhydrater innan sänggående

exevision
2016-10-01, 14:34
Bumpar lite.
Kan det vara så att en del personer kan prestera bättre på morgonen pga gener och/eller vana?

J.V
2016-10-01, 14:57
Bumpar lite.
Kan det vara så att en del personer kan prestera bättre på morgonen pga gener och/eller vana?Vet inte vad forskningen sager, men jag borjade jobba 4:45 pa morgonen sex dagar i veckan under nastan tva ars tid. Jag var ett javla vrak varje morgon oavsett om jag sov 5-10 timmar, jag kunde inte vanja kropp eller knopp.

Pa kvallarna var och ar jag daremot i princip alltid pigg, hur lite jag an sovit. Jag vaknar inte ordentligt forran sent pa eftermiddagen. :p

exevision
2016-10-01, 15:02
Vet inte vad forskningen sager, men jag borjade jobba 4:45 pa morgonen sex dagar i veckan under nastan tva ars tid. Jag var ett javla vrak varje morgon oavsett om jag sov 5-10 timmar, jag kunde inte vanja kropp eller knopp.

Pa kvallarna var och ar jag daremot i princip alltid pigg, hur lite jag an sovit. Jag vaknar inte ordentligt forran sent pa eftermiddagen. :p

Och jag är tvärtom ;)

baktung
2016-10-01, 16:55
Gå upp ännu tidigare?
Mvh börjar jobbet klockan 7.

Detta. Borde väl inte vara svårare än så? Jag stiger alltid upp minst två timmar innan jag äntrar gymmet.

exevision
2016-10-01, 19:51
Intressant artikel: http://traningslara.se/vilken-tid-pa-dygnet-ska-man-styrketrana/
Man kan tydligen vänja sig vid morgonträning. Men kanske finns individuella skillnader för det.
Tycker artikeln var läsvärd. Om inte annat så kan man iaf läsa summering! Saknar författaren här på kolozzeum..