handdator

Visa fullständig version : Kan detta schema räcka för hälsa?


Diomedea exulans
2014-03-09, 00:35
Om man bara vill åt hälsoeffekterna av träning, kan detta schema räcka?

Måndag: Knäböj, bänkpress, stångrodd.
Fredag: Marklyft, press, supinerade chins.

Ett set på vardera övning, 3-12 reps, till failure eller nära.

Vardagsmotion: Minst 30 minuter promenad minst 5 dagar i veckan.

Tack på förhand!

r1kkie
2014-03-09, 01:01
Om man bara vill åt hälsoeffekterna av träning, kan detta schema räcka?

Måndag: Knäböj, bänkpress, stångrodd.
Fredag: Marklyft, press, supinerade chins.

Ett set på vardera övning, 3-12 reps, till failure eller nära.

Vardagsmotion: Minst 30 minuter promenad minst 5 dagar i veckan.

Tack på förhand!

Byta ut en promenad till nått lite mer pulshöjande så funkar det alla tiders.

Diomedea exulans
2014-03-09, 01:02
Byta ut en promenad till nått lite mer pulshöjande så funkar det alla tiders.

Har lite svårt att hitta nåt som inte gör ont i antingen ett knä eller en axel…

Men tack för svar! :thumbup:

r1kkie
2014-03-09, 01:13
Har lite svårt att hitta nåt som inte gör ont i antingen ett knä eller en axel…

Men tack för svar! :thumbup:

Simmning kanske? Kräver kanske en del teknik men det kan man träna upp.

100
2014-03-09, 01:21
Om det är endast god hälsa du vill ha, så bör du enligt mig hålla dig till cardio och maskiner.

CalleP
2014-03-09, 04:09
Kör Z-bumbis nybörjare program. Bygger säkert lite muskler på köpet också ska du se och inte många övningar där där skaderisken är speciellt hög.

Lycka till.

Diomedea exulans
2014-03-09, 10:43
Simmning kanske? Kräver kanske en del teknik men det kan man träna upp.

Simning har jag prövat och det är rätt trevligt, men simhallen här har dumma öppettider. :smash:

Kör Z-bumbis nybörjare program. Bygger säkert lite muskler på köpet också ska du se och inte många övningar där där skaderisken är speciellt hög.

Lycka till.

Tack, men nu var jag ute efter ett mer minimalistiskt schema.

Sheogorath
2014-03-09, 10:45
Spinning

z_bumbi
2014-03-09, 10:54
För hälsa är det bättre att hålla repsen högre och hålla sig långt från failure så om du av någon anledning hatar styrketräning så försök i alla fall köra en halv pyramid så att du får mer nytta av uppvärmningen.

Diomedea exulans
2014-03-09, 11:01
För hälsa är det bättre att hålla repsen högre och hålla sig långt från failure så om du av någon anledning hatar styrketräning så försök i alla fall köra en halv pyramid så att du får mer nytta av uppvärmningen.

Okej! Men min tanke var att om man håller sig nära failure så klarar man sig med mindre volym?

Loke
2014-03-09, 13:45
Jag skulle inte ha med bänkpress i ett schema för hälsa. Det är inte så att bänkpress nödvändigtvis är dåligt, men det finns vanliga svagheter som gör bänkpressen svår att göra och som inte blir bättre av att man bänkar. Till skillnad från tex marklyft, där det finns vanliga svagheter som gör övningen svår, men marklyft är ett bra sätt att träna upp dessa, så den som markar regelbundet bör inte få dem.

Jag saknar även lite komplexitet. Vill man vara hälsosam i den bemärkelsen att man klarar att arbeta fysiskt med kroppen så tror jag det är viktigt att lära sig slänga saker på ett bra sätt. Åtminstone kettlebellswings, men gärna också typ frivändningar.

Men detta är detaljer, gör som du vill.

filmjölk
2014-03-09, 21:20
Nu har inte det här med trådens egentliga frågeställning att göra men iaf.

Skärp dig, träna för hälsa? Är det ett sätt att kasta in handduken för att du inte fått de resultat som du vill? Hela livet består av uteblivna resultat, krossade förväntningar och misslyckanden även om man försöker sitt bästa, så med en halvtaskig approach går det om möjligt ännu sämre.

Det finns inget magiskt program som följer minsta motståndets lag och ger någonting. Du behöver inget "hälsoprogram" du behöver ett "man up-program" och ta i, lida, få ont, skrika och svettas. Du behöver bli rödsprängd i ögonen kämpa så att du snyftar och tårarna rinner.

Du behöver plugga igen öronen med agressiv musik, du behöver tagga till och bli förbannad, du skall inte göra 2*8 på tre set sen är det bra, varenda set skall vara förbi fail, göra ont, få dig att grimasera och grymta. Du behöver fler set, fler reps, mer smärta, och ta i.

Du behöver ändra mentalitet, du är ingen snäll intellektuell hipster föeställ dig att du är svagbegåvad riktigt förbannad och hatisk.

lillmesen
2014-03-09, 21:21
Som motpol till Filmjölks förslag härovan kontrar jag med "Yoga"

Diomedea exulans
2014-03-09, 22:08
Nu har inte det här med trådens egentliga frågeställning att göra men iaf.

Skärp dig, träna för hälsa? Är det ett sätt att kasta in handduken för att du inte fått de resultat som du vill? Hela livet består av uteblivna resultat, krossade förväntningar och misslyckanden även om man försöker sitt bästa, så med en halvtaskig approach går det om möjligt ännu sämre.

Det finns inget magiskt program som följer minsta motståndets lag och ger någonting. Du behöver inget "hälsoprogram" du behöver ett "man up-program" och ta i, lida, få ont, skrika och svettas. Du behöver bli rödsprängd i ögonen kämpa så att du snyftar och tårarna rinner.

Du behöver plugga igen öronen med agressiv musik, du behöver tagga till och bli förbannad, du skall inte göra 2*8 på tre set sen är det bra, varenda set skall vara förbi fail, göra ont, få dig att grimasera och grymta. Du behöver fler set, fler reps, mer smärta, och ta i.

Du behöver ändra mentalitet, du är ingen snäll intellektuell hipster föeställ dig att du är svagbegåvad riktigt förbannad och hatisk.

Jag uppskattar din åsikt!

Som motpol till Filmjölks förslag härovan kontrar jag med "Yoga"

Never! Har mycket ömtåliga leder som inte tål stretching överhuvudtaget. (Prövade en riktigt lugn yogalektion en gång där det bara var kvinnor över 60 och jag, jag hade ont i ryggen i tre dagar efteråt.)

z_bumbi
2014-03-10, 07:56
Jag skulle inte ha med bänkpress i ett schema för hälsa. Det är inte så att bänkpress nödvändigtvis är dåligt, men det finns vanliga svagheter som gör bänkpressen svår att göra och som inte blir bättre av att man bänkar.

Vilka svagheter skulle det vara?

Wormzie
2014-03-10, 08:59
Vill du åt alla hälsoeffekter så är jag på Sheos spår med intensiv konditionsträning (t.ex. spinning) ett par gånger i veckorna utöver att du fortsätter med vardagsmotion samt minskar stillasittande i vardagen som är en stor riskfaktor. Styrketräna 2 gånger i veckan också.

Beemel
2014-03-10, 09:58
du är ingen snäll intellektuell hipster föeställ dig att du är svagbegåvad riktigt förbannad och hatisk.


Hahaha, du är min idol från och med nu!