handdator

Visa fullständig version : Deff exempel från Forma kroppen boken


Dödslyft
2014-03-08, 18:29
Tjenare, jag har planerat att gå ner en del i vikt efter ett längre uppehåll.

Vill gärna ha det lite styrt till en början med vad jag ska äta, jag har köpt och läst boken "forma kroppen och maximera din prestation", och där i ger dom exempel på hur en dag under deff kan se ut.

Vad tror ni, kan man köra det upplägget under en längre tid eller är det någon som på rak arm kan se om det blir för mycket eller för lite av något?

Nicklas och Jacob är ju väldigt kunniga men jag vet inte riktigt om det är tänkt att man ska kunna äta detta varje dag under ett par månader.

Så här ser det ut.

Mål 1:

Ägg, 2st
Havregryn, 60g
Mjölk 3%, 2dl

Mål 2:

Nötfärs 10%, 150g
Ris parboiled, 40g
Löl gul, 15g
Broccoli, 250g
Krossade tomater, 200g
Ost 17%, 25g

Mål 3:

Potatis, 200g
Kycklingfilé, 200g
Smör 80%, 10g
Ost 28%, 30g
Vitkål, 200g
Rapsolja, 10g

Mål 4:

Keso 4%, 250g

Totalt ca: 1997kcal, 182g protein, 144g kolhydrater, 77g fett.

Det stod också att man kunde skära ner på fett för mer protein om man ville.

Synpunkter och övrig diskussion? :)

raddum
2014-03-08, 18:32
Bra bok och rimlig diet, sen beror det så mycket på hur stor man är, hur aktiv man är och overall individuell metabolism, men för all del, testa

frekar3
2014-03-08, 18:57
Helt okej, dock lite för lite kalorier i överlag IMO. :)

Under mina tidigare dieter har jag avslutat omkring 2500 kcal och jag inbillar mig i alla fall att många har ett för stort underskott under diet (vilket gör att att de tappar lite för mycket ffm än nödvändigt..)

Dödslyft
2014-03-08, 20:33
Låter gött!

Kroppsvikten är i dagsläget 90kg och jag har tänkt gå ner till en 77-75kg, har kontorsjobb så jag gör inte åt så mycket kalorier utanför träningen, så en 2k kan nog vara lagom.

Hade lite funderingar på den mängden fett varje dag, blir inte lite mycket eller vad tror folk?

R Scarpa27
2014-03-08, 20:37
Låter gött!

Kroppsvikten är i dagsläget 90kg och jag har tänkt gå ner till en 77-75kg, har kontorsjobb så jag gör inte åt så mycket kalorier utanför träningen, så en 2k kan nog vara lagom.

Hade lite funderingar på den mängden fett varje dag, blir inte lite mycket eller vad tror folk?

77g fett på 90kg e absolut inte överdrift, snarare tvärtom.
men 2k per dag med träning hmm =/...

sedan 150g nötkött till lunch 7 dagar i veckan hmm.

StarkaUlf
2014-03-08, 20:51
Makronutrient-fördelningen tycker jag ser närmast perfekt ut.

Eventuellt skulle jag ha dragit ner aningen på kolhydrater/fett och lagt till lite mer protein (om du väger 90 kg), men absolut inget som behövs.

sigill
2014-03-08, 21:09
Makronutrient-fördelningen tycker jag ser närmast perfekt ut.

Eventuellt skulle jag ha dragit ner aningen på kolhydrater/fett och lagt till lite mer protein (om du väger 90 kg), men absolut inget som behövs.

Han har förmodligen ganska mycket att ta av så det behövs nog inte alls.

---

2 dl mjölk till frukosten är overkill enligt mig. 1 dl räcker långt till 60 g havregryn. Jag hade lagt till ett äpple istället, för kosten känns ganska tråkig utan frukt. Det blir fullt tillräckligt med mejeriprodukter ändå med det där schemat:

1 dl mjölk
55 g ost
250 g keso.

raddum
2014-03-08, 21:39
Det är väl inte precis tänkt att man ska äta exakt såhär varje dag, utan bara ett bra exempel

Dödslyft
2014-03-08, 22:01
77g fett på 90kg e absolut inte överdrift, snarare tvärtom.
men 2k per dag med träning hmm =/...

sedan 150g nötkött till lunch 7 dagar i veckan hmm.

Vad är hmm med nötkött? :)

Han har förmodligen ganska mycket att ta av så det behövs nog inte alls.

---

2 dl mjölk till frukosten är overkill enligt mig. 1 dl räcker långt till 60 g havregryn. Jag hade lagt till ett äpple istället, för kosten känns ganska tråkig utan frukt. Det blir fullt tillräckligt med mejeriprodukter ändå med det där schemat:

1 dl mjölk
55 g ost
250 g keso.

Ja det är sant, ett litet äpple kunde man ju klämma till vid sidan av ändå, det är väl inte så mycket kalorier i ett sådant :)

Det är väl inte precis tänkt att man ska äta exakt såhär varje dag, utan bara ett bra exempel

Nej det tror jag inte är tanken heller, samtidigt så är det skönt att ha en plan att följa, och iallafall till en början käka samma grejer för enkelhetens skull och annat :)

Andromeda
2014-03-09, 11:54
Nej det tror jag inte är tanken heller, samtidigt så är det skönt att ha en plan att följa, och iallafall till en början käka samma grejer för enkelhetens skull och annat :)

Det blir mycket roligare att variera sig lite. Jag har själv deffat på en eller två varianter på menyn vid ett tillfälle, och det var riktigt tråkigt och kändes riktigt tvångsmässigt. Dessutom kommer dina kollegor att böja tråka dig för att du alltid har samma matlåda, den kommer lätt att bli det självklara diskussionsämnet i början av varje lunch ;)

Det är större sannolikhet att du genomför deffen till slut om du varierar kosten lite tror jag. Det behöver inte vara så jäkla noga. Exempel: En förp. benfri kotlett väger 500 g. Den innehåller 6 kotletter. Då borde 1,5 kotletter vara ungefär 125 g. Och potatis, ris och pasta kan man väga någon gång för att få ett hum, sen är det bara att höfta. Att lgga till en joggingtur varannan dag eller en daglig promenad gör rätt mycket det också.

sockerfar
2014-03-09, 13:11
Alla är vi olika och jag tror det där bara är ett exempel på hur ett upplägg kan se ut. Vissa tycker det är smidigt att äta lika varje dag, medans andra som jag själv tycker det blir väldigt tråkigt.

Jag har testat att äta "diet" liknande på bulk för enkelhetens skull, men jag tröttar då väldigt fort

Tips

Man kan ju ha lite olika alternativ som standard vid frukost,lunch,mellanmål
sen variera och vara lite mer öppensinnad över kvällsmaten.


Kände bara för lite åsikter, jag är absolut ingen expert men jag vet hur jag ska äta för att må bra psykiskt och få ner det jag behöver.