handdator

Visa fullständig version : Vad är stelt?


Proxy
2014-03-08, 17:06
Till saken hör att jag flitigt besöker en väldigt duktig idrottsmassör, som har behandlat mig för inklämning av något slag.
Någon exakt diagnos har vi inte fastställt, men kommentaren "Jeg har fan ikke sett en 20-åring med så tät og stiv muskulatur, det er ikke konstigt att du får hvont i skuldrorna dine" beskriver det ganska bra, mina norska stavningskunskaper åt sidan.
Så jag är stel helt enkelt. Tät och hård muskulatur överallt.
I princip alla positioner har blivit mjukare och bättre, men inte den jag beskriver här nedanför. Ledkapseln ska det inte vara något fel på.
Jag vet dock att jag är stel i inåtrotation av axeln, men har absolut inga problem med utåtrotation.

Det jag behöver ha hjälp med är min rackposition, alltså den positionen man har när man ska pressa eller stöta någonting över huvudet.
Problemet är att jag inte kan ha flexion och utåtrotation i axlarna samtidigt.
Det känns som att det tar emot någonstans nere vid teres major, latissimus, och även vid främre deltan.

Någon idé på vad som kan vara stelt? Eller borde det bara vara teres major, lats, o.s.v. som hindrar flexion?

Sheogorath
2014-03-08, 21:18
Förmodligen latsen men kan vara teres och triceps som hjälper till med spökeriet också. Kan vara svårt att stretcha i det du kallar för rackpositionen p.g.a. att musklerna är så extremt tajta i det läget och det är svårt att bibehålla positionen och utveckla bra med kraft för stretchen; bättre då att utnyttja att latsen har som assisterande funktion att lateralflektera kolumna och köra en sida i taget.

En sådan här variant:

http://woman.thenest.com/DM-Resize/photos.demandstudios.com/getty/article/18/132/sb10067679ag-001.jpg?w=600&h=600&keep_ratio=1

Kan göras med böjd armbåge för att låta triceps begränsa.

Proxy
2014-03-08, 21:50
Förmodligen latsen men kan vara teres och triceps som hjälper till med spökeriet också. Kan vara svårt att stretcha i det du kallar för rackpositionen p.g.a. att musklerna är så extremt tajta i det läget och det är svårt att bibehålla positionen och utveckla bra med kraft för stretchen; bättre då att utnyttja att latsen har som assisterande funktion att lateralflektera kolumna och köra en sida i taget.

Kan göras med böjd armbåge för att låta triceps begränsa.

Tack för svaret Sheo!

Triceps långa huvud kan vi utesluta, och teres också vill jag nästan tro.
"Vi" har jobbat väldigt mycket med teres, och jag tycker inte att det direkt har förbättrat positionen, även om den kan vara delaktig.
Då vill jag snarare tro att latsen är en större bov. Har en tendens till att ha dom väldigt spända, väldigt ofta, och dom är både dominanta och starka.

Jag har en variant på just den stretchen du beskriver. Jag fäster ett grönt band runt handleden och en bit upp i en ställning.
Sedan sätter jag mig på huk och fäller bak motsvarande ben för den sidan jag vill stretcha, samt lutar mig åt sidan för att utnyttja latsens laterala funktion som du säger.
Ungefär som på bilden nedan.

Ska pröva att sträcka ut latsen ordentligt innan träning, och återkommer med utvärdering.

http://www.trainonline.com/images/exercises/male_kneeling-lat-stretch_2.jpg