handdator

Visa fullständig version : Kan en apparat mäta kalorier utan att du behöver det?


Fetbulle
2014-03-06, 20:56
Då jag inte vet om det skulle gå under annonsering eller ej så länkar jag inte: såg i dag på en av de sidor där man kan stödja startups att de säljer ett armband som mäter alla kalorier du förbrukar (utan att du skriver in det med andra ord) och vet exakt hur mycket fett, carbs, protein och dessutom hur mycket vatten du behöver osv.

De säger att de gör det genom att mäta mängden glukos i cellerna. Då jag inte vet hur lång tid det tar tills de svarar på frågan så tänkte jag fråga er: är det vetenskapligt möjligt att göra det?

Väldigt intresserad, har i princip nått min målvikt efter en ganska lång kamp men jag märker att jag har otroligt lätt för att gå upp i vikt. Det tar dessutom 10-20 minuter för mig att mäta varje dag och så vidare. Ibland orkar man inte ens. Skulle därför uppskatta ett armband som gör allt åt mig. Men vill inte punga ut dryga tusenlappen på något som kanske inte fungerar.

Vad säger ni? Är det möjligt?

J.V
2014-03-06, 21:00
Även om den kan mäta vad du förbrukar måste du väl fortfarande mäta allt du har tänkt äta?

Fetbulle
2014-03-06, 21:03
Även om den kan mäta vad du förbrukar måste du väl fortfarande mäta allt du har tänkt äta?

Jisses nu gjorde jag bort mig, jag menade att den mäter vad jag äter och förbrukar, därav kategoriseringen av carbs, fett och protein. Tror att det redan finns de som mäter förbrukning, men vänder mig till er då de själva påstår att det inte finns någon som mäter vad du äter.

svenbanan
2014-03-06, 21:08
Stabilt bantat! Bra jobbat!

Vad gäller mackapären tror jag det finns nåt sådant som nog funkar. Dock tror jag de är snordyra. Inte alls säker dock.

Har du inte skaffat lite feeling för hur stora portioner du kan äta ungefär under detta året nu då? Du kanske inte behöver räkna kalorier så vrålnoga jämt och ständigt...

AronP
2014-03-06, 21:09
Låter ju onekligen intressant men jag tvivlar på det. Skriv lite sökord för oss så vi hittar den.

Fetbulle
2014-03-06, 21:11
Stabilt bantat! Bra jobbat!

Vad gäller mackapären tror jag det finns nåt sådant som nog funkar. Dock tror jag de är snordyra. Inte alls säker dock.

Har du inte skaffat lite feeling för hur stora portioner du kan äta ungefär under detta året nu då? Du kanske inte behöver räkna kalorier så vrålnoga jämt och ständigt...

Jo det har jag, men känns som att jag måste ha koll. Dessutom är det bara ett sätt för mig att rättfärdiga ett köp av en pryl som verkar cool. :cool: Som jag förstått det får man inte posta länkar till sidor som konkurrerar med kolozzeum och då kolozzeum inte har någon motsvarighet:

http://www.indiegogo.com/projects/healbe-gobe-the-only-way-to-automatically-measure-calorie-intake/x/6615653

Har ni fler åsikter? Vill gärna investera i specialpriset men de verkar gå åt ganska fort.

svenbanan
2014-03-06, 21:20
Jo det har jag, men känns som att jag måste ha koll. Dessutom är det bara ett sätt för mig att rättfärdiga ett köp av en pryl som verkar cool. :cool: Som jag förstått det får man inte posta länkar till sidor som konkurrerar med kolozzeum och då kolozzeum inte har någon motsvarighet:

http://www.indiegogo.com/projects/healbe-gobe-the-only-way-to-automatically-measure-calorie-intake/x/6615653

Har ni fler åsikter? Vill gärna investera i specialpriset men de verkar gå åt ganska fort.

Det var nog nåt liknande jag såg för ett tag sedan. dock inte exakt samma, och dyrare.

Rent generellt så mäter man ju hur mycket energi man gör av med under viss tid med hjälp av att mäta mängden syre man drar i sig (eller mängden koldioxid man andas ut). Men det är ju inte riktigt samma sak...

J.V
2014-03-06, 21:25
Fräsigt. Fungerar det kommer jag definitivt köpa en, alltid kul med elektronik även om det inte är jättenödvändigt. :D

Fetbulle
2014-03-06, 21:29
Såg att någon ställt frågan i kommentarerna för om huruvida den fungerar eller ej. Får se svaret när ryssarna är vakna igen.

gohei
2014-03-06, 23:48
Om denna verkligen klarar allt som dom lovar så är det ett givet köp för min del.

dazed52
2014-03-07, 03:28
Om denna verkligen klarar allt som dom lovar så är det ett givet köp för min del.

+1, kommer nog att stödja detta projekt som early bird special.

tigerofsweden
2014-03-07, 07:08
Låter fantastiskt, så därför funkar det antagligen inte :d

gohei
2014-03-07, 15:21
+1, kommer nog att stödja detta projekt som early bird special.

Kommer nog göra samma, får fundera på det en dag eller två.

Hackenschmidt
2014-03-07, 15:24
Tror King Grub har makten att antingen sänka företaget eller göra dom till miljadärer.

Kischen
2014-03-07, 15:27
http://wp.patheos.com.s3.amazonaws.com/blogs/wwjtd/files/2012/09/I-call-bullshit-300x201.jpg

gohei
2014-03-07, 17:03
Tror King Grub har makten att antingen sänka företaget eller göra dom till miljadärer.

Du menar att om Grub säger att tekniken funkar så kommer hela Kolo köpa sig varsin? :D

MentalogisT
2014-03-07, 17:15
Jo det har jag, men känns som att jag måste ha koll. Dessutom är det bara ett sätt för mig att rättfärdiga ett köp av en pryl som verkar cool. :cool: Som jag förstått det får man inte posta länkar till sidor som konkurrerar med kolozzeum och då kolozzeum inte har någon motsvarighet:

http://www.indiegogo.com/projects/healbe-gobe-the-only-way-to-automatically-measure-calorie-intake/x/6615653

Har ni fler åsikter? Vill gärna investera i specialpriset men de verkar gå åt ganska fort.

Köpte en Early Bird Special nu. What the hell. yolo

Morrris
2014-03-07, 17:40
Såå... Den känner av glukosbalans i celler genom att registrera induktans transdermalt?

Dennis012345
2014-03-07, 18:29
Såå... Den känner av glukosbalans i celler genom att registrera induktans transdermalt?


hmm? Så vadå? e detta möjligt?

J.V
2014-03-07, 22:23
Jag la ett köp av Early Bird Special nu. Även om det inte skulle fungera är det ju ett bra pris för en snygg pulsklocka. :)

AngoraIHS
2014-03-07, 22:38
Har svårt att se att den skulle vara helt akkurat.

gohei
2014-03-07, 22:47
Har svårt att se att den skulle vara helt akkurat.

Dom påstår ju att det inte är några gissningar utan att det ska stämma, och när man väl har en så är det ju inte så svårt att testa den. Fast då har man ju redan lagt pengar på den iofs.

AngoraIHS
2014-03-07, 22:53
Dom påstår ju att det inte är några gissningar utan att det ska stämma, och när man väl har en så är det ju inte så svårt att testa den. Fast då har man ju redan lagt pengar på den iofs.

Hur är det lätt att testa?

J.V
2014-03-07, 22:53
Hur är det lätt att testa?Väga det man ska äta, räkna ut kalorier, äta det, kolla vad apparaten säger?

gohei
2014-03-07, 22:55
Väga det man ska äta, räkna ut kalorier, äta det, kolla vad apparaten säger?

Precis vad jag tänkte.

Fetbulle
2014-03-07, 23:56
Gissar på att Early birds finns kvar i 1-2 dagar till från och med den här tiden. Har riktigt svårt för att bestämma mig. Priset är visserligen överkomligt. Om det här fungerar skulle det dessutom vara helt otroligt, tänk att allt görs automatiskt. Aldrig mäta maten osv. Slippa oroa sig över att äta på restauranger. Får nog slå till på morgonen.

EDIT: Finns ju en annan mätare på samma sida, "Atlas" som kan mäta hur väl du vilat/återhämtat dig mellan set, kan se vilken övning du kör automatiskt, explosivitet, energiproduktion och så vidare. 33 timmar kvar på den.

http://www.indiegogo.com/projects/atlas-the-first-fitness-tracker-that-actually-tracks-your-workout

Men den är aningen dyrare och saknar kalorigrejen. Jag vill nog ha all teknologi på den sidan och liknande sidor. Löser verkligen i-landsproblem. :D

På tal om riktiga i-landsproblem, detta är väl en som löser det:

http://www.indiegogo.com/projects/ii-earphones-snap-strap

40 kronor för ett band runt nacken som gör så att hörlurarna aldrig ramlar av under en löptur eller styrketräningen. Låter bra. Får slå till på det.

Nu känns det verkligen som att jag gör reklam.

Tricklew
2014-03-08, 01:35
Du kan utgå ifrån att det är nonsens.

ABrownie
2014-03-08, 10:35
Låter det för bra för att vara sant, och vad brukar det betyda?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

Fetbulle
2014-03-08, 10:45
Nu svarade de:*test&validate our band and algorithms via comparison our results with standard medical devices. If we talking about accuracy*
- calories intake: 88-92%
- calories spent: 90-95%
- hydration: 85-90%
- heart rate&blood pressure: 92-97%

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Köttis
2014-03-08, 11:04
Nu svarade de:*test&validate our band and algorithms via comparison our results with standard medical devices. If we talking about accuracy*
- calories intake: 88-92%
- calories spent: 90-95%
- hydration: 85-90%
- heart rate&blood pressure: 92-97%

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Förväntar du dig att de ska säga att deras produkt suger?

Dennis012345
2014-03-08, 11:21
Nån mer än mig som reagerade på att en early bird special kostar 125$ medan en dualpack 375... Normalt är det att ju fler man köper blir billigare, men här dyrare..

J.V
2014-03-08, 14:59
Nån mer än mig som reagerade på att en early bird special kostar 125$ medan en dualpack 375... Normalt är det att ju fler man köper blir billigare, men här dyrare..Det är förmodligen för att locka in folk som köper och sedan meddelar vänner och bekanta om det, som i sin tur drar in fler köpare. Båda ligger ju långt under deras planerade retail price, early bird jättelångt under.


TapaTalk.

Dennis012345
2014-03-08, 18:34
Som så många andra tvekar jag på att de kan mäta rätt de kalorier vi äter, men de vi gör av med? Eller hjärtslag och sömnrytmer?

Om de andra kan mätas rätt så kan man ändå slå till.

En funktion man hoppas på är att om de finns nån form av väckning vid sömnrytm där man enklast kan vakna=) ha sett såna klockor innna

gohei
2014-03-09, 12:08
Dom skriver nu att det kan ta upp till 5-6 timmar innan apparaten har "räknat färdigt" de inkommande kalorierna.

J.V
2014-03-09, 12:37
Healbe GoBe is starting to show increasing level of calories from meal after 15-20 minutes and time of ending depends on type of meal. For example, all calories from meat might be receive after 5-6 hours.

Maximum accuracy will be at the day-to-day period of time.

Originalfrågan till det här svaret syns inte för mig, hade varit intressant att se hur frågan var utformad för jag förstår inte riktigt svaret... Ryssar. :Dright now we can distinguish between protein/fat/carbohydrates, but for protein we can give only evaluation, in future development we’ll hope to solve this issue.

MentalogisT
2014-03-09, 12:42
Jag har blivit sjukt taggad på den här nu. Juni plsssss

gohei
2014-03-09, 13:07
En funktion man hoppas på är att om de finns nån form av väckning vid sömnrytm där man enklast kan vakna=) ha sett såna klockor innna

Detta hade varit guld värt.

Köpte precis en Early Bird Special. 800kr va fan det är ju ganska rimligt ändå.

Pitepalt
2014-03-09, 13:10
Oavsett om den kan räkna intaget så är det ju ovärdeligt att kunna veta EXAKT hur mycket man har förbrukat varje dag.

Pitepalt
2014-03-09, 13:23
Fan, det verkar ju för bra för att va sant :S

PontusAndersson
2014-03-09, 17:21
Om det nu fungerar så kommer den här typen av produkter att översvämma marknaden inom kort. Det är ingen "sista chansen" att köpa någon early-bird...

Mycket bättre att avvakta och se hur den fungerar.

Tyvärr så skulle jag tro att den inte fungerar särskilt bra. Det låter helt enkelt för bra för att vara sant och det finns tydliga ekonomiska incitament för personerna bakom projektet att hypea produkten även om den inte fungerar.

mattilainen
2014-03-09, 17:39
Oavsett om den kan räkna intaget så är det ju ovärdeligt att kunna veta EXAKT hur mycket man har förbrukat varje dag.

pulsklockor fungerar dåligt vid styrketräning till exempel..

Fetbulle
2014-03-09, 17:46
"this is accuracy to “one meal”. If you told about one meal – yes.

If you told about more or less significantly amount of calories influencing to body weight, you need to take more long period if time – like week. Accuracy to 2-3 days and week is closer to 90-95%, but of course not 100%."

Med andra ord, den är inte så exakt när det kommer till en specifik måltid. Du kan med andra ord inte ta reda på exakt hur många kalorier den där tårtbiten med tillbehörande läsk innehöll, men om du tittar på det totala intaget över 2-3 dagar eller upp till en vecka är det 90-95% exakthet.

Så den kan vara bra för att utvärdera längre tidsperioder, men det är inget du kan använda för att utvärdera specifika dagar eller måltider. Men oftast räcker det just för att man vill se hur en viss diet fungerar över en längre period.

EDIT: De ska tydligen ha ansökt om patent och en person är fundersam då denne inte kan hitta den och se om det faktiskt fungerar/hur det fungerar, deras svar:

"I understand your doubts.

Healbe Flow is marketing name, of course, real patent have another specific functional name.

Now we must work between two issue: give maximum information for our future users and don’t give information for our competitors.

Thanks for your thoughts, attention and understanding."

Morrris
2014-03-09, 18:11
Har ni betalat $125 för... Det här?

svenbanan
2014-03-09, 18:58
Jag minns att jag såg nån väldigt liknande produkt för ungefär ett år sedan (eller mer). Så det där med "early bird" är rent marknadsföringsjippo.

3bz
2014-03-09, 19:59
Att det går att mäta glukosnivåer genom huden är inget nytt (e.g. 1 (http://www.clinchem.org/content/50/10/1894.short), 2 (http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-540-73841-1_164), 3 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18473692), verkar dock som NIRS (http://en.wikipedia.org/wiki/Near_infrared_spectroscopy) används mest numer) , jag undrar bara vilka andra variabler man måste mäta för att ha en möjlighet att räkna ut energiintag. Sen är det ju inte bara energiintag de säger sig kunna mäta,utan även fördelningen av makronutrienter.

gohei
2014-03-09, 20:00
Jag minns att jag såg nån väldigt liknande produkt för ungefär ett år sedan (eller mer). Så det där med "early bird" är rent marknadsföringsjippo.

Vad menar du? Early bird antyder ju att man får just deras produkt före alla andra. Sen att det kanske redan finns andra företag med liknande produkter spelar ju ingen roll.

svenbanan
2014-03-09, 21:35
Vad menar du? Early bird antyder ju att man får just deras produkt före alla andra. Sen att det kanske redan finns andra företag med liknande produkter spelar ju ingen roll.

Här har vi en helt ny produkt som vi har sökt patent på. Helt ny teknik.
Skynda och beställ snabbt. Det finns bara ett begränsat antal.

Luktar lite surt.

Jag tror det finns "samma" sak att köpa nån annan stans också.

J.V
2014-03-09, 21:54
Här har vi en helt ny produkt som vi har sökt patent på. Helt ny teknik.
Skynda och beställ snabbt. Det finns bara ett begränsat antal.

Luktar lite surt.Det är ju precis så de flesta kickstarterprojekt fungerar? De som är snabba in får något speciellt för det, produkten billigare än retailprice, osv, etc.

Morrris
2014-03-09, 22:02
Att det går att mäta glukosnivåer genom huden är inget nytt (e.g. 1 (http://www.clinchem.org/content/50/10/1894.short), 2 (http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-540-73841-1_164), 3 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18473692), verkar dock som NIRS (http://en.wikipedia.org/wiki/Near_infrared_spectroscopy) används mest numer) , jag undrar bara vilka andra variabler man måste mäta för att ha en möjlighet att räkna ut energiintag. Sen är det ju inte bara energiintag de säger sig kunna mäta,utan även fördelningen av makronutrienter.


Skillnad på blodglukos och "glukosbalans i celler"? För det var väl nåt sånt som stod i produktinformationen.

3bz
2014-03-09, 22:32
Skillnad på blodglukos och "glukosbalans i celler"? För det var väl nåt sånt som stod i produktinformationen.

Allting jag har hittat har relaterat till blodglukos då tekniken utvecklats för att användas av diabetiker. NIRS kan ju lätt penetrera djupt så på den fronten finns det väl inga begränsningar. I fallet med produkten som det talas om här så ska det ju dock handla om hudens impedans som variabel och där har jag ingen aning om hur det funkar.

Hur som helst så räcker det ju inte att enbart mäta glukosnivåerna, i blod eller intracellulärt, för göra vad de påstår sig kunna göra med sin produkt.

gohei
2014-03-11, 16:27
Dom har nått sitt mål nu. Kommer de ändå vänta tills kampanjen är slut innan de börjar producera grejerna eller vet någon hur det funkar? Tänkte om man skulle behöva slippa vänta ända till juni eftersom de redan har pengar så det räcker.

tigerofsweden
2014-03-11, 17:33
Dom har nått sitt mål nu.

Tack vare Kolozzeum? :d

gohei
2014-03-11, 22:08
Tack vare Kolozzeum? :d

Haha ja kanske :cool:

Ser nu att dom fått in ytterligare 100k på bara några timmar. De säljer som smör.

J.V
2014-03-11, 22:26
Har verkligen exploderat idag, yep. Det måste ju nämnts på någon stor pryl-, fitness- eller bodybuildingsajt?

IMMORTAL ABDUL
2014-03-12, 09:29
Avvaktar för att se vad folk säger om den.

Tvivlar på att det fungerar för att jag är en skeptiker dock så tror jag att det vore fullt möjligt att utveckla teknik som kan mäta korrekt. Men det här låter som en HIT N RUN! "KÖP SNABBT, ETT FÅTAL KVAR"

Det vore ju helt underbart om det visar sig fungera.

Dennis012345
2014-03-12, 21:01
Kan någon med bättre engelska kunskaper översätta vad som menas:

yes, we can distinguish carbs and fat at intake calories and what is the source (“food” or “body”) for spent calories, but we only evaluate amount of protein.

For people, who using high protein and low carbs diet, accuracy will be lower: from 88-90% for usual structure of meal down to 80% for high protein diet.

We’ll solve this issue at second generation of device, but not right now

Även detta:


right now we can distinguish between protein/fat/carbohydrates, but for protein we can give only evaluation, in future development we’ll hope to solve this issue.

Also we can determine what is the source for spending calories: “food” or “body” :)

MentalogisT
2014-03-12, 21:32
Kan någon med bättre engelska kunskaper översätta vad som menas:

yes, we can distinguish carbs and fat at intake calories and what is the source (“food” or “body”) for spent calories, but we only evaluate amount of protein.

For people, who using high protein and low carbs diet, accuracy will be lower: from 88-90% for usual structure of meal down to 80% for high protein diet.

We’ll solve this issue at second generation of device, but not right now

Även detta:


right now we can distinguish between protein/fat/carbohydrates, but for protein we can give only evaluation, in future development we’ll hope to solve this issue.

Also we can determine what is the source for spending calories: “food” or “body” :)

Att proteinet bara kan "uppskattas" av GoBe. Vad det nu betyder.

gohei
2014-03-13, 10:20
Kan de va som så att dom kan skilja på mättat/omättat fett o snabba/långsamma kolhydrater men enbart räkna antalet gram protein?

J.V
2014-03-13, 11:28
Jag tycker det låter som att dom menar att de kan leverera ganska exakta siffror för hur mycket kolhydrater och fett man äter, medan proteinet är svårare att få fram. Så skulle man äta enbart protein under en dag kommer den inte ge vidare bra utslag.

gohei
2014-03-13, 12:34
Jo han skrev ju i ett annat svar att högprotein kost var det mindre exakthet på. Frågan är ju så vad som menas med mycket protein enligt dom

Dennis012345
2014-03-13, 15:07
Jo han skrev ju i ett annat svar att högprotein kost var det mindre exakthet på. Frågan är ju så vad som menas med mycket protein enligt dom


Eller att typ kvarg och vanligt protein shake kommer den ha svårt att mäta när de inte äts tsm med kolhydrater och fett?

MentalogisT
2014-03-15, 09:11
Helvete. Fundraisern är uppe i 579,771 USD nu. Är detta en hoax så har dom gjort det jävligt bra.

http://www.indiegogo.com/projects/healbe-gobe-the-only-way-to-automatically-measure-calorie-intake

J.V
2014-04-08, 13:22
981 000 dollar nu, med åtta dagar kvar. Det blir nog en mille. Imponerande.


TapaTalk.

martikainen
2014-04-08, 13:38
Coolt! Ska bli riktigt kul att se om det blir bra, om den kan visa 90-95% korrekt över en vecka, då är det ju en klockren produkt!

PureWhey
2014-04-08, 13:40
Fattar inte hur den ska mäta kaloriintaget

ducedo
2014-04-08, 19:04
On Indiegogo, a miracle health device crowdfunds $730k. One problem: it might be total bullshit

A company that invented a non-invasive way to measure glucose would be a huge hit with the treatment of diabetes. Currently, diabetes sufferers have to prick their skin and make themselves bleed. The technology is probably coming soon, MacDonald says, but when it does it will be the size of a shoebox. It will also likely involve some form of infrared light shone through the skin that will measure the fluid in interstitial cells to approximate the blood glucose level in a simple milligrams per deciliter figure. It will come from a big lab, will be huge news and make a lot of money.

http://pando.com/2014/03/20/on-indiegogo-a-miracle-health-device-raises-730k-and-a-whole-load-of-red-flags/

Healbe offers more bunk “science” to back up miracle claims. It’s time for Indiegogo to stop this

Not only is the GoBe technology unbelievable to any medical expert not affiliated with Healbe, but Healbe says that that technology was finished as long ago as 2003 and that since then Algorithm had conducted more than 500 internal tests on it. None of those results has been made public. Healbe bought the technology in 2012 and has since worked to adapt it into an automatic calorie reader.

http://pando.com/2014/04/01/healbe-offers-more-bunk-science-to-back-up-miracle-claims-its-time-for-indiegogo-to-stop-this/

After Pando shows clear evidence of fraud, Indiegogo responds by… deleting anti-fraud guarantee

http://pandodaily.files.wordpress.com/2014/04/gone.png?w=921&h=311

In my last update — where Healbe’s founders explained that their innovation method was inspired by Russian science fiction, and released a ludicrous “demo” video — I wrote that the Healbe story had gone from scam to farce. Today Indiegogo has made clear that they’d rather be complicit in that farce, and in a million dollar scam, than be forced to take responsibility for what happens on their platform.

http://pando.com/2014/04/03/after-pando-shows-clear-evidence-of-fraud-on-indiegogo-company-responds-by-deleting-anti-fraud-guarantee/

Dennis012345
2014-04-09, 19:13
Ni som har betalat, får gärna berätta när ni fått "GoBe" om ni nu får den..

gohei
2014-04-09, 20:47
Jag är riktigt sugen på att få hem min, och det ska bli kul att testa den sen.

Dezen
2014-04-09, 20:48
Finns det något datum när ni som har "förbokat" ska få hem den? Låter ju onekligen som en intressant grej, även om jag är väldigt skeptiskt.

gohei
2014-04-09, 20:52
"Estimated Delivery: June 2014". Så det är inte så jättelångt kvar.

svenbanan
2014-04-09, 23:36
Man får väl hoppas att det inte är den jättebluff det verkar som.

Dennis012345
2014-04-10, 12:37
Man får väl hoppas att det inte är den jättebluff det verkar som.


Eller om varieansen i matupptagning är +-20% . Då är det inte alls så mkt användbart.

gohei
2014-04-11, 21:54
Han kommenterade nu precis att apparaten använder Bluetooth LE. Vet inte hur vanligt den varianten är men det verkade finnas på min modell iaf som tur var.

Fatalist
2014-04-12, 11:34
Vilket extrem BS. :D

Hur ska den mäta kaloriintag utan tillgång till blodet? Kan den alltså mäta glukos, triglycerider, kylomikroner, HDL/LDL, aminosyror, genom huden? Och sedan räkna ihop hur mycket av dessa som används, överallt i kroppen och hur mycket som lagras in och var och i vilken form?

Om vi bara tar exemplet med en glykogentömd lever. Glukos tas upp i tarmen. Via vena porta går det direkt till levern. Där lagras det in. Merparten når aldrig ut till cirkulationen. Detta frisätts sedan vid behov. Plötsligt har vi en "black spot" motsvarande ~1400kcal som inte kan registreras, men som fortfarande intagits (och kommer att förbrukas). När det väl förbrukas så kommer det "från kroppen" (det kunde apparaten göra skillnad på, enligt påståenden ovan) och det bör då registreras som en minuspost. Hela grejen med att kunna skilja mellan tillfört glukos och kroppseget glukos genom impedansmätning är bara sådan löjlig bullshit.

HEHE. ;)

Enligt sidan (som skriker "köp") så mäter apparaten detta genom tre sensorer:
*Trycksensor
*Impedanssensor
*Accelerometer

Hur f*n ska dessa sensorer mäta ner på molekylnivå, genom huden, vad som finns i blodet?

Och: hade det varit äkta, så kan man räkna med att det hade stått en jävla massa kapital bakom från första stund. Hade det fungerat hade det SJÄLVKLART varit ett mindre krig mellan medicintekniska företag att få del av detta.

Jag hoppas verkligen att ingen har betalat för detta. Du som har gjort det: LOL! :P Lärt dig en läxa till nästa gång. Kritisk granskning är en bristvara.

Fatalist
2014-04-12, 11:48
"This campaign will receive all funds raised even if it does not reach its goal. Funding duration: March 05, 2014 - April 15, 2014 (11:59pm PT)"

:)

Jag blir så upprörd, jag kan inte släppa det. Hur tänker ni? P

Om ett företag har en fungerande och revolutionerande produkt, varför skulle de behöva fundraisa på internet, och sälja av exemplar extra billigt till de som bokar den först? Hade den fungerat så hade de bara behövt visa upp den för valfri bank, riskkapitalist eller dylikt och skicka ut ett pressmeddelande med verifierade resultat så hade varenda hälsotidning i hela världen skrivit om den och den hade sålt slut på en timme.

Nu är det istället en begränsad tid och extra billigt för er "lyckosamma" som hinner köpa den (innan sidan försvinner). Herregud. Man blir ju mörkrädd.

Om någon har sett Donizettis "Kärleksdrycken" så känner man snabbt igen den omkringresande lurendrejaren som säljer "kärleksdryck". Som bara finns i liten tillgång, tillfälligt, och till specialpris.... innan lurendrejaren drar vidare till nästa by.

TorbjornFred
2014-04-12, 12:01
Jag utgår från detta är ren scam.
jag antager detta är en rätt avancerad teknologi, vilket innebär att utvecklingskostnaden säkerligen är rätt hög och dessutom garanterat krävt att man skapat en prototyp och testat den ordentligt. Hur kan man annars gå ut med siffror hur "bra" den funkar?
Skulle detta vara gjort så är det högst osannolikt att de inte kunnat skaffa investerare själv eller än troligare bidrag då det verkligen skulle vara en medicinskt revolutionerande produkt.
Jag hoppas verkligen att jag har fel men tyvärr så är det nog inte så.

Gnistan
2014-04-13, 13:31
Då jag inte vet om det skulle gå under annonsering eller ej så länkar jag inte: såg i dag på en av de sidor där man kan stödja startups att de säljer ett armband som mäter alla kalorier du förbrukar (utan att du skriver in det med andra ord) och vet exakt hur mycket fett, carbs, protein och dessutom hur mycket vatten du behöver osv.

De säger att de gör det genom att mäta mängden glukos i cellerna. Då jag inte vet hur lång tid det tar tills de svarar på frågan så tänkte jag fråga er: är det vetenskapligt möjligt att göra det?

Väldigt intresserad, har i princip nått min målvikt efter en ganska lång kamp men jag märker att jag har otroligt lätt för att gå upp i vikt. Det tar dessutom 10-20 minuter för mig att mäta varje dag och så vidare. Ibland orkar man inte ens. Skulle därför uppskatta ett armband som gör allt åt mig. Men vill inte punga ut dryga tusenlappen på något som kanske inte fungerar.

Vad säger ni? Är det möjligt?

Hej
Jag är diabetiker och har en apparat för att kolla sockret som gör det via blodet och denna apparat kollar alltså då på samma vis. Vore denna apparat ok och skulle fungera vore det ju en fantastisk sak för diabetiker. Men något sådant har jag aldrig hört om och jag tror det är något som inte fungerar. Låter dessutom lite långsökt att den skulle kunna få ut så mycket info av endast sockermängden i blodet.

anvandarnamnam
2014-05-02, 14:45
Hej
Jag är diabetiker och har en apparat för att kolla sockret som gör det via blodet och denna apparat kollar alltså då på samma vis. Vore denna apparat ok och skulle fungera vore det ju en fantastisk sak för diabetiker. Men något sådant har jag aldrig hört om och jag tror det är något som inte fungerar. Låter dessutom lite långsökt att den skulle kunna få ut så mycket info av endast sockermängden i blodet.

Var en av de som gick på denna "bluff" *cupid*

Verkar dock som att det fungerar ;-)

http://www.digitaltrends.com/mobile/healbe-gobe-impressions/#/5

:cool:

Morty
2014-05-02, 15:29
Det är inte nödvändigtvis mumbojumbo. Kolla denna:

https://www.kickstarter.com/projects/1655571865/insight-smarter-tech-for-the-smarter-athlete

Gnistan
2014-05-03, 07:12
Det är inte nödvändigtvis mumbojumbo. Kolla denna:

https://www.kickstarter.com/projects/1655571865/insight-smarter-tech-for-the-smarter-athlete

Jo, Jo.
Men om nu denna apparat likt min för diabetes kollar sockermängden i blodet så är det inte likvärdigt med en full koll på kolhydraterna.
Jag och samtliga diabetiker vet ju och begriper att man satt i sig för mycket kolhydrater/socker om vår apparat visar ett förhöjt värde. En vanlig människa som ej har diabetes skall ligga på ca 4-5-6 i sockervärde. Det kan i vissa fall öka något även på en frisk människa.
Diabetiker kan ha betydligt högre och sockret kan gå både upp och ned i rena jojostilen i bland.
Som diabetiker vill man försöka balansera intag av kolhydrater och vilken typ av dem. Man vill ha långsamma kolhydrater helst. Min apparat kan ej göra anat än att visa sockermängden i blodet. Resten måste jag tänka ut själv då jag äter eller har ätit. Däremot finns det för de som har diabetes 1 att man kan få en insulinpump inopererad som kontinuerligt mäter sockret och kan hålla koll på ge förslag till hur mycket insulin diabetikern skall ta i förhållande till den sockermängd den mätt. Men det är en annan sak.
Kroppens förmåga att hålla koll på sockret i en människa som ej har diabetes är helt fantastiskt och vi som diabetiker har i bland ett halvt helsike att fixa med det.

gohei
2014-08-15, 15:53
Nu har de äntligen kommit ut med ett datum för när de ska börja skicka ut grejerna; i slutet på september.
Jag är fortfarande riktigt nyfiken på denna mackapären.

Dezen
2014-08-15, 17:00
Nu har de äntligen kommit ut med ett datum för när de ska börja skicka ut grejerna; i slutet på september.
Jag är fortfarande riktigt nyfiken på denna mackapären.

+1

Skeptisk, men obotligt optimistisk :D

J.V
2014-08-15, 17:04
Nu har de äntligen kommit ut med ett datum för när de ska börja skicka ut grejerna; i slutet på september.
Jag är fortfarande riktigt nyfiken på denna mackapären.Jupp. Jag är taggad. :D

PureWhey
2014-08-15, 17:16
Skulle bli enormt förvånad om det funkar.

J.V
2014-08-15, 18:03
Skulle bli enormt förvånad om det funkar.Jag tror inte det kommer fungera så bra som utlovad, däremot tror jag det kommer fungera till viss del. Tror inte att man kommer få någon vettig siffra på makrofördelning, men kanske att kalorimängden kommer stämma någorlunda i alla fall.
Jag vet att man tittat på armband som kan mäta blodglukosen på diabetiker kontinuerligt. Detta var för 10 år sedan och man var tvungen att lägga en gel som ökade blodflödet i de ytligaste blodkärlen på handleden. Detta kunde ge viss irritation på huden.

Jag vet inte vad som finns idag, men tekniken är säkert MYCKET bättre nu.

PureWhey
2014-08-15, 18:15
Mjo, det tror jag med. Vad "räknar" du med för funktioner?

J.V
2014-08-15, 18:17
Mjo, det tror jag med. Vad "räknar" du med för funktioner?Räknar egentligen bara med en fungerande pulsklocka. :D Resten är en bonus. Kalorimängd vore fantatiskt bara det, makrofördelningen bryr jag mig egentligen inte om.

Med förköpet var den billigare, och dessutom snyggare, än de flesta andra pulsklockor.

gohei
2014-08-15, 18:20
Dom säger ju att dom har förbättrat maskinens registrering av kalorier (även macros tror jag) för de som lever på olika sorters dieter (högprotein t.ex) men de lovar ändå inte att det kommer stämma till 100%, vilket för mig är helt okej.
Om den nu funkar överhuvudtaget vill säga :d

IMMORTAL ABDUL
2014-08-16, 15:49
Är helt klart intresserad av att höra mer här. Även om maskinen stämmer till 90%på kalorierna ENBART så är det en solklar investering för mig

gohei
2014-09-05, 11:11
Saint Petersburg State Institute of Health’s Medical and Sports Clinic har testat denna på 5 personer i 5 dagar och dem har fått fram siffrorna 84-93% på hur väl maskinen funkar.
Låter intressant må jag säga.

J.V
2014-09-05, 11:39
Saint Petersburg State Institute of Health’s Medical and Sports Clinic har testat denna på 5 personer i 5 dagar och dem har fått fram siffrorna 84-93% på hur väl maskinen funkar.
Låter intressant må jag säga.Var hittade du detta?

Fick den fram en variation på 84-93% under det riktiga värdet eller kunde det variera med 7-16% både över och under?

gohei
2014-09-05, 12:30
Var hittade du detta?

Fick den fram en variation på 84-93% under det riktiga värdet eller kunde det variera med 7-16% både över och under?

På deras blogg:

http://blog.healbe.com/blogs/news/15300561-independent-testing-confirms-gobe-measures-calorie-intake-accurately

gohei
2014-12-30, 01:59
Den här manicken har blivit försenad ett antal gånger nu så man börjar ju undra om man ens får nån klocka överhuvudtaget. Men iaf så läste jag precis ett nytt blogginlägg där de säger att klockan ska kunna känna av när man sover som lättast och då väcker dig vid den tidpunkten, detta är ju något som funnits i klockor förr och det hade gjort min vardag mycket enklare.

J.V
2014-12-30, 02:14
Haha, bara runt 9 månader försenat är det väl nu? :D

De lägger ju åtminstone in någorlunda regelbundna uppdateringar än och nu har de väl precis fått någon certifiering godkänd som pöbeln kan kontrollera också. Är det en scam jobbar de hårt på att upprätthålla fasaden...

Men får se, nu har de ju åtminstone lyckats klämma ur sig att de bara väntar på Bluetooth-certifieringen innan de kommer skickas. Tidigare har de ju bara gett ett datum, ingen info om vad de väntar på.

gohei
2014-12-30, 02:19
Ja det verkar ju gå framåt iallafall, men i snigelfart. Fick ganska nyligen veta att jag blir tvungen att köpa nya mobil för deras app funkar inte på min version av android och den går tydligen inte att uppgradera mer.

Fast helt ärligt så skiter jag i om jag får vänta lite, till skillnad från många som postar på deras FB, så länge den väl funkar som den ska när den väl kommer.

ducedo
2015-01-26, 21:31
Första testet är ute nu och tillverkaren hävdar att man börjar skicka denna veckan.

http://www.digitaltrends.com/wearables/healbe-gobe-review/

Tyvärr verkar testet väldigt dåligt gjort. När han ska jämföra datan med manuella beräkningar så väger han inte maten, han lägger ifrån sig stegräknaren, glömmer att lägga till måltider och lägger in måltider han inte ätit.

J.V
2015-01-26, 23:17
Första testet är ute nu och tillverkaren hävdar att man börjar skicka denna veckan.

http://www.digitaltrends.com/wearables/healbe-gobe-review/

Tyvärr verkar testet väldigt dåligt gjort. När han ska jämföra datan med manuella beräkningar så väger han inte maten, han lägger ifrån sig stegräknaren, glömmer att lägga till måltider och lägger in måltider han inte ätit.Mm, förstår inte tankegången i att försöka utvärdera den här typen av produkt och sedan inte jämföra så exakt det bara går genom att väga maten - istället bara skriva in "6 bacon strips."

Men, den verkar ju mäta i alla fall. Bara att väga och mäta själv och se hur det går. Som jag tidigare nämnt i tråden såg jag det mest som en rätt snygg pulsklocka för en billig peng så jag är mest orolig för att batteritiden är så dålig som de snackat om och att den är så jävla krånglig att ladda som de beskriver i testet.

gohei
2015-01-27, 07:26
Jag hoppas verkligen att batteriet klarar sig mer än en dag annars är det ju knappt lönt, beroende på hur man äter om dagarna.
De har ju sagt att de 70 första exemplaren inte var riktigt okej och det är väl en sån som använts i detta test tror jag.

gohei
2015-01-29, 21:28
Nu har de uppdaterat hemsidan med en manual till klockan och enligt den så ska den ha funktionen att väcka en när man sover som lättast (som jag nämnde i en tidigare post) och det låter riktigt härligt om det funkar.
Är riktigt taggad på att leka med denna så jag hoppas den kommer snart.

ducedo
2015-02-14, 01:36
Engadget har publicerat ett test i veckan där man sågar den.

http://www.engadget.com/2015/02/09/healbe-gobe-review/

Enligt skribenten så verkar det sparas ca 400-500 kcal varje gång man äter en måltid och trycker på klockan. Detta oavsett om man ätit 200 eller 1000 kcal. Absolut värst är tredje exempeldagen där han åt 2405 kcal men bara 1180 kcal noterades. Till skillnad mot förra testet som länkades så har man här faktiskt vägt maten vid kaloriräkningen.

gohei
2015-02-14, 08:01
Mitt största frågetecken just nu är att de påstår att klockan känner av glukos-ändringar i kroppen vid andra tillfällen oxå (eftersom kroppen gör så även när man inte äter) och att det är därför man måste säga till klockan när man börjar äta. Men de säger även att en stor måltid kan ta flera timmar att registreras, men vad händer då om en av kroppens egna glukos-utslag händer samtidigt under den tiden man smälter en rejäl måltid, hur vet klockan om det är mat eller inte?

gohei
2015-02-20, 03:10
Folk har börjat få hem sina klockor nu, men för vissa så fastnar de i tullen. Bara o vänta nu.

J.V
2015-02-20, 08:17
Jag var tvungen att ändra leveransadress, får se hur det går.


TapaTalk.

gohei
2015-04-30, 17:46
Nu fick jag äntligen mail som säger att min klocka är skickad, med förväntad leverans nästa vecka. Dock så har jag läst en hel del nya uppgifter som framställer klockan som mycket mera komplicerad att använda än jag först trodde.

gohei
2015-05-07, 14:28
Nu ligger min på laddning. Har inte startat den än eller testat hur den sitter men grejerna ser riktigt högkvalitet ut iaf, så det är ju ett plus. Riktigt snygg med andra ord.

MuskelMasen
2015-05-07, 14:28
Nu ligger min på laddning. Har inte startat den än eller testat hur den sitter men grejerna ser riktigt högkvalitet ut iaf, så det är ju ett plus. Riktigt snygg med andra ord.
väntat riktigt länge på din recension nu!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

J.V
2015-05-07, 14:34
Nu ligger min på laddning. Har inte startat den än eller testat hur den sitter men grejerna ser riktigt högkvalitet ut iaf, så det är ju ett plus. Riktigt snygg med andra ord.Woop!

Jag fick mail för någon dag sedan om att min klocka är "på väg" att skickas, de ville bara bekräfta min postadress. Efter att jag gjort det stod det återigen att min order var på gång och jag får ytterligare ett mail när den skickats. Inget än så länge.

s7b
2015-05-07, 14:38
Min är också påväg, dock kommer jag få den till mina föräldrar, som är 30 mil bort, så jag får inte tag på den förrens i juni :(

gohei
2015-05-07, 14:43
väntat riktigt länge på din recension nu!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

De ska bli riktigt spännande o se resultatet efter några veckors användande. Många andra köpare som påstår att värdena från klockan är helt uppåt väggarna, så de ska bli kul o se om den är nåt att ha.

gohei
2015-05-07, 14:46
Woop!

Jag fick mail för någon dag sedan om att min klocka är "på väg" att skickas, de ville bara bekräfta min postadress. Efter att jag gjort det stod det återigen att min order var på gång och jag får ytterligare ett mail när den skickats. Inget än så länge.

Jag fick mail med spårningsnummer för exakt en vecka sedan. Skulle haft min klocka i tisdags men var inte hemma och kunde ta emot leveransen.

gohei
2015-05-07, 20:38
En kort uppdatering; den sitter helt okej och verkar hålla kontakten hela tiden. Har inte ätit något än. Pulsmätningen verkar sisådär, ibland stämmer den exakt med min vanliga pulsklocka (som jag har kontrollmätt innan) och ibland är den cirka 5-10bpm fel. Tydligen finns det "sleep alarm" som väcker dig när du sover som lättast, ska bli kul o se om jag försover mig till jobbet imorgon eller inte :d

gohei
2015-05-10, 22:29
Jag kan säga efter några dagar nu att den här apparaten är långt ifrån "automatisk" som dom säger, och det är väldigt lätt att man gör fel och får fel siffror från den. Men jag ska säga det att med min allra första måltid så stämde klockans siffror nästan exakt med vad jag själv räknat ut, så något rätt måste den ju göra. Har inte helt listat ut hur man ska använda den för att få rätt siffror hela tiden dock.

J.V
2015-05-11, 00:12
Spännande!

Har läst det där om att man ska trycka på någon knapp osv när man äter en måltid. Den måste ju mäta lite konstigt om man äter en riktigt stor måltid som tar tid att bryta ner då, kanske. Men i och med denna apparat och att den faktiskt fungerar kanske det inte tar länge innan det blir helt automatiskt.

PureWhey
2015-05-11, 00:39
Låter spännande

gohei
2015-05-11, 09:55
Spännande!

Har läst det där om att man ska trycka på någon knapp osv när man äter en måltid. Den måste ju mäta lite konstigt om man äter en riktigt stor måltid som tar tid att bryta ner då, kanske. Men i och med denna apparat och att den faktiskt fungerar kanske det inte tar länge innan det blir helt automatiskt.

Ja precis, de säger att en "optimal" måltid (optimal på det sättet att sifrrorna blir som mest exakta) bör ligga mellan 350-800kcal och innehålla ca 30-80gram glukos. Äter man utanför dom siffrorna så får den svårare att räkna rätt, troligen på grund av att maten tar längre/kortare tid att smälta och att klockan då ej vet vilka av dessa utslag i blodet som kommer från mat och vad som kommer naturligt ifrån kroppen.
De säger ju oxå att om man äter en riktig stor måltid (över 800kcal) eller om man äter väldigt länge så får man trycka på knappen flera gånger.
Sen så frågar appen lite titt som tätt om man har ätit vid vissa tidpunkter så man blir även tvungen att hålla koll på när man har ätit.

gohei
2015-05-22, 22:19
Måste tyvärr säga att det inte finns någon mening i nuläget att använda den, då siffrorna varierar så väldigt. Dock så lovar dom en mjukvaru-uppdatering i juni som ska göra kaloriräkningen bättre, så jag tänker fortsätta med mina tester då.

markwhs
2015-05-22, 22:30
Måste tyvärr säga att det inte finns någon mening i nuläget att använda den, då siffrorna varierar så väldigt. Dock så lovar dom en mjukvaru-uppdatering i juni som ska göra kaloriräkningen bättre, så jag tänker fortsätta med mina tester då.

håll oss uppdaterade! :)

J.V
2015-09-01, 13:52
Hah, idag jag fick jag den till slut. Efter en hel rad med firmware-uppdateringar var den igang.

At forsta maltiden med klockan pa for nagra sekunder sedan sa ingen data att kolla pa an men jag ska se till att rakna kalorierna manuellt riktigt noga kommande dagarna/veckorna och jamfora med vad klockan sager. Batteritiden som manga klagat pa verkar da battre an jag raknat med, det ar val mycket tack vare firmware-uppdateringarna.

Berakningen av forbrukade kalorier verkar da inte stamma vidare bra. Den estimerade 1100kcal förbrukade under en timmes hockeytraning vilket inte lar stamma da det var en hyfsat lugn traning. Men, tydligen ska ju alla siffror stamma battre ju mer man anvander den sa far val se vad som hander.

kaer
2015-09-01, 14:17
Den här tråden har helt gått mig förbi, spännande. Om det fungerar är det ju fantastiskt =)

J.V
2015-09-02, 02:36
An sa lange stammer makronutrientfordelningen hyfsat bra, aven om det fortfarande saknas kalorier an sa lange (fran gardagens middag samt proteinbaren till frukost imorse), men da at jag ocksa proteinbaren for runt en timme sedan och mitt kaloriintag stiger fortfarande, sa far se var den stannar av.

Tankte kora en eller tva veckor med installningen 'standarddiet' och se hur val det stammer. Sedan en tva veckor med installt pa LCHF, vilket jag ju egentligen inte pysslar med (jag kor lite fett, mycket protein och annu mer carbs) men da jag ater mer protein an vad standardkost innebar sa kanske det ger battre resultat anda.

J.V
2015-09-02, 04:53
Nu har den statt stilla i en timme, sa dags att utvardera forsta 18 timmarna. :D

Mina utrakningar:
876kcal
70g kolhydrater
44g protein
45g fett

Enligt Healbe Gobe:
976kcal
137g kolhydrater
37g protein
31g fett

Helt klart battre an forvantat, an sa lange i alla fall.

edit: at sen middag (runt 22:30 igar och en proteinbar imorse runt 9:30), och kalorirakningen bor bada maltiderna stannade av runt 13:00 idag. Sa ganska manga timmars slapande men fortsatter den ligga +/-300kcal fel kanns det skitsamma, i sa fall kommer jag anvanda den dagligen. Det blir mest troligt ett storre alkoholintag pa lordag, intressant att se hur den hanterar det ocksa. :D

3bz
2015-09-02, 06:51
Skulle vara intressant att veta exakt vad det är för information som man ger apparaten. Med nog information så är det ju inte så svårt att pricka rätt på några personers vanor. Varför skulle man t.ex behöva tala om för apparaten att man ätit och vad för typ av diet man har?

Tankarna förs direkt till cold reading.

J.V
2015-09-02, 09:00
Man behöver ange ålder, kön, längd, vikt, armlängd, steglängd och vilopuls samt ange om man har 'standarddiet' eller LCHF. Inget om vad man generellt sett äter, om man försöker gå upp/ner i vikt, hur ofta man tränar eller vad man tränar, osv, etc.

Sedan då trycka på knappen när man äter, tydligen för att öka precisionen. Man blir däremot påmind om man glömmer det (vilket jag gjorde imorse), då fick jag frågan 45-50 minuter senare om jag hade ätit mellan 9:20-9:40, vilket jag ju hade, då ska man bekräfta eller neka till det.


TapaTalk.

J.V
2015-09-02, 09:11
http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/02/380293d315241d7430e3b1f702a27c10.jpg

Allmän hälsa och blodtryck var det också.


TapaTalk.

Beemel
2015-09-02, 13:06
http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/02/380293d315241d7430e3b1f702a27c10.jpg

Allmän hälsa och blodtryck var det också.


TapaTalk.

42 cm långa armar och 76 cm steglängd???

J.V
2015-09-02, 13:39
42 cm långa armar och 76 cm steglängd???Nog for att jag bara uppskattade armlangden (fram armhala till handled) och appen uppskattade mitt steglangd beroende pa kroppslangden men det ar val inget galet med de siffrorna? 76cm fran fot till fot nar man gar ar ju ingenting.

Rolfarsson
2015-09-03, 10:53
Det skulle vara ovärderligt om det faktiskt fanns en sån här produkt som var korrekt, det kombinerat med en liten handscanner eller mobilkamera som kan räkna ut det exakta näringsinnehållet i en produkt/tallrik mat genom att scanna/fota den.

J.V
2015-09-03, 11:06
Varför skanna och hålla på? Räcker det inte med att den räknar vad du äter?

Bara den räknar snabbare och noggrannare än denna räcker ju det.


TapaTalk.

Rabiat
2015-09-03, 18:50
Varför skanna och hålla på? Räcker det inte med att den räknar vad du äter?

Bara den räknar snabbare och noggrannare än denna räcker ju det.


TapaTalk.

What's the verdict?

J.V
2015-09-04, 01:21
What's the verdict?Svårt att säga något exakt efter bara 3 dagar, har inte orkat hålla exakt koll än utan ska räkna ut allt exakt efter en vecka. Jag äter alltid sent så t.ex. gårdagens matintag var ju inte färdigräknat vid midnatt utan den fortsätter idag, och den energin hamnar så klar då under 4 september.

Således inget för den som vill kunna veta sitt energiintag redan innan man ätit, men efter lite snabbkollar så ligger den fortfarande som mest 200kcal över eller under det jag själv räknat ut.


TapaTalk.

kaer
2015-09-04, 10:40
Således inget för den som vill kunna veta sitt energiintag redan innan man ätit, men efter lite snabbkollar så ligger den fortfarande som mest 200kcal över eller under det jag själv räknat ut.

Per dygn? Eller per måltid?

J.V
2015-09-04, 10:58
Per dygn? Eller per måltid?Per dygn.


TapaTalk.

PureWhey
2015-09-04, 16:43
Låter riktigt naice

kaer
2015-09-15, 12:35
Ni som har köpt den här, har ni lust att uppdatera med ytterligare intryck? Jag är vansinnigt sugen, men det känns ju för bra för att vara sant.

Att jag måste överge min windowstelefon gör mig ju lite mer tveksam med.

J.V
2015-09-15, 12:41
Ni som har köpt den här, har ni lust att uppdatera med ytterligare intryck? Jag är vansinnigt sugen, men det känns ju för bra för att vara sant.

Att jag måste överge min windowstelefon gör mig ju lite mer tveksam med.Min rapport drojer lite, har tre tentor den har veckan samtidigt som jag har flyttat och jobbat overtid, har inte riktigt tid att ga genom tva veckors siffror dag for dag och jamfora. :D Snabbkollarna jag gjorde under tidens gang indikerar da fortfarande +/- 300kcal fran mina egna utrakningar nar jag korde 'standarddiet'. Med LCHF-settingen sa verkade det fungera ratt daligt.

Ska ga genom det mer exakt i helgen.

kaer
2015-09-15, 12:55
Min rapport drojer lite, har tre tentor den har veckan samtidigt som jag har flyttat och jobbat overtid, har inte riktigt tid att ga genom tva veckors siffror dag for dag och jamfora. :D Snabbkollarna jag gjorde under tidens gang indikerar da fortfarande +/- 300kcal fran mina egna utrakningar nar jag korde 'standarddiet'. Med LCHF-settingen sa verkade det fungera ratt daligt.

Ska ga genom det mer exakt i helgen.

Spännande, jag ser fram emot resultatet. Lycka till med tentorna =)

J.V
2015-09-24, 04:07
Tentorna avklarade och Internet igång i nya lägenheten så en liten rapport kommer ikväll, till slut.


TapaTalk.

krubkungen
2015-09-24, 10:13
Tentorna avklarade och Internet igång i nya lägenheten så en liten rapport kommer ikväll, till slut.


TapaTalk.

Låter bra! :)

J.V
2015-09-24, 16:15
Healbe Gobe's utrakning med installningen 'standarddiet':
2030kcal
Kolhydrat: 234g
Protein: 95g
Fett: 79g

Min utrakning:
2455kcal
Kolhydrat: 205g
Protein: 153g
Fett: 85g

Healbe Gobe's utrakning med installningen 'LCHF-diet':
924kcal
Kolhydrat: 58g
Protein: 55g
Fett: 45g

Min utrakning:
2661kcal
Kolhydrater: 246g
Protein: 166g
Fett: 79g

Snabbt kan man konstatera att LCHF-installningen var vardelos i alla fall. :D

Storre skillnad ocksa pa forsta veckan, med standarddiet, an vad jag vankade mig efter mina snabbkollar under absolut forsta dagarna. Jag sag dock nu att det verkar framfor allt bero pa alkoholintag. Drack nagra ol fordelat pa tva dagar under forsta veckan, bada dom dagarna var Healbe's matvarde klart under mitt egna, det stamde en en hel del battre oviga dagar och det var +/-300kcal som jag skrev i forsta inlaggen efter jag fick den.

Sammanfattningsvis ar det nog inget jag kopt, om jag satt och funderade nu. Jag anvander den fortfarande dagligen eftersom jag redan har en och den anda fungerar hyfsat, men det ar nagra grejer som far mig att rekommendera ovriga att vanta till nasta modell/en helt annan modell:
- batteritiden. Aven fast jag bara syncar med telefonen en gang per dag haller det bara i ett dygn, vilket ar besvarligt.
- storleken. Den ar ratt klumpig.
- att det blir ganska manuellt i slutandan. For att fa den att rakna nagorlunda exakt maste man komma ihag att trycka pa knappen under maltiden. Nar man syncar fragar visserligen appen om man har atit under vissa tidpunkter nar klockan tror man atit, sa man har ju en 'andra chans', men kommer man ihag fel tid sa lar berakningen inte bli nagot vidare.
- priset. For Kickstarter-priset jag fick den for sa kanns det anda vart det, men inte nu med retailpriset.
- supporten och byggkvaliten. Ar med i en Facebook-grupp for folk med klockor och det ar manga som skrivit att de fatt DoA-klockor och varit tvungen att invanta en ny, vissa var inne pa sin tredje eller till och med fjarde replacement. Supporten ar alltid langsam pa att svara, ibland kommer det inget svar alls.

Det ska i alla fall bli spannande att se vad som kommer ut pa marknaden kommande aren, for fungerar gor den ju. Jag tvivlar oerhort pa att det skulle vara cold reading och dylikt som nagon foreslog i alla fall, for man ser klara monster - ater jag mycket far jag ett hogt varde, ater jag lite for jag ett lagt varde, ater jag mycket kolhydrater och lite protein en dag sa ger den mig sadana siffror, ater jag nasta dag lite kolhydrater och mycket protein har den plockat upp det. Inte exakt sa klart, men den gar alltid at ratt hall.

3bz
2015-09-24, 20:10
Jag tvivlar oerhort pa att det skulle vara cold reading och dylikt som nagon foreslog i alla fall, for man ser klara monster - ater jag mycket far jag ett hogt varde, ater jag lite for jag ett lagt varde, ater jag mycket kolhydrater och lite protein en dag sa ger den mig sadana siffror, ater jag nasta dag lite kolhydrater och mycket protein har den plockat upp det. Inte exakt sa klart, men den gar alltid at ratt hall.

I början av tråden var vi någa som undrade över mekanismer som kunde förklara hur mätningarna skulle fungera. Det verkade inte finnas något direkt stöd i forskning för att det skulle fungera.

Inte heller verkar det som att faktiskt data som du samlat ger något stöd, 21% felmarginal gör väl apparaten ganska värdelös?

Anledningen till att det kan "plocka upp" din ratio av kolhydrater till protein är väl inte så underligt. Det går ju som jag skrev tidigare i tråden att mäta blodsocker genom huden, länkade även till tre olika metoder, dock är ju mätfelet fortfarande ganska stort för de flesta metoderna. Det som healbe använder sig av är impedansmätning, deras patent finns här (https://www.google.com/patents/US20150073242).

Om en större mängd kolhydrater under dagen innebär lite högre blodsocker under en längre tid så skulle ju apparaten kanske kunna plocka upp detta. Om apparaten sedan fungerar på så vis att den helt enkelt räknar ut vad en medelperson med inmatad längd, vikt och diet skulle ha för baseline macros och kaloriintag, är ju dessa data inte så svåra att integrera med blodsockerdata över dagen. Utöver deta få måste man ju också trycka på knappen när man faktiskt äter något, vilket ihop med det faktum att de flesta personer äter sin mat uppdelat på ~3 mål mat om dagen ger ännu mer data för att approximera det riktiga intaget utan att faktiskt mäta något.

Ingen magi direkt, och visst mäter den säkert blodsocker i någon mån, men troligtvis skulle du inte få mycket sämre felmarginal på både macros och kaloriintag över en längre period genom att bara veta: längd, vikt, "diet", hur mycket en person äter på en skala från 1-5, samt hur många måltider personen äter varje dag. Inte heller tror jag att någon som är van att räkna kalorier genom att väga maten skulle hamna mycket mer off genom ren guesstimation.

Det viktiga i sammanhanget är väl dock om man anser en 20%-ig (60% för protein i ditt fall) felmarginal för kaloriintag vara acceptabelt. Jag har sökt efter fler som systematiskt samlat in data, men inte lyckats hitta någon. Jag antar att detta i längden kommer betyda att de kommer lyckas fortsätta sälja appareten eftersom ingen bryr sig om att faktiskt utvärdera den genom att samla in data. Och om någon trots allt gör det så kanske man ändå tycker att felmarginalen är ok, eller så bryr man sig inte om att berätta det för någon annan, således fortsätter försäljningen också trots detta.

Om man tänker sig att använda apparaten istället för att väga sin mat så kan man ju undra hur bra resultat det skulle ge över tid med en så stor felmarginal. Om klockan indikerar att man ligger på balans på 2000kcal, men egentligen är intaget på 2400, så innebär det en bra bit över 1kg oönskat fläsk i månaden och 16kg på ett år.

gohei
2015-09-24, 20:43
Snabbt kan man konstatera att LCHF-installningen var vardelos i alla fall. :D



Har det kommit någon ny uppdatering på själva kaloriräkningen? Jag la ju ner min klocka eftersom mätningarna aldrig stämde. Dom lovade dock att det skulle komma lite uppdateringar som skulle fixa nogrannheten, men jag har inte hållit mig uppdaterad på om det kommit något sådant än.

J.V
2015-09-25, 00:41
Inte heller verkar det som att faktiskt data som du samlat ger något stöd, 21% felmarginal gör väl apparaten ganska värdelös?

...

...

...

Det viktiga i sammanhanget är väl dock om man anser en 20%-ig (60% för protein i ditt fall) felmarginal för kaloriintag vara acceptabelt. Jag har sökt efter fler som systematiskt samlat in data, men inte lyckats hitta någon. Jag antar att detta i längden kommer betyda att de kommer lyckas fortsätta sälja appareten eftersom ingen bryr sig om att faktiskt utvärdera den genom att samla in data. Och om någon trots allt gör det så kanske man ändå tycker att felmarginalen är ok, eller så bryr man sig inte om att berätta det för någon annan, således fortsätter försäljningen också trots detta.

Om man tänker sig att använda apparaten istället för att väga sin mat så kan man ju undra hur bra resultat det skulle ge över tid med en så stor felmarginal. Om klockan indikerar att man ligger på balans på 2000kcal, men egentligen är intaget på 2400, så innebär det en bra bit över 1kg oönskat fläsk i månaden och 16kg på ett år.20% vore okej for mig, sa lange det pendlar mellan plus och minus 20% och darmed jamnar ut sig i slutandan. Men det ar klart, utlovar man kalorirakning pa ett storslaget satt raknar man kanske med battre resultat. Kanske inget som riktar sig Kolozzeums optinojare heller.

En vecka ar ju dock ganska kort mattid for att komma fram till nagot vettigt, alls egentligen. Som jag skrev sa hade ju klockan hogre matvarde an mina egna siffror tva dagar, men da de tva dagar med alkohol sa var det langt under, sa over en langre tid lar det se battre ut, framfor allt utan alkoholintag.

Har det kommit någon ny uppdatering på själva kaloriräkningen? Jag la ju ner min klocka eftersom mätningarna aldrig stämde. Dom lovade dock att det skulle komma lite uppdateringar som skulle fixa nogrannheten, men jag har inte hållit mig uppdaterad på om det kommit något sådant än.Nar jag startade min hade jag tre nya firmwares att ladda ner och installera, minns jag ratt fran Facebook-gruppen var atminstone en av dom for att fixa kalorirakningen, men jag vet inte sakert, kollade aldrig exakt vad firmwareuppdateringarna omfattade.

gohei
2015-09-25, 21:21
Nar jag startade min hade jag tre nya firmwares att ladda ner och installera, minns jag ratt fran Facebook-gruppen var atminstone en av dom for att fixa kalorirakningen, men jag vet inte sakert, kollade aldrig exakt vad firmwareuppdateringarna omfattade.

Okej, får se om jag orkar dra igång den igen och se om det hänt något.