handdator

Visa fullständig version : Råd ang höftskada


smalis
2014-03-06, 16:14
Hej.

Lite bakgrund:
I juni 2013 så började smärta smyga sig på i framvecket i höften när jag körde knäböj. Smärtan byggdes upp tills det helt enkelt blev outhärdligt att böja längre och jag valde att vila knäböjen någon gång i slutet av juli.

Smärtan satt som sagt på framsidan av höften precis i vecket och gjorde ont när jag nådde omkring parallellt i knäböjen samt en stund efter. Jag gick också ont senare på kvällen när jag skulle sova.

Jag vilade från knäböjen och försökte stretcha höftböjare och rectus femoris men det blev inte bättre så jag tog kontakt med sjukgymnast i början av september. Hon kom fram till att jag hade överbelastat höftböjare samt att jag var stel i bl.a. höftböjare och hamstrings. (Inte för att det hade ett samband med överbelastningen att göra, men i alla fall.)

I slutet av oktober så var jag "frisk" enligt sjukgymnasten och jag kunde börja köra knäböj igen väldigt lätt och inte djupt.

Spolar fram till nu: Jag har testat olika fotvidder, knävinklar, hög stång, låg stång osv, men fortfarande så fort jag kommer till omkring parallellt så känner jag av höften. Det gör inte direkt ont, utan det är mest obehagligt och jag vågar inte riktigt gå för djupt.

Syftet med detta inlägg är alltså att jag vill ha tips/råd på vad jag ska göra nu. Ska jag bara "vänta ut det" eller få andra utlåtanden? Vart ska jag vända mig isåfall? Tack.