handdator

Visa fullständig version : Nu måste de hända


Lina89
2014-03-06, 14:54
Jag håller på med travsport och ridsport vilket som dom flest vet är två ganska krävande sporter. men min kropp orkar inte med de längre då jag i egentligen varken har konditionen eller orken att hålla på med. Jag är ju som många andra häst tjejer som tar mycket bättre han dom och lägger mycket mer tid på hästen än på mig själv och det har börjat sätta sina spår. Med verk och spänningar.

Jag vet ju att dom gånger jag har tränat så börjar jag må mycket bättre men jag är med expert på att pressa mig själv för mycket för fort så jag blir less på de och ger upp för att det blir för tungt.

Någon som har några tips på vad jag kan göra för att inte pressa mig själv så hårt? Jag måste verkligen fixa detta om min kropp ska hålla livet ut annars så kommer den snart att kollapsa

Santoro
2014-03-06, 15:31
Sök upp närmaste atleterklubb, dra dit och lär dig basövingar och kicka igång därefter. Vill du ha en stark funktionell kropp som klarar av vardagen (och hästarna) vill du lägga ner tid på basövningar.

z_bumbi
2014-03-06, 16:41
Följ ett program som inte har så snabba ökningar och när du kommer längre så ha en inbyggd del i programmet som gör att du inte går max hela tiden.
T ex 5 set med 10 reps i varje på samma vikt gör att de fyra första är ganska långt från max, om du inte klarar 10 i sista setet så sänker du vikten x kg passet efter och höjer sedan lite i taget varje pass till det tar stopp igen. Ett sådant system här kan man upprepa under bra lång tid och hela tiden få ökningar i någon form under tiden.