handdator

Visa fullständig version : Modifierat Starting Strength?


Pan
2014-03-06, 00:40
Först och främst hoppas jag att jag inte postar fel, i sådana fall ber jag om ursäkt.

Jag har tränat regelbundet i cirka ett års tid, men har märkt att resultaten har börjat undgå mig mer och mer senaste tiden. Därför började jag köra starting strength för ungefär en månad sedan.

Problemet är att jag har en viss skillnad i benlängd. Det här är till största del kompenserat genom operation, men mitt högra lårben är ändå kortare än mitt vänstra, vilket resulterar i att mina knän är på lite olika höjd. Det här innebär att jag har problem med att få till vettiga squats (kört med hantlar) och marklyft - alltså två basövningar.

Jag har slängt ut marklyft helt och hållet och kör hyperextensions istället. Har försökt mig på hantelsquats i några veckor, men känner inte riktigt att får till tekniken (ländryggssmärtor och problem med att få det att ta på rätt ställen/likvärdigt).

Finns det något vettigt jag kan ersätta squats med?
Benpress fungerar någorlunda, men (dessvärre?) har jag betydligt enklast att göra vettiga bensparkar/curls. Funkar det, plus vader, som supplement eller bör jag rikta in mig på annat?

Övriga synpunkter välkomnas!


Nuvarande program:

Pass A
3 x 5 Hantelsquats
3 x 5 Militärpress
1 x 5 Hyperextensions

Pass B
3 x 5 Hantelsquats
3 x 5 Bänkpress
Chins: 3 set till fail

Tack på förhand!

GulligaGurkan
2014-03-06, 00:55
Pröva att köra knäböj med ett ben i taget istället. Du borde påverkad mindre av längdskillbaden då!

dmoller
2014-03-06, 01:50
lägg till någon rodd på A passet

hnric
2014-03-06, 15:09
Utfall. Tycker det är rätt vanligt att man ser folk som kör benpress med ett ben i taget också.

delizh
2014-03-06, 16:59
Är det stor skilland på längden? Dmitry Klokov markar, böjer, stöter m.m med ena foten lite längre fram därför att hans ena ben är längre.