handdator

Visa fullständig version : Passa in magträning i det här schemat!


Crane
2014-03-05, 21:58
Vad för magträning, och när, bör jag lägga in för att komplettera det här schemat? Har alltid fått höra att jag får all magträning jag behöver ifrån marklyft och knäböj, men jag börjar undra om det verkligen stämmer....

Måndag:
* Fyra bröstövningar, varierar från gång till gång men alltid bänkpress
* Två axelövningar, oftast militärpress och dips
* Knäböj, 3x10 på 90 kg

Onsdag:
* Fyra ryggövningar, varierar från gång till gång men alltid stångrodd och chins.
* Marklyft, 3x10 på cirka 90 kg.
* 3x10 bicepscurls

Fredag:
Överkroppen, både bröst och rygg den här dagen.

Vart ska jag stoppa in det, och vilka magövningar bör jag använda mig av för att få bäst resultat och snyggast form?

Ha't bäst *flex*

Kvicksilver
2014-03-05, 22:07
Har alltid fått höra att jag får all magträning jag behöver
Behöver för vad? Det finns ingen regel eller naturlag för hur välutvecklade muskler man ska ha.
Fundera på VARFÖR och för vilket SYFTE du vill träna magen.
Hur mycket magträning ger dessa övningar dig? Inget.... eller massvis? Det är något bara du kan känna.
Sen är det högst individuellt hur mycket man lyckas träna magen genom övriga träningen.
Om någon säger att "man får tillräckligt med träning av mark och annat".... så frågar jag.... tillräckligt för vad?
Formen på en muskel är genetiskt förutbestämd... men storleken kan du påverka. Deffa fram sexpacket så att du ser vad du har att jobba med. :)

Crane
2014-03-05, 22:39
Behöver för vad? Det finns ingen regel eller naturlag för hur välutvecklade muskler man ska ha.
Fundera på VARFÖR och för vilket SYFTE du vill träna magen.
Hur mycket magträning ger dessa övningar dig? Inget.... eller massvis? Det är något bara du kan känna.
Sen är det högst individuellt hur mycket man lyckas träna magen genom övriga träningen.
Om någon säger att "man får tillräckligt med träning av mark och annat".... så frågar jag.... tillräckligt för vad?
Formen på en muskel är genetiskt förutbestämd... men storleken kan du påverka. Deffa fram sexpacket så att du ser vad du har att jobba med. :)

Behöver för att magmusklerna ska växa i samma takt i förhållande till de andra musklerna. *flex*

Crane
2014-03-06, 00:24
Några förslag?

Trapz
2014-03-06, 02:23
Hitta 2-3 övningar som du gillar och kan utföra bra och variera mellan dom. Släng in 10-15 minuter varje/vartannat pass tills du inte pallar mer. Typ 3-4 set på 2 övningar.
Själv kör jag enbart cablecrunches och liggande benlyft på bänk. Ibland sneda crunches men det är sällan.

Crane
2014-03-06, 08:41
Hitta 2-3 övningar som du gillar och kan utföra bra och variera mellan dom. Släng in 10-15 minuter varje/vartannat pass tills du inte pallar mer. Typ 3-4 set på 2 övningar.
Själv kör jag enbart cablecrunches och liggande benlyft på bänk. Ibland sneda crunches men det är sällan.

När jag kör cablecrunches får jag så jävla mkt spänning på underarmarna när jag ska hålla greppet om dedär sjukt tunga vikterna. Vad gör jag för fel?

Santoro
2014-03-06, 08:59
Släng in ett par set plankan/crunches lite när som helst, du kan ju göra det på kvällen samma träningsdag etc. Sen så tycker jag att man absolut ska träna magen om man har planer på att köra tunga basövningar och ha en overall välfungerande kropp.

z_bumbi
2014-03-06, 09:16
När jag kör cablecrunches får jag så jävla mkt spänning på underarmarna när jag ska hålla greppet om dedär sjukt tunga vikterna. Vad gör jag för fel?

Gör en paus där du håller kroppen stilla på två (räkna) sekunder när du dragit ihop bålen i bottenläget och bromsa sedan så att det tar två (räkna) sekunder att nå startläget. Hur fort du går på nervägen styrs av vad du kan hålla stilla i botten.
Har du samma problem med att vikterna är för tunga för greppet när du kör på det viset så träna grepp och/eller testa med ett rep eller rem med handtag istället (om du inte redan kör med ett sådant).

Devil82
2014-03-06, 10:08
wendler föreslårs ju cirkelträning i slutet av träningen åt mindstonde 2 ggr i veckan.

weighted sit ups (vikten bakom huvudet)
hanging leg raises
ab roll out
side bend.

har alltid kört på att man inte behöver direkt ab work när man kör tunga baslyft. Bytte inställning i några veckor och det har hjälpt som fan. känner tex inte att ryggraden ska gå av i overheadpress och kroppen är starkare/tajtare i alla lyft.

Santoro
2014-03-06, 10:17
wendler föreslårs ju cirkelträning i slutet av träningen åt mindstonde 2 ggr i veckan.

weighted sit ups (vikten bakom huvudet)
hanging leg raises
ab roll out
side bend.

har alltid kört på att man inte behöver direkt ab work när man kör tunga baslyft. Bytte inställning i några veckor och det har hjälpt som fan. känner tex inte att ryggraden ska gå av i overheadpress och kroppen är starkare/tajtare i alla lyft.

En farlig myt, vill jag påstå.

Devil82
2014-03-06, 10:24
En farlig myt, vill jag påstå.

i efterhand, ja :(

Trapz
2014-03-06, 11:03
När jag kör cablecrunches får jag så jävla mkt spänning på underarmarna när jag ska hålla greppet om dedär sjukt tunga vikterna. Vad gör jag för fel?

Förmodligen så har du för tung vikt och "vill" dra med armarna och greppar repet/handtagen för hårt. Kolla lite videos på youtube hur man ska utföra övningen och gå till gymet och sänk vikterna och öva på att få in rörelsen i första hand. Tänk på andningen också, blås ut när du kontraherar. Cablecrunches tycker jag var knepig till en början också.

Eller så byter du till någon annan övning, ingen idé att harva på med en övning som man inte gillar och när det finns andra minst lika bra, åtminstone när det gäller magträning.