handdator

Visa fullständig version : Nitrit (E250) och värmebehandling


Fredszky
2014-03-05, 21:31
Jag skickade ett mail till Kavli ang. deras baconost, jag undrade om den innehåller nitrit. På innehållsförteckningen står det inget om nitrit, däremot bacon.

Svaret jag fick tillbaka var:

"Ja det finns E250 i det bacon som ingår i produkterna. Denna tillsats behövs i köttet för att de ska vara säkra. I slutprodukten har den ingen betydelse eftersom det mesta bryts ner under värmebehandlingen i samband med tillverkningen. I den färdiga osten har den därmed inte någon konserverande effekt."

Stämmer det att nitrit bryts ner under värmebehandling?
Jag skickade frågan eftersom jag inte vill äta canerogent nitrit.
O-cancerogent nitrit går ju bra, liksom.

Simonbaws
2014-03-05, 23:16
hur mycket baconost äter du egentligen?

TomasB
2014-03-06, 09:34
Intressant...Visste inte att nitrit skulle brytas ned av värme?

JacobHeitmann
2014-03-06, 13:31
Vad är det för skillnad mellan värmebehandlingen av baconosten och grillningen/kokningen av t.ex. korv? Varför skulle nitriten i baconosten inte ha någon "betydelse" för hälsan när korven har det?

Fredszky
2014-03-06, 15:57
hur mycket baconost äter du egentligen?

0 gram/vecka. Men det ser gott ut och skulle vilja ersätta räkosten med baconosten med gott samvete :)

Intressant...Visste inte att nitrit skulle brytas ned av värme?

Visste inte jag heller, det var därför jag postade tråden, för att se om det är något hon hittade på mest för att lugna Kavlikonsumenter.

Vad är det för skillnad mellan värmebehandlingen av baconosten och grillningen/kokningen av t.ex. korv? Varför skulle nitriten i baconosten inte ha någon "betydelse" för hälsan när korven har det?

Ja precis, så det borde man hört om med allt snack om E250 och cancer, men det har man ju inte gjort. Hoppas någon kan bringa klarhet i frågan.