handdator

Visa fullständig version : När är man stark i dessa övningar?


Badaboom
2014-03-05, 21:02
Ska börja sätta upp mål tänkte jag, men saknar referenser i flera övningar;

Skivstångscurl
Militärpress
Stångrodd
Pinch
Chins
Plankan

Vad anser ni att man ska kunna ta i dom här övningarna för att kunna kalla sig "stark"? Vad tar en icke tränande och vad tar folk som tränar på hög nivå?

Undrar även vad som är en hyffsad tid på 3 respektive 5 km löpning?

Damien Thorne
2014-03-05, 21:52
Kolla denna sida
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

När du når "Advanced" i dom övningarna så är du stark.
edit... var för snabb. Finns bara axelpress med av dom övningarna som du skrev.

Kvicksilver
2014-03-05, 22:00
Ska börja sätta upp mål tänkte jag, men saknar referenser i flera övningar;

Skivstångscurl
Militärpress
Stångrodd
Pinch
Chins
Plankan

Vad anser ni att man ska kunna ta i dom här övningarna för att kunna kalla sig "stark"? Vad tar en icke tränande och vad tar folk som tränar på hög nivå?

Undrar även vad som är en hyffsad tid på 3 respektive 5 km löpning?

När det handlar om styrka är det bänk, mark och böj man oftast talar om. Och vad man "ska" ta för att kallas stark i dom beror ju på vad man själv väger. En 120kg snubbe bör ju rimligtvis ta llite mer än en på 60kg.

25 strikta chins tycker jag är bra. 5km på under 20 minuter är bra.

Sarco
2014-03-05, 22:17
Det är i och för sig en intressant fråga... men ska du sätta mål för dig själv så tycker jag att du ska utgå från där du själv är just nu och sätt målet som förbättring i förhållande till nuvarande läge. Då ger du dig själv vettig chans att lyckas också. Släpar du i någon övning kan du ju träna den mer och sätta en högre ökning i den som mål. Det är också ett bra sätt att prioritera - när man nått målet i en övning kan man dra ner lite där och jobba mer på det man inte uppnått.

Alltså ex. chins på kv nu 10x5. Mål att klara 11x5 på x veckor. Militärpress - höjning med 10% 1RM på x veckor. Etc.

Badaboom
2014-03-05, 22:34
När det handlar om styrka är det bänk, mark och böj man oftast talar om. Och vad man "ska" ta för att kallas stark i dom beror ju på vad man själv väger. En 120kg snubbe bör ju rimligtvis ta llite mer än en på 60kg.

25 strikta chins tycker jag är bra. 5km på under 20 minuter är bra.

Är medveten om det, men kör inte böj av div. skäl och jag vill sätta mål i mer än bänk och mark.
Att det spelar roll vad man väger trodde jag redan var underförstått.

Det är i och för sig en intressant fråga... men ska du sätta mål för dig själv så tycker jag att du ska utgå från där du själv är just nu och sätt målet som förbättring i förhållande till nuvarande läge. Då ger du dig själv vettig chans att lyckas också. Släpar du i någon övning kan du ju träna den mer och sätta en högre ökning i den som mål. Det är också ett bra sätt att prioritera - när man nått målet i en övning kan man dra ner lite där och jobba mer på det man inte uppnått.

Alltså ex. chins på kv nu 10x5. Mål att klara 11x5 på x veckor. Militärpress - höjning med 10% 1RM på x veckor. Etc.

Håller med, målen ska såklart utgå ifrån mitt nuvarande läge, men jag tänker ju också sätta långsiktiga mål för vad jag en vacker dag vill kunna lyfta. Och då behöver jag ju ha ett hum om vad folk som tränat seriöst under lång tid lyfter så jag vet vad som är realistiskt att sikta mot. Som du själv säger så måste man ju ge sig själv en vettig chans att lyckas.

mikaelj
2014-03-05, 22:54
Vad väger du då? (och hur lång är du?)

PureWhey
2014-03-05, 22:55
Inte elit på varken böj/mark/bänk :(

tossefar
2014-03-05, 23:06
Är du helt ny så börja med att sikta på kroppsvikten i böj bänk militärpress. Böj kommer förstås snabbast, sedan bänk och till slut pressen.

Badaboom
2014-03-05, 23:36
Vad väger du då? (och hur lång är du?)

1,86 lång, 76 kg, 25 år.

mikaelj
2014-03-05, 23:43
1,86 lång, 76 kg, 25 år.

Om du äter upp dig till 90-95 kg och tränar på borde du ta 200+ i böj, 150+ i bänk och 250+ i mark om 5-10 år. Då är du stark.

filmjölk
2014-03-05, 23:52
[QUOTE=Badaboom;6900751]Ska börja sätta upp mål tänkte jag, men saknar referenser i flera övningar;

Stark/icke tränande/hög nivå

Skivstångscurl 50/35/65
Militärpress 70/40/110
Stångrodd 90/60/120
Pinch ?/?/?
Chins 10/0/15
Plankan ?/?/?

Vad anser ni att man ska kunna ta i dom här övningarna för att kunna kalla sig "stark"? Vad tar en icke tränande och vad tar folk som tränar på hög nivå?

straand94
2014-03-06, 00:06
Är intermediate på allt utan mark där jag är advanced :(

Sarco
2014-03-06, 06:58
Jag tror du överskattar icke tränande, Filmjölk. Fast det kanske mest handlar om att de inte har tekniken.

spoon
2014-03-06, 09:27
Lite speciella övningar att sätta målvikter på. Jag ser dom mest som assistans. Men jag kan ju gissa.

Otränad/Stark/Hög nivå 5 rm
Skivstångscurl 30/50/60
Militärpress 40/60/80
Stångrodd 50/100/120
Pinch ?
Chins 3/20/40
Plankan 1 min/ sen borde man köra något som belastar mer.

Klarar man tre kilometer under 12 min så tycker jag att det är bra. Kilometertider på 3,xx är bra.

Wilt the Stilt
2014-03-06, 09:57
Två 20 kg i pinch är mycket, mycket bra. Två 15 är bra.

Släta utsidor givetvis.

Edit: Fem 5:or är mycket, mycket bra. Fyra 5:or är OK.

Juxta
2014-03-06, 10:45
Vafan har du snott min avatar för?! :)

Jag blev jätteförvirrad och tänkte att denna tråd har jag inte skapat.

spoon
2014-03-06, 10:50
Vafan har du snott min avatar för?! :)

Jag blev jätteförvirrad och tänkte att denna tråd har jag inte skapat.

Ha!

Trodde att jag hade svarat dig :)

Juxta
2014-03-06, 10:52
Ha!

Trodde att jag hade svarat dig :)

Haha, det tog ett tag för mig att koppla. Kollade inte användarnamnet och tänkte att det måste varit en jäkligt gammal tråd som jag skapat, men icke. ;)

Andromeda
2014-03-06, 18:07
Jag vet inte vad folk här känner för folk, men en otränad ungdom är inte i närheten av 30 kg strikt i curl, och långt från 40 kg i militärpress och 60 kg i stångrodd.

Tor mer på:
Strikt curl: 20 kg
Militärpress: 25 kg
Stångrodd 40 kg

Nu snackar vi alltså om en otränad, i övrigt icke idrottsligt aktiv individ utan ett tungt kropparbete.

Badaboom
2014-03-06, 21:16
Lite speciella övningar att sätta målvikter på. Jag ser dom mest som assistans. Men jag kan ju gissa.

Otränad/Stark/Hög nivå 5 rm
Skivstångscurl 30/50/60
Militärpress 40/60/80
Stångrodd 50/100/120
Pinch ?
Chins 3/20/40
Plankan 1 min/ sen borde man köra något som belastar mer.

Klarar man tre kilometer under 12 min så tycker jag att det är bra. Kilometertider på 3,xx är bra.

Har ju givetvis huvudmålen i basövningarna, men där har jag duglig koll på siffrorna. Men vill ha mål även i en del assistansövningar och det här är dom där jag har sämst koll på vikter.

Vafan har du snott min avatar för?! :)

Jag blev jätteförvirrad och tänkte att denna tråd har jag inte skapat.

Haha blev lika förvirrad när jag såg ditt inlägg och undrade när fan jag hade svarat efter igår :D



OnT: kul att få lite riktlinjer, men även jag tycker det känns som ni överskattar icke-tränande? Tar man någon med en inte alltför aktiv livsstil har jag svårt att tro att dom skulle börja med 40 kg i militärpress eller dra 60 kg i stångrodd. För mig tog det över ett halvår dit och har kompisar som det tagit ännu längre.

Tobbey
2014-03-06, 21:17
Jag vet inte vad folk här känner för folk, men en otränad ungdom är inte i närheten av 30 kg strikt i curl, och långt från 40 kg i militärpress och 60 kg i stångrodd.

Tor mer på:
Strikt curl: 20 kg
Militärpress: 25 kg
Stångrodd 40 kg

Nu snackar vi alltså om en otränad, i övrigt icke idrottsligt aktiv individ utan ett tungt kropparbete.

Jag klarade allvarligt talat inte ens stången (20kg) i en strikt militärpress när jag började träna slutet av 2012 :D Nu är jag uppe på 70kg...