handdator

Visa fullständig version : Löpning morgon + styrka kväll


camarade
2014-03-05, 20:26
Är trött på bulk/deff och upplever det som osunt för min kropp. Vill försöka hitta ett upplägg som ger (hyfsat) med gains, och samtidigt undvika att lägga på sig fett/allmänt vara i bra form året runt.

Har testat att springa på morgonen + gymma på kvällen (6-7h emellan), och upplever det som att jag blir mer fokuserad på styrka på kvällen om jag tränat konditionen på morgonen. Har annars en tendens att "vilja träna med puls" men det orkar man helt enkelt inte. Det blir väldigt fokuserat på muskler, man juicar ur det sista ur kroppen liksom.

Kan jag förvänta mig muskel gains + minskat fettmassa med detta upplägg eller tar det bara ut varandra? Jag är mest stillasittande framför datorn under dagen mellan passen (arbetar hemifrån). Förstår att det kanske inte finns nåt enkelt svar, men jag vill ändå kolla med expertisen om det är realistiskt eller idiotiskt upplägg.

Ajemän
2014-03-05, 20:27
Du kan förvänta dig gains och minskad fettmassa med rätt kost... Jag gillar det upplägget, frågan är bara hur mycket kroppen pallar med.

Jag hade gärna kört så var dag om det var möjligt :)

alphahanen2
2014-03-05, 20:54
Beroende på i vilken utsträckning du gör det kommer det slita en hel del på kroppen. Men ju bättre kost och sömn desto mindre skada. Du kommer fortfarande gaina massa men inte lika fort som om du inte hade löptränat. Fettet kommer att minska om du gör av med mer än du stoppar i dig.

OBS; Är verkligen ingen expert! :)

svenbanan
2014-03-06, 12:08
Minskad fettmassa har ju egentligen inte så mycket med din träning att göra. Det handlar ju om kaloriunderskott. Vilket iofs kan vara lättare att uppnå om man tränar jävligt mycket.

Dock tror inte jag det är så lyckat att ligga på energiminus om du tränar två pass om dagen. Det lär bli rätt slitsamt för kroppen och stor risk för diverse överträningsproblem.

Jag tror inte du behöver uppleva att muskelbyggandet blir försämrat av löpningen. Under förutsättning att du inte är trött i kroppen av löpningen och därför inte orkar ta i på styrkepassen. Dock om du är elitbyggare så kanske du har så små marginaler att spela med att det inte funkar. Men annars tror jag det går bra.

Största problemet lär vara att palla benstyrka då du redan är trött i benen. Alternativt att det blir svårt att palla löpningen då du redan är trött av benstyrkan.

PureWhey
2014-03-06, 12:12
Du kan förvänta dig gains och minskad fettmassa med rätt kost... Jag gillar det upplägget, frågan är bara hur mycket kroppen pallar med.

Jag hade gärna kört så var dag om det var möjligt :)

Varför skulle man kunna gå ner i fettmassa och öka muskelmassa bara för man lägger in ett löppass?

Ajemän
2014-03-06, 12:13
Varför skulle man kunna gå ner i fettmassa och öka muskelmassa bara för man lägger in ett löppass?

Det menade jag inte. Det går lika bra utan löpning...Kanske tom bättre. Men kondis morgon och kväll är imo ett utmärkt upplägg så länge kroppen pallar det.