handdator

Visa fullständig version : Träning efter titthålskirurgi?


decussatio
2014-03-05, 20:17
Jag opererades nyligen, det var en komplikationsfri titthålskirurgi där man alltså gått in via naveln (ena snittet är ungefär 2 cm varav lite mindre än hälften är inuti naveln, detta är sytt i flera lager, det andra är ca 8 mm och sitter en tum in från höftbenet och har inte sytts). Allt har läkt fint utan några problem. Kirurgen sa att jag skulle röra mig lite, successivt mer och mer, men vänta två veckor med träning. I efterhand har jag insett att de aldrig frågade mig vad jag tränar för någonting och det tillhör väl inte vanligtheterna direkt att tjejer styrketränar seriöst, så jag är osäker på om rekommendationerna är rätt i mitt fall.

Någon på Kolo som har koll på det här? Rekommendationer för eventuell upptrappning av träningen?

(Ja, jag ska självklart ringa kirurgavdelningen och fråga men jag vill höra vad ni tänker.)

hnric
2014-03-06, 15:06
Syddes ett par gång under förra året och fick "riktiga" stygn och så som jag förstod var skillnaden bara att det möjligtvis kunde bli fulare ärr om man hade för bråttom.
Ryggen första vändan, så kanske lite känsligare då skinnet kan sträckas ut rätt mycket beroende på vilka övningar man kör. Körde själv på som vanligt efter en vecka då jag knappast ser eller stör mig på ärr där ändå, men beroende på vilka övningar man kör bör man kunna träna tidigare än så.
Andra vändan var smalbenet, men körde på som vanligt efter bara några dagar. Inte lika utsatt hud, sen skulle det var bättre läktid där om jag förstod det rätt.