handdator

Visa fullständig version : Kursinbjudan, Steg 1-Utbildning i Sundsvall (i sista minuten)


Arne Persson
2014-03-05, 16:24
För intresserade så skall jag mkt snart hålla en Instruktörsutbildning Steg 1 i Sundsvall.

Här är lite info.

Inbjudan SKKF's Instruktörsutbildning Steg 1, 15-16 mars 2014 på IronWorks Health&Fitness i Sundsvall!

http://www.ironworksgym.se/

Kursen är auktoriserad av Svenska Kroppskulturförbundet!

Kursen omfattar Rörelseaparatens anatomi (omfattande), övnings- och rörelselära (omfattande), programuppläggning och träningslära (grundläggande), grundläggande instruktörkunskap, hjärt/lungräddning med handhavande av defibrillator mm.

Kursen vänder sig främst till dem som vill skaffa sig grundläggande instruktörskunskaper såväl teoretiska som praktiska.
Den är även mycket nyttig för den som vill utveckla sin egen träning samt förståelse för övningsutförande mm.

Observera att detta är en mkt omfattande intensivkurs!

PLATS: IronWorks Health&Fitness i Sundsvall. Södra Järnvägsgatan 14. Tel Lars Berglund 070-7539239.

lars.ironworks@gmail.com

Sista anmälningsdag onsdag 12 mars 2014.

PRIS: 2700 kr/person (500 kr går till SKKF). Kursmaterial och numrerat kursintyg/diplom ingår.

PM:a mig för mer info

Matsa
2014-03-05, 22:58
Är intresserad om jag hinner, vore bra läge att ta en kurs när det är i närheten. Hur dags brukar ni börja och sluta på dagarna? Vill gärna veta om jag hinner åka hem och sova eller om man måste fixa logi.

Arne Persson
2014-03-05, 23:19
Är intresserad om jag hinner, vore bra läge att ta en kurs när det är i närheten. Hur dags brukar ni börja och sluta på dagarna? Vill gärna veta om jag hinner åka hem och sova eller om man måste fixa logi.

Trevligt om du kan komma! Lördag börjar vi 9 och kör till 18-19. Söndagen 8-ca 16-17. Mycket korvstoppning för pengarna...:)

Arne Persson
2014-03-07, 09:59
1:a bump :)

Arne Persson
2014-03-09, 18:59
2:a bump...:)

Vanligt vatten
2014-03-09, 19:32
Hmm. Inte för att vara den som är den, men jag ser inte vad man ska lägga ut 2700kr för om man redan kan läsa på om allt det där framför datorn och böcker hemma? På två dagar dessutom.

Blir man verkligen mycket mer attraktiv av arbetsgivare på gymmen att anställas som tränare med det där kursintyget, eller vad är grejen?

Arne Persson
2014-03-09, 19:59
Hmm. Inte för att vara den som är den, men jag ser inte vad man ska lägga ut 2700kr för om man redan kan läsa på om allt det där framför datorn och böcker hemma? På två dagar dessutom.

Blir man verkligen mycket mer attraktiv av arbetsgivare på gymmen att anställas som tränare med det där kursintyget, eller vad är grejen?

Då är det väl samma sak med PT-utbildningar på 30000-50000 kr osv? Förhoppningsvis har jag sållat bort den värsta smörjan från nätet mm. Du får gärna demonstrera för mig exempelvis samtliga 100 övningar samt ett 60 tal muskler och förklara varför och hur man kör övningarna samt förklara ingående de olika benens och musklernas utseende, funktion mm och hur de involveras i de olika övningarna mm.
Många går den för att fungera som instruktörer och många går den för sin egen utveckling inom träningen mm.

Vanligt vatten
2014-03-09, 23:02
Då är det väl samma sak med PT-utbildningar på 30000-50000 kr osv?

Tja, det är väl egentligen det jag frågar dig om?
Men visst, jag antar att dessa kurser inte är särskilt användbara rent generellt utan det är nog så man slänger pengar i sjön, om än betydligt mycket mer.

Men på tal om PT-utbildningarna, även om de lär hålla betydligt lägre standard än din kurs, så finns det väl i alla fall ändå - och du kan få rätta mig om jag har fel här - en viss fördel i att man får en s.k. internationell PT-licens som då antagligen är mer användbar om man ska jobba som PT utomlands. I vissa länder (exempelvis Australien) så måste man väl ha licens för att kunna arbeta på gym och då antar jag att kursen i Sundsvall inte hjälper någonstans...?


Förhoppningsvis har jag sållat bort den värsta smörjan från nätet mm. Du får gärna demonstrera för mig exempelvis samtliga 100 övningar samt ett 60 tal muskler och förklara varför och hur man kör övningarna samt förklara ingående de olika benens och musklernas utseende, funktion mm och hur de involveras i de olika övningarna mm.
Många går den för att fungera som instruktörer och många går den för sin egen utveckling inom träningen mm.

Okej. När jag tänker efter så finns det ju också en del material och böcker som det är värt att betala hundralappar (tusenlappar? kanske) för även om man kan hitta det mesta gratis på nätet eftersom det är jävligt bra kvalité.

Men det jag egentligen tänkte på var ang. anatomin. Du säger att ni ska plugga anatomi och pratar om ett 60-tal muskler, vore det inte en god idé att lägga tiden på annat istället?
Det är ju i alla fall någonting man verkligen inte behöver gå till nån kurs till.
Jag menar, när jag studerat anatomi och muskler och liknande så har det ju varit som med glosor på spanska i högstadiet dvs. man pluggar hårt till testet på måndagsmorgonen och sen vips har man glömt bort allting en vecka efteråt, och jag kan ju knappast vara ensam om detta. Ska man bara vara där i två dagar så är det väl risk för att det blir samma sak och att folk råpluggar anatomiska termer i två dagar som sen bara försvinner.
Vore det inte bra om alla bara fick veta i förväg (på mail el. liknande) exakt vad de skulle kunna inom anatomi, så att alla bara var förberedda när de väl kom dit och tiden kunde läggas på annat? Med tanke på att det bara är i två dagar.

Arne Persson
2014-03-09, 23:30
Tja, det är väl egentligen det jag frågar dig om?
Men visst, jag antar att dessa kurser inte är särskilt användbara rent generellt utan det är nog så man slänger pengar i sjön, om än betydligt mycket mer.

Men på tal om PT-utbildningarna, även om de lär hålla betydligt lägre standard än din kurs, så finns det väl i alla fall ändå - och du kan få rätta mig om jag har fel här - en viss fördel i att man får en s.k. internationell PT-licens som då antagligen är mer användbar om man ska jobba som PT utomlands. I vissa länder (exempelvis Australien) så måste man väl ha licens för att kunna arbeta på gym och då antar jag att kursen i Sundsvall inte hjälper någonstans...?



Okej. När jag tänker efter så finns det ju också en del material och böcker som det är värt att betala hundralappar för även om man kan hitta det mesta gratis på nätet eftersom det är jävligt bra kvalité.

Men det jag egentligen tänkte på var ang. anatomin. Du säger att ni ska plugga anatomi och pratar om ett 60-tal muskler, vore det inte en god idé att lägga tiden på annat istället?
Det är ju i alla fall någonting man verkligen inte behöver gå till nån kurs till.
Jag menar, när jag studerat anatomi och muskler och liknande så har det ju varit som med glosor på spanska i högstadiet dvs. man pluggar hårt till testet på måndagsmorgonen och sen vips har man glömt bort allting en vecka efteråt, och jag kan ju knappast vara ensam om detta. Ska man bara vara där i två dagar så är det väl risk för att det blir samma sak och att folk råpluggar anatomiska termer i två dagar som sen bara försvinner.
Vore det inte bra om alla bara fick veta i förväg (på mail el. liknande) exakt vad de skulle kunna inom anatomi, så att alla bara var förberedda när de väl kom dit och tiden kunde läggas på annat? Med tanke på att det bara är i två dagar.

Jag tycker nog att du skall studera ditt internet och dina böcker istället än att ens ägna denna kurs en tanke med tanke på din dyrbara tid.
Du blir ingen instruktör bara på denna kurs eller någon annan, speciellt inte om du inte har någon egen djupare träningserfarenhet.
Min kurs är en intensivkurs där jag går igenom mycket fakta intensivt och sedan skall man i lugn och ro därefter tillgodogöra sig allt man lärt sig. Att jag går igenom anatomin på kursen är självfallet för att det skall ske korrekt och den kombineras den med övningsläran. Dessutom tror väl ingen att man lär sig anatomi på en helg eller en PT-kurs eller liknande? Jag har hållit på mlm dagligen med anatomi i ca 35 år och är fortfarande inte fullärd. Mina anatomikunskaper är definitivt inget jag läst mig till på "nätet" min 44-åriga träningserfarenhet likaså.
Angående jobb utomlands så har jag skrivit ut intyg på engelska till personer som flyttat utomlands och sökt jobb där och fått jobb dessutom. Även i Sverige jobbar folk med enbart SKKF's kurser bakom sig och klarar sig alldeles utmärkt. Problemet idag generellt är att det alltför ofta anställs folk på "fina" papper och inte på kunskaper.

Captainwide
2014-03-09, 23:34
Kom igen. Kom till Kalmar/Karlskrona och föreläs för tusan! *grr27*

Edit: Såg att det var en kurs, men kom gärna till Kalmar ändå. Om inte för föreläsning så för gofika. :D

Arne Persson
2014-03-09, 23:36
Kom igen. Kom till Kalmar/Karlskrona och föreläs för tusan! *grr27*

Edit: Såg att det var en kurs, men kom gärna till Kalmar ändå. Om inte för föreläsning så för gofika. :D

Tål att tänka på...:d

Ett Orm
2014-03-10, 01:52
Tja, det är väl egentligen det jag frågar dig om?
Men visst, jag antar att dessa kurser inte är särskilt användbara rent generellt utan det är nog så man slänger pengar i sjön, om än betydligt mycket mer.

Men på tal om PT-utbildningarna, även om de lär hålla betydligt lägre standard än din kurs, så finns det väl i alla fall ändå - och du kan få rätta mig om jag har fel här - en viss fördel i att man får en s.k. internationell PT-licens som då antagligen är mer användbar om man ska jobba som PT utomlands. I vissa länder (exempelvis Australien) så måste man väl ha licens för att kunna arbeta på gym och då antar jag att kursen i Sundsvall inte hjälper någonstans...?



Okej. När jag tänker efter så finns det ju också en del material och böcker som det är värt att betala hundralappar (tusenlappar? kanske) för även om man kan hitta det mesta gratis på nätet eftersom det är jävligt bra kvalité.

Men det jag egentligen tänkte på var ang. anatomin. Du säger att ni ska plugga anatomi och pratar om ett 60-tal muskler, vore det inte en god idé att lägga tiden på annat istället?
Det är ju i alla fall någonting man verkligen inte behöver gå till nån kurs till.
Jag menar, när jag studerat anatomi och muskler och liknande så har det ju varit som med glosor på spanska i högstadiet dvs. man pluggar hårt till testet på måndagsmorgonen och sen vips har man glömt bort allting en vecka efteråt, och jag kan ju knappast vara ensam om detta. Ska man bara vara där i två dagar så är det väl risk för att det blir samma sak och att folk råpluggar anatomiska termer i två dagar som sen bara försvinner.
Vore det inte bra om alla bara fick veta i förväg (på mail el. liknande) exakt vad de skulle kunna inom anatomi, så att alla bara var förberedda när de väl kom dit och tiden kunde läggas på annat? Med tanke på att det bara är i två dagar.

Varför tror du de har föreläsningar på tex högskolan? Varför har de experiment på kemin, det finns ju på YT hur man blandar estrar och syror mm?
Jag menar allt det där de talar om finns ju på nätet och i böcker, man blir ju inte kirurg på att gå på några föreläsningar... Onödigt va?

Jag sätter mina mysbyxor på att du skulle ha en enorm nytta av att gå denna kurs.
Har inte gått just den, men vet vilken skillnad det gör att få information irl under strukturerade former.
2700 är inte särskilt mycket pengar i sammanhanget.

Vanligt vatten
2014-03-10, 04:02
Varför tror du de har föreläsningar på tex högskolan? Varför har de experiment på kemin, det finns ju på YT hur man blandar estrar och syror mm?
Jag menar allt det där de talar om finns ju på nätet och i böcker, man blir ju inte kirurg på att gå på några föreläsningar... Onödigt va?

Ja, faktum med att de flesta kurser på högskola och universitet råkar vara just onödiga och som inte leder större möjligheter till jobb och det är trots allt vad det hela handlar om. Istället far ungar på studieskulder och pissar bort deras föräldrars pengar.
Sen är det väl rätt självklart att högskola/universitet även har dyra facilliteter och utrustning och som privatperson blir det lite svårt att själv ordna ett proffsigt laboratorium. Att trava iväg till ett gym i Sundsvall i två dagar är lite annat.


Jag sätter mina mysbyxor på att du skulle ha en enorm nytta av att gå denna kurs.
Har inte gått just den, men vet vilken skillnad det gör att få information irl under strukturerade former.
2700 är inte särskilt mycket pengar i sammanhanget.

Vem vet, kanske du har rätt.
Men man blir som sagt ingen expert eller ens duktig instruktör av en tvådagarskurs, det krävs snarare att man har haft ett träningsintresse under ett par års tid och själv ägnat tid åt att samla på sig kunskap. Huruvida du är bra beror helt enkelt på om du ägnar mycket tid åt detta i vanliga fall och ägnar du redan mycket tid åt detta så har du nog liten nytta av att gå igenom delar som "grundläggande träningslära", "hjärt- och lungräddning" eller studera muskelglosor (även fast du tappat några), då du redan bör ha tillräckligt bra koll på dessa bitar och det är liksom inte där som du brister i ditt kunnande. Och om detta ska gås igenom och ägnas tid till på kursen, hur mycket kvalitetstid blir det då över under dessa två dagar kan man undra?

Så min gissning är att om man nu är en seriös tjej eller kille så ska man nog i första hand gå kursen för att kunna få ett kursbevis som gör att man kan mäta sig lite grann mot alla nissar som tagit de flashiga PT-utbildningarna (för som Arne säger så är det tyvärr ofta så man får jobb idag). Och är det nu så att man kan göra det så kan det ju faktiskt vara värt varenda krona då den är betydligt billigare och lär hålla betydligt högre kvalité, trots min kritik ovan.

bighulken
2014-03-10, 06:28
Jag tror att denna grej(snabb intro) kan vara bra som startskott!!!!

Någonstans ska man ju börja,så varför int här då? i stället för de dyra PT utbildningarna.
Men självfallet bör man ha några år i bagaget med träning också,typ 5-och uppåt.
Visst kan man läsa/lära/hitta på nätet!!!.....men som ett bra filter för vad man bör läsa/lära osv,är detta bra,(tror jag).

speedy83
2014-03-10, 10:17
Kom igen. Kom till Kalmar/Karlskrona och föreläs för tusan! *grr27*

Edit: Såg att det var en kurs, men kom gärna till Kalmar ändå. Om inte för föreläsning så för gofika. :D

+1

Hade varit toppen!

tossefar
2014-03-10, 11:45
Ja, faktum med att de flesta kurser på högskola och universitet råkar vara just onödiga och som inte leder större möjligheter till jobb och det är trots allt vad det hela handlar om. Istället far ungar på studieskulder och pissar bort deras föräldrars pengar.


Jag är 100% säker på att du aldrig pluggat och aldrig haft annat än skitjobb.

Vanligt vatten
2014-03-10, 19:15
Jag är 100% säker på att du aldrig pluggat och aldrig haft annat än skitjobb.

Ok. Jag är 100% säker på att det var någonting i det jag skrev som orsakade en känslomässig respons hos dig. Och istället för att vara vuxen kring det hela, hålla dig till ämnet och med logik förklara var mitt resonemang brister, så gick du istället till personangrepp och diskuterar min person istället bara eftersom du inte höll med om någonting. Det är nog lite av en IQ-fråga det där, ett fenomen man ofta ser på religiösa.
Hur som helst, huruvida jag aldrig pluggat, aldrig haft annat än skitjobb är faktiskt totalt irrelvant för diskussionen här. Håll dig till ämnet eller skriv ett PM och du är intresserad av kukmätartävlingar.

Och ja, för övrigt ska det gå att hitta något tidigare inlägg av mig där det framgår att jag läser till ingenjör på KTH, vilket är mer att hissa i granen än den ekonomiutbildning jag ser att du går.
Men till skillnad från dig så lägger jag ingen form av känslomässig knytning till mitt val av utbildning eller jobb och börjar spela allan ballan och tror jag är något bara för det.:)

Arne Persson
2014-03-10, 19:35
Ok. Jag är 100% säker på att det var någonting i det jag skrev som orsakade en känslomässig respons hos dig. Och istället för att vara vuxen kring det hela, hålla dig till ämnet och med logik förklara var mitt resonemang brister, så gick du istället till personangrepp och diskuterar min person istället bara eftersom du inte höll med om någonting. Det är nog lite av en IQ-fråga det där, ett fenomen man ofta ser på religiösa.
Hur som helst, huruvida jag aldrig pluggat, aldrig haft annat än skitjobb är faktiskt totalt irrelvant för diskussionen här. Håll dig till ämnet eller skriv ett PM och du är intresserad av kukmätartävlingar.

Och ja, för övrigt ska det gå att hitta något tidigare inlägg av mig där det framgår att jag läser till ingenjör på KTH, vilket är mer att hissa i granen än den ekonomiutbildning jag ser att du går.
Men till skillnad från dig så lägger jag ingen form av känslomässig knytning till mitt val av utbildning eller jobb och börjar spela allan ballan och tror jag är något bara för det.:)
Hur spm helst... Jag har hållit utbildningar sedan 86 och folk har uppenbarligen varit nöjda under denna tid annars hade nog mina utbildningar upphört gör eoner sedan. Den enda allvarliga kritiken jag fått på mina kurser var från Ove Rytter. Han tyckte att kursen var alldeles för billig och kunde därför bli misstagen som oseriös. :)

gohardorgohome
2014-03-10, 20:48
Dags komma till stockholm, här borde det finnas gott om folk som är sugna *popcorn*

Boston
2014-03-10, 23:50
Dags komma till stockholm, här borde det finnas gott om folk som är sugna *popcorn*

Samma gäller Göteborg!