handdator

Visa fullständig version : Värmer upp men blir stel som f*n vid utförande av knäböj


Juxta
2014-03-05, 15:45
Detta är nästan uteslutande tillhörande knäböjen.
Jag brukar värma upp med 3 set innan jag lassar på de riktiga vikterna. Först bara stången, sen två set med vikter. Sen 3 set med målvikten(6 set allt som allt). Dock så fort jag kör igång med den riktiga vikten blir ena sidan av min röv och baksidan(oftast) av samma lår så jävla stel att jag knappt kan sätta mig ner efter setet. Brukar stretcha lite mjukt mellan seten bara för att men det hjälper inte. Det är som att musklerna låser sig när setet är avklarat, som att dom inte kan slappna av riktigt.
Anledning? 3 set borde ju vara tillräckligt. Kan ju inte knäböja hela dagen.

Sohlsken
2014-03-05, 15:50
Tycker det låter som att du har någon obalans i kroppen som behöver tas om hand. Rekommenderar att kontakta sjukgymnast för att få det utrett :)

bubbe
2014-03-05, 17:10
Hur ser uppvärmningen ut i övrigt? Tänjer du något innan?

Det är väl inga krav att få igång rörlighet/bana in rörelsemönstret innan man kör ordentligt, men enbart 3 set tycker jag är väldigt lite. Testa cykel ett par min, gå igenom dynamiska tänjövningar ett par st för ffa baksidan. Sen lite beroende på hur mycket du ska jobba med i böjen så 2x10 stång, 2x10 50kg, lägg på 20-30kg per stegande set men håll ner antal lyft till kanske 2-3 reps, tills du är framme vid arbetsvikten.

Kan mycket väl vara att du har krampande/stela muskler i baksidan som behöver jobbas lite extra med.

Juxta
2014-03-05, 19:59
Tycker det låter som att du har någon obalans i kroppen som behöver tas om hand. Rekommenderar att kontakta sjukgymnast för att få det utrett :)

Kan ju vara att jag har korta baksidelårmuskler? Har varit hos sjukgymnast angående det, och kiropraktor. Fick rådet att stretcha, vilket jag gjort. Dock har jag haft ett uppehåll på det nu, som det brukar bli när man blir bra igen. ;)

Hur ser uppvärmningen ut i övrigt? Tänjer du något innan?

Det är väl inga krav att få igång rörlighet/bana in rörelsemönstret innan man kör ordentligt, men enbart 3 set tycker jag är väldigt lite. Testa cykel ett par min, gå igenom dynamiska tänjövningar ett par st för ffa baksidan. Sen lite beroende på hur mycket du ska jobba med i böjen så 2x10 stång, 2x10 50kg, lägg på 20-30kg per stegande set men håll ner antal lyft till kanske 2-3 reps, tills du är framme vid arbetsvikten.

Kan mycket väl vara att du har krampande/stela muskler i baksidan som behöver jobbas lite extra med.

Värmer inte upp alls innan detta, kollar jag på andra scheman verkar detta mer än tillräckligt. Jag säger ju inte att jag har rätt dock.
Har du några tips på tänjövningar att börja med? Jag kan sätta mig på cykeln och testa, inga problem. Oftast brukar det bli så att om böjracket är ledigt rusar jag dit så ingen bokar upp det närmsta halvtimmen. ;)
Jag ska följa dina tips, låter vettigt.

Ajemän
2014-03-05, 20:03
Jag gillar att värma upp typ 8 set i böj, med få reps (typ 5-10 till att börja med, och 2-3 reps på sista uppvärmningsseten), låg ansträngningsgrad men hela tiden ökade vikter, och kort vila, sedan längre vila innan första arbetssettet.

I alla andra övningar kör jag 1-2 snabba uppvärmningsset men i just böj behöver jag mer...
Prova :)

Juxta
2014-03-05, 20:04
Jag gillar att värma upp typ 8 set i böj, med få reps (typ 5), låg ansträngningsgrad, och kort vila, sedan längre vila innan första arbetssettet.

I alla andra övningar kör jag 1-2 snabba uppvärmningsset men i just böj behöver jag mer...
Prova :)

Haha, alright. Jag ligger i underkant. Hur värmer du upp då?

Ajemän
2014-03-05, 20:06
Tycker det låter som att du har någon obalans i kroppen som behöver tas om hand. Rekommenderar att kontakta sjukgymnast för att få det utrett :)

Definera en obalans i kroppen :p

Armed Dingo
2014-03-05, 20:09
Jag går från 60-160 på 5 set och det fick jag höra var för lite. 3 set låter än mindre. Värm med fler set.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

z_bumbi
2014-03-05, 20:10
Värmer inte upp alls innan detta, kollar jag på andra scheman verkar detta mer än tillräckligt.

Vilka scheman har du kollat på då?

Ajemän
2014-03-05, 20:10
Haha, alright. Jag ligger i underkant. Hur värmer du upp då?

Tex

Stång x10
Stång x5
40x5
50x5
60x3
70x3
80x2

Typ 30 sek vila mellan första seten, kanske 1-2 min mellan de sista.
Sen första arbetsset på 80-90kg


Detta är iaf vad jag gillar bäst, och vad som ger mig bäst styrkeresultat på första setet. Jag tar alltså inte ut mig i uppvärmningen, inte alls!

Alla gör olika men detta är iaf vad jag gillar!

Juxta
2014-03-05, 20:49
Jag går från 60-160 på 5 set och det fick jag höra var för lite. 3 set låter än mindre. Värm med fler set.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Vilka scheman har du kollat på då?

Kan inte plocka ut några nu, det var ett tag sen jag la upp mitt schema.

Tex

Stång x10
Stång x5
40x5
50x5
60x3
70x3
80x2

Typ 30 sek vila mellan första seten, kanske 1-2 min mellan de sista.
Sen första arbetsset på 80-90kg


Detta är iaf vad jag gillar bäst, och vad som ger mig bäst styrkeresultat på första setet. Jag tar alltså inte ut mig i uppvärmningen, inte alls!

Alla gör olika men detta är iaf vad jag gillar!

Alright, konsensus verkar ju onekligen vara att jag värmer upp för lite. Första gången jag hör det så jag blev lite förvånad. Men jag tackar och bugar och tar emot för alla tips, jag är inte främmande för förändring. :)

bubbe
2014-03-05, 21:10
XhHc7FbSUiY

Kolla övningarna,
bow and bend
hip circles
lying iron cross
walking RDL and leg swings (eller bara leg swings, bensväng etc bumbi??)
ankle stretch, squat knee circles, squat slides

lillmesen
2014-03-05, 21:33
foamrolla?

Damien Thorne
2014-03-05, 21:44
Detta är nästan uteslutande tillhörande knäböjen.
Jag brukar värma upp med 3 set innan jag lassar på de riktiga vikterna. Först bara stången, sen två set med vikter. Sen 3 set med målvikten(6 set allt som allt). Dock så fort jag kör igång med den riktiga vikten blir ena sidan av min röv och baksidan(oftast) av samma lår så jävla stel att jag knappt kan sätta mig ner efter setet. Brukar stretcha lite mjukt mellan seten bara för att men det hjälper inte. Det är som att musklerna låser sig när setet är avklarat, som att dom inte kan slappna av riktigt.
Anledning? 3 set borde ju vara tillräckligt. Kan ju inte knäböja hela dagen.

Vilka vikter kör du på de 2 uppvärmningssetten? Vilken arbetsvikt kör du på?

Jag tycker det är bra att värma med enbart stången 2x10, sen trappar man upp vikten med 10-20kg per höjning med 3-5 reppare tills man når arbetsvikten.

Om arbetssetten är på 100kg så kan man köra nåt sånt här:
20 x10
20 x10
40 x5
60 x5
80 x3
100 x?, 3-5set

+ att man stretchar baksida lår mellan varje set.

Jag brukar även köra några set lätt bencurl före böjen för att bli uppvärmd och mjuk i baksida lår.

Rahf
2014-03-06, 04:40
Kan säga att min arbetsvikt är under 100kg, och ändå ligger jag på en generell helkroppsvärmning med stång, vi kan kalla det hopp & lek, innan stegringen börjar. Ligger nog på cirka 5 set innan jag nått arbetsvikt. Annars blir det, som du säger, stelt och avigt. Värmen ska kännas i benen, och gärna en lätt svetthinna på kroppen också.

Juxta
2014-03-06, 09:22
XhHc7FbSUiY

Kolla övningarna,
bow and bend
hip circles
lying iron cross
walking RDL and leg swings (eller bara leg swings, bensväng etc bumbi??)
ankle stretch, squat knee circles, squat slides

Grym video, tackar!

foamrolla?

Känns mer som en eftergrej eller?

Vilka vikter kör du på de 2 uppvärmningssetten? Vilken arbetsvikt kör du på?

Jag tycker det är bra att värma med enbart stången 2x10, sen trappar man upp vikten med 10-20kg per höjning med 3-5 reppare tills man når arbetsvikten.

Om arbetssetten är på 100kg så kan man köra nåt sånt här:
20 x10
20 x10
40 x5
60 x5
80 x3
100 x?, 3-5set

+ att man stretchar baksida lår mellan varje set.

Jag brukar även köra några set lätt bencurl före böjen för att bli uppvärmd och mjuk i baksida lår.

Arbetsvikten är på just 100kg så det du skrev var väldigt exakt isåfall. Dock vetefan om jag skulle palla bencurl innan knäböjen. :D

Kan säga att min arbetsvikt är under 100kg, och ändå ligger jag på en generell helkroppsvärmning med stång, vi kan kalla det hopp & lek, innan stegringen börjar. Ligger nog på cirka 5 set innan jag nått arbetsvikt. Annars blir det, som du säger, stelt och avigt. Värmen ska kännas i benen, och gärna en lätt svetthinna på kroppen också.

Känns som alla kommer fram till samma sak då, jag värmer definitivt upp för lite. :)

Damien Thorne
2014-03-06, 10:40
Arbetsvikten är på just 100kg så det du skrev var väldigt exakt isåfall. Dock vetefan om jag skulle palla bencurl innan knäböjen.

Kör bara jättelätta 10reppare på nästan lättaste belastningen enbart för att få genomblödning och bli mjuk.

Juxta
2014-03-06, 10:42
Kör bara jättelätta 10reppare på nästan lättaste belastningen enbart för att få genomblödning och bli mjuk.

Iförsig, är böjracket upptaget kan jag ju alltid köra det i väntan på att det ska bli ledigt.

spoon
2014-03-06, 10:49
Jag kör alltid med foamroller innan jag kör dynamisk stretch. Efter det så kan jag nästan gå direkt in på arbetsvikt i böjen. En vanlig dag så blir det.

Rulla med rumble roller där det behövs. Ofta framsida, utsida och insida lår.
Stretcha muskler som är stela. Höftböjare, Ljumskar, Framsida lår och hamstring.

Tar stången och kör ett par set good-morning för att känna att hamstring är okej. Sen blir det ett set på 70kg och därefter stegrar jag upp vikterna. Oftast 70, 100, 130, 150.

Juxta
2014-03-06, 10:54
Jag kör alltid med foamroller innan jag kör dynamisk stretch. Efter det så kan jag nästan gå direkt in på arbetsvikt i böjen. En vanlig dag så blir det.

Rulla med rumble roller där det behövs. Ofta framsida, utsida och insida lår.
Stretcha muskler som är stela. Höftböjare, Ljumskar, Framsida lår och hamstring.

Tar stången och kör ett par set good-morning för att känna att hamstring är okej. Sen blir det ett set på 70kg och därefter stegrar jag upp vikterna. Oftast 70, 100, 130, 150.

Nu menar jag inte att förringa era uppvärmningar, men tar inte era pass väldigt lång tid? Själv försöker jag hinna klart ett pass på 60-90min.

spoon
2014-03-06, 10:59
Nu menar jag inte att förringa era uppvärmningar, men tar inte era pass väldigt lång tid? Själv försöker jag hinna klart ett pass på 60-90min.

Tar mellan 5-30 minuter. Gör jag inte det så kan jag inte träna som jag vill. Så jag har egentligen inget val.

bubbe
2014-03-06, 11:00
Nu menar jag inte att förringa era uppvärmningar, men tar inte era pass väldigt lång tid? Själv försöker jag hinna klart ett pass på 60-90min.

Stegar man uppåt till tunga vikter så tar det lite tid, kanske 20 min på vikter över 200, 30-40 min om det ska bli med dräkt/lindor. Bänkpress och marklyft går snabbare.
Enbart uppvärmningen med cykling och lite töj 5-10 min totalt.

Fast har inget emot att träna på med böj och varianter, bänk och marklyft i 2,5-3,5 timme

Juxta
2014-03-06, 11:05
Tar mellan 5-30 minuter. Gör jag inte det så kan jag inte träna som jag vill. Så jag har egentligen inget val.

Stegar man uppåt till tunga vikter så tar det lite tid, kanske 20 min på vikter över 200, 30-40 min om det ska bli med dräkt/lindor. Bänkpress och marklyft går snabbare.
Enbart uppvärmningen med cykling och lite töj 5-10 min totalt.

Fast har inget emot att träna på med böj och varianter, bänk och marklyft i 2,5-3,5 timme

Jo, jag hajar att det blir nödvändigt, speciellt om man vill hålla sig skadefri. Själv vill jag hem till middagen med flickvännen och dottern, även om jag gillar starkt att vara på gymmet.
Men sen har jag ju dragit på mig lite skador också. ;)

Sohlsken
2014-03-06, 11:07
Kan ju vara att jag har korta baksidelårmuskler? Har varit hos sjukgymnast angående det, och kiropraktor. Fick rådet att stretcha, vilket jag gjort. Dock har jag haft ett uppehåll på det nu, som det brukar bli när man blir bra igen. ;)

Jag skulle gissa att det är en del av ditt problem. Jag gick hos sjukgymnast för nacken för ett par år sedan, hon kom fram till att jag inte hade någon muskelmassa mellan skulderbladen och att vänster skulderblad var väldigt svagt. Alltså hade jag en obalans, höger sida kompenserade, jag blev allt värre på vänster sida (där nackspärren brukade sätta sig ganska regelbundet). Grejen med sjukgymnastik är ju att det är bra om du inkorporerar de övningarna som sjukgymnasten gav dig, i ditt pass, stretching eller vardag.
Jag är nu personligen väldigt noga med att träna hela kroppen jämnt, men om nacken klagar så betyder det oftast att jag har varit för dålig med just området mellan skulderbladen :)

Problem med kroppen är ögontjänare, när du slutar ge dem uppmärksamhet börjar de med djävelskap igen nästan omedelbart.

För övrigt håller jag med att mer uppvärmning nog skulle kunna hjälpa.

Definera en obalans i kroppen :p

Se min beskrivning av mina egna problem ovan :) Om en muskel är stel kan det handla om att den kompenserar för andra muskler, då blir det en obalans. Alla måste ju göra sitt jobb.