handdator

Visa fullständig version : Testa tappa lite bacon kring magen.


Quben76
2014-03-05, 08:20
Tänkte prova att bli av med lite fett från kroppen. Gjorde ett försök för något år sedan, dåligt påläst, vilket resulterade i fettförlust men även mycket muskler. Blev väldigt tanig.

Jag är 37 år, 181 lång och väger 82 kg. Räknad mitt kaloribehov på styrkelabbets sida och kom fram till att det är 2749. Lägger mig på ett underskott på 500 kcl vilket blir 2249.
Första dagen landade jag på 241 p, 190 k och 54 f. Sammanlagt 2241 kcal.

Försöker få i mig det mesta från lagad mat. Blir 6 måltider (inkl mellanmål) varje dag.

Träningen består av tung, för mig, styrketräning 4 dagar per vecka.

Tänkte väga mig dagligen och följa utvecklingen veckovis. Tar varje vecka bild för att visuellt avgöra om fettet försvinner. Mäter även med måttband.

Upplägget kan ändras beroende på hur kroppen reagerar, viktnedgångens hastighet.

Måste passa på att tacka alla som skriver i trådar här inne, har fått mycket nyttiga tips och bra information.

MentalogisT
2014-03-05, 08:43
Verkar som om du har fattat vinken precis faktiskt. Lycka till! :)

Vyckzy
2014-03-05, 13:20
Onödigt att väga dig varje dag sikta på att väga dig t.ex varje onsdag och se hur mycket du har förändrats. Varje dag så tryter motivationen varje gång du ligger lite över vikten dagen innan. Förövrigt ser det bra ut.

MackeJuve
2014-03-05, 13:37
Onödigt att väga dig varje dag sikta på att väga dig t.ex varje onsdag och se hur mycket du har förändrats. Varje dag så tryter motivationen varje gång du ligger lite över vikten dagen innan. Förövrigt ser det bra ut.

Nja, väga sig varje dag är bra. När det gått en vecka summerar man alla vägningar och dividerar med sju. Vikten kan variera en del dag till dag men en genomsnittlig veckovikt ger en bra bild i fråga om hur mycket man går ner i vikt.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Lose
2014-03-05, 13:43
Nja, väga sig varje dag är bra. När det gått en vecka summerar man alla vägningar och dividerar med sju. Vikten kan variera en del dag till dag men en genomsnittlig veckovikt ger en bra bild i fråga om hur mycket man går ner i vikt.

Många + på den, mycket bättre med facit med ett veckosnitt!

Quben76
2014-03-07, 14:41
Nja, väga sig varje dag är bra. När det gått en vecka summerar man alla vägningar och dividerar med sju. Vikten kan variera en del dag till dag men en genomsnittlig veckovikt ger en bra bild i fråga om hur mycket man går ner i vikt.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Det är så jag tänkt. Räkna ut ett veckosnitt. Vikten kan ju variera.

Har kännts bra denna vecka, haft mycket energi trots att jag tränat tungt både ett pass rygg och ett pass ben. Tungt för mig alltså ;)

Har även fått till bra varietion på maten och mellanmål, det passar in bra i mitt egensnikrade kostschema.

Blir säkert endel frågor längs med vägen.

MackeJuve
2014-03-07, 14:46
Det är så jag tänkt. Räkna ut ett veckosnitt. Vikten kan ju variera.

Har kännts bra denna vecka, haft mycket energi trots att jag tränat tungt både ett pass rygg och ett pass ben. Tungt för mig alltså ;)

Har även fått till bra varietion på maten och mellanmål, det passar in bra i mitt egensnikrade kostschema.

Blir säkert endel frågor längs med vägen.

Bra jobbat!

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

vicarious
2014-03-07, 15:28
Onödigt att väga dig varje dag sikta på att väga dig t.ex varje onsdag och se hur mycket du har förändrats. Varje dag så tryter motivationen varje gång du ligger lite över vikten dagen innan. Förövrigt ser det bra ut.

Om man begränsar sig till ett tillfälle per vecka att väga sig så är risken större att man får missvisande siffror. Mycket klokare att väga sig varje dag.

Sheogorath
2014-03-07, 18:22
Jag föredrar att köra medianen snarare än medelvärdet för att få bort extremvärden som kan beror på extra mycket/lite tarminnehåller eller extra mycket/lite vätska. Sådana viktförändringar som inte beror på energiförändringar helt enkelt, och som man inte vill ha med i sitt snitt. I praktiken blir det väldigt små skillnader om man håller sig till ett kostschema men eftersom man ändå ska välja ett utfallsmått så...

Quben76
2014-03-08, 09:14
Jag föredrar att köra medianen snarare än medelvärdet för att få bort extremvärden som kan beror på extra mycket/lite tarminnehåller eller extra mycket/lite vätska. Sådana viktförändringar som inte beror på energiförändringar helt enkelt, och som man inte vill ha med i sitt snitt. I praktiken blir det väldigt små skillnader om man håller sig till ett kostschema men eftersom man ändå ska välja ett utfallsmått så...

Lär nog räkna både medel och median....lite bara för att ;)

Egentligen skulle jag nog kanske byggt mer muskler först, men känner att jag vill ha mindre fett.
För något år sen vägde jag 100 kg. Genom omläggning av kost och promenader gick jag ner till 80. Vill nu känna mig i riktigt bra form.
Kommer efter sommaren börja lägga på mig mer massa.
Känns väldigt inspirerande och motiverande.

Trevlig lördag.

Sheogorath
2014-03-08, 10:08
Man ska styrketräna samtidigt som man går ner i vikt för att få så bra kroppsammansättning som möjligt.

Quben76
2014-03-22, 08:14
Så, nu har snart 3 veckor passerat. Har gått riktigt bra. Loggat intaget med lifesum och hela tiden legat ågon kalori över eller under målet. I början fick jag i mig för lite fett men har justerat detta nu.
Enegi har varit bra, haft någon dag med lite dip men inget farligt. Möjligen att mitt underskott är något mindre än 500, kanske har lägre energiförbrukning än vad uträkning säger, men jag kommer inte justera kosten något.

Värden från vågen:
1:a dagen-idag: -1,9 kg
Medelvärde: -1.3 kg
Medianvärde: -1 kg

I spegeln ser det bra tycker jag. Har inga rutor på magen, men det börjar synas lite konturer. Även lite mer kärl börjar synas under huden.
Jag kommer fortsätta med mitt intag då det ser bra ut i spegeln och eftersom jag mår bra. Det jag kommer ändra är att jag kommer köra lite mer konditionsträning. Cykling två gånger i veckan, detta eftersom jag ska köra vätternrundan i sommar.
På gymmet har jag bra kraft. Ökat i de flesta övningar.

Nu blir det lite uppehåll i deff. Ska på en veckas skidsemester. Kommer hålla kosten så långt det går, men unna mig middag ute samt någon öl. Blir en lugn resa med barn, men vi lär vara igång hela dagarna. Hoppas på att vikten allafall står stilla :-)

Trevlig helg.

lillmesen
2014-03-22, 08:31
man kan slänga bort högsta och lägsta siffran och sedan ta medelvärdet på de övriga 5 också

Sheogorath
2014-03-22, 08:34
Hade varit bra om du hade haft medianen från veckan innan dietstart, det kan du tänka på till nästa gång. Jag tror att du har för lågt underskott baserat på relativt hög fettprocent (inga rutor syns) och bara 1-2 kg viktnedgång på tre veckor (vissa kan lätt hålla den mängden extravätska och tarminnehåll som släpper de första veckorna). Det skulle mao kunna vara så att du ligger på balans just nu och att skillnaden du ser i spegeln beror på att du är mindre uppsvälld och håller mindre vätska under huden. Ingenting som har att göra med nedgång i fettmassa mao. Men har du ingen tidspress är det ju bara att köra på en vecka till och utvärdera. Har du fortsatt gå ner och du tycker takten är tillräcklig så är det bara att köra på.

Quben76
2014-03-22, 08:52
Hade varit bra om du hade haft medianen från veckan innan dietstart, det kan du tänka på till nästa gång. Jag tror att du har för lågt underskott baserat på relativt hög fettprocent (inga rutor syns) och bara 1-2 kg viktnedgång på tre veckor (vissa kan lätt hålla den mängden extravätska och tarminnehåll som släpper de första veckorna). Det skulle mao kunna vara så att du ligger på balans just nu och att skillnaden du ser i spegeln beror på att du är mindre uppsvälld och håller mindre vätska under huden. Ingenting som har att göra med nedgång i fettmassa mao. Men har du ingen tidspress är det ju bara att köra på en vecka till och utvärdera. Har du fortsatt gå ner och du tycker takten är tillräcklig så är det bara att köra på.

Har skrivit upp lite saker att tänka på till nästa gång. Jag kommer givetvis öka underskottet om jag står stilla efter ytterligare tid. Provar mig lite fram.

Måste tacka dig, har fått många bra råd. Läst mycket av det di skrivit i andra trådar också.
Vi har samma yrke. Jag jobbar dock mer i livets slutskede.

Sheogorath
2014-03-22, 08:53
Har skrivit upp lite saker att tänka på till nästa gång. Jag kommer givetvis öka underskottet om jag står stilla efter ytterligare tid. Provar mig lite fram.

Måste tacka dig, har fått många bra råd. Läst mycket av det di skrivit i andra trådar också.
Vi har samma yrke. Jag jobbar dock mer i livets slutskede.

De nada! :thumbup:

Quben76
2014-03-22, 09:04
Nu iväg till sista gympasset innan 1 veckas skidåkning. Idag är det sista veckan innan deload på mitt 531 schema. Knäböj idag. Kör enligt ett program från iron beast.

Trevlig helg.

Vyckzy
2014-03-22, 12:18
http://www.dinbmi.se/aktivitet/?id=19
Du kan äta rätt mycket om du åker skidor, då du höjer din energiförbrukning mycket

Quben76
2014-04-10, 19:10
Då var sälenresa över och lite mer än en vecka hemma har passerat.
Ska sammanfatta lite till helgen.

Måste erkänna en sak som jag kom på. Hade nog liten tankevurpa i samband med dietstart. Hade ju ingen vikt från innan jag startade. Så startade jag även en omgång med kreatin i samband med dietstart. Inte så smart, skulle gjort det tidigare samt haft vikten från innan dietstart. Antar att det är lite vatten som lagrats in i början.

Man lär sig så länge man lever!!!!

Sheogorath
2014-04-10, 19:33
Då var sälenresa över och lite mer än en vecka hemma har passerat.
Ska sammanfatta lite till helgen.

Måste erkänna en sak som jag kom på. Hade nog liten tankevurpa i samband med dietstart. Hade ju ingen vikt från innan jag startade. Så startade jag även en omgång med kreatin i samband med dietstart. Inte så smart, skulle gjort det tidigare samt haft vikten från innan dietstart. Antar att det är lite vatten som lagrats in i början.

Man lär sig så länge man lever!!!!

Kreatinladdning med start två veckor innan dietstart är standard för mig. Då bör man ha fått en "korrekt" medianvikt för invägningsveckan innan dietstart.

Quben76
2014-04-10, 19:45
Kreatinladdning med start två veckor innan dietstart är standard för mig. Då bör man ha fått en "korrekt" medianvikt för invägningsveckan innan dietstart.

Har en komihåglapp jag antecknar erfarenheter inför nästa gång. Det gäller att tavara på erfarenheterna och förbättra i framtiden.

Denna vecka har jag känt mig lite låg, dålig energi. Tänkte äta lite mer på lördag. Läst dina inlägg om refeed.

Sheogorath
2014-04-10, 20:18
Har en komihåglapp jag antecknar erfarenheter inför nästa gång. Det gäller att tavara på erfarenheterna och förbättra i framtiden.

Denna vecka har jag känt mig lite låg, dålig energi. Tänkte äta lite mer på lördag. Läst dina inlägg om refeed.

Hur stort underskott har du beräknat att du har ungefär? Jag tycker att om man väljer ett lagom litet underskott kan man lätt klara sig 5-8 veckor utan "obehag" där man i början t.o.m. kan känna ÖKAD energi. Jag tänker att det beror på att kroppens fight/flight-system aktiveras av underskottet ("nu ska jag hitta mat!").

När jag en gång lade mig för lågt i början av deffen dippade jag ner direkt och hade inte den där bra start-perioden. Hungern kom direkt, segheten i hjärnan kom direkt osv.

Quben76
2014-04-10, 20:33
Har ett beräknat underskott på 500 kcal. Har känt mig pigg. På gymmet har jag stadigt ökat, kör ett 531 upplägg men gym 4 dagar per vecka.

Kan ju vara så att det bara är en dålig vecka, men tänkte äta så jag är på balans på lördagen.
Körde iofs ett intervallpass löpning idag och det gick bra.

Quben76
2014-04-13, 10:02
Nu har 6 veckor av min hemmasnickrade diet passerat. Hade lite låg energi i veckan men nu sista dagarna har jag kännt mig pigg och stark. Gympasset i fredags kändes väldigt bra och jag gjorde det enligt planen. Nästa vecka är min tung 531 vecka. Känner mig taggad inför den.
Tänkte dela med mig av lite värden från vågen.

Vecka/medel vikt/medianvikt
1/80.33/80,3
2/80,18/80,2
3/79,4/79,6
4 Skidvecka i Sälen
5/77,84/78
6/76,81/76,9

Medelvikt: -3,52
Medianvikt: -3,4

Första veckorna hände inte så mycket men de sista två har det hänt endel. Var ju idiotiskt att börja med kreatin i samband med dietstart, skulle gjort det innan som Sheogorath. Skulle även haft mätvärden från veckorna innan.

Tänker fortsätta med mitt intag denna vecka och se vikten efter denna vecka, sen besluta hur jag går vidare.

Sheogorath
2014-04-13, 10:05
:thumbup:

CHP77
2014-04-13, 12:02
Nu iväg till sista gympasset innan 1 veckas skidåkning. Idag är det sista veckan innan deload på mitt 531 schema. Knäböj idag. Kör enligt ett program från iron beast.

Trevlig helg.

Är det ett program du vill dela med dig av? Jag skulle vilja ha ut mer av mina benpass.

Quben76
2014-04-13, 15:34
Är det ett program du vill dela med dig av? Jag skulle vilja ha ut mer av mina benpass.

Det är på denna sida jag räknar ut min kommande träningscykel:
http://blackironbeast.com/5/3/1/calculator

Quben76
2014-04-27, 08:07
Så var v 8 avslutad. Varit loj och seg denna vecka. Kollar jag på vågen har inte mycket hänt. Stod och pendlade kring 75,5 och 76 under 10 dagar. Senaste dagarna ner något. Liten summering sista veckorna
Vecka/ medel/ median
5/ 77,8/ 78
6/ 76,8/ 76,9
7/ 75,86/ 75,9
8/ 75,6/ 75,6

Tyckte det gick lite snabbt några veckor men det har lugnat ner sig nu verkar det.
Äter nu ~1950 kcal per dag. P 215-225 K 160-180 F 40-50 (snabb genomgång från lifesum)
Igår blev det ~4000 kcal efter flytt och 2 timmar cykel på kvällen.

Är 181 lång så till min vikt behöver jag lägga på mig mer muskler. Ligger nog på 15% fett. Har några bilder jag funderar på att lägga upp. Innan och efter 6 veckor är de tagna.

Quben76
2014-05-04, 07:25
Har nu bestämt mig att avsluta min viktminskning. Satsar nu mot Vätternrundan och 3 cykekpass utöver 3 pass styrka varje vecka börjar kännas.
Har dock fått med mig många bra erfarenheter. Kommer köra liknande upplägg igen men ska först börja bygga. 74-75 kg till mina 181 cm känns förlitar och ser förlitar ut.
Liten sammanfattning :

Vecka / medianvikt
1 / 80,3
2 / 80,2
3 / 79,6
4 / Skidresa
5 / 78
6 / 76,9
7 / 75,9
8 / 75,6
9 / 74,1

Började med kreatin vid dietstart så lagrade nog in vatten i början. Sista 5 veckorna är det nästan 0,8 kg per vecka i snitt. Hade kunnat höja intaget mer på cykeldagarna.
Kommer fortsätta logga vad jag äter för att hitta balans.
Är nöjd med det visuella resultatet, dock behövs mer kött på mitt lekamen.

Måste tacka alla som skriver på detta forum, mycket lärorikt. Ffa Sheogorath för bra feedback.

Sheogorath
2014-05-04, 07:47
You're welcome! Det viktigaste med de första dieterna är egentligen inte viktnedgången utan alla lärdomar man drar (om man är analytiskt lagd). Hur man skulle planerat, vilka förberedelser man borde gjort, vilket kaloriintag som hade varit mer lämpligt att gå in på, hur man skulle fördelat kalorierna över veckan, eventuell doseringsregim för kosttillskott som kunde optimerats mm. Och har man skött sig någorlunda har alla "misstag" naturligtvis inte gjort någon skada: men man kunde haft bättre "nytta".

Varje deff blir man bättre på att deffa om man bara tar sig tid att tänka igenom, skriva upp, ändra och optimera och det roliga är att det märks i resultatet. Framförallt så får man ett bättre utgångsläge till nästa diet om man stoppar viktuppgången innan man kommit tillbaka till lika "dålig" form som man var innan. Så kroppssammansättningen på året-runt-basis kan förbättras lite hela tiden, om man så vill.

Quben76
2014-05-04, 07:55
You're welcome! Det viktigaste med de första dieterna är egentligen inte viktnedgången utan alla lärdomar man drar (om man är analytiskt lagd). Hur man skulle planerat, vilka förberedelser man borde gjort, vilket kaloriintag som hade varit mer lämpligt att gå in på, hur man skulle fördelat kalorierna över veckan, eventuell doseringsregim för kosttillskott som kunde optimerats mm. Och har man skött sig någorlunda har alla "misstag" naturligtvis inte gjort någon skada: men man kunde haft bättre "nytta".

Varje deff blir man bättre på att deffa om man bara tar sig tid att tänka igenom, skriva upp, ändra och optimera och det roliga är att det märks i resultatet. Framförallt så får man ett bättre utgångsläge till nästa diet om man stoppar viktuppgången innan man kommit tillbaka till lika "dålig" form som man var innan. Så kroppssammansättningen på året-runt-basis kan förbättras lite hela tiden, om man så vill.

Jag har skrivit upp några erfarenheter till nästa gång. Måste lägga på mig massa nu. Det känns spännande och motiverande. Kommer följa vikt och intag, se hur och på vilket sätt kroppen ändras.

Har nu alla vikter samt hela mitt intag av mat under perioden loggat. Känns bra att ha detta.
Är ju novis trots mina 37 år. Känns skönt att vara tillbaka i hyfsad form. Har några bilder från när jag vägde lite över 100 kg, herregud vad rund jag var. Eller rund....fet var jag.

Shqypnia
2014-05-04, 13:34
Du verkar ha haft en väldigt lyckad första deff. Gratulerar! Det vore kul med före & efter bilder.
Lycka till !

Quben76
2014-05-04, 21:32
Jag har ju fortfarande mycket fett som måste bort. Men måste bygga mer muskler först. Och eftersom jag ska cykla VR kan jag inte ligga på ett underskott nu. Jag är ju långt från rippad, det är jag medveten om. Men har många erfarenheter och kan göra allt bättre nästa gång. :-)
Korten är precis innan samt efter ungefär 6 veckor.

107303

107304

MentalogisT
2014-05-04, 22:04
Grymt jobbat!

Quben76
2014-05-05, 18:13
Grymt jobbat!

Tackar :-)
Men jag vet jag har mycket jobb kvar. Ser dock fram mot det. Spännande år framöver :-)