handdator

Visa fullständig version : Anledningar till trötthet?


Drnom
2014-03-04, 18:56
Hej allihopa! Jag har under en längre tid haft sömnproblem, dessa problem består av att jag flera gånger per natt vaknar upp utan anledning för att sedan somna om nästan direkt. Problemet med detta är att jag i stort sett alltid är trött och känner mig aldrig utvilad när jag vaknar.

Jag använder ZMA men har inte hjälpt särskilt mycket med dessa problem och jag är lite fundersam över vad det är som skapar dessa konstiga uppvaknanden.

Kan jag lida av närings eller vitaminbrist av något slag? Alternativt kan ett överbelastat CNS leda till problem som dessa?

Tänkte att det var värt att kika här om någon annan lidit/lider av liknande problem och om de har några tips på saker som möjligtvis kan förbättra min situation.

Beemel
2014-03-04, 18:59
Lider av exakt samma fenomen.
Propavan är suveräna för mig!

Beemel
2014-03-04, 19:01
Många som gnäller på biverkningar och baksmälla av dem dock. Men jag har bara positiva upplevelser av dem.

Bubblan84
2014-03-04, 19:04
Kunde sova 16-17 timmar, vara dödstrött, vara vaken 4 timmar för att sova 16-17 timmar igen tiden innan jag fick diagnos för hypotyreos. Det är en anledning till trötthet, långvarig stress kan vara en annan faktor. Bland många andra.

Drnom
2014-03-04, 19:16
Lider av exakt samma fenomen.
Propavan är suveräna för mig!

Mjo kan vara något, men jag antar att de är receptbelagda? =)

Påvägneråt
2014-03-04, 19:18
Snarkar du? Det är tydligen "farligare" och mer störande än vad man tror.

Drnom
2014-03-04, 19:18
Kunde sova 16-17 timmar, vara dödstrött, vara vaken 4 timmar för att sova 16-17 timmar igen tiden innan jag fick diagnos för hypotyreos. Det är en anledning till trötthet, långvarig stress kan vara en annan faktor. Bland många andra.

Skulle inte förvåna mig om det är en långvarig stress som ligger och trycker för mig, men hur åtgärdar man någonting sådant? Tänker att det inte är någonting som försvinner i första laget.

Drnom
2014-03-04, 19:19
Snarkar du? Det är tydligen "farligare" och mer störande än vad man tror.

Snarkade när jag var yngre men efter en operation har jag inte gjort det sedan dess =/ Sömnproblem uppstod för något år sedan.

Bubblan84
2014-03-04, 19:21
Skulle inte förvåna mig om det är en långvarig stress som ligger och trycker för mig, men hur åtgärdar man någonting sådant? Tänker att det inte är någonting som försvinner i första laget.

Om det beror på det måste man se till att utesluta så många stressorer som möjligt. Mer fasta rutiner brukar hjälpa många. Lägga sig ganska precis 22.00 varje kväll tex. Byta jobb om det är väldigt stressigt, äta bättre mat, göra sig av med vänner som bara suger energi ur en, festar man hårt och mycket så är det också en stressfaktor. Bland många andra :)

Drnom
2014-03-04, 19:29
Om det beror på det måste man se till att utesluta så många stressorer som möjligt. Mer fasta rutiner brukar hjälpa många. Lägga sig ganska precis 22.00 varje kväll tex. Byta jobb om det är väldigt stressigt, äta bättre mat, göra sig av med vänner som bara suger energi ur en, festar man hårt och mycket så är det också en stressfaktor. Bland många andra :)

Ah jag förstår. Rent spontant skulle jag nog påstå att min största stressfaktor är pressen jag känner över att prestera i skolan. Jag utbildar mig till Civilekonom och känner en stark press av att jag ständigt måste leverera bra skolresultat.

Angående min fråga runt CNS, kan det ha någon påverkan på ens trötthet och sömn? Om nervsystemet skulle vara överbelastat, vad brukar symptom som kännetecknar detta? Om du vet det vill säga =)

Bubblan84
2014-03-04, 19:32
Det kan vara liknande där, man blir ovanligt trött, oengagerad och omotiverad mm :)

Drnom
2014-03-04, 19:37
Det kan vara liknande där, man blir ovanligt trött, oengagerad och omotiverad mm :)

Kanske bör testa att utesluta fail från min träning ett tag och se om det blir bättre. Någon aning om hur lång tid det kan tänkas ta för nervsystemet att återhämta sig någorlunda? Om nu felet ligger där. =)

gratefuldead
2014-03-04, 22:33
Stress och oro påverkar sömnen oerhört mycket. I perioder där jag är mer stressad eller har mer oro sover jag knappt någonting i princip.

Beemel
2014-03-05, 07:01
Mjo kan vara något, men jag antar att de är receptbelagda? =)

Ja det är dem.
Fördelen med dem framför andra sömnmedel är att de inte är beroendeframkallande.