handdator

Visa fullständig version : Kraftigt minskad muskeltonus samt styrkeförlust


cakehole
2014-03-04, 17:38
Tja,
Har de senaste månaderna gått runt med kass muskeltonus, samt att muskelstyrkan blir sämre och sämre.

Försöker att käka på överskott och ändå går det bara sämre och sämre.

Störta förlusten av styrka samt massa har skett på armarna.

I vanliga fall när jag spände biceps så brukade jag känna att det var just biceps som jag spände. Men nu när jag spänner biceps så känns det knappt att jag spänner armen överhuvudtaget. Snarare att jag känner att jag spänner triceps lite grann då jag försöker spänna biceps.


Sen en annan grej.. Jag får INGEN pump längre. Jag har alltid annars fått pump då jag kört högreps. Det får jag dock inte längre.. Nu är det snarare en känsla av utmattning och tyngdkänsla i armarna.


Styrkeförlusten som skett över ett par månader handlar om ca: 30% i de flesta övningarna.


Några idéer?

RykteT
2014-03-04, 17:45
Mina idéer:
1. Du tränar fel.
2. Du sover fel.
3. Du inbillar dig.

hahavaffan
2014-03-04, 17:46
Du tränar för mycket i förhållande till vila och energiintag? Runkar bort alla gainsszz och testoöverskott kanske?

cakehole
2014-03-04, 17:48
Mina idéer:
1. Du tränar fel.
2. Du sover fel.
3. Du inbillar dig.

1. Jag tränar INTE fel.

2. Jag sover ok.

3. Det är svårt att "inbilla" sig att man tappat 30% av styrkan, 3cm på armarna, samt avsaknad av pump under träning.

cakehole
2014-03-04, 17:52
Du tränar för mycket i förhållande till vila och energiintag? Runkar bort alla gainsszz och testoöverskott kanske?

Nej, tränar absolut inte för mycket. Har skurit ner träningen för att se om så var fallet. Men det blir inte bättre. Snarare sämre.

Blivit max 2st helkroppspass i veckan nu på sistone. Har fortfarande inget tryck..

vicarious
2014-03-04, 17:53
Hur har din kroppsvikt förändrats? Hur har spegelbilden förändrats?

cakehole
2014-03-04, 17:59
Hur har din kroppsvikt förändrats? Hur har spegelbilden förändrats?

Kroppsvikten har hållit sig hyfsat stabil. Spegelbilden har KLART försämrats.

Alla muskler ser liksom "slappa" ut. Trots att vikten hållit sig någorlunda stabil, så har jag gått ner ca: 3cm på armarna. Känner mig helt enkelt mindre och fetare på samma vikt.


Att man inte får pump och bara blir utmattad tycker jag är knepigt.

Skulle vilja beskriva det som att jag känner en oförmåga att ta i. Svaghet helt enkelt.

Degpekka
2014-03-04, 18:01
Hur länge har du tränat och vad väger du?

sigill
2014-03-04, 18:02
Hur länge har du haft låg träningsdos? Vet att du tränat EXTREMT mycket tidigare, och frågan är om du inte övertränat till slut?

Här har du ett självtest:

https://www.studentlitteratur.se/files/products/32867/32867_egenskattning.pdf

Bubblan84
2014-03-04, 18:15
Det låter ju som något sjukdomstillstånd? Brist på något?

alphahannen1
2014-03-04, 18:17
Lågt testo?

cakehole
2014-03-04, 18:52
Lågt testo?

Nej, jag har normalt referensvärde.

cakehole
2014-03-04, 18:53
Det låter ju som något sjukdomstillstånd? Brist på något?

Det är väl detta jag är inne på..

Jag misstänker att jag kan ha brist på kortisol.

Vad säger ni andra.. Finns det fler här med kortisolbrist som känner igen sig i min beskrivning?

Bubblan84
2014-03-04, 19:00
Det är väl detta jag är inne på..

Jag misstänker att jag kan ha brist på kortisol.

Vad säger ni andra.. Finns det fler här med kortisolbrist som känner igen sig i min beskrivning?

Beskriv dina symptom. Kortisolbrist är ett helvete, brukar ha dålig ämnesomsättning samtidigt och jag medicinerar personligen för dålig ämnesomsättning. Misstänker också att jag åtminstone har haft lite för låga värden av kortisol efter många år av stress. Blivit något bättre sista åren. Är du onormalt trött, har ökat saltsug, lätt för att få att det svartnar för ögonen om du reser dig, pigmenförändringar?
Bäst att kolla upp det hos läkare, kan vara livsfarligt om det går för långt. Be dom kolla dygnskortisol. Just sånt är läkarna riktigt dåliga på att kolla upp och jag har hört att de skrattar många i ansiktet som vill kolla sitt kortisolvärde...

BobaFett
2014-03-04, 19:07
Kan det vara sköldkörtelproblem. Är väldigt vanligt att folk har det här utan att veta om det (läkare missar det också). Har man det så försämras ens förutsättningar för att bygga muskler och bränna fett.

Bubblan84
2014-03-04, 19:14
Kan det vara sköldkörtelproblem. Är väldigt vanligt att folk har det här utan att veta om det (läkare missar det också). Har man det så försämras ens förutsättningar för att bygga muskler och bränna fett.

Precis. Jag gick med mina sköldkörtelproblem i minst 12 år innan klantskallarna upptäckte det. "Mindre" binjureproblem (tex kortisolbrist) är väl inte helt ovanligt även om just addisons sjukdom inte är så vanlig. Många år av stress, dålig kost och dåliga sömnvanor sägs kunna ge slitna binjurar som efter många års överproduktion blir "trötta" och utsöndrar mindre kortisol.

BobaFett
2014-03-04, 19:22
borde inte mindre kortisol ge MER muskler??

Bubblan84
2014-03-04, 19:24
borde inte mindre kortisol ge MER muskler??

Nja, för låg nivå gör ju att man blir helt energilös. Det bör ligga i balans som det mesta annat :) Bla försämras omsättningen av protein.
Vid Addisons sjukdom har man väldigt låga kortisolnivåer: http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Addisons-sjukdom/?ar=True

Beelz
2014-03-04, 19:34
Äter du kolhydrater?

alphahannen1
2014-03-04, 19:58
Nej, jag har normalt referensvärde.

Skriv gärna vad du har, vad som anses normalt är ofta testo som en gammal gubbe.

Bubblan84
2014-03-04, 20:08
Skriv gärna vad du har, vad som anses normalt är ofta testo som en gammal gubbe.

Ja, sjukvården kör ofta väl tilltagna referensvärden. Tex vid sköldkörtelvärden är det helt åt helvete. Hela nedre halvan av referensvärdena på T3/T4 mår man ofta som en överkörd hög köttfärs. Iaf jag, måste toucha övre referens för att ens må nära bra.

cakehole
2014-03-04, 20:49
Äter du kolhydrater?

Äter så mycket kolhydrater jag bara kan..

cakehole
2014-03-04, 20:51
Skriv gärna vad du har, vad som anses normalt är ofta testo som en gammal gubbe.

29 nmol/L

cakehole
2014-03-04, 20:51
Ja, sjukvården kör ofta väl tilltagna referensvärden. Tex vid sköldkörtelvärden är det helt åt helvete. Hela nedre halvan av referensvärdena på T3/T4 mår man ofta som en överkörd hög köttfärs. Iaf jag, måste toucha övre referens för att ens må nära bra.

Jag ligger på övre halvan av referensvärden för T3/T4.

cakehole
2014-03-04, 20:53
Jag käkar zopiklon ett par dagar i veckan..

Är det något som skulle kunna förklara svagheten?

Bubblan84
2014-03-04, 20:53
Jag ligger på övre halvan av referensvärden för T3/T4.

Har du kollat dygnskortisol?

cakehole
2014-03-04, 20:56
Har du kollat dygnskortisol?

Nej. Kommer förmodligen bli att man får göra ett Synacthen test..

Bubblan84
2014-03-04, 21:04
Nej. Kommer förmodligen bli att man får göra ett Synacthen test..

Jo, bra att göra det för att kunna komma vidare med problemet. Vad har du för symptom förutom tappad massa och styrka?

cakehole
2014-03-04, 21:12
Jo, bra att göra det för att kunna komma vidare med problemet. Vad har du för symptom förutom tappad massa och styrka?

Extrem trötthet/orkeslöshet samt att jag urinerar ofta. Springer och pissar hela tiden, och pisset är alltid ljust som vatten typ. Väldigt, väldigt sällan som urinen är mörk. Inte ens på morgonen.

Och jag tycker INTE att jag dricker speciellt mycket.. Har medvetet skurit ner på vätskeintaget, men pissar mycket ändå.

Blodsocker ska vara OK, så även elektrolyterna. Eventuellt så var det antingen smått förhöjd eller om det var minskad utsöndring av natrium i urin.

mikaelj
2014-03-04, 21:31
Extrem trötthet/orkeslöshet samt att jag urinerar ofta. Springer och pissar hela tiden, och pisset är alltid ljust som vatten typ. Väldigt, väldigt sällan som urinen är mörk. Inte ens på morgonen.

Och jag tycker INTE att jag dricker speciellt mycket.. Har medvetet skurit ner på vätskeintaget, men pissar mycket ändå.

Blodsocker ska vara OK, så även elektrolyterna. Eventuellt så var det antingen smått förhöjd eller om det var minskad utsöndring av natrium i urin.

Trötthet/orkeslöshet och urinera ofta låter som en begynnande typ 1-diabetes. Eftersom du tränar en del kan blodsockret fortfarande vara OK, men antagligen borde sånt märkas mer och på andra sätt när du var hos läkaren.

Vad tror läkaren?

Bubblan84
2014-03-04, 21:31
Extrem trötthet/orkeslöshet samt att jag urinerar ofta. Springer och pissar hela tiden, och pisset är alltid ljust som vatten typ. Väldigt, väldigt sällan som urinen är mörk. Inte ens på morgonen.

Och jag tycker INTE att jag dricker speciellt mycket.. Har medvetet skurit ner på vätskeintaget, men pissar mycket ändå.

Blodsocker ska vara OK, så även elektrolyterna. Eventuellt så var det antingen smått förhöjd eller om det var minskad utsöndring av natrium i urin.

Hmm, det där med ökad urinering har jag inte läst om vid lågt kortisol, däremot vid hyperadrenalism: överproduktion, samma vad gäller svaghet och förlorad muskelmassa: http://www.rightdiagnosis.com/h/hyperadrenalism/symptoms.htm

Däremot tröttheten vet jag inte om den hör dit..

Hur är blodtrycket?

Bubblan84
2014-03-04, 21:59
Trötthet/orkeslöshet och urinera ofta låter som en begynnande typ 1-diabetes. Eftersom du tränar en del kan blodsockret fortfarande vara OK, men antagligen borde sånt märkas mer och på andra sätt när du var hos läkaren.

Vad tror läkaren?

Just det tänkte jag också på när urineringen nämndes. Blodsockret lurade mig dock, men det kan ju vara som du säger att träningen håller det i någorlunda schack. Det bör utredas mer noggrant.

TrixxaRn
2014-03-05, 07:31
Jag käkar zopiklon ett par dagar i veckan..

Är det något som skulle kunna förklara svagheten?

Tyvärr äter jag oxå zopiklon , till varje natt sen ca 1.5 år mig ger det dock inga negativa inverkningar på träningen.

maqan
2014-03-05, 20:27
Det låter onekligen som någon typ av hormonell rubbning. Troligtvis har det med stress och HPA-axeln att göra. Mer frekvent urinering kan tyda på minskade nivåer av antidiuretiskt hormon/vasopressin, vilket går hand i hand med en rubbad kortisol produktion.

Men det känns dumt att du ska söka hjälp här på kolozzeum. Hör istället av dig till din lokala vårdcentral och se till att få problemet utrett ordentligt.