handdator

Visa fullständig version : Börja med proteinpulver vid deff?


Tilda92
2014-03-04, 14:05
Jag ska börja min deff snart och funderar på om jag ska börja med proteinpulver lagom tills dess! Vanligtvis så drar jag bara ner på den vanliga maten som jag äter och håller mig till 1400-1500 kcal per dag men jag tänkte i så fall matcha in med proteinet i dessa siffror! Är det några fördelar med att äta protein vid viktnedgång? :-)

Reaper123
2014-03-04, 14:18
Du behöver inte köpa proteinpulver, utan går med fördel att äta protein via helt vanlig mat. Alltså dra ner på kolhydraterna i förmån för mer kött på tallriken, kvarg/keso, ägg osv.

Att tillgodose sitt proteinbehov är under deff ett av dom viktigaste verktygen för att bibehålla sin muskelmassa (ett annat är styrketräning och en inte allt för snabb viktnedgång).

Edit: Nu kanske du med "några fördelar att äta protein" menar vs att dricka dom via proteinpulver? Fördelen är att du troligen kommer känna dig mättare av att få ditt protein via fast föda, annars är det krasst sett samma sak.

Tilda92
2014-03-04, 14:31
Du behöver inte köpa proteinpulver, utan går med fördel att äta protein via helt vanlig mat. Alltså dra ner på kolhydraterna i förmån för mer kött på tallriken, kvarg/keso, ägg osv.

Att tillgodose sitt proteinbehov är under deff ett av dom viktigaste verktygen för att bibehålla sin muskelmassa (ett annat är styrketräning och en inte allt för snabb viktnedgång).

Edit: Nu kanske du med "några fördelar att äta protein" menar vs att dricka dom via proteinpulver? Fördelen är att du troligen kommer känna dig mättare av att få ditt protein via fast föda, annars är det krasst sett samma sak.

Okej jag tänkte att det kunde vara bra i och med att jag i princip enbart kör cardio, har ett litet inslag av styrka också! Men det spelar ingen roll då?
Jag äter rätt ensidig, 40 g boveteflingor med ett äpple till både frukost och lunch, middag blir alltid hemlagat med mycket grönt tex lax med potatis! Kvällsmat blir oftast gröt! Ser det bra ut? Jag är allergisk mot laktos och gluten så det gör att jag blir lite begränsad i mina val, därför äter jag mycket gröt men med varierande tillbehör! :-)
Jag tänkte gå ner ca 5 kg, är 179 cm lång och rätt smal men tänkte försöka gå ner detta på 6 veckor till 2 månader! Låter det bra tycker du? :-)

Jeml
2014-03-04, 14:35
Jag tänkte gå ner ca 5 kg, är 179 cm lång och rätt smal men tänkte försöka gå ner detta på 6 veckor till 2 månader! Låter det bra tycker du? :-)

wtf, nej det låter inte bra...

vad väger du?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tilda92
2014-03-04, 14:38
wtf, nej det låter inte bra...

vad väger du?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Okej vad behöver jag ändra?

Vyckzy
2014-03-04, 14:46
Sikta på ett halvt kilo i nedgång -500 i underskott per vecka blir typ 10 veckors deff.
Sen är det viktigt med styrketräning

Tilda92
2014-03-04, 15:02
Sikta på ett halvt kilo i nedgång -500 i underskott per vecka blir typ 10 veckors deff.
Sen är det viktigt med styrketräning

Okej hur mycket styrka per vecka brukar man köra?:)

vicarious
2014-03-04, 17:36
Är det några fördelar med att äta protein vid viktnedgång? :-)

Ja, det mättar bra och är muskelbesparande, men det spelar ingen roll om proteinet kommer från vanlig mat eller pulver.

Tilda92
2014-03-04, 19:09
Ja, det mättar bra och är muskelbesparande, men det spelar ingen roll om proteinet kommer från vanlig mat eller pulver.

Okej men om man skulle lägga in det i kosten, har ni några tips på hur jag ska göra? Visst kan man ha det i gröten? Eller är det bäst att dricka det istället? Hur skulle ni göra? :-)

cAase
2014-03-04, 19:48
Okej men om man skulle lägga in det i kosten, har ni några tips på hur jag ska göra? Visst kan man ha det i gröten? Eller är det bäst att dricka det istället? Hur skulle ni göra? :-)


I och med att vassleprotein är snabbt kan det fördelaktigt tas efter träning, alternativt innan träning om du tränar helt fastandes. Du kan ha det i gröten, kesellan och t.o.m. på köttet om du skulle vilja, det spelar absolut ingen roll.

Tilda92
2014-03-04, 20:33
I och med att vassleprotein är snabbt kan det fördelaktigt tas efter träning, alternativt innan träning om du tränar helt fastandes. Du kan ha det i gröten, kesellan och t.o.m. på köttet om du skulle vilja, det spelar absolut ingen roll.

Okej men då satsar jag nog på att ha det på gröten haha! Tips på någon bra smak?:-)
Någon som vet en fettförbrännare som fungerar eller är sådana produkter bara skräp? Det är så svårt att få bort de sista kilona och jag vill inte gå ner så mycket mer på kalorierna!

King Grub
2014-03-04, 21:01
Det finns inga lagliga fettförbrännare som har något vettig effekt.

Tilda92
2014-03-04, 21:11
Det finns inga lagliga fettförbrännare som har något vettig effekt.

Okej jag får öka på med cardion istället!:-)

King Grub
2014-03-04, 21:26
"Cardio" ökar inte heller dygnets fettförbränning annat än eventuell påverkan på kaloribalansen.

Tilda92
2014-03-04, 21:39
"Cardio" ökar inte heller dygnets fettförbränning annat än eventuell påverkan på kaloribalansen.

Kcal in vs kcal ut var det jag tänkte på! ;-)

Sohlsken
2014-03-04, 22:43
Som tjej kan man med fördel lyfta tungt och gå ned i vikt, vid ökad muskelmassa/aktivering av muskler bränner man ju mer under hela dygnet, oavsett om du rör på dig eller sitter hela dagen.

Jag är också glutenintolerant (sedan födseln), om man ska deffa är det inte så restriktivt i jämförelse mot vad "vanligt" folk kan äta under deff ändå. Dock om du vill diskutera recept är jag alltid öppen för att prata mat :D
Jag kör på tre proteinshakes om dagen för att komma upp i 2 gram protein/kilo varje dag, utöver det jag äter som vanligt. För mig har det höjt prestationen, men det pekar nog mest på att jag åt för dåligt innan.

Ett äpple och bovetegröt till frukost låter lite proteinfattigt, antar att du har mjölk till? :)

Tilda92
2014-03-04, 23:00
Som tjej kan man med fördel lyfta tungt och gå ned i vikt, vid ökad muskelmassa/aktivering av muskler bränner man ju mer under hela dygnet, oavsett om du rör på dig eller sitter hela dagen.

Jag är också glutenintolerant (sedan födseln), om man ska deffa är det inte så restriktivt i jämförelse mot vad "vanligt" folk kan äta under deff ändå. Dock om du vill diskutera recept är jag alltid öppen för att prata mat :D
Jag kör på tre proteinshakes om dagen för att komma upp i 2 gram protein/kilo varje dag, utöver det jag äter som vanligt. För mig har det höjt prestationen, men det pekar nog mest på att jag åt för dåligt innan.

Ett äpple och bovetegröt till frukost låter lite proteinfattigt, antar att du har mjölk till? :)
Okej jag kanske ska lägga till lite mer styrka, men jag älskar min cardio så jag vill behålla den också haha! Just nu kör jag ca sex dagar i veckan och då är det ju som sagt mest cardio, men om jag lägger in 2-3 pass styrka på det kanske? :-) Det vore kanon att utbyta lite recept, det känns som att jag inte kan äta något så det är svårt att få i sig tillräckligt ibland!
Jag dricker mandelmjölk ibland men inte till gröten, jag gillar inte när det blir så geggigt! ;-) Det kanske vore bra att lägga till en frukt, en banan eller så, vad tror du?:-)

Sohlsken
2014-03-05, 12:06
Jag tror att du behöver någonting med protein till frukosten :) och frukt är tyvärr väldigt fattigt på den fronten. Äter du mjölkprodukter, eller håller du dig till mjölkfritt? (Av mandelmjölken att döma :) )
2-3 pass styrka borde funka alldeles utmärkt, det är ju också viktigt att träna musklerna även om man kör mest cardio, då orkar de bättre och borde hålla sig friska längre :)

Vyckzy
2014-03-05, 13:16
Sikta på minst 3 pass styrka i veckan kör inte för mycket cardio för då bryts musklerna ner
Undvik att köra cardio mer än 15 minuter på en dag du kör styrka. Då kan musklerna bli påverkade negativt och brytas ner.

King Grub
2014-03-05, 13:20
Sikta på minst 3 pass styrka i veckan kör inte för mycket cardio för då bryts musklerna ner
Undvik att köra cardio mer än 15 minuter på en dag du kör styrka. Då kan musklerna bli påverkade negativt och brytas ner.

Träning, även konditionsträning, är uppbyggande, inte nedbrytande. Man förlorar inte muskler av att träna mer än 15 minuter aerob träning per gång...

Mycket konditionsträning kanske hämmar styrketräningens uppbyggande effekter en del, men det är absolut inte samma sak som att påstå att kondition bryter ned musklerna. Visst ökar muskelnedbrytningen, men muskeluppbyggnaden också, mer än nerbrytningen.

Tilda92
2014-03-05, 23:09
Jag tror att du behöver någonting med protein till frukosten :) och frukt är tyvärr väldigt fattigt på den fronten. Äter du mjölkprodukter, eller håller du dig till mjölkfritt? (Av mandelmjölken att döma :) )
2-3 pass styrka borde funka alldeles utmärkt, det är ju också viktigt att träna musklerna även om man kör mest cardio, då orkar de bättre och borde hålla sig friska längre :)

Okej har du något tips på bra proteinrik frukost?:)
Nej inga mjölkprodukter, jag har testat med sojaprodukter men det fungerade inta alls utan blev nästan värre än med laktos! Okej men då ska jag definitivt införa styrka! Just nu känner jag mig mest tanig och slapp i kroppen på samma gång så styrka är nog nödvändigt haha!;)

Tilda92
2014-03-05, 23:09
Träning, även konditionsträning, är uppbyggande, inte nedbrytande. Man förlorar inte muskler av att träna mer än 15 minuter aerob träning per gång...

Mycket konditionsträning kanske hämmar styrketräningens uppbyggande effekter en del, men det är absolut inte samma sak som att påstå att kondition bryter ned musklerna. Visst ökar muskelnedbrytningen, men muskeluppbyggnaden också, mer än nerbrytningen.

Okej så då funkar det att kombinera styrkepass med konditionen? :-)

King Grub
2014-03-05, 23:26
Har du möjlighet att dela upp passen så är det på papperet bättre, men det går bra att kombinera i samma pass också. Jag skulle aldrig orka hålla på och dela upp, och jag har åtminstone någon mängd muskelmassa och är inte alltför tjock trots det http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6866770&postcount=330

Tilda92
2014-03-05, 23:47
Har du möjlighet att dela upp passen så är det på papperet bättre, men det går bra att kombinera i samma pass också. Jag skulle aldrig orka hålla på och dela upp, och jag har åtminstone någon mängd muskelmassa och är inte alltför tjock trots det http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6866770&postcount=330

Nej jag tror inte att jag orkar det heller! Så då slår jag ihop det på samma pass!:)Btw så ser det ut att fungera bra för dig att köra så!;-)