handdator

Visa fullständig version : Vikten står still?!


Roadtosuccess
2014-03-04, 08:25
Hejsan!
Är en tjej på 20 år som försöker gå ner i vikt. Startade i januari detta året och har hittills gått ner från 80 till 71,6. Problemet nu är att vikten står still och har gjort det i två veckor. Förstår inte varför.
Jag är 168 centimeter lång och siktar på att gå ner till runt 60 kilo.

Har legat på 1200 kalorier om dagen sedan start. Fördelningen är:
Frukost 300 kalorier, exempel: grekisk low fat yoghurt med honung och lite crunch + en banan.
Lunch 400 kalorier, kan vara allt från en sallad till vanlig husmanskost. Lagar maten själv och väger allt väldigt precist.
Middag 500 kalorier, också hemlagad mat.

Tränar 6-7 dagar i veckan och det ser ut ungefär såhär:
Måndag: bröst triceps 45 min + 30 min cardio
Tisdag: axlar mage 45 min + 30 min cardio
Onsdag: 60-90 min cardio
Torsdag: rygg biceps 45 min + 30 min cardio
Fredag: ben 45 min + 30 min cardio
Lördag: 60-90 min cardio
Söndag: 60-90 min cardio alternativt vila.
Utöver detta går jag minst 4 powerwalks i veckan. Dessa kan variera från 30 min till 120 min.

Så, varför står vikten stilla? Eller rättare sagt, vad ska jag ändra på för att det ska fortsätta gå neråt?

Jånni Balle
2014-03-04, 08:50
Alltså ju mer du går ner i vikt, desto mindre får du äta för att fortsätta gå nedåt. Om ditt energibehov på 80kg är X och du går ner tio kilo så kommer du nu behöva äta X minus kanske 100 kcal eller nåt sånt. Gör en ny uträkning av ditt energibehov!

Tänk också på att inte stirra dig blind på vad vågen säger. Mäter du hyfsat regelbundet med måttband?

Edit : Iofs äter du ganska lite ändå. Du hamnar fortfarande på underskott. Ganska normalt att man står still nån gång under en deff. Det kommer snart släppa ska du se.

Roadtosuccess
2014-03-04, 11:17
I och med att jag redan ligger på "ynka" 1200 kalorier så känns det inte som att jag borde sänka intaget ännu mer. Fast nu när det står still kommer jag på mig själv med att omedvetet sänka till 1000-1100..
Mäter gör jag en gång i månaden så jag inte riktigt kunnat se om det hänt något just dessa två veckorna. Borde kanske mäta mig nu och jämföra om 2 veckor, om inte det här med vikten skulle "lossna"..?
Förstår att jag inte kommer droppa kilon i samma takt som första två månaderna men att stå helt still i två veckor är svårt att greppa. Med så lite kalorier och så mycket träning måste man ju förbränna en del..

Karl Pilkington
2014-03-04, 11:27
Testa att väga dig en gång om dagen vid samma tidpunkt (gå upp, gå på toaletten, väg dig) och räkna sedan ut ett medelväde för veckan. Jag tycker att det blir lättare se progressionen då, särkilt när min vikt diffar så mkt som ett par kilo mellan morgon och kväll. Dricker du en flaska vatten innan du väger dig t.ex. har du ju 0,5 kg vätska i magen som kanske inte fanns där sist du vägde dig. Måttbandstipset är också bra för att hålla koll på hur det går.

Roadtosuccess
2014-03-04, 11:34
Väger mig alltid på morgonen efter toalettbesök och vågen har varje dag visat 71,6. Inte mer eller mindre. Det är det som är så frustrerande.
Har hört många som säger att man ska lägga sig på kaloribalans i en vecka. Är det värt eller bara waste?

Lose
2014-03-04, 12:25
Väger mig alltid på morgonen efter toalettbesök och vågen har varje dag visat 71,6. Inte mer eller mindre. Det är det som är så frustrerande.
Har hört många som säger att man ska lägga sig på kaloribalans i en vecka. Är det värt eller bara waste?

"Belöna" dig med en veckas paus. Varför inte. Då får man mer energi till träning och huvudet hänger med bättre. Kan vara ett bra sätt att "lura" kroppen. Behöver ju inte vara balans utan bara höja intaget kanske 200 kcal/dag under 5-7 dagar. Detta är broscience men kan mycket väl fungera.

Karl Pilkington
2014-03-04, 12:37
Väger mig alltid på morgonen efter toalettbesök och vågen har varje dag visat 71,6. Inte mer eller mindre. Det är det som är så frustrerande.
Har hört många som säger att man ska lägga sig på kaloribalans i en vecka. Är det värt eller bara waste?

Jag har också veckor där jag ligger still. Jävligt segt. Jag tror att du befinner dig på en platå. Om du har tålamod kan det nog släppa även om du ligger kvar på samma kcalnivå. Har du testat att mecka lite med dina macros? Byta ut lite fett mot kolhydrater t.ex eller vice versa? Jag vet inte om det har ngn vetenskaplig relevans men jag har märkt att om jag ökar mina kolhydrater ett par dagar när jag märker att det går segt så har viktminskningen kommit igång igen när jag stryper kcal intaget. Jag tror också att du bara får acceptera att tiden är din vän och vara tålmodig.

Jontalinen
2014-03-04, 13:08
Som sagt, två veckor är ingen tid alls. Du har gått ner 10 kilo på tre månader, det är skitbra bara det.

Viktnedgång är sällan en spikrak väg där du ser resultat dag för dag. Unna dig nån dag då och då när du äter mer, vissa upplever att det kan hjälpa med platåer, även om det är väldigt mycket broscience. Framförallt tror jag att det har en stor psykologisk effekt på orken.

Försök ha en mer avslappnad relation till viktnedgången även om det är svårt. Fokusera inte så mycket på vågen. Upplever du för stor hunger för att kunna ha en avslappnad relation till dieten kanske du ska öka volymen på maten genom livsmedel med lägre kaloriinnehåll, t.ex. kvarg, broccoli, etc.

Roadtosuccess
2014-03-04, 14:23
Jag känner inte att jag har några problem med att ligga på kaloriunderskott. Jag är pigg, mår bra och har rätt bra ork. Mentalt är det heller inga problem. Hörde någon gång att det är bra att ha en "ätardag" i veckan för att chocka kroppen och öka förbränningen. Så på lördagar brukar jag tillåta mig själv att skippa räknandet av kalorier och äta något annat än mina matlådor. Men nu när det stått stilla har jag valt bort ätardagar, fast det borde jag kanske lägga in igen då?
Vill helst inte öka kaloriintaget då det ändå känns bra med mat och så. Men om jag istället ändrar om i kosten på så vis att jag ökar proteinintaget och sänker kolhydratintaget, skulle detta göra någon märkbar skillnad måntro?

sigill
2014-03-04, 14:26
Väger mig alltid på morgonen efter toalettbesök och vågen har varje dag visat 71,6. Inte mer eller mindre. Det är det som är så frustrerande.
Har hört många som säger att man ska lägga sig på kaloribalans i en vecka. Är det värt eller bara waste?

Ehh, är vågen trasig? Har den visat samma många dagar i sträck bör den nog vara det, för det kan inte vara särskilt sannolikt ens om du ligger på kaloribalans eftersom vätskenivåerna i kroppen (och mängden mat) varierar.

Reaper123
2014-03-04, 14:29
Var länge sen jag spred mina diagram från förra deffen, så kanske dags igen?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/viktkurva130630.PNG

Följ trender, kolla snittvikter (kanske rentav median) sett över veckor/månader.

Tålamod är något man måste ha gott om under deff!

F Ultra
2014-03-04, 14:41
Ehh, är vågen trasig? Har den visat samma många dagar i sträck bör den nog vara det, för det kan inte vara särskilt sannolikt ens om du ligger på kaloribalans eftersom vätskenivåerna i kroppen (och mängden mat) varierar.

+1 på den, om den verkligen visar 71,6 varenda gång så känns det som om du har hamnat i ett område där din våg har något mätfel för nåhot hekto upp eller ner borde det röra sig av allt möjligt. Har ni våg på gymmet så kan du ju dubbelkolla där i några dagar.

hurril
2014-03-04, 14:50
Jag tror att du anpassat dig mycket efter din regim av att träna hela tiden så pass att passen är för lugna och vilan mellan är totalt passiv. Ganska vanligt, särskilt för tjejer.

Jag tror du ska öka mängden styrketräning, ta 1-2 hela vilodagar i veckan och öka intensiteten (rejält?) på cardion. Med andra ord: bättre kvalitet både på styrketräningen och på förbränningsträningen.

Roadtosuccess
2014-03-04, 14:51
Min egen våg här hemma har varje morgon, vid samma tidpunkt visat samma vikt. Har också gått i tankar att det är något fel på vågen men har vägt mig på andra, bland annat en "Withings" våg (dock efter frukost och lunch) och då har de visat några hundra gram mer än min egen våg, vilket är förståeligt.

Roadtosuccess
2014-03-04, 14:57
Det schemat jag skrivit i första inlägget är det som jag kör efter sedan en vecka tillbaka. Innan dess körde jag lite mer simpelt:
Måndag: armar axlar bröst + cardio
Tisdag: ben mage rygg + cardio
Onsdag: cardio
Torsdag: armar axlar bröst + cardio
Fredag: ben mage rygg + cardio
Lördag: cardio
Söndag: cardio/vila

Märkte själv att det blev både trist och kändes inte lika effektivt som i början så därför gjorde jag det nya schemat och kände skillnad direkt, träningsvärk och hela köret. Så det har jag också tänkt på..

sigill
2014-03-04, 15:04
En variant är att köra ett lugnt distanspass på 1,5 timme och 1-2 intervallpass (se till att äta ganska mycket innan och efter; glöm inte koffein). Resterande dagar styrketräning och kanske 1 vilodag.

Roadtosuccess
2014-03-05, 16:32
Bara 3 dagars konditionsträning??

hurril
2014-03-05, 16:34
Bara 3 dagars konditionsträning??

Kör ordentliga och intensiva pass istället för en massa på halvfart.

JP Morgan
2014-03-05, 20:17
Reapers diagram säger en hel del. Gick själv "upp" 4kg i 2veckor för att plötsligt dippa ner 5kg och stanna där. Hade ingen förändring i kost eller träning.

Annars kan det vara så att du räknar fel/äter för mycket. Oavsett vad du säger. Bara att minska intaget och se.

Förstår mig verkligen inte på varför du lägger cardio direkt efter din styrketräning.

F Ultra
2014-03-05, 23:48
Min egen våg här hemma har varje morgon, vid samma tidpunkt visat samma vikt. Har också gått i tankar att det är något fel på vågen men har vägt mig på andra, bland annat en "Withings" våg (dock efter frukost och lunch) och då har de visat några hundra gram mer än min egen våg, vilket är förståeligt.

Där ser man, själv kan jag inte ens använda vanliga vågar; det skiljer sig flera kg varje gång jag går upp på dem. Märkligt dock att din kropp lyckas med konsttycket att hålla sig så snäft att det inte ens skiljer sig på ett hekto från dag till annan med samma våg. Men du kanske äter och dricker enormt likvärdigt varje dag?

cAase
2014-03-06, 07:20
Samma här. Har legat på exakt 87.2 i 5 dagar nu under diet. Jag skyller på vågen! Eller så äter jag för mycket :(

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Bryggan
2014-03-06, 07:46
Väger mig alltid på morgonen efter toalettbesök och vågen har varje dag visat 71,6. Inte mer eller mindre. Det är det som är så frustrerande.
Har hört många som säger att man ska lägga sig på kaloribalans i en vecka. Är det värt eller bara waste?Men sluta nu! Vem försöker du lura? Vågen kan väl inte visa så exakt varje gång!?
Du behöver inte anstränga dig för att ligga i kaloribalans eftersom det är det du gör.

Roadtosuccess
2014-03-06, 08:34
Det har börjat gå lite neråt. Igår stod vågen på 71,5 och idag på 71,4. Så det har kanske börjat släppa.
Jag är väldigt punktlig och äter samma mängd mat vid samma tid varje dag, vet inte om det spelar någon roll..
Finns ingen chans att jag äter mer än vad jag tror att jag äter. Är väldigt noga med att räkna ut måltidernas kaloriinnehåll. Och dessutom så har jag ju gått ner väldigt snabbt fram tills nu, från 80 till 71,4 på 2 månader och en vecka. Dvs 8,6 kilo. Det måste väl ändå vara något slags bevis på att jag räknar rätt?
Just för tillfället prioriterar jag "förbränningsträning" över styrketräning men eftersom jag tycker det är så mycket roligare än att stå på ett löpband så vill jag gärna ändå träna styrka. Av vad jag lärt mig så är det okej att lägga kondition efter styrketräning såvida man inte kör stenhårt. Och jag brukar bara cykla en mil (ca 30 min) efter styrketräningen men sen kör jag självklart hårdare de dagar jag bara tränar kondition.

novanix
2014-03-06, 11:45
Reaper123 snygg graf, är det excel? Skulle gärna vilja ha en sån för egen utveckling och översik.

Jag deffar nu och gick ner från ca 94 till 88 från december till februari, sen stod det still. Låg på ca 1200 kcal och tränade 6 dagar i veckan. nu äter jag lit emer närmare 1500 kcal och tränar 4-5 gånger i veckan. Genom att bta ut dåvarande frukosten på 5 ägg till 3 ägg och 1 dl gröt med mjölk på morgonen så började jag gå ner igen. När jag märker av en platå försöker jag ändra på något, det brukar oftast fungera för mig så jag skulle rekommendera att du äter lite mer kanske, eller ändrar träningsform. Typ en vecka tungt en vecka lätt, en vecka cardio eller nåt. se hur det fungerar för dig

Sohlsken
2014-03-06, 12:04
Tjenare.

Först och främst, BRA GJORT! Det är ett stort framsteg på så kort tid :)

Jag är en sån där tjej som följer ett urval av fitnessmodeller på FB och utvärderar deras råd och framgång utifrån min egen kropp, mina mål och mina möjligheter. Via dem fick jag tipset att variera precis allt och jag tycker att det fungerar bra.
Det handlar alltså om att variera vilken typ av cardio du kör, variera hur många reps du kör, variera övningarna och/eller variera ordningen du gör varje övning i. Jag varierar mig ständigt, vissa hävdar att det kan motverka effekten av träning men för mig verkar det funka.
Även rekommenderas det av många att fylla på med kolhydrater en gång i veckan för annars kommer kroppen att anpassa sig till det låga energiintaget och effekten av träningen minskar.

Här snackar Sophie Guidolin (australiensisk fitnessmodell) om refeed under "contest prep" men det är ungefär vad vi gör under deff, alltså fyller hon på med kolhydrater:
"I tend to find that my body drops fat very quickly as I eat clean foods 95% of the time. So when I am preparing for a show I am able to have a ‘refeed’ meal. A lot of coaches will do this to give your metabolism and a spike to help you drop body fat."
https://sophieguidolin.com.au/blog-view/cheat-meals-29

Att väga sig mer än en gång i veckan avrådes för övrigt, i och med att kroppen rent naturligt varierar lite då och då. Jag vet att jag går upp ett kilo när jag ska ha mens, samt att jag helt plötsligt har några centimeter på midjan som egentligen inte existerar. Väldigt frustrerande men värt att hålla koll på.

Även är jag nyfiken, får du i dig allt det protein och fett du behöver för deff på 1200 kalorier? Läste att man ska ligga på 2g protein/kilo (på 70 kilo typ 560kcal/dag) och 1g fett/kilo (på 70 kilo typ 630kcal/dag), så det är ju möjligt om du är väldigt snål med kolhydrater. Bara nyfiken :)