handdator

Visa fullständig version : Cardio = Mera mat?


Divearuba
2014-03-03, 23:17
Om mitt dagliga intag under deffen ligger på 2300 kcal (dvs. ett underskott på 1000kcal) och jag kör ett cardiopass och förbränner 600kcal, är det ett bra sätt för att få äta och ta igen de "förlorade" 600. Eller är det bättre att inte köra cardio och satsa fullt ut på kosten. Ett underskott på 1600 kcal om dagen känns ganska mycket om man skulle vilja äta efter sitt schema och ändå lägga in ett cardiopass 2-3 gånger i veckan, typ en PW på morgonen?

Vad tycker ni och hur gör ni?

Bryggan
2014-03-04, 00:47
600 kcal på ett cardiopass! Det låter mycket men vad vet jag. Är det med eller utan grundförbrukningen?

Själv kör jag lite cardio under deff eftersom jag tycker man blir så förbenat hungrig av cardio.

EnergiÖverskott
2014-03-04, 06:45
600 kcal på ett cardiopass! Det låter mycket men vad vet jag. Är det med eller utan grundförbrukningen?

Själv kör jag lite cardio under deff eftersom jag tycker man blir så förbenat hungrig av cardio.

Behöver inte alls vara mycket. 60 minuter promenad på ett band kommer aldrig upp i de siffrorna men säg 60 jävligt intensiva minuter på crosstrainer med en del intervaller inblandat etc. Helt plötsligt kan du vara uppe i mycket mer än 600 Kcal/timme.

När jag kör "cardio" (kallar det konditionsträning i mitt fall) så räknar jag med mellan 600-800 Kcal/timme ungefär.

Någon som promenerar på ett band en timme får nog räkna med mellan 200-350 Kcal/timme beroende på intensitet/lutning.

TS: Om ditt nuvarande underskott känns som att det ger önskade resultat så hade jag höjt energiintaget lite de dagar jag ökat min energiförbrukning nämnvärt för att påskynda återhämtning och ha mer energi till kommande pass. Så länge deffen redan går som du vill finns bara risken att detta kommer göra dig sliten, trött och bristfällig återhämtning.

Sheogorath
2014-03-04, 06:55
Om du ska köra "cardio" under deffen tycker jag definitivt att du ska "äta igen" de förlorade kalorierna (kanske t.o.m. välja ett ännu lägre underskott den dagen, d.v.s. äta lite extra utöver de förlorade kalorierna) för att inte förstöra återhämtningen från, och förutsättningar för det som är viktigast: styrketräningen.

J3T69
2014-03-04, 07:50
Kan bara instämma att mer cardio gör att hungern ökar markant,i allfall för mig.
Jag kör emellanåt ett CT pass på c:a 40min och kommer upp som mest mellan 200-300kcal.
Personligen så gör jag så att jag drar inte i gång cardion förrän efter att min viktnedgång
börjat avstanna.

sigill
2014-03-04, 07:53
En timmas löpning för en tränad person blir bortåt 1000 kcal/timme, och ännu mer vid "maxning".

Sheogorath
2014-03-04, 07:54
Jag har kvar mitt 70 min spinning-pass i deffperioder eftersom jag kör det för hälsans skull. Hälsan är överordnad. Men så äter jag 800 kcal extra kolhydrat den dagen också just för att förstöra så lite som möjligt.

Divearuba
2014-03-04, 22:40
600 kcal på ett cardiopass! Det låter mycket men vad vet jag. Är det med eller utan grundförbrukningen?

Själv kör jag lite cardio under deff eftersom jag tycker man blir så förbenat hungrig av cardio.

Haha, 600 är kanske mycket, ja. Tog det bara som ett exempel. Ta 400kcal istället, skulle du äta tillbaka de här kalorierna eller skippat cardion och kört på ett strikt kostschema med t.ex. 1000 kcal i underskott?

mikaelj
2014-03-04, 22:50
Jag översätter:

Konditionsmotion är för de flesta inte det bästa sättet att åstadkomma ett energiunderskott när de försöker gå ned i vikt. Många blir hungrigare och det ger sämre återhämtning till styrketräningen. (Beroende på intensitet, förstås.)

Om man däremot konditionstränar, dvs tränar i syfte att få bättre kondition, och samtidigt har ett energiunderskott, bör man se till att ersätta energin man förlorade på konditionsträningen.

Hänger ni för övrigt med på skillnaden på motion och träning? De flesta som skriver konditionsträning menar nog egentligen konditionsmotion - dvs de ser det bara som ett sätt att bli av med kalorier. Men det är, som sagt, för de flesta inte ett bra sätt att tappa vikt på.

Divearuba
2014-03-04, 22:54
Jag översätter:

Konditionsmotion är för de flesta inte det bästa sättet att åstadkomma ett energiunderskott när de försöker gå ned i vikt. Många blir hungrigare och det ger sämre återhämtning till styrketräningen. (Beroende på intensitet, förstås.)

Om man däremot konditionstränar, dvs tränar i syfte att få bättre kondition, och samtidigt har ett energiunderskott, bör man se till att ersätta energin man förlorade på konditionsträningen.

Hänger ni för övrigt med på skillnaden på motion och träning? De flesta som skriver konditionsträning menar nog egentligen konditionsmotion - dvs de ser det bara som ett sätt att bli av med kalorier. Men det är, som sagt, för de flesta inte ett bra sätt att tappa vikt på.

Bra skrivet, det är det jag menar, ett sätt att bli av med kalorier.

Sniggel
2014-03-04, 23:00
Håller med om att de flesta "konditionsmotionerar". Det är väldigt få som tränar cardio när de går ner i vikt, iaf inte avsiktligt. Det kan ju bli träning just för att man inte kört cardio tidigare och därför blir alla pass man kör något som faktiskt tränar upp flåset. Men om man har nån typ av kondition innan man börjar deffa så känns ju inte konditionsträning prioriterat, ffa inte som kaloriförbrukare.
Däremot kan jag tycka att konditionsmotion är helt ok så länge det funakr för att åstadkomma kaloriunderskottet. Alla blir faktiskt inte "hungrigare än vad passet förbrukar" och för vissa kan det t om sänka aptiten. Men i de flesta fall så är det nog så att fokus ska vara på kostreglering och den träning man bedriver ska man försöka göra så lite förändringar med som möjligt.

mikaelj
2014-03-04, 23:03
Däremot kan jag tycka att konditionsmotion är helt ok så länge det funakr för att åstadkomma kaloriunderskottet. Alla blir faktiskt inte "hungrigare än vad passet förbrukar" och för vissa kan det t om sänka aptiten.

Men i de flesta fall så är det nog så att fokus ska vara på kostreglering och den träning man bedriver ska man försöka göra så lite förändringar med som möjligt.

Så är det.

Kosten är definitivt viktigast. 800 kcal minus från att springa en mil varje dag (som dessutom helkvaddar all min styrketräning) eller att hålla ett underskott på 800 kcal och låta bli ätardagar? Jag vet vad jag väljer.

EnergiÖverskott
2014-03-05, 07:44
För mig är det såhär.

Intensiv konditionsträning = dödar allt vad aptit heter. Spelar ingen roll om passet inleddes efter 20 timmars fasta.

Lågintensiv konditionsträning = Har lite aptit men, inte direkt hungrig.

Styrketräning = Hungern kommer som ett brev på posten.

Så för min del har energiförbrukningen inget logiskt samband med hunger.

mikaelj
2014-03-05, 08:53
För mig är det såhär.

Intensiv konditionsträning = dödar allt vad aptit heter. Spelar ingen roll om passet inleddes efter 20 timmars fasta.

Lågintensiv konditionsträning = Har lite aptit men, inte direkt hungrig.

Styrketräning = Hungern kommer som ett brev på posten.

Så för min del har energiförbrukningen inget logiskt samband med hunger.

Det är vanligare att kvinnor blir hungriga av konditionsträning, mer så än vad energin som förbrukades. Dök upp en studie på ämnet häromsistens.

Gober
2014-03-05, 09:12
Det är vanligare att kvinnor blir hungriga av konditionsträning, mer så än vad energin som förbrukades. Dök upp en studie på ämnet häromsistens.

Hittar inte studien men nämns bl.a av Andreas i Body Radio, typ: man kör cardio för 1000kcal, blir hungrig för 500kcal och hamnar då på -500kcal. Kvinna gör samma sak men blir hungrig för 1200kcal och hamnar på +200kcal ;-)


OT, kör en del cardio på deff men det är egentligen mest negativt. Under bulk desto bättre för hälsa och för (mig personligen) kunna äta mer utan att hamna på för stort överskott (aptit som en 300kg tung man). Handlar dock om mestadels medelintensiv cykel för att inte förstöra veckans 2-3 benpass.

z_bumbi
2014-03-05, 09:47
Kosten är definitivt viktigast. 800 kcal minus från att springa en mil varje dag (som dessutom helkvaddar all min styrketräning) eller att hålla ett underskott på 800 kcal och låta bli ätardagar? Jag vet vad jag väljer.

Det där exemplet är ganska extremt.

Att t ex träna bort 400-600 kcal några gånger i veckan genom att konditionsträna kvaddar för det stora flertalet inte all form av styrketräning om de inte av någon anledning inte kan planera sin träning.
Gör de det på dagar som de inte styrketränar så kan de äta ungefär lika mycket mat alla veckans dagar dvs de slipper leka jojo med intaget och kan äta totalt mer än om de inte skulle tränat kondition.
Ätardagar har överhuvudtaget inget med saken att göra.

Man måste inte heller sikta på en viss siffra på konditionsträningen utan att t ex bara upprätthålla en grundkondition eller för delen, om man har lust, nå ett visst mål på en förbättring. Om man har en något varierad förbrukning spelar ju ingen som helst roll i det långa loppet.

Divearuba
2014-03-06, 00:34
Det där exemplet är ganska extremt.

Att t ex träna bort 400-600 kcal några gånger i veckan genom att konditionsträna kvaddar för det stora flertalet inte all form av styrketräning om de inte av någon anledning inte kan planera sin träning.
Gör de det på dagar som de inte styrketränar så kan de äta ungefär lika mycket mat alla veckans dagar dvs de slipper leka jojo med intaget och kan äta totalt mer än om de inte skulle tränat kondition.
Ätardagar har överhuvudtaget inget med saken att göra.

Man måste inte heller sikta på en viss siffra på konditionsträningen utan att t ex bara upprätthålla en grundkondition eller för delen, om man har lust, nå ett visst mål på en förbättring. Om man har en något varierad förbrukning spelar ju ingen som helst roll i det långa loppet.

Helt OT men tänkte bara höra om någon av er har koll på hur fettförbränningen fungerar. Vad jag har förstått är det fettet som måste frisättas och transporteras via blodet till musklerna och bli energi för att förbrännas, är jag helt ute och cyklar här?

Sheogorath
2014-03-06, 08:38
Helt OT men tänkte bara höra om någon av er har koll på hur fettförbränningen fungerar. Vad jag har förstått är det fettet som måste frisättas och transporteras via blodet till musklerna och bli energi för att förbrännas, är jag helt ute och cyklar här?

Fett frisätts och förbränns eller lagras in hela tiden, parallellt, oberoende av om du rör dig eller inte. När förbränningen är större än inlagringen går man ner i fettvikt.

illiaca
2014-03-29, 18:24
600kcal cardio motsvarar för mig typ 1000kcal i "hungerkänslor". Jag håller mig långt borta från det... Djävulens påfund! *grr*

Landström
2014-03-30, 14:16
600kcal cardio motsvarar för mig typ 1000kcal i "hungerkänslor". Jag håller mig långt borta från det... Djävulens påfund! *grr*

För mig är det nog tvärtom. Dvs hungern ökar inte lika mycket som jag förbränt. Men hungern brukar inte komma förrän dagen efter. Dock brukar jag "tvinga" i mig lite mer mat.

Högintensiv träning funkar bättre. Lågintensiv träning som promenader kan göra mig jävligt hungrig, speciellt om jag promenerar på kvällen.

Promenader innan frukost fungerar mycket bättre, med ingen upplevd ökad hunger.

Sniggel
2014-03-30, 14:43
Har också turen att inte bli "så hungrig som jag förbrukat" av cardio. Gäller både intensivt och lågintensivt. Av styrketräningen tenderar det att vara tvärtom.
Synd att konditionsträning inte är lika roligt. Dock har jag "konditionsvanor" som förmodligen förklarar varför jag är i så bra form nu för tiden utan att tänka så mycket på vad jag äter. Jag använder cykel för att ta mig överallt och handlar en bit bort från där jag bor. Alltid matvarorna i ryggsäck - behöver ingen bil. Det blir i princip minst 10 korta intensiva pass kondition per vecka bara för att kunna leva det liv jag lever. Billigt och bra för formen och hälsan. Win-win.
Sen kan man alltid lägga till målinriktad konditionsträning ovanpå det. Vilket jag försöker börja med då jag vill förbättra min tid på 500m C2 row (samt min astma).

Så för mig har konditionsträningen den bonusen att jag håller mig i bättre form. Alla har inte den lyxen förstår jag. Men har för mig att där har setts en trend som gäller cardio att vid en viss mängd per vecka så äter folk inte ikapp kalorierna längre. Har för mig att det handlade om "över 10 timmar per vecka" dock.

Sohlsken
2014-03-30, 15:15
Det är vanligare att kvinnor blir hungriga av konditionsträning, mer så än vad energin som förbrukades. Dök upp en studie på ämnet häromsistens.

Hittar inte studien men nämns bl.a av Andreas i Body Radio, typ: man kör cardio för 1000kcal, blir hungrig för 500kcal och hamnar då på -500kcal. Kvinna gör samma sak men blir hungrig för 1200kcal och hamnar på +200kcal ;-)

Blir konfunderad över detta, men det kanske gäller genomsnittskvinnan (vet inte om jag räknas dit :D) och kanske beroende på om man kör fastande eller ej?

Intensiv eller medelintensiv "motion" = hungern borta. Intensiv styrketräning (gillar supersets) = hungern borta.

Efteråt gör det ingen skillnad, frukosten gör mig ändå oftast hungrigare än jag var innan. Kör iofs cardio varannan dag (HIIT), men som sagt gör ingen skillnad.

OT: Om du redan ligger på 1000kcal underskott kan det absolut vara en bra idé att ersätta energin.