handdator

Visa fullständig version : Ofta sjuk efter tunga benpass


Olssson
2014-03-03, 22:26
Tjenixens!

Har de senaste månaderna haft problem med att jag ofta blir sjuk efter tunga benpass. Det har tyvärr gått så långt att jag drar mig för att köra ben för att risken är så stor att jag blir sjuk dagen efter. Det känns ju sådär att behöva skippa träningen p.g.a förkylning ett par 3 dagar efter benpasset. Har kört ben varannan vecka de senaste månaderna och jag har efter hälften av tillfällena blivit sjuk. Känslan är allmänt dåsig, huvudvärk, snorig samt en sjuk träningsvärk. Tränar 3-4 dagar i veckan och ligger på ett lätt överskott.

Någon som har tips på saker som kan minska risken för förkylning? Är så jävla sugen på att köra mer ben då jag ökar bra i övrigt.

Latissimus Dorsi
2014-03-03, 22:28
Supplementera med L-Glutamin och multivitamin?

King Grub
2014-03-03, 22:32
Du blir utsatt för ett virus när ditt immunförsvar är undertryckt. Undvik det. Du kan inte bli förkyld utan att först smittas av något. Peta dig inte i näsan hela tiden.

andeem
2014-03-03, 22:34
Supplementera med L-Glutamin och multivitamin?

Finns det stöd för att det skulle hjälpa?

Olssson
2014-03-03, 22:38
Har L-Glutamin någon bevisad positiv effekt? Jag tar multivitamintillskott.

Jo, att jag har något virus i kroppen är ju uppenbart. Det känns dessutom som att förkylningen aldrig riktigt bryter ut utan bara "återgår till viloläge" för att sedan bryta ut efter nästa tunga pass igen.

King Grub
2014-03-03, 22:40
Consuming glutamine supplements is unlikely to be of substantial benefit in terms of fluid balance restoration or preventing immunodepression after exercise

J. Nutr. October 2008 vol. 138 no. 10 2045S-2049S

Det är bara en högkolhydratkost som har bevisat effekt i sammanhanget.

Sarco
2014-03-03, 23:13
Du borde kanske först och främst köra ben varje vecka för att slippa få grym träningsvärk?

När det gäller att bli sjuk handlar det främst om att hålla en vettig hygien (tvätta händerna ofta framför allt och håll dem från ansiktet). I andra hand kan du sova ordentligt och äta bra. Man blir ju inte sjuk av att träna, av att det är kallt eller av att inte ha mössa :)

BobaFett
2014-03-03, 23:25
Nu vet jag inte hur hög volym du kör i för sig men det kan vara så att du kör för mycket helt enkelt.

Halvera volymen och kör 2 ggr i veckan i stället. Öka gradvis upp volymen allteftersom du blir mer van.

Ett annat tips är att ta HMB som verkar påverka återhämtning. Det sägs vara ett bra kosttillskott vid perioder av väldigt hård träning.

Vad kör du för övningar? Hur många set/reps?

Radikaal
2014-03-03, 23:40
prova högdosera d-vitamin, kör mindre intensitet på benen. Och tipsen som sagts här, köp handsprit och använd alltid när du varit borta på tex gym/affär där du tagit i saker som garanterat har miljarder andra bakterier/virus. Undvik ha händerna i ansiktet, det är som att be om att bli sjuk om du tex kliar dig i ögat direkt efter ha slagit koden på kassan på ica.

Blir också lättare sjuk om jag kör riktigt riktigt tungt en period, tror aldrig det slagit fel för mig. Speciellt om jag går till failure ofta.

itwillbe
2014-03-04, 00:09
jag var ofta sjuk förut vet inte vilket av detta som gjort mig "Immun" men jag tränar hårt cirka 3h per dag

Lglutamine direkt efter passet och innan
bcaa innan och under
pwo (extraction)
handsprit

Devil82
2014-03-04, 10:17
trode glutamin endast hjälper om man blivit knivstucken.

andeem
2014-03-04, 10:22
Jag har ett lite okonventionellt tips: Vila tills du är frisk och har blivit av med infektionen. Se till att äta ordentligt.

Sedan är handsprit och allmän hygiendiciplin viktig för att inte dra på dig nya infektioner.

Olssson
2014-03-04, 10:39
Nu vet jag inte hur hög volym du kör i för sig men det kan vara så att du kör för mycket helt enkelt.

Halvera volymen och kör 2 ggr i veckan i stället. Öka gradvis upp volymen allteftersom du blir mer van.

Ett annat tips är att ta HMB som verkar påverka återhämtning. Det sägs vara ett bra kosttillskott vid perioder av väldigt hård träning.

Vad kör du för övningar? Hur många set/reps?

Detta är mitt senaste pass, och det är väl ungefär så det brukar se ut.

Knäböj
12 x 60 (värmning)
12 x 100
10 x 110
3 x 120
1 x 130 (max)
1 x 125

Benspark
10 x "50kg"
8 x "55kg"
12 x "45kg"
8 x "45kg"

4 x Vadresningar kroppsvikt

3 x Situps

För mig är detta normal volym, passet ligger på 50-70min. Anledningen till att jag inte längre kör varje vecka är för att jag då bara skulle kunna köra ben eftersom jag tvingas avstå träning ett par dagar efter insjukning.

Tack för alla tips!

Kanske skulle dra ner på volymen? Vill helst inte sänka vikterna då jag gillar att köra ben så tungt jag kan.

BobaFett
2014-03-04, 10:52
Detta är mitt senaste pass, och det är väl ungefär så det brukar se ut.

Knäböj
12 x 60 (värmning)
12 x 100
10 x 110
3 x 120
1 x 130 (max)
1 x 125

Benspark
10 x "50kg"
8 x "55kg"
12 x "45kg"
8 x "45kg"

4 x Vadresningar kroppsvikt

3 x Situps

För mig är detta normal volym, passet ligger på 50-70min. Anledningen till att jag inte längre kör varje vecka är för att jag då bara skulle kunna köra ben eftersom jag tvingas avstå träning ett par dagar efter insjukning.

Tack för alla tips!

Kanske skulle dra ner på volymen? Vill helst inte sänka vikterna då jag gillar att köra ben så tungt jag kan.

Det är nog inte volymen.

Jona
2014-03-04, 10:55
Det är inte så att du känner dig ruggig och småfebrig efter benpassen? Eller vilka är symptomen?

Olssson
2014-03-04, 11:35
Det är inte så att du känner dig ruggig och småfebrig efter benpassen? Eller vilka är symptomen?

Jo, men lite åt feberhållet är det även om det aldrig bryter ut i feber. Det konstiga är ju att jag heller aldrig blir riktigt förkyld utan mer att det stannar i ett "förstadie". Kan väl sägas också att träningsvärk och förkylningssymptomen brukar avta samtidigt.

Är lite less på det iaf. Det känns som att det är efter riktiga maxningar det bryter ut.

Olssson
2014-03-04, 11:37
Det är nog inte volymen.

Tror väl inte det heller egentligen. 60% av tiden ligger på böjen och det är där fokuset ligger på passet. Det jag kan tänka mig skulle hjälpa är att köra fler set med färre reps o mer tyngd, men jag gillar passet som det ser ut idag.

Barbastark
2014-03-04, 11:49
Tror snarare att det är din kropp som straffar dig för att du inte kör baksida lår.

Dreas
2014-03-04, 11:51
Hur äter du före och efter pass? Speciellt efter.

Kischen
2014-03-04, 11:55
handsprit


This :)

Olssson
2014-03-04, 12:11
Tror snarare att det är din kropp som straffar dig för att du inte kör baksida lår.

Kör ATG och även en del raka mark och det känns inte som att baksidan släpar, så jag tror det räcker för mig.

Olssson
2014-03-04, 12:16
Hur äter du före och efter pass? Speciellt efter.

Innan passet äter jag inte på ca 4 tim, och då är det vanlig lunch som gäller. Sedan EAA 30min innan passet.

Tar BCAA direkt efter passet. Sen ligger det största målet på dagen direkt efter träning. Oftast pasta och kyckling. Brukar bli drygt 500gr kyckling och ett bra lass med pasta. Ligger ju på överskott och ca 15% BF så jag är ju inte i svält.

Dreas
2014-03-04, 12:46
Innan passet äter jag inte på ca 4 tim, och då är det vanlig lunch som gäller. Sedan EAA 30min innan passet.

Tar BCAA direkt efter passet. Sen ligger det största målet på dagen direkt efter träning. Oftast pasta och kyckling. Brukar bli drygt 500gr kyckling och ett bra lass med pasta. Ligger ju på överskott och ca 15% BF så jag är ju inte i svält.Låter inte som för lite energi direkt. Kanske lite kolhydrater före passet, annars tror jag inte direkt på kosten.

Jona
2014-03-04, 13:11
Jo, men lite åt feberhållet är det även om det aldrig bryter ut i feber. Det konstiga är ju att jag heller aldrig blir riktigt förkyld utan mer att det stannar i ett "förstadie". Kan väl sägas också att träningsvärk och förkylningssymptomen brukar avta samtidigt.

Är lite less på det iaf. Det känns som att det är efter riktiga maxningar det bryter ut.

Men så känner jag mig alltid efter ett antal lyfta ton i närheten av max. Jag tror att det är en fullt normal fysiologisk reaktion.

Olssson
2014-03-04, 13:11
Låter inte som för lite energi direkt. Kanske lite kolhydrater före passet, annars tror jag inte direkt på kosten.


Det jag kan tänka mig är väl att jag är jäkligt kass på att käka grönsaker. Får i mig 2 frukter/dag men i princip inga grönsaker. Annars ser väl kosten bra ut.

Det känns ibland som om man ville ha ett ordentligt utbrott av förkylning, för oftast känns det som sagt som att förkylningen bara går tillbaka till "viloläge".

Olssson
2014-03-04, 13:13
Men så känner jag mig alltid efter ett antal lyfta ton i närheten av max. Jag tror att det är en fullt normal fysiologisk reaktion.

Är det så illa så att du får stå över träningen 2-3 dagar efter? Undviker o träna med virus i kroppen.

Jona
2014-03-04, 15:24
Är det så illa så att du får stå över träningen 2-3 dagar efter? Undviker o träna med virus i kroppen.

Nej jag tränar varje dag