handdator

Visa fullständig version : Nybörjare inom kost (Hjälp!)


taithai
2014-03-03, 20:09
Hej!
Jag är som rubriken lyder nybörjare inom kost och förut när jag styrketränade tänkte jag inte på vad jag åt vilket gjorde att träning inte gav full effekt men nu vill jag ta träningen på 100% allvar med en bra kost. Målet med min träning är fettminskning men även bygga muskler dvs viktminskning är inte viktigt för mig utan att minska fettet och bygga muskler är det viktigaste. Kan säga att jag är ca 178cm och väger ca 85-90kg.

Jag går i skolan och där får jag olika sorters mat till lunch men jag vet inte riktigt vad som är bra och vad som är mindre bra. Hemma är det likadant dock kan jag bestämma ibland vad som ska ätas till lunch/middag.
Jag skulle vilja att ni skriver saker som är bra för träning och saker som är mindre bra för att jag ska kunna en bra kost. T.ex
Bra: Ris, pasta, grönsaker, ägg, kyckling
Mindre bra: potatis, bacon, pannkaka, pyttipanna, keso (OBS Jag har ingen aning om detta är sant men skrev bara någonting för att ge ett exempel på sättet jag vill få tips av er)

Godis, chips, läsk, alkohol och alla andra uppenbara saker behöver inte tas upp utan är mer ute efter den vanliga maten som sagt t.ex kyckling eller fisk eller om man ska ta båda?

Tacksam för all tips jag kan få!

R Scarpa27
2014-03-03, 20:13
underskott, och fokusera inte på ensidig kost ät varierat...

muskelökning=överskott
viktminskning=underskott.

inga genvägar, för mindre fett utan kaloriunderskott som hjälper...
inte kosten ( till största delen)

börja isf med deff, till önskat resultat sedan lätt bulk och bygg.

sen din bra & mindre bra lista på mat kan du kasta i sopptunnan.
mkt handlar ju om mängder, dagligt intag & fördelningen m.m

Jeml
2014-03-03, 20:14
Det går inte att göra en lista på bra och dåliga saker.

man måste se till helheten av kosten och i det avseendet behöver inte t.ex godis/bullar etc. alls vara dåligt.


nu ska du ju deffa och lämpliga sakerbatt äta då kan bl.a vara:

ägg, lax, havregryn, ris, potatis, fisk (alla sorter), kyckling, nötfärs, fläskfile, avokado, nötter, kvarg... ja osv osv.

personligen tycker jag kvarg och ägg är oerhört bra livsmedel på deff och jag äter mycket av båda dessa varje dag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

taithai
2014-03-03, 20:34
underskott, och fokusera inte på ensidig kost ät varierat...

muskelökning=överskott
viktminskning=underskott.

inga genvägar, för mindre fett utan kaloriunderskott som hjälper...
inte kosten ( till största delen)

börja isf med deff, till önskat resultat sedan lätt bulk och bygg.

sen din bra & mindre bra lista på mat kan du kasta i sopptunnan.
mkt handlar ju om mängder, dagligt intag & fördelningen m.m

Hur vet man om man äter underskott utan att räkna kalorier på maten? T.ex vad skolan lagar i en köttgryta med grönsaker kan jag ju inte veta hur många kalorier det är då vet jag inte om jag kan äta mycket av det eller lite, hur gör jag då?

Hjälper något kosttillskott om du har något att rekommendera? Jag använder för tillfället Whey efter varje träning. Har även tänkt att köpa någon PWO men har fått höra av en kompis att han fick ont i tarmen tror jag att det var så vet inte om jag ska köra på det. Har en annan kompis som säger att Kasein är bra som mellanmål och innan man lägger sig men vet inte om det är sant.

taithai
2014-03-03, 20:36
Det går inte att göra en lista på bra och dåliga saker.

man måste se till helheten av kosten och i det avseendet behöver inte t.ex godis/bullar etc. alls vara dåligt.


nu ska du ju deffa och lämpliga sakerbatt äta då kan bl.a vara:

ägg, lax, havregryn, ris, potatis, fisk (alla sorter), kyckling, nötfärs, fläskfile, avokado, nötter, kvarg... ja osv osv.

personligen tycker jag kvarg och ägg är oerhört bra livsmedel på deff och jag äter mycket av båda dessa varje dag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Är Keso lika bra som kvarg? Äter du kvarg och ägg till lunch och middag eller även frukost och mellanmål?

Jeml
2014-03-03, 21:02
om du går ner i vikt så ligger du på underskott.

ja keso är likvärdigt med kvarg (talar om light/lätt/mini varianterna).

omöjligt att säga om det är bra att äta ägg vid en eller flera måltider då man måste se till helheten, som sagt.

det behövs inga kosttillskott. dom som kan vara värda att använda är väl kreatin, hmb och eventuellt protein/aminosyror.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

d1anny2
2014-03-03, 21:05
Jag hoppar in från sidan: vad är grejen med aminosyra? Använder man det och skippar protein?

Jeml
2014-03-03, 21:07
Jag hoppar in från sidan: vad är grejen med aminosyra? Använder man det och skippar protein?

ja. som efter tränings drink.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2014-03-03, 21:07
till ts... se helheten.
& enkelhet för deff nog med protein fyll ut med grönsaker, tillräckligt med fett, får du kalorier över käka vad som.

men om du inte orkar räkna käka mycket bukfylla i form av lågkalorier som mättar mkt och du kan äta mängder av till små kalorier.
. exempelvis rotfrukter, kcal snåla källor med protein osv... osv....

R Scarpa27
2014-03-03, 21:17
Jag hoppar in från sidan: vad är grejen med aminosyra? Använder man det och skippar protein?

protein= aminosyror.

d1anny2
2014-03-04, 11:27
Tack för info. Men dit är jag med. Protein består av aminosyror.
Fast det är två olika kosttillskott. Undrar ifall någon med erfarenhet har lust att dela den.

Jeml
2014-03-04, 11:32
man kommer inte märka någon skillnad.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

d1anny2
2014-03-04, 12:39
Det var en matnyttig erfarenhet. Tackar 😃