handdator

Visa fullständig version : Nybörjare inom kost (Hjälp!)


taithai
2014-03-03, 20:09
Hej!
Jag är som rubriken lyder nybörjare inom kost och förut när jag styrketränade tänkte jag inte på vad jag åt vilket gjorde att träning inte gav full effekt men nu vill jag ta träningen på 100% allvar med en bra kost. Målet med min träning är fettminskning men även bygga muskler dvs viktminskning är inte viktigt för mig utan att minska fettet och bygga muskler är det viktigaste. Kan säga att jag är ca 178cm och väger ca 85-90kg.

Jag går i skolan och där får jag olika sorters mat till lunch men jag vet inte riktigt vad som är bra och vad som är mindre bra. Hemma är det likadant dock kan jag bestämma ibland vad som ska ätas till lunch/middag.
Jag skulle vilja att ni skriver saker som är bra för träning och saker som är mindre bra för att jag ska kunna en bra kost. T.ex
Bra: Ris, pasta, grönsaker, ägg, kyckling
Mindre bra: potatis, bacon, pannkaka, pyttipanna, keso (OBS Jag har ingen aning om detta är sant men skrev bara någonting för att ge ett exempel på sättet jag vill få tips av er)

Godis, chips, läsk, alkohol och alla andra uppenbara saker behöver inte tas upp utan är mer ute efter den vanliga maten som sagt t.ex kyckling eller fisk eller om man ska ta båda?

Tacksam för all tips jag kan få!

R Scarpa27
2014-03-03, 20:13
underskott, och fokusera inte på ensidig kost ät varierat...

muskelökning=överskott
viktminskning=underskott.

inga genvägar, för mindre fett utan kaloriunderskott som hjälper...
inte kosten ( till största delen)

börja isf med deff, till önskat resultat sedan lätt bulk och bygg.

sen din bra & mindre bra lista på mat kan du kasta i sopptunnan.
mkt handlar ju om mängder, dagligt intag & fördelningen m.m

Jeml
2014-03-03, 20:14
Det går inte att göra en lista på bra och dåliga saker.

man måste se till helheten av kosten och i det avseendet behöver inte t.ex godis/bullar etc. alls vara dåligt.