handdator

Visa fullständig version : Tråden om bröllop och vigsel


Raschmus
2014-03-03, 14:27
Fritt fram för diskussion kring bröllop. Vad tycker du själv om vigsel? Har du varit på ett udda bröllop? Etc etc

Min egna fråga (egentliga anledningen till varför jag startade tråden) är hur funkar det med Makedoniskt ortodoxt bröllop? Tänker främst på gåvor. Jag har förstått att pengar är en vanlig och tacksam gåva att få men hur mycket bör man ge som kamrat till den som vigs? Hur är det med skäggväxt, måste jag raka mig? Kan jag ha mustasch och polisonger eller bör jag komma som en barnrumpa? Något annat tänka på?

Santoro
2014-03-03, 14:31
~Never getting married crew~

damir
2014-03-03, 14:45
@Raschmus Pengar är det bästa gåvan vid "balkan" bröllop. Är säkert så för andra också men jag har endast erfarenhet av bröllop med balkan bakgrund. Har varit på dussintals. Vissa par har en lista hos Cervera eller liknande med saker de önskar sig. Dock är det sällsynt. Är det nära vän så tycker jag 1000;- är lagom. Familj och släkt ger mycket mer men vänner brukar ge antingen 500;- eller 1000;-

Tänk på att hos vissa så ger man pengar i kyrkan samt när du blir dekorerad med blomman. Det behöver inte vara mycket men var beredd med kontanter.

Är du orakad spelar mindre roll. Dock ska det vara trimmat så du ser proper ut.

Raschmus
2014-03-03, 14:49
@Raschmus Pengar är det bästa gåvan vid "balkan" bröllop. Är säkert så för andra också men jag har endast erfarenhet av bröllop med balkan bakgrund. Har varit på dussintals. Vissa par har en lista hos Cervera eller liknande med saker de önskar sig. Dock är det sällsynt. Är det nära vän så tycker jag 1000;- är lagom. Familj och släkt ger mycket mer men vänner brukar ge antingen 500;- eller 1000;-

Tänk på att hos vissa så ger man pengar i kyrkan samt när du blir dekorerad med blomman. Det behöver inte vara mycket men var beredd med kontanter.

Är du orakad spelar mindre roll. Dock ska det vara trimmat så du ser proper ut.

Tack för jävligt bra svar! Då borde min mustasch gå hem under förutsättning att jag är välkammad! ;) Annars är det ingenting som för mig som svensk är udda jag bör tänka på?

Juxta
2014-03-03, 15:03
Jag skulle vilja gifta mig för festens skull. Är lite sugen faktiskt. Dock inget kyrkligt.

Sen har jag varit på ett skumt bröllop. Det var TV-sänt och programmet handlade om att snubben fick massa pengar och skulle försöka skapa tjejens drömbröllop. Det var väldigt viktorianskt och man hade masker.

Andy.da.wohoo
2014-03-03, 15:15
Giftermål är absolut inget måste för min del. Och definitivt inte i kyrkan, om jag får välja själv.

damir
2014-03-03, 15:18
Annars är det ingenting som för mig som svensk är udda jag bör tänka på?

Nej, inget som jag kan komma på. Det är mer press på familjer kring bröllopsparet.

Drickande är dock något man bör ha koll på. Vet att vissa vill inte att folk är för fulla medan andra skiter i vilket. Sådant känner man av när man är där. Varför jag nämner drickandet är för att man inte ska göra dumma saker eller flörta med fel person. ;)

Herr Oberst
2014-03-03, 19:14
Jag har varit på ett syrianskt bröllop. SVT filmade hela dagen, dollars kastades på bröllopsparet och ca 300 syrianska kvinnor jollrade gällt lalalalalallalala hela kvällen.
Ganska konstig känsla

mela
2014-03-03, 19:31
Jag och pojkvännen pratade bröllop ganska så tidigt, jag sa att jag inte var med i svenska kyrkan och ville ha ett borgerligt bröllop gärna ute på en klippa vid havet, han sa att han ville ha ett kyrkligt bröllop i hans församling och hans kyrka. Så att eeeh, när vi väl gifter oss blir det i hans församling och hans kyrka.

Jag vill gifta mig, jag tycker att det är en fin ceremoni för att bli ett par juridiskt. Sedan vill jag ju ha samma efternamn som mannen som jag ska dela mitt liv med och som mina framtida barn kommer att ha.

stahlberg
2014-03-03, 22:24
Om jag gifter mig ska det vara med en rik änka i lämplig ålder (90+), och bröllopet ska försiggå på en klippa i havet (gärna omringad av hajar).

tntballe
2014-03-03, 22:59
Var gift i ca 6 månader.

/the end

spoonchest
2014-03-03, 23:19
http://imaginion.files.wordpress.com/2012/09/sam_02092.jpg

Gifte mig här för ungefär 7 månader sen. (Rätt stor bild.)

/the end.