handdator

Visa fullständig version : Stanna på en vikt och öka volym?


Crane
2014-03-02, 17:06
Hej, jag har funderat på en grej.

Mina stats är just nu:
Bänkpress 100 kg
Knäböj 125 kg (kanske mer, aldrig maxat. tränar 3x5 på 110 kg)
Marklyft 125 kg (kanske mer, aldrig maxat. tränar 3x5 på 110 kg)

Jag känner att jag inte vill gå upp i vikter så mycket mer, eftersom jag känner att skaderisken (speciellt för knäböj och marklyft) stiger markant hela tiden. Dessutom har jag börjat tycka det är oskönt att lyfta så jävla tungt, får inte ut något av det utan mår mest dåligt.

Om jag skulle stanna på de här vikterna och börja göra fler reps istället för att pusha min maxvikt, kommer jag då fortsätta bygga synliga muskler men utan att behöva öka vikten?

Kommer det fungera?

Mvh

Trapz
2014-03-02, 17:22
Varför inte variera och höja vikterna lite åt gången hela tiden istället?

T.ex.
pass 1 = knäböj 3x5 110 kg
pass 2 = knäböj 3x12 80-90 kg kanske?
pass 3 = knäböj 3x5 112,5 kg

Devil82
2014-03-02, 17:22
tror det kommer att fungera fint, välj acessory work smart så kan du ev öka igen om någon månad utan att det känns "okönt"

Crane
2014-03-02, 17:39
Varför inte variera och höja vikterna lite åt gången hela tiden istället?

T.ex.
pass 1 = knäböj 3x5 110 kg
pass 2 = knäböj 3x12 80-90 kg kanske?
pass 3 = knäböj 3x5 112,5 kg

tror det kommer att fungera fint, välj acessory work smart så kan du ev öka igen om någon månad utan att det känns "okönt"


Jo lite såhär tänker jag med, att om jag fokuserar främst på att höja volymerna så kan jag ju öka 2,5-5 kg när jag klarar mer än... 10x3? Är det ett effektivt sätt att bygga större synliga muskler utan att öka vikten? Att klara 3x10 menar jag?

Devil82
2014-03-02, 17:54
öka till 5x10 eller ngt. så lär du lägga på dig massa ifall du äter ordentligt

Crane
2014-03-02, 18:00
öka till 5x10 eller ngt. så lär du lägga på dig massa ifall du äter ordentligt

Vilken vikt tror du jag kan köra på 5x10 om du ser vilka maxvikter jag har nu i trådstarten?

Hövdingen
2014-03-02, 18:12
Jo lite såhär tänker jag med, att om jag fokuserar främst på att höja volymerna så kan jag ju öka 2,5-5 kg när jag klarar mer än... 10x3? Är det ett effektivt sätt att bygga större synliga muskler utan att öka vikten? Att klara 3x10 menar jag?

Ja, det är ju ett sätt att öka vikten. Om du lyfter 5x100 lyfter du totalt 500kg per set, ökar du till 6x100 blir det 600kg osv. Självklart fungerar det. Ett annat sätt att öka belastningen är att öka antalet set och/eller köra kortare vila mellan seten.

Crane
2014-03-02, 18:14
Ja, det är ju ett sätt att öka vikten. Om du lyfter 5x100 lyfter du totalt 500kg per set, ökar du till 6x100 blir det 600kg osv. Självklart fungerar det. Ett annat sätt att öka belastningen är att öka antalet set och/eller köra kortare vila mellan seten.

Du förstår nog vad jag menar. :smash:

;)

Devil82
2014-03-02, 18:23
75x10 motsvarar 1RM på 100kg, ungefär..

Crane
2014-03-02, 18:24
75x10 motsvarar 1RM på 100kg, ungefär..

Så mycket fixar jag nog inte om jag ska klara fem set. Max 70, 65 kanske är bra till ett första pass?

2scoop
2014-03-02, 18:27
75x10 motsvarar 1RM på 100kg, ungefär..

Hemsida för detta eller enligt dig?

Devil82
2014-03-02, 18:30
Hemsida för detta eller enligt dig?

finns räknare, både som hemsidor eller appar. Använde en app som kallas wendler calculator. Använder du http://www.strstd.com/ så får du ungefär 98kg, så där någonstans kan du lägga dig. så 77.5 är ännu bättre då =)

2scoop
2014-03-02, 18:31
finns räknare, både som hemsidor eller appar. Använde en app som kallas wendler calculator. Använder du http://www.strstd.com/ så får du ungefär 98kg, så där någonstans kan du lägga dig. så 77.5 är ännu bättre då =)

tackar!

Leifallan
2014-03-02, 19:00
Hej, jag har funderat på en grej.

Mina stats är just nu:
Bänkpress 100 kg
Knäböj 125 kg (kanske mer, aldrig maxat. tränar 3x5 på 110 kg)
Marklyft 125 kg (kanske mer, aldrig maxat. tränar 3x5 på 110 kg)

Jag känner att jag inte vill gå upp i vikter så mycket mer, eftersom jag känner att skaderisken (speciellt för knäböj och marklyft) stiger markant hela tiden. Dessutom har jag börjat tycka det är oskönt att lyfta så jävla tungt, får inte ut något av det utan mår mest dåligt.

Om jag skulle stanna på de här vikterna och börja göra fler reps istället för att pusha min maxvikt, kommer jag då fortsätta bygga synliga muskler men utan att behöva öka vikten?

Kommer det fungera?

Mvh

Kolla in Doug Hepburn-tråden här i forumet.

Bryggan
2014-03-02, 21:09
Om jag skulle stanna på de här vikterna och börja göra fler reps istället för att pusha min maxvikt, kommer jag då fortsätta bygga synliga muskler men utan att behöva öka vikten?

Kommer det fungera?Nej, det kommer det ej!

Crane
2014-03-02, 21:11
Nej, det kommer det ej!


Hurså? Skojar du? *cry*

Huungg
2014-03-02, 21:18
75x10 motsvarar 1RM på 100kg, ungefär..

Stämmer tyvärr inte på mig. Gjorde 10 reps på 75 idag men failade 90kg för några veckor sen

Bryggan
2014-03-02, 21:20
Vi tar en analogi:
Du joggar 40 km i veckan. Nu vill du dock få lite mer muskler på benen och börjar istället springa 80 km i veckan...får du större ben? Svaret är såklart; nej!
Det är progressionen i vikterna som gör att du växer i volym och inget annat. All ork över ett visst antal repetitioner är kondition. Nöt du på samma vikter och återkom om ett år eller så.

Pttr
2014-03-02, 21:27
Men om man tar 100kg 5x5 i böj, och sedan tycker att det börjar bli lite läskigt att hantera så mycket vikt och istället börjar köra 3x12 på 70kg så kommer man väl bli starkare och starkare och till slut tar man kanske 3x12 på 100kg, men du säger att det inte fungerar att göra så alltså..?

Radikaal
2014-03-02, 21:32
du behöver ju inte köra så tungt du kan för att öka vikterna och öka i muskler. Skippa 1rm helt. Kör tex 4x 6-12rep 3gånger i veckan och öka långsamt. Orkar du tex 8rep kör 6rep det passet, tills du klarar 12 utan att behöva ta ut dig helt, då ökar du vikten med 5kg och börjar om.

Som ovanstående, stanna aldrig på en vikt. Progression och tvinga kroppen bli starkare är vad som bygger muskler. Har själv gjort det misstaget innan jag började läsa på om kost och träning, for bara och pumpade utan att tänka på att öka. 2års bortkastad träning. :)

Crane
2014-03-02, 21:33
Vi tar en analogi:
Du joggar 40 km i veckan. Nu vill du dock få lite mer muskler på benen och börjar istället springa 80 km i veckan...får du större ben? Svaret är såklart; nej!
Det är progressionen i vikterna som gör att du växer i volym och inget annat. All ork över ett visst antal repetitioner är kondition. Nöt du på samma vikter och återkom om ett år eller så.

Hur kommer det sig då att det alls finns scheman med 10 repetitioner som folk säger är lysande för att öka i massa?

Jag vill inte skada mig, och därför vill jag hellre köra fler reps än att öka mer i vikt just nu. Jag känner att min rygg tar stryk varenda gång jag höjer nu, även om jag såklart får progression. Det är inte värt det, helt enkelt.

Bryggan
2014-03-02, 21:39
@TS: Vad snackar du om; "Hur kommer det sig då att det alls finns scheman med 10 repetitioner som folk säger är lysande för att öka i massa?"?
Antingen vill du bli större eller så konditionstränar du...du väljer. Antagligen är det bättre för dig att pyssla med någon form av rehab så som du gör, med tanke på din rygg osv.


@Pttr: Först är det "läskigt" för den tränande och sedan ska h*n tillbaka till det läskiga igen? Hur som helst så kan jag fortsätta resonemanget med; till slut kanske man gör 3x48 på 100 kg...och ja, då har man slutat växa.
Hur som helst så pratar du om något annat, gå tillbaka och läs det jag citerade istället för att börja en ny diskussion!

r1kkie
2014-03-02, 21:44
Hur kommer det sig då att det alls finns scheman med 10 repetitioner som folk säger är lysande för att öka i massa?

Jag vill inte skada mig, och därför vill jag hellre köra fler reps än att öka mer i vikt just nu. Jag känner att min rygg tar stryk varenda gång jag höjer nu, även om jag såklart får progression. Det är inte värt det, helt enkelt.

Det bryggan menar är oavsett om du gör 5x5 3x8 3x10 etc så måste du öka belastningen allt eftersom för att öka i styrka eller volym. Det är grunderna i att utvecklas.

Jellyness
2014-03-02, 21:49
Vi tar en analogi:
Du joggar 40 km i veckan. Nu vill du dock få lite mer muskler på benen och börjar istället springa 80 km i veckan...får du större ben? Svaret är såklart; nej!
Det är progressionen i vikterna som gör att du växer i volym och inget annat. All ork över ett visst antal repetitioner är kondition. Nöt du på samma vikter och återkom om ett år eller så.

Du klarar av att jogga 40km på en vecka, efter ett tag klarar du av att jogga 80km, har du fått bättre kondition? Ja!

Du klarar av 5 reps på 100kg i bänkpress, efter ett tag klarar du 20 reps, har du fått större muskler? Ja!

Det finns många faktorer som spelar roll...

Crane
2014-03-02, 21:59
@TS: Vad snackar du om; "Hur kommer det sig då att det alls finns scheman med 10 repetitioner som folk säger är lysande för att öka i massa?"?
Antingen vill du bli större eller så konditionstränar du...du väljer. Antagligen är det bättre för dig att pyssla med någon form av rehab så som du gör, med tanke på din rygg osv.

Kan fan inte börja på rehab när jag är 19 år. ;) Allt jag säger är att jag känner att min rygg kommer ta stryk i längden om jag fortsätter öka på det här viset i marklyft och knäböj, och det är inte värt att halvt sitta i rullstol när jag är 40 för att jag vill vara lite snygg nu. Därför hade jag gärna kört 4x10 på 75 istället för 5x1 på 100 kg bänkpress liksom, men du menar att man inte ökar i muskler på det förstnämnda?

Låter verkligen jättekonstigt i mina öron, finns hela program som bodybuilders kör eftersom bygger på att köra fler reps på lägre vikter.

Det bryggan menar är oavsett om du gör 5x5 3x8 3x10 etc så måste du öka belastningen allt eftersom för att öka i styrka eller volym. Det är grunderna i att utvecklas.

Ja, det för står jag. Men om jag kör 3x10 så kommer jag ändå alltid att köra på lägre vikter än jag hade gjort om jag kört 5x4, det är det jag menar! Lägre skaderisk, och det jag hört tidigare är att man bygger massa mer effektivt så. Men det verkar inte de i tråden hålla med om, det förvånar mig o.O

z_bumbi
2014-03-02, 22:02
Jag har svårt att se att man inte växt om man går från säg 3x10 till 3x50 reps på samma vikt. Det funkar däremot inte i all oändlighet då det till slut blir ren uthållighetsträning men med den valda metoden att öka i reps så tar det också lång tid innan det inträffar så det är långt fram i tiden.
Det som jag tror TS snarare menar är att öka en del i reps på en viss vikt och sedan höja vikten och börja om samma process igen. Den varianten ger både större styrkeökningar och antagligen också mer muskelmassa på samma tid än att ligga kvar på samma vikt och bara försöka öka i reps.
Som en variation till att köra tyngre med färre reps så är det en skaplig metod och framför allt om man inte har tränat så länge så behöver man inte krångla till det mer än så.

Snubben
2014-03-02, 22:23
Jag har svårt att se att man inte växt om man går från säg 3x10 till 3x50 reps på samma vikt. Det funkar däremot inte i all oändlighet då det till slut blir ren uthållighetsträning men med den valda metoden att öka i reps så tar det också lång tid innan det inträffar så det är långt fram i tiden.
Det som jag tror TS snarare menar är att öka en del i reps på en viss vikt och sedan höja vikten och börja om samma process igen. Den varianten ger både större styrkeökningar och antagligen också mer muskelmassa på samma tid än att ligga kvar på samma vikt och bara försöka öka i reps.
Som en variation till att köra tyngre med färre reps så är det en skaplig metod och framför allt om man inte har tränat så länge så behöver man inte krångla till det mer än så.

Är det inte rätt vanlgit att man kör t.ex. att man man kör 3x10 rep på 100 kg, när detta känns "lätt" å ökar man ett set, när det känns bra så ett set till. När detta känns bra så höjer man vikten och börjar med 3 sets igen och arbetar sig uppåt.

Finns det något namn för den typen av .. "ökning"? Jag kör så själv och upplever det bekvämt. Sen om det är bra eller dåligt låter jag experterna uttala sig om..

Crane
2014-03-02, 22:49
Jag har svårt att se att man inte växt om man går från säg 3x10 till 3x50 reps på samma vikt. Det funkar däremot inte i all oändlighet då det till slut blir ren uthållighetsträning men med den valda metoden att öka i reps så tar det också lång tid innan det inträffar så det är långt fram i tiden.
Det som jag tror TS snarare menar är att öka en del i reps på en viss vikt och sedan höja vikten och börja om samma process igen. Den varianten ger både större styrkeökningar och antagligen också mer muskelmassa på samma tid än att ligga kvar på samma vikt och bara försöka öka i reps.
Som en variation till att köra tyngre med färre reps så är det en skaplig metod och framför allt om man inte har tränat så länge så behöver man inte krångla till det mer än så.

Precis så här menar jag, tack! Att jag börjar göra kanske 4x10 på lägre vikt, men naturligtvis ökar vikten i takt med att 4x10 börjar kännas lite lätt. Då får jag fortfarande viktökningar, men jag slipper vara uppe på de vikterna där jag är nu när jag kör 3-5 reps per set eftersom jag tycker det är lite obehagligt.

Du tror det kommer funka bra om jag börjar köra såhär istället? *flex*

King Grub
2014-03-02, 23:06
Ja. Och 10 reps bygger bättre än 5 reps.

lillmesen
2014-03-03, 09:54
Det är väl sant att man bygger bättre av fler reps upp till en viss gräns. Att gå från 3x10 till 3x20, ja då lär man ju ha byggt en del massa. Men att sedan gå från 3x20 till 3x30, då kanske det mest är "kondition" som Bryggan var inne på.

Det finns ju fler sätt att göra samma vikt "tyngre", tex att köra djupare böj, pausa i botten, ha kortare set-vila, köra striktare osv.

Annars om du är rädd för att skada dig pga att vikten blir för tung, så kan du ju köra med minihöjningar när du klarar säg 3x15 reps på 110 i knäböj, så höj till 111kg

z_bumbi
2014-03-03, 10:46
Är det inte rätt vanlgit att man kör t.ex. att man man kör 3x10 rep på 100 kg, när detta känns "lätt" å ökar man ett set, när det känns bra så ett set till. När detta känns bra så höjer man vikten och börjar med 3 sets igen och arbetar sig uppåt.

Finns det något namn för den typen av .. "ökning"? Jag kör så själv och upplever det bekvämt. Sen om det är bra eller dåligt låter jag experterna uttala sig om..

Det är vanligt och funkar, man ligger närmare failure i flera av seten men för de flesta är det inget problem. Jag däremot nog aldrig sett ett specifikt namn på det.

Exakt hur man höjer vikterna har viss effekter om man tittar på ett helt träningsupplägg men för det stora flertalet spelar det ingen roll och det gäller bara en variant som man tycker funkar och som, självklart, och gör att man ökar.

Bubblan84
2014-03-03, 11:00
Ja. Och 10 reps bygger bättre än 5 reps.

Det är väl ingen absolut sanning? När det gäller mina biceps verkar det stämma bra, medan mina bröstmuskler verkar växa bättre av lägre repsomfång osv. Överlag kan det nog stämma bra.

Diomedea exulans
2014-03-03, 11:16
Kan fan inte börja på rehab när jag är 19 år. ;)

Jo?

svedemo
2014-03-03, 11:22
Det är väl ingen absolut sanning? När det gäller mina biceps verkar det stämma bra, medan mina bröstmuskler verkar växa bättre av lägre repsomfång osv. Överlag kan det nog stämma bra.

Jag tror nog det är en absolut sanning om man menar så som jag t r o r han menar dvs att lyfta mer är bättre. :) Typ som att träna två gånger i veckan är bättre än en om allt annat är lika.

Men rörande ämnet så blir det ju en balans av sarkoplasmatisk och myofibrill hypertrofi och rekryteringen av olika typer av muskelfibrer vid olika reps antal. Mer specifikt när du uppnått så nära som möjligt till 100% rekrytering och när du kopplat in vilka typer av fibrer. Vid 70% av 1RM så blir det nära fail som du kopplat in alla typer och vid 85% av 1RM så gör du det direkt. Så det blir en balansgång där jag personligen tror att typ 6-8 reps är rätt så generellt gångbar bra avvägning.

Bubblan84
2014-03-03, 11:33
Jag tror nog det är en absolut sanning om man menar så som jag t r o r han menar dvs att lyfta mer är bättre. :) Typ som att träna två gånger i veckan är bättre än en om allt annat är lika.

Men rörande ämnet så blir det ju en balans av sarkoplasmatisk och myofibrill hypertrofi och rekryteringen av olika typer av muskelfibrer vid olika reps antal. Mer specifikt när du uppnått så nära som möjligt till 100% rekrytering och när du kopplat in vilka typer av fibrer. Vid 70% av 1RM så blir det nära fail som du kopplat in alla typer och vid 85% av 1RM så gör du det direkt. Så det blir en balansgång där jag personligen tror att typ 6-8 reps är rätt så generellt gångbar bra avvägning.

Ja, jo där är jag med på noterna :)
Precis och olika muskler och olika individer har olika uppsättning av muskelfibrer i sina muskler :)

Bryggan
2014-03-03, 12:38
Så det blir en balansgång där jag personligen tror att typ 6-8 reps är rätt så generellt gångbar bra avvägning.Japp, jag anser att det är ett optimalt repsomfång Men det gäller fan att man tar i under de 6-8 repetitionerna. Många verkar missa den lilla detaljen!

Trapz
2014-03-03, 12:44
Jag har ingen som helst aning om det är bäst eller nåt bla bla, men jag tror definitivt på att högre reps bygger bättre än att köra enbart tunga 5or t.ex.
Allt ifrån 12-30 reps per set, man får ju sänka vikterna ordentligt och man måste nog kunna "ta ut sig" på samma sätt som 5-8 reps.

Men med det sagt så betyder det inte att jag aldrig kör tungt för den delen, tycker det är svårare att öka i enbart högreps träning men om man slänger in ett pass med fokus på styrka så kommer det att göra att man blir starkare som gör att man kan kräma på mer i högre reps på högre vikt. Nu blev det här väldigt luddigt, hoppas någon förstår vad jag försöker framföra iaf :P

z_bumbi
2014-03-03, 13:00
Jag ser reps som ett brett spann och man fokuserar mer eller mindre på vissa delar av det beroende på träningserfarenhet, mål, resultat, intensitet osv. Så -10 till 20 reps med vissa turer uppåt 30-40 reps är effektivt för muskelvolym och styrka.

Bryggan
2014-03-03, 13:07
Jag ser reps som ett brett spann och man fokuserar mer eller mindre på vissa delar av det beroende på träningserfarenhet, mål, resultat, intensitet osv. Så -10 till 20 reps med vissa turer uppåt 30-40 reps är effektivt för muskelvolym och styrka.Alltså...30-40 reps? Klarar man 30-40 reps så kör man väl ändå för lätt!? Klara man 40 reps så måste man ju ändå mer betjänt av att öka vikten istället.

Droppa vem som helst här på en planet med 1,5 x gravitationen mot jorden så kommer de att vara helt utpumpade länge men till slut så blir det vardag också. De kommer att bli mer muskulösa än om de var på jorden men de kommer inte att fortsätta växa över en viss volym - precis samma som att stå och nöta 40 reps-vikter.

svedemo
2014-03-03, 13:22
Så -10 till 20 reps med vissa turer uppåt 30-40 reps är effektivt för muskelvolym och styrka.
Givetvis så kommer du ju tillslut att ha aktiverat allt så visst kommer det ha effekt men om det är "optimalt" eller tidseffektivt osv det är en helt annan fråga. Sen så kan det ju vara kul och omväxlande; dvs få med psyket, att göra lite olika saker och sådant. Typ nu skall jag köra knäböj på 80% av 1RM tills jag fått ihop ett hundra reps eller något sådant.

z_bumbi
2014-03-03, 14:06
Alltså...30-40 reps? Klarar man 30-40 reps så kör man väl ändå för lätt!?

Jag ser inte att det automatiskt är för lätt då reps bara är en faktor bland många.

Rikard Jansson
2014-03-03, 14:11
Självklart går det bra. Läste inte riktigt vad du tog nu men att gå från 100x1 till 100x15x15 är ingen liten skillnad precis

Bryggan
2014-03-03, 14:28
Jag ser inte att det automatiskt är för lätt då reps bara är en faktor bland många.Hmm, antalet repetitioner man utför är direkt länkat till vikten som man utsätter kroppen för och borde därför vara den i särklass viktigaste parametern när det gäller muskeltillväxt!? Sömn, diet, set-vila o.dyl är däremot av sekundär betydelse.

z_bumbi
2014-03-03, 14:43
Hmm, antalet repetitioner man utför är direkt länkat till vikten som man utsätter kroppen för och borde därför vara den i särklass viktigaste parametern när det gäller muskeltillväxt!? Sömn, diet, set-vila o.dyl är däremot av sekundär betydelse.

Du kan ha samma intensitet om du kör 5 reps som om du kör 30 reps så hela ditt resonemang faller redan där. Lägger du till setvilan som en parameter kan man variera det ännu mer. Var seten ligger i passet inverkar självklart också. Osv.

svedemo
2014-03-04, 11:01
Att köra till exempel 4 x 8 jämfört med 2 x 16 är inte på något sätt likvärdigt vad gäller aktivering av olika muskelfibrer även om du i varje set tröttar ut dig likvärdigt och når maximal rekrytering i båda fallen. Men som sagt så är det både bra och trevligt att variera sig så jag tror nog vi alla är mer eller mindre överens och diskussionen mer är en diskussion om hur man uttrycker sig. :)

z_bumbi
2014-03-04, 12:39
Alltså...30-40 reps? Klarar man 30-40 reps så kör man väl ändå för lätt!? Klara man 40 reps så måste man ju ändå mer betjänt av att öka vikten istället.

Sen så kan det ju vara kul och omväxlande; dvs få med psyket, att göra lite olika saker och sådant. Typ nu skall jag köra knäböj på 80% av 1RM tills jag fått ihop ett hundra reps eller något sådant.

[B] så jag tror nog vi alla är mer eller mindre överens och diskussionen mer är en diskussion om hur man uttrycker sig. :)

Jag har svårt att se några direkta likheter?

svedemo
2014-03-04, 15:02
Jag har svårt att se några direkta likheter?
Jag förstår att du inte gör det eftersom det där lösryckta citatet inte på något sätt summerar vad jag skrivit från början till slut i den här tråden. Jag började med den egentliga poängen och sedan repeterade jag inte den om och om igen utan flummade ut.

Sedan erkänner jag att jag var mycket otydlig och svepande, då jag adresserade det du säger i förhållande till mig och inte tänkte på vad Bryggan skrivit. Jag tror att jag failade stort där när jag la till "vi alla". My bad.

Pttr
2014-03-04, 17:16
@TS: Vad snackar du om; "Hur kommer det sig då att det alls finns scheman med 10 repetitioner som folk säger är lysande för att öka i massa?"?
Antingen vill du bli större eller så konditionstränar du...du väljer. Antagligen är det bättre för dig att pyssla med någon form av rehab så som du gör, med tanke på din rygg osv.


@Pttr: Först är det "läskigt" för den tränande och sedan ska h*n tillbaka till det läskiga igen? Hur som helst så kan jag fortsätta resonemanget med; till slut kanske man gör 3x48 på 100 kg...och ja, då har man slutat växa.
Hur som helst så pratar du om något annat, gå tillbaka och läs det jag citerade istället för att börja en ny diskussion!

Jag menade bara om man maxar på 5x5 och sen byter till 3x12 och till slut tar samma vikt så tycker jag man blivit starkare.

Bryggan
2014-03-04, 17:50
Rent generellt är 12 reps x 3 set helt normalt och ger en bra styrkeutveckling, personligen hade jag ökat vikten om jag hade klarat 12 reps. Vidare hävdar jag att man inte kan gå direkt från 3x12 (set x reps) på 70 kg till 3x12 på 100 kg...men du menar något annat kanske?

Det många verkar ha svårt att förstå verkar vara att man ibland (inte alltid så jag blir missförstådd) måste fan ta i utav helvete om man vill växa. För att komma framåt i progressionen så måste man kunna pressa sig framåt-uppåt-hårdare...mycket är mentalt och de allra flesta är starkare än de själva tror. Du vet att när folk kommer springande genom gymmet för att de tror att du håller på att tuppa av att du är på rätt spår.
Vissa nöter på år ut och år in utan några direkta resultat, de fjollar på med fjädervikter och mängder av repetitioner. Inte en svettpärla så långt jag kan se och jag har perfekt syn. De håller sig såklart i jättefin form för att de tränar ofta men om de vill växa så har de fel mental inställning.

Som avslutning vill jag hänvisa till din textperson att om man tycker tunga vikter är "läskiga" eller är rädd för att misslyckas så ska man kanske syssla med något annat...typ schack.

Radikaal
2014-03-04, 18:49
onödigt snöa in sig för mycket på enstaka reps, varva med högreps har sina fördelar också, både för teknik invänjning och muskeltillväxt. Så lätta vikter som 30% av RM ger också muskeltillväxt, inte lika mycket men du får även en muskeluthållighet som lägre reps inte ger. Och kör man till failure ger det ungefär samma muskeltillväxt men dock inte alls lika bra för styrkeutvecklingen. Men generellt bör man använda sig av 70-85% RM (4-12reps) RM om man vill köra så effektivt som möjligt.

Pttr
2014-03-04, 21:30
Rent generellt är 12 reps x 3 set helt normalt och ger en bra styrkeutveckling, personligen hade jag ökat vikten om jag hade klarat 12 reps. Vidare hävdar jag att man inte kan gå direkt från 3x12 (set x reps) på 70 kg till 3x12 på 100 kg...men du menar något annat kanske?

Det många verkar ha svårt att förstå verkar vara att man ibland (inte alltid så jag blir missförstådd) måste fan ta i utav helvete om man vill växa. För att komma framåt i progressionen så måste man kunna pressa sig framåt-uppåt-hårdare...mycket är mentalt och de allra flesta är starkare än de själva tror. Du vet att när folk kommer springande genom gymmet för att de tror att du håller på att tuppa av att du är på rätt spår.
Vissa nöter på år ut och år in utan några direkta resultat, de fjollar på med fjädervikter och mängder av repetitioner. Inte en svettpärla så långt jag kan se och jag har perfekt syn. De håller sig såklart i jättefin form för att de tränar ofta men om de vill växa så har de fel mental inställning.

Som avslutning vill jag hänvisa till din textperson att om man tycker tunga vikter är "läskiga" eller är rädd för att misslyckas så ska man kanske syssla med något annat...typ schack.


Herregud vad svartvitt allt ska vara då..
Jag menar att om man kör 5x5 på en tung vikt men känner att det är lite obehagligt när det börjar bli för tunga vikter (läskigt att faila i böjen, etc) så tror jag att det inte är dåligt att sänka vikten och köra fler reps och utvecklas på de repsen, efter några veckor/månader kanske man tar samma vikt med fler reps. Förstår du? Tycker du inte då det skett någon utveckling?

Okej, jag ska sluta gymma, det var inte min grej. Tack för att du tipsade mig! :)

Bryggan
2014-03-05, 00:26
Okej, jag ska sluta gymma, det var inte min grej. Tack för att du tipsade mig! :)Förlåt, ta inte mitt tugg personligt. Vill du träna på som du gör, så kör på. All träning är bättre än ingen träning.

Lycka till.

z_bumbi
2014-03-05, 08:26
Som avslutning vill jag hänvisa till din textperson att om man tycker tunga vikter är "läskiga" eller är rädd för att misslyckas så ska man kanske syssla med något annat...typ schack.

Eller så väljer man en träningsmetod som ger bättre teknikvana och jobbar på att vänja sig vid tyngre vikter så att man minskar risken att missa lyft man har planerat att göra.

svedemo
2014-03-05, 09:52
Herregud vad svartvitt allt ska vara då..
Jag menar att om man kör 5x5 på en tung vikt men känner att det är lite obehagligt när det börjar bli för tunga vikter (läskigt att faila i böjen, etc) så tror jag att det inte är dåligt att sänka vikten och köra fler reps och utvecklas på de repsen, efter några veckor/månader kanske man tar samma vikt med fler reps. Förstår du? Tycker du inte då det skett någon utveckling?

Det är klart att fler reps är progression. (Själv tycker jag inte en vikt är besegrad fullt ut när jag bara kan göra en ynklig femma. :) )

JohanLagerström
2014-03-05, 14:26
Mår dåligt av att lyfta tungt? PUSSYBOOOY

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk