handdator

Visa fullständig version : Omega-3 bloduttunnande


conundrum
2014-03-02, 16:27
Kom över den här artikeln http://svenska.yle.fi/artikel/2009/04/16/lakare-varnar-omega-3

Halterna blir farliga för en frisk person först då gränsvärdet ett gram om dagen överskrids ordentligt.

Menar dom 1 gram EPA + DHA eller 1 grams kapsel fiskolja?

... personer som har lätt att få blåmärken, har rikliga menstruationsblödningar eller ofta får näsblod kan höra till riskgruppen. För dem gäller det att se upp.

Hur påverkar det här en om man blöder näsblod ofta?

Jag tycker 1 gram låter lite oberoende. 5 gram EPA + DHA tycker jag är ganska vanlig dos bland lyftare för att hålla lederna i skick.

Sverker
2014-03-02, 17:15
Blöder du näsblod ofta bör du utreda orsaken. Högt blodtryck är första checken. Överdriven användnnig av olika nässprayer är en annan.

Långa blödnigstider vid småsår är en biverkningen. Lider själv av att det blöder länge ifall jag skär mig i köket eller i fiskebåten.

conundrum
2014-03-02, 18:33
Hur pass säkert kan en dos på 5 gram DHA + EPA anses vara för atleter?
Jag läste på ett forum att dom rekommenderar så höga doser för att behandla Jumper's knee.

I suggest you start by taking 5000mg daily and moving up 2500mg a day each week. It takes around 30 days to become pain free.

Hämtat från california strengths forum http://californiastrength.com/forum/1-california-strength-forum/3-olympic-weightlifting/131-patellar-tendonitis

tlk
2014-03-02, 19:19
5 gram EPA + DHA tycker jag är ganska vanlig dos bland lyftare för att hålla lederna i skick.

5 gram EPA+DHA om dagen låter som riktiga monsterdoser.

conundrum
2014-03-02, 20:32
5 gram EPA+DHA om dagen låter som riktiga monsterdoser.

Ja det blir en hel del kapslar att svälja om man kör med såna :) enligt forumet ovan så rekommenderar dom så stora mängder där.

Sverker
2014-03-02, 20:39
Jag tror inte att Omega-3 påverkar dina leder. Omega-3 kan dämpa inflamationer men du ska inte gå runt med inflamerade leder. Rätt mängd träning och arbete borde vara lösningen.

Dagsbehovet av Omega-3 ligger på ca 0,5 energiprocent enligt SLV. Med energibehovet 3000 kcal blir det 1 - 2 gram Omega-3.

tlk
2014-03-02, 20:41
enligt forumet ovan så rekommenderar dom så stora mängder där.

Det betyder väl inte att det är vanligt?

Och när jag klickar in och läser ser det ut som de pratar om 5g fiskolja och inte 5g EPA+DHA. cofffee

conundrum
2014-03-02, 23:05
Det betyder väl inte att det är vanligt?

Och när jag klickar in och läser ser det ut som de pratar om 5g fiskolja och inte 5g EPA+DHA. cofffee

Som jag förstod det så handlar det nog om EPA+DHA.

I'm keeping up with the fish oil taking about 40 ml of my proteins omega 3 liquid daily (around 6600mg EPA 4400mg DHA)

Depending on your body size anywhere from 1.2 to 2.4 grams per day of EPA and DHA is what the team has found to be effective

Lets see. 1500 mg total for 5 softgels is about 300 mg per softgel right

Start taking as much high potency fish oil (look for 600 mg of EPA and DHA per softgel) and your body will tolerate. I suggest you start by taking 5000mg daily and moving up 2500mg a day each week

conundrum
2014-03-02, 23:08
Jag tror inte att Omega-3 påverkar dina leder. Omega-3 kan dämpa inflamationer men du ska inte gå runt med inflamerade leder. Rätt mängd träning och arbete borde vara lösningen.

Dagsbehovet av Omega-3 ligger på ca 0,5 energiprocent enligt SLV. Med energibehovet 3000 kcal blir det 1 - 2 gram Omega-3.

Jumper's knee så innefattar väl ledband som dom påstår kan kureras med höga doser omega-3 på det där olympic lifting forumet.

Kischen
2014-03-02, 23:10
Har för mig att jag läst att omega 3 inte minskar blodets förmåga att koagulera?

tlk
2014-03-03, 07:01
Har för mig att jag läst att omega 3 inte minskar blodets förmåga att koagulera?

Jag har läst tvärtom. I www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16919516 t.ex.

Som jag förstod det så handlar det nog om EPA+DHA.

I all ärlighets namn så läste jag inte så noga utan bara "Start taking as much high potency fish oil (look for 600 mg of EPA and DHA per softgel) and your body will tolerate. I suggest you start by taking 5000mg daily and moving up 2500mg a day each week". Som jag då läste som "start taking fish oil. start by taking 5000mg daily".

Tolkia
2014-03-03, 07:03
Jumper's knee så innefattar väl ledband som dom påstår kan kureras med höga doser omega-3 på det där olympic lifting forumet.
Jag skulle säga att "dom påstår" är ett nyckeluttryck här. Hopparknä botas mig veterligen genom anpassad träning och rehab (ibland med tillägg av NSAID, stötvågsbehandling, värme/kylabehandling etc.), även om det förekommer att man opererar svåra fall. Tendiniter av olika slag, inklusive hopparknä, uppstår inte ur tomma intet om man inte har någon inflammatorisk grundsjukdom (och den skall i så fall diagnostiseras och behandlas) utan är i regel en överbelastningsskada. Att försöka fixa problemet genom att överdosera omega 3 låter för mig mest som ett desperat försök att slippa anpassa sin träning.

tlk
2014-03-03, 07:11
Med tanke på hur lättoxiderade fettsyrorna i fråga är så förstår jag inte helt varför man ens vill megadosera dem dagarna i ända. Låter mer som något som borde öka problematik på olika sätt? Kan vara att jag tänker fel.

Just att några på ett forum påstår att det är toppen-toppen betyder väl dock inte att det är "vanligt bland lyftare" ?

conundrum
2014-03-03, 09:05
Med tanke på hur lättoxiderade fettsyrorna i fråga är så förstår jag inte helt varför man ens vill megadosera dem dagarna i ända. Låter mer som något som borde öka problematik på olika sätt? Kan vara att jag tänker fel.

Knappast skulle man föredra att svälja så många kapslar dagligen, därför rekommenderar de kapslar med högre %-halt av omega-3 så att man inte behöver ta lika många. Jag undrar också över problematiken med de högre doserna, med anledning av artikeln.

Just att några på ett forum påstår att det är toppen-toppen betyder väl dock inte att det är "vanligt bland lyftare" ?

Jag har inga siffror på hur vanligt det är bland lyftare, jag säger bara med anledning av uppfattningen jag fått. California Strength rekommenderar det åt sina lyftare som rapporterar att det tar ca 1 månad före man blir symptomfri.
Men du har nog rätt i det du frågar, vanligare är säkert att man följer den rekommenderade dosen som det står på burken. Men å andra sidan tror jag det är vanligt bland atleter att man överdoserar lite grand när det kommer till kosttillskott.

conundrum
2014-03-03, 09:10
Jag skulle säga att "dom påstår" är ett nyckeluttryck här. Hopparknä botas mig veterligen genom anpassad träning och rehab (ibland med tillägg av NSAID, stötvågsbehandling, värme/kylabehandling etc.), även om det förekommer att man opererar svåra fall. Tendiniter av olika slag, inklusive hopparknä, uppstår inte ur tomma intet om man inte har någon inflammatorisk grundsjukdom (och den skall i så fall diagnostiseras och behandlas) utan är i regel en överbelastningsskada. Att försöka fixa problemet genom att överdosera omega 3 låter för mig mest som ett desperat försök att slippa anpassa sin träning.

Ser man på det här inlägget http://californiastrength.com/forum/1-california-strength-forum/3-olympic-weightlifting/131-patellar-tendonitis#p1289
så ser du att dom rekommenderar en hel del andra knep vid sidan av omega-3. Men jag ville reda ut effekterna av så höga doser omega-3 i det här foruminlägget. Och som jag skrev i ett svar här ovan så rapporterar atleter att odm blir symptomfria efter ca 30 dagar.

Klein
2014-03-03, 09:29
Omega 3 ökar inte blödningstiden eller chansen att börja blöda. Det är en myt.

Bubblan84
2014-03-03, 10:01
Har hört många säga att de blivit bättre i axlar, knän osv av omega-3. Har pga deras utsagor själv testat att dosera väldigt högt under längre perioder utan att känna förbättring. Ett bra rehabprogram fungerade bättre.

tlk
2014-03-03, 11:56
Omega 3 ökar inte blödningstiden eller chansen att börja blöda. Det är en myt.

Varför avråds man att käka fiskolja om man går på waran?

Kischen
2014-03-03, 14:12
Varför avråds man att käka fiskolja om man går på waran?

Jag läste en del innan en förlossning just för att man skulle upphöra äta omega 3 en tid innan. Minns inte var jag läste det men samma slutsats som Klein.

Jag la dock ner att prata med mitt ex om det.. ja om det mesta egentligen. Hormoner is a bitch.

Sverker
2014-03-03, 17:57
Omega 3 ökar inte blödningstiden eller chansen att börja blöda. Det är en myt.

Är det ?

Jag sökte på google bleding time+epa och fick fram en hel del texter där effekten istället är tydlig. En av texterna är https://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/docosahexaenoic-acid-dha


Vad har du för källor ?

Tjockiz
2014-03-03, 20:37
Blöder du näsblod ofta bör du utreda orsaken. Högt blodtryck är första checken. Överdriven användnnig av olika nässprayer är en annan.
Kan du formulera det där på ett förståeligt sätt?

Kischen
2014-03-03, 20:43
Kan du formulera det där på ett förståeligt sätt?

Vad är oklart?

Klein
2014-03-03, 23:42
Är det ?

Jag sökte på google bleding time+epa och fick fram en hel del texter där effekten istället är tydlig. En av texterna är https://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/docosahexaenoic-acid-dha


Vad har du för källor ?

Detta är en god överblick av studier på ämnet:

William S. Harris, PhD. Expert Opinion: Omega-3 Fatty Acids and Bleeding—Cause for Concern? Am J Cardiol 2007;99[suppl]:44C–46C. (http://pureinspirationteam.com/wp-content/uploads/2011/04/Omega-3s-and-Bleeding.pdf)

Sverker
2014-03-04, 18:48
Bra.

Har du läst referenserna ? Jag skulle tolka referenserna att Omega-3 är possitivt i många sammanhang och ev. förlängd blödningstid är en acceptabel biverkning som kan hanteras.



....eller.....

Klein
2014-03-06, 02:03
Bra.

Har du läst referenserna ? Jag skulle tolka referenserna att Omega-3 är possitivt i många sammanhang och ev. förlängd blödningstid är en acceptabel biverkning som kan hanteras.



....eller.....

Nej. Vad papperet säger är att kontrollerade studier visar på noll skillnad i blödning mellan dem som tar 3-4 gram omega 3 om dagen och dem som inte tar något omega 3 alls och detta vid såväl förlossningar som vid bypassoperationer. Författaren efterlyser dock fler studier som undersöker den kombinerade effekten av omega 3 och antikoagulantia.

Sverker
2014-03-06, 19:01
Jag läste abstrakten till referenserna 21, 23 och 24. De säger lite mer. Men ffa. är jag lite frågande till tidsperioden på bara 4 veckor. Studerar man fettsyror bör man fylla på i minst 8 - 10 veckor innan man mäter effekterna.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3341374
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1610984
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9129511