handdator

Visa fullständig version : skofråga, kör inte knäböj.


remixed
2014-03-01, 20:56
Tja, ska köpa nya träningskor kör varken knäböj eller marklyft. Har en rygg som inte vill köra dessa övningar. Grunden i min benträning är istället benpress.
Funderar på om jag ändå bör ha en sko med hård sula eller om jag lika gärna kan köpa en vanlig löpsko?
Mvh

Vyckzy
2014-03-01, 21:03
Benpress är skit jämfört med knäböj
Marklyft är ett måste om du gymmar

Damien Thorne
2014-03-01, 21:08
Benpress är skit jämfört med knäböj
Marklyft är ett måste om du gymmar

Du låter säker på din sak. Utveckla gärna ditt svar.

Varför är benpress skit om man har problem med ryggen?
Varför måste man köra marklyft.
Vad betyder gymmar?

Dewon
2014-03-01, 21:13
Har byggt upp min rygg utan marklyft och har bra större än många vänner som kört marklyft sedan start.

Möjligtvis bra att bygga upp styrka med men övningen är inte ett måste, inte någonstans.

Blev lite offtopic här, angående din fråga. Jag kör med springskor och har alltid gjort de, funkar för mig nu iallafall. Du kan ju dra till någon affär som säljer lyftarskor och testa, inte testa gå i dem men typ testa lite balansering.

z_bumbi
2014-03-01, 21:14
Jag tycker en sko med platt sula funkar bättre i benpressen men det gör mindre om den är aningen mer dämpad än de vanliga lyftarskorna, man har dock fortfarande knän och fotleder som ska gå åt rätt håll så något heldämpat är sällan någon höjdare. Tittar man på nästan alla annan träning på gymmet så är det också fördelar med mindre dämpade skor.

PureWhey
2014-03-01, 21:16
Jag kör Converse, funkar perfekt.
Kommer dock fram vissa tjommar ibland "Vafan har du dom skorna för?" :)

Pepz
2014-03-01, 21:17
tog ett inlägg innan tråden började handla om knäböj istället för skor.


köp inte löpsko.
rekommenderar brottarskor eller innebandyskor. dom typerna.

remixed
2014-03-01, 21:30
Tack för svaren. Får bli ett par platta skor med hård sula som inte kostar för mycket.

spoon
2014-03-01, 21:31
Jag gillar converse. Platt sula funkar bäst på gymet. Dämpade skor kan nog bli ostadiga i benpress.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Philley
2014-03-01, 21:54
Jag gillar converse. Platt sula funkar bäst på gymet. Dämpade skor kan nog bli ostadiga i benpress.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Det funkar helt ok faktiskt, men har inte testat med hård sula så har inget riktigt att jämföra med.

Vyckzy
2014-03-01, 22:32
Du låter säker på din sak. Utveckla gärna ditt svar.

Varför är benpress skit om man har problem med ryggen?
Varför måste man köra marklyft.
Vad betyder gymmar?

Då pressar du ju ryggen mot en platta, då kan du ju lika gärna köra knäböj.
Det bygger muskler över stora delar av kroppen inte bara ryggen
Att man tränar på gym

Skor tycker jag inte spelar nån roll men jag föredrar ett par vanliga inomhusskor med en bra sula

Philley
2014-03-01, 22:42
Då pressar du ju ryggen mot en platta, då kan du ju lika gärna köra knäböj.
Det bygger muskler över stora delar av kroppen inte bara ryggen
Att man tränar på gym

Skor tycker jag inte spelar nån roll men jag föredrar ett par vanliga inomhusskor med en bra sula

Med det resonemanget skulle sittande hantelpress med ryggstöd vara skit jämfört med stående militärpress?

Westan
2014-03-02, 12:09
Converse är grejen!