handdator

Visa fullständig version : Varför "behövs" cardio om man sköter träning/kost?


Babyface
2014-03-01, 19:29
Som topic

Såklart har det en mängd fördelar av hälsoskäl. Men för att hålla formen, motiveta varför cardio behövs om man håller kosten strikt?

Känns typ som att cardio är en bieffekt av att man intagit för mycket kcals över tid.


Motbevisa mig gärna!

Jeml
2014-03-01, 19:40
det är bra för hjärtat.

inget måste för att ha en bra form.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2014-03-01, 19:53
det är bra för hjärtat.

inget måste för att ha en bra form.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jo jag är medveten om det, men i syfte att hålla BF lågt menar jag

Akada
2014-03-01, 19:56
Det 'behövs' inte.

Sparven från Minsk
2014-03-01, 19:56
För att hålla BF lågt "behövs" inte cardio, men i in mening är det ändå lättare med cardio.

Jeml
2014-03-01, 20:00
behövs inte, men många verkar ha problem att äta med måtta och för DOM underlättar det såklart.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

TrixxaRn
2014-03-01, 20:29
Ökad kondis, bättre syresättning, minska risken för ryggproblem så tänker jag med mina promenader :)

cero
2014-03-01, 20:55
Behövs inte nej.

sigill
2014-03-01, 21:03
Högre insulinkänslighet, bättre ork. Bättre av det mesta...

cero
2014-03-01, 21:04
Om man är det minsta ambitiös vad det gäller hälsa så är det dock idiotiskt att inte konditionsträna (eller något motsvarande).

ceejay
2014-03-01, 21:20
cardio?

StarkaUlf
2014-03-01, 21:25
cardio?

Skotta, klippa gräsmatten osv ;)

ceejay
2014-03-01, 21:31
Cardiovascular training

or

How to lose gains

r1kkie
2014-03-01, 22:17
Meed cardio = mer mat + onyttigare saker = win win :D

Payter
2014-03-01, 23:26
I form handlar om mer än bara utseende.

cAase
2014-03-02, 00:14
Största anledningen är hälsan, men även för att kunna komma undan med mina matvanor. Går jag på känsla när det kommer till hunger, gainar jag vikt utan minsta tvekan. Däremot håller konditionsträningen vikten i schack.

Sniggel
2014-03-02, 00:40
I form handlar om mer än bara utseende.

Det gjorde det, iaf före instagramåldern ^^
Nu handlar det i princip alltid om hur man ser ut på bild, inte vad man presterar eller hur kroppen mår.

tigerofsweden
2014-03-02, 02:26
Fredrik Nyström tror ju att träning är rätt överskattat för hjärthälsan, och det känns ju som han är rätt vass på just saker som har med hjärtat att göra :)

7CioV12LYv8

Rahf
2014-03-02, 03:28
Klicka på bilden! :D

http://s3.amazonaws.com/theoatmeal-img/comics/running/running_0header.png (http://theoatmeal.com/comics/running)

z_bumbi
2014-03-02, 08:30
Fredrik Nyström tror ju att träning är rätt överskattat för hjärthälsan, och det känns ju som han är rätt vass på just saker som har med hjärtat att göra :)

Några andra som är ganska bra på hjärtan.

http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/PhysicalActivity/StartWalking/American-Heart-Association-Recommendations-for-Physical-Activity-in-Adults_UCM_307976_Article.jsp

http://www.who.int/topics/cardiovascular_diseases/en/

the_matsson
2014-03-02, 09:00
Är jag ute och konståker, eller är det inte så att konditionsträning minskar mängden visceralt fett, mer än vad bara klassiskt deffande gör?

En kille på gymmet sade det och han är grov.

tigerofsweden
2014-03-02, 11:30
Några andra som är ganska bra på hjärtan.

http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/PhysicalActivity/StartWalking/American-Heart-Association-Recommendations-for-Physical-Activity-in-Adults_UCM_307976_Article.jsp

http://www.who.int/topics/cardiovascular_diseases/en/

Jo, jag skrev ju inlägget med glimten i ögat, dessutom är klippet från 2010 så Nyström kanske också har ändrat åsikt :)

Sheogorath
2014-03-02, 11:38
Är jag ute och konståker, eller är det inte så att konditionsträning minskar mängden visceralt fett, mer än vad bara klassiskt deffande gör?

En kille på gymmet sade det och han är grov.

Jag tror inte man jämfört "klassiskt deffande" med "klassiskt deffande + konditionsträning" men det stämmer att konditionsträning minskar mängden visceralt fett, faktiskt även utan viktnedgång - d.v.s. att den har en förmåga att omfördela var kroppen håller sitt fett.

Bra för hälsan som sagt men påverkar nog inte "formen" på varken ena eller andra sättet. Om konditionsträningen däremot gör att man inte klarar av att behålla sin muskelmassa (eller gör att man bygger sämre på underskott) kommer det förstås att vara ett SÄMRE sätt för formen att gå ner 10 kg med styrketräning + konditionsträning jämfört med att gå ner 10 kg med enbart styrketräning.

Babyface
2014-03-02, 16:12
Jag pratar alltså inte om hälsa
Utan enbart "utseende-fixering"

Dock ger väl 10:reppare med under 1 min setvila lite kondis med?
Jag får iaf upp ett ganska bra flås om jag kör typ 5 set pullups 10-12 reps med minimal setvila

z_bumbi
2014-03-02, 17:43
Dock ger väl 10:reppare med under 1 min setvila lite kondis med?

Om du har en usel kondition från början så kan det möjligen ge något men annars inte.

Adam87
2014-03-02, 18:02
Cardio är nog bra mycket mer tidseffektiv . sedan på lång sikt är det nog svårt att hålla kosten till punkt och pricka.

Dels är bra kondition viktigt för allmän hälsan. finns många olika sätt att konditionsträna på det är inte bara crosstrainer eller löpband som finns att välja mellan :P

sigill
2014-03-02, 18:11
Cardio är nog bra mycket mer tidseffektiv . sedan på lång sikt är det nog svårt att hålla kosten till punkt och pricka.

Dels är bra kondition viktigt för allmän hälsan. finns många olika sätt att konditionsträna på det är inte bara crosstrainer eller löpband som finns att välja mellan :P

Crosstrainer på ett gym skulle jag aldrig klara av utan att plocka fram pannben, men jag har inga problem att springa flera timmar utomhus.

Rullskidor är riktigt kul också, åker mest skate...

Payter
2014-03-03, 12:19
Tabata på en concept 2.Tar bara 4 minuter-men tillräckligt för att man funderar skarpt på att köra maskinen till soptippen (så hemskt var det i går)

Bryggan
2014-03-03, 12:33
Jag tror inte man jämfört "klassiskt deffande" med "klassiskt deffande + konditionsträning" men det stämmer att konditionsträning minskar mängden visceralt fett, faktiskt även utan viktnedgång - d.v.s. att den har en förmåga att omfördela var kroppen håller sitt fett.Huh? Är det då man får "tjockskalle"!? Hur menar du med "omfördela"?

martikainen
2014-03-03, 12:50
Högre insulinkänslighet, bättre ork. Bättre av det mesta...

+1! 15-20min cardio några dagar i veckan, få det till rutin och hitta en form av konditionsträning som du tycker är rolig. Det kommer hjälpa dig i utvecklingen på många sätt.

z_bumbi
2014-03-03, 14:27
Huh? Är det då man får "tjockskalle"!? Hur menar du med "omfördela"?

Antagligen mer insprängt i musklerna (intramuskulärt) men också att fördelningen över kroppen verkar bli jämnare.

Bubblan84
2014-03-03, 14:50
Cardiovascular training

or

How to lose gainz

Backintervaller på 15-20 min lär inte döda så mycket gainz! Däremot lär kondisen bli rätt bra ganska snabbt :)

Bryggan
2014-03-03, 15:02
Antagligen mer insprängt i musklerna (intramuskulärt) men också att fördelningen över kroppen verkar bli jämnare.Japp det skulle jag också tro. Hur kan det komma sig att vi skiljer oss åt från djuren då? Intramuskulärt kött dvs melerat = saftigt och fint ses i större utsträckning hos tamboskap som får stå stilla. Ju mer stillastående djur desto mer melerat kött. Hos vilda djur och galopphästar not so much.
Fast å andra sidan så är det ju olika arter som jag talar om.

Trapz
2014-03-03, 17:02
Jag tror verkligen inte någon cardio utöver styrketräning behövs om man bara vill ha en snygg kropp. Det går att styra upp med kosten.

Men jag mår så grymt mycket bättre av att få röra på mig mer än bara styrketräning, så för min del handlar det enbart om välmående och att jag tycker det är skönt.

AngoraIHS
2014-03-03, 21:13
Om man är det minsta ambitiös vad det gäller hälsa så är det dock idiotiskt att inte konditionsträna (eller något motsvarande).

Men cardio stjäl ju mina gainz.
Cardiovascular training

or

How to lose gains

hahaha, bäst.

nippman
2014-03-05, 14:21
för att det är oklokt att träna varje muskel i kroppen förutom hjärtat?

Ozziking
2014-03-05, 15:30
Men är det nödvändigt för ALLA? Tänker på mig som exempel som behöver gå upp i vikt. Jag kör ingen cardio alls atm. men 4 styrketräningspass och 3 pass i skolan ( vanlig idrott/dans ) .

Sheogorath
2014-03-05, 15:32
Men är det nödvändigt för ALLA? Tänker på mig som exempel som behöver gå upp i vikt. Jag kör ingen cardio alls atm. men 4 styrketräningspass och 3 pass i skolan ( vanlig idrott/dans ) .

Om det är någon gång det är viktigt att konditionsträna så är det under viktuppgång tänker jag. Sänker blodfetterna, förbättrar insulinkänsligheten, minskar inlagringen av fett i bukhålan. D.v.s. motverkar det som är dåligt med viktuppgång. Kanske rent av bygger lite vadmuskler också. ;)