handdator

Visa fullständig version : Träningsschema, input och förslag!


wolfxy
2014-03-01, 15:13
Hej alla!

Har kört ett ganska klassiskt push/pull/legs schema de senaste 7-8 månaderna och funderar lite på om jag bör ändra något eller bara ösa på!
Varierar övningar och rep men skriver ner ett typexempel på hur jag kör.

Kort om mig, 26 år, 178, 81kilo.

Mån: push
Bänkpress: 3-4set 4-6 rep
Snebänk/sne hantellpress: 3x6
Sittande maskin bänkpress: 3x6
Cable chestpress: 3x6
(Varannan gång kör jag flyes istället för maskinbänk)
Militärpress 3x6
Sittande hantellpress 3x6
Sidolyft 3x6
Skullcrushers 3x6
Pulldowns 3x6
Kabelpress 3x6

Tis: legs och mage
Knäböj 4x6
Benpress 4x6
Hacksquat/Legcurls 3x6
Benspark 3x6
Vader 3x6
Vinklad situps med vikt
Vanliga situps.

Ons: Pull
Chins 3x8 kroppsvikt
Latsdrag 3x6
Skivstångsrodd/Hantelrodd 3x6
Kabelrodd/Maskin 3x6
Marklyft varannan gång då avgår kabelrodd 3x6
Pullups 3x6
Bicepscurl 3x6
Preacher/Concentration curl 3x6
Hammercurl med rep 3x6

Tors vila eller cardio

Fredag börjar schemat om igen med push...
Synpunkter? Tycker det funkar bra men feedback är alltid välkommet!
Reps varierar mellan 3x6 ytterst sällan jag kör över 6 rep dock.
wolfxy är inte uppkopplad Svara med citat

lillmesen
2014-03-01, 15:19
Så otroligt många övningar, hur orkar du?

wolfxy
2014-03-01, 18:41
Så otroligt många övningar, hur orkar du?

Haha jo jag vet, det jag funderar på om det är för mycket eller inte... tar ju 90min att köra igenom varje pass.

PureWhey
2014-03-01, 19:10
Mindre övningar, mer fokus på progression i dom du kör.

wolfxy
2014-03-01, 19:16
Mindre övningar, mer fokus på progression i dom du kör.

Mindre övningar alltså, så på bröst, axlar, triceps kanske 3 övningar per muskelgrupp?

PureWhey
2014-03-01, 19:19
Mindre övningar alltså, så på bröst, axlar, triceps kanske 3 övningar per muskelgrupp?

Jag kör 3 övningar för bröst, 2 för triceps och 1 "specifikt" för axlar.

Skickat ifrån böjracket

wolfxy
2014-03-01, 19:38
Jag kör 3 övningar för bröst, 2 för triceps och 1 "specifikt" för axlar.

Skickat ifrån böjracket

Intressant, drar ner lite på övningarna då.
Åsikter på push/pull/legs?

BobaFett
2014-03-01, 20:03
Känns som att ditt benpass är väldigt fokuserat på framsida ben. Bör ha balans där.

Kanske lägga till rakmark och utfall (med fokus på det främre benet). Beror lite på hur du känner att de andra benövningarna tar på baksidan.

Annars håller jag med om att det räcker med 3 övningar per större muskelgrupp (rygg, bröst, quads, hams) och 1-2 för de mindre.

Sen tycker jag att du borde variera repsintervall antingen från pass till pass eller ha med olika repsintervall på de olika övningarna. T.ex. bröst, 6 reppare på bänkpressen, 8-10 på lutande hantelpress och 10-15 på cable crossen.

Sen är det fortfarande viktigt att ha progression även om du varierar repsintervallet. Därför kan det vara bra att skriva ner allt man gör så att du har koll på att du lyfter mer och mer.

lillmesen
2014-03-01, 22:19
Haha jo jag vet, det jag funderar på om det är för mycket eller inte... tar ju 90min att köra igenom varje pass.

jag skulle köra:

plan bänkpress
militärpress
dips
pushdown med rep


chins
skivstångsrodd
skivstångscurls

frontböj
marklyft
bencurl


less is more

wolfxy
2014-03-01, 22:55
Känns som att ditt benpass är väldigt fokuserat på framsida ben. Bör ha balans där.

Kanske lägga till rakmark och utfall (med fokus på det främre benet). Beror lite på hur du känner att de andra benövningarna tar på baksidan.

Annars håller jag med om att det räcker med 3 övningar per större muskelgrupp (rygg, bröst, quads, hams) och 1-2 för de mindre.

Sen tycker jag att du borde variera repsintervall antingen från pass till pass eller ha med olika repsintervall på de olika övningarna. T.ex. bröst, 6 reppare på bänkpressen, 8-10 på lutande hantelpress och 10-15 på cable crossen.

Sen är det fortfarande viktigt att ha progression även om du varierar repsintervallet. Därför kan det vara bra att skriva ner allt man gör så att du har koll på att du lyfter mer och mer.

Håller med dig angående benen, får se till att köra raka marklyft för att få ordning på det.

Känns som att alla säger genomgående att jag ska köra mindre så det ska jag helt klart ta till mig! Sikta på 3 övningar på stora muskelgrupper och 1-2 på mindre precis som du säger.

Försöker ha lite olika repintervall men ska se till att bli ännu bättre på det. 10-15 rep så högt alltså? Skulle säga att jag idag i princip aldrig går över 8 rep.

Känner inte att jag behöver skriva ner det, i basövningarna har jag stenkoll på vad jag kör och ser till att ha bra progression. Svårare är i maskiner då man kanske inte har samma koll alltid.

Tackar för tipsen hittills ska helt klart lägga in de här ändringarna direkt!