handdator

Visa fullständig version : Att stretcha eller inte


Mäktigman
2014-03-01, 02:39
Hej!

Tänkte kolla med er hur viktigt det är att stretcha kroppen efter varje pass.


Gör ni det, och isåfall hur länge? Och hur mycket tar ni i när ni stretchar, kör ni på så att det brinner i kroppen och nästan gör ont, eller tar ni det lugnt?

Jag har tänkt att börja då jag känner att mina leder är väldigt knakiga och jag är rädd för att dra på mig skador då jag är rätt stel, men problemet e ju bara att det är så jävla tråkigt!

En annan grej också förresten, vid vissa övningar när jag tränar mage så får jag en jävla smärta ungefär vid mina höfter, det känns som att någon klämms åt och blir nästan en krampliknande känsla. Har ni upplevt detta och vad beror det på?


Tack på förhand!

Fredrik_S
2014-03-01, 03:03
bröstmuskler innåt och utåtrotatorer baksida axel och alla möliga muskler kring axel och skulderblad tycker jag de allra flesta som gymmar bör stretcha. Dålig hållning och diverse problem som det ger är lätt att få och dras med brutalt länge(för evigt ibland) om man försummar den delen....

Vyckzy
2014-03-01, 05:14
Brukar Stretcha benen. Igår gjorde jag det inte, idag vaknar man upp med pump i vaderna klockan 04.40. Såhär i efterhand tänker jag att jag borde nog stretchat. Inåt och utåtrotatorer är ett måste som Fredde nämner innan ett axelpass för mig.

Har inte upplevt nån smärta i höften vid magövningar kan det inte va värk efter en skada?

Albin Eriksson
2014-03-01, 05:25
Stretchar för att faktiskt kunna posera ordentligt samt avhjälpa och förebygga problem orsakade av dålig rörlighet bland annat.
Allt beror nog på hur rörlig man redan är...

spoon
2014-03-01, 06:21
Stretchar för att kunna utföra basövningar som dom ska göras. Slarvar tyvärr en del.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

LIFT
2014-03-01, 08:06
Jag har funderat på börja stretcha men väldigt osäker på hur.
Jag kör ett push / legs+abs / pull schema.
Finns nog mycket olika stretchövningar? någon som lust att antingen länka eller skriva namn på några bra övningar som jag kan läsa mer på och lära mig?

tlk
2014-03-01, 08:06
Nej, stretchar aldrig. Men har du behov av det så gör det.

lillmesen
2014-03-01, 08:52
Jag har funderat på börja stretcha men väldigt osäker på hur.
Jag kör ett push / legs+abs / pull schema.
Finns nog mycket olika stretchövningar? någon som lust att antingen länka eller skriva namn på några bra övningar som jag kan läsa mer på och lära mig?


Styrkelabbet har under "övningar" ett gäng bra rörlighetsövningar för axlar och skuldror samt underkropp (fixa din rörlighet för böj och mark)

Dessa är rätt bra också: http://www.youtube.com/watch?v=OENxC3bgAEs samt http://www.youtube.com/watch?v=J-6W2B7vS28

z_bumbi
2014-03-01, 09:07
Jag har funderat på börja stretcha men väldigt osäker på hur.
Jag kör ett push / legs+abs / pull schema.
Finns nog mycket olika stretchövningar? någon som lust att antingen länka eller skriva namn på några bra övningar som jag kan läsa mer på och lära mig?

http://www.ryggochmuskelakuten.se/stretchavningar/

Om du blir mer intresserad så köp eller låna boken Autostretching.

eulalia
2014-03-01, 09:29
Jag är inte en sådan som ids kolla upp fakta alla gånger men min känsla säger att stretching är nyttigt, brukar sikta på att köra ett stretch-pass 1 gång per vecka plus att jag kanske förbereder mig tex inför bänkpressande med att stretcha lår och höftböjare, stelt bröst inför knäböj och så.

Flera gånger då jag har börjat få ont någonstans, tex i länd/rumpa/nedåt så har jag börjat stretcha flitigare och problemen har försvunnit. Dålig hållning och låsningar i ryggen får jag också till det bättre med stretching. Sedan tror jag inte att det är bra att tokstretcha alla kroppsdelar heller, jag är tex mkt rörlig i axlarna så då lägger jag inget krut på att stretcha dom mer.

Kotten
2014-03-01, 10:01
Förut hade jag sagt nej nu säger jag att det är ett måste, framförallt för axlarna, på sikt då alltså. Säkerligen samma med alla muskler som man belastar mycket. Säkerligen viktigare om man kör tungt, kör man mer hypertrofi träning kanske det inte är lika viktigt. Men som sagt, jag gör det

tlk
2014-03-01, 10:53
Förut hade jag sagt nej nu säger jag att det är ett måste, framförallt för axlarna, på sikt då alltså. Säkerligen samma med alla muskler som man belastar mycket. Säkerligen viktigare om man kör tungt, kör man mer hypertrofi träning kanske det inte är lika viktigt. Men som sagt, jag gör det

Varför anser du att det är ett måste?

AngoraIHS
2014-03-01, 11:16
Stretchar ingenting. Eventuellt borde man kanske börja stretcha hamstrings.


En annan grej också förresten, vid vissa övningar när jag tränar mage så får jag en jävla smärta ungefär vid mina höfter, det känns som att någon klämms åt och blir nästan en krampliknande känsla. Har ni upplevt detta och vad beror det på?



Du kanske använder höftböjarna istälelt för magen?

Anders The Peak
2014-03-01, 11:16
Varför anser du att det är ett måste?

Lite retoriskt varför är det inte ett måste ?

tlk
2014-03-01, 12:00
Lite retoriskt varför är det inte ett måste ?

Jag har svårt att förstå vad det skulle tillföra om man har bra rörlighet. Har du något förslag?

Sniggel
2014-03-01, 12:14
Jag stretchar aldrig muskler "för att jag har tränat dem". Jag stretchar de delar av kroppen som är för tighta för att kunna utföra vissa övningar med bra teknik. Då är det främst dynamisk stretching under passets gång/före övningar som gäller.
Kan nämnas att jag är långt över genomsnittet i rörlighet och balans för min ålder och mitt kön ("trots" att jag inte kör passiv stretching för muskler jag precis tränat). Det vill jag påstå att jag har träningen att tacka för. Man blir inte stelare av att styrketräna (vissa tror det) utan det är nog tvärtom. Iaf så länge man kör bra ROM och fokuserar på bra lyftteknik.

Kotten
2014-03-01, 20:00
Varför anser du att det är ett måste?

Har inga studier att visa men törs nästan lova att tränar du tungt under många år så tjänar du mycket på att stretcha, att det ska påverka musklerna på något annat vis, att man bygger bättre med stretching menar jag inte, utan bara i skadesyfte. Tror tex dom flesta styrkelyftare stretchar på något vis

ARMSTARK
2014-03-01, 20:11
Om man alltid kör full ROM i alla övningar är jag tveksam till stretchingens fördelar. Framför allt har jag insett att man aldrig ska stretcha innan träningen.

BobaFett
2014-03-01, 20:11
Om man är ute efter att få resultat av styrketräningen så ska man absolut INTE stretcha före träning.

Finns studier som visar att man får betydligt sämre resultat om man stretchar 1 timme före styrketräning och ännu sämre om man gör det direkt innan.

Vet inte om stretching efter har någon negativ effekt.

De idrottsmän som skadar sig mest är de som är stela och de som är överrörliga, Så man bör hålla sig i mitten.

Jag själv är överrörlig för det mesta och stel i vissa muskelgrupper (vilket är skitdåligt när det gäller skador).

ARMSTARK
2014-03-01, 20:27
Om man är ute efter att få resultat av styrketräningen så ska man absolut INTE stretcha före träning.

Finns studier som visar att man får betydligt sämre resultat om man stretchar 1 timme före styrketräning och ännu sämre om man gör det direkt innan.

Vet inte om stretching efter har någon negativ effekt.

De idrottsmän som skadar sig mest är de som är stela och de som är överrörliga, Så man bör hålla sig i mitten.

Jag själv är överrörlig för det mesta och stel i vissa muskelgrupper (vilket är skitdåligt när det gäller skador).

Är inte det precis det som gäller igenom hela livet, träning, sex, droger, mat osv.?
Tyvärr är de flesta på det här forumet inte "lagom" som man förväntas vara i Sverige. ;)

spoon
2014-03-01, 20:44
Om man är ute efter att få resultat av styrketräningen så ska man absolut INTE stretcha före träning.

Finns studier som visar att man får betydligt sämre resultat om man stretchar 1 timme före styrketräning och ännu sämre om man gör det direkt innan.

Vet inte om stretching efter har någon negativ effekt.

De idrottsmän som skadar sig mest är de som är stela och de som är överrörliga, Så man bör hålla sig i mitten.

Jag själv är överrörlig för det mesta och stel i vissa muskelgrupper (vilket är skitdåligt när det gäller skador).

Nåväl. Resultat får du ändå. Alla på klubben stretchar och dom får goda resultat (Oslo styrkelyft har en 5-10 lyftare som tävlar i landslaget) Skadar du dig pga dålig mobilitet så kommer du därimot inte att få några resultat.

Och ett litet svar till tlk. Har du tillräckligt bra mobilitet så klarar du dig utan stretching. Problemet är att det är väldigt få som har tillräckligt bra mobilitet för att utföra till exempel en knäböj.

BobaFett
2014-03-01, 21:35
Nåväl. Resultat får du ändå. Alla på klubben stretchar och dom får goda resultat (Oslo styrkelyft har en 5-10 lyftare som tävlar i landslaget) Skadar du dig pga dålig mobilitet så kommer du därimot inte att få några resultat.


Fast stretchar de före och under passet eller efter?

Här är en artikel från träningslära: http://traningslara.se/stretching-fore-eller-medan-du-styrketraning/

http://i1.wp.com/traningslara.se/wp-content/uploads/2013/09/stretching.styrketraning.png?zoom=2&resize=580%2C373

tlk
2014-03-01, 21:45
Har inga studier att visa men törs nästan lova att tränar du tungt under många år så tjänar du mycket på att stretcha, att det ska påverka musklerna på något annat vis, att man bygger bättre med stretching menar jag inte, utan bara i skadesyfte. Tror tex dom flesta styrkelyftare stretchar på något vis

Har tränat på ett antal år. Har väldigt bra rörlighet utan att ha stretchat något alls de senaste 10 åren. När menar du att behov ska uppstå? Brukar inte heller gå och bli skadad.

Jag förstår verkligen inte varför man öht ska bemöda sig att stretcha om man har tillräckligt rörlighet för att hålla sig skadefri och utföra det man ska i livet.

tlk
2014-03-01, 21:47
Och ett litet svar till tlk. Har du tillräckligt bra mobilitet så klarar du dig utan stretching. Problemet är att det är väldigt få som har tillräckligt bra mobilitet för att utföra till exempel en knäböj.

Helt klart är det som så att många har helt bedrövlig rörlighet. Känner ett otal personer som inte ens är 50 år fyllda och inte kan gå ATG utan någon tung vikt som trycker ner dem.

Philley
2014-03-01, 21:51
Har tränat på ett antal år. Har väldigt bra rörlighet utan att ha stretchat något alls de senaste 10 åren. När menar du att behov ska uppstå? Brukar inte heller gå och bli skadad.

Jag förstår verkligen inte varför man öht ska bemöda sig att stretcha om man har tillräckligt rörlighet för att hålla sig skadefri och utföra det man ska i livet.

Jag förstår verkligen inte varför man öht ska bemöda sig att styrketräna om man har tillräckligt styrka för att hålla sig skadefri och utföra det man ska i livet.

tlk
2014-03-01, 21:53
Jag förstår verkligen inte varför man öht ska bemöda sig att styrketräna om man har tillräckligt styrka för att hålla sig skadefri och utföra det man ska i livet.

Nu finns det ju bra belägg för att styrketräning gör att du bevarar muskelmassa upp i åren, vilket så klart är positivt.

Skulle det råka sig att du tappar rörlighet med åren så är det av liknande skäl bra att träna upp den på något sätt. Finns ju dock ingen anledning att tappa den bara för att man låter bli att stretcha.

Kotten
2014-03-01, 21:54
Har tränat på ett antal år. Har väldigt bra rörlighet utan att ha stretchat något alls de senaste 10 åren. När menar du att behov ska uppstå? Brukar inte heller gå och bli skadad.

Jag förstår verkligen inte varför man öht ska bemöda sig att stretcha om man har tillräckligt rörlighet för att hålla sig skadefri och utföra det man ska i livet.

Mig med flera som jag känner har skadat oss när vi kommit över 150-160 i bänk, det som har hjälpt är att stretcha Axlar, bröstmuskler etc. Handlar nog till stor del på hur tunga vikter man kör på oxå. Jag känner ingen som Bänkar mer än 160 som inte stretchar och tänjer sina axlar tex. Hade inga som helst problem med något under dom åren jag var svagare.

tlk
2014-03-01, 22:21
Mig med flera som jag känner har skadat oss när vi kommit över 150-160 i bänk, det som har hjälpt är att stretcha Axlar, bröstmuskler etc. Handlar nog till stor del på hur tunga vikter man kör på oxå. Jag känner ingen som Bänkar mer än 160 som inte stretchar och tänjer sina axlar tex. Hade inga som helst problem med något under dom åren jag var svagare.

Som sagt, har man inte tillräckligt bra rörlighet så är det bra att stretcha. Tror inte ens det finns någon vinkel där jag kan få ens en känsla av stretch i mina axelmuskler (eller någon annan muskel för den delen), så att stretching skulle vara bra till något för allt och alla för att "förhindra skador" köper jag inte alls. Men är man, som du med flera verkar ha varit, på tok för stel för vad ni försöker göra så är det säkert vettigt att stretcha.

Det passar säkert de flesta, men har man bra rörlighet så ser jag ingen anledning till att ägna tid åt det.

Jag tror det handlar mindre om hur tunga vikter det rör sig om och mer om hur orörlig man är.

cero
2014-03-01, 22:24
Jag brukar stretcha för att kunna utföra övningarna med marginal.

Tolkia
2014-03-01, 22:33
Det är ju rätt olika vilja förutsättningar man har när det gäller rörlighet. Vissa kan utan problem sitta på huk som en femåring och lägga handflatorna mot golvet i framåtböjning med raka ben även vid sjuttio. Andra är mer åt kylskåpshållet; då har man större behov av att jobba på rörligheten.

Jag är lite tveksam till argumentet att man inte behöver stretcha om man kör styrketräning med fullt rörelseutslag. Inte för att det skulle vara falskt i sak, men för att jag tycker mig se många som TROR att de kör med fullt rörelseutslag fast de är långt därifrån och som kanske visst skulle ha fördel av att stretcha för att kunna komma ut i full ROM.

Edit: Personligen stretchar jag det som är stelt, för att inte få ont. Och det är typ allt. Dessvärre, eftersom det är tidsödande och tråkigt.

Philley
2014-03-01, 22:38
Nu finns det ju bra belägg för att styrketräning gör att du bevarar muskelmassa upp i åren, vilket så klart är positivt.

Skulle det råka sig att du tappar rörlighet med åren så är det av liknande skäl bra att träna upp den på något sätt. Finns ju dock ingen anledning att tappa den bara för att man låter bli att stretcha.

Men du förstår ju inte. Om jag klarar av att utföra det jag ska i livet och hålla mig skadefri varför ska jag styrketräna då som du gärna lyfter fram? Det gäller ju både stretching och gymträning.

Kotten
2014-03-02, 00:39
Som sagt, har man inte tillräckligt bra rörlighet så är det bra att stretcha. Tror inte ens det finns någon vinkel där jag kan få ens en känsla av stretch i mina axelmuskler (eller någon annan muskel för den delen), så att stretching skulle vara bra till något för allt och alla för att "förhindra skador" köper jag inte alls. Men är man, som du med flera verkar ha varit, på tok för stel för vad ni försöker göra så är det säkert vettigt att stretcha.

Det passar säkert de flesta, men har man bra rörlighet så ser jag ingen anledning till att ägna tid åt det.

Jag tror det handlar mindre om hur tunga vikter det rör sig om och mer om hur orörlig man är.

om du inte känner stretch i någon vinkel då är du nog fan unik

spoon
2014-03-02, 00:53
Fast stretchar de före och under passet eller efter?

Här är en artikel från träningslära: http://traningslara.se/stretching-fore-eller-medan-du-styrketraning/

http://i1.wp.com/traningslara.se/wp-content/uploads/2013/09/stretching.styrketraning.png?zoom=2&resize=580%2C373

Det vanligaste är att man värmer upp med dynamisk stretch innan passet. Mobilitet är en väldigt viktig faktor i styrkelyft.

Till tlk. Du representerar inte majoriteten. Är du så rörlig som du säger så är du ganska ensam om det. I dagens stillasittande samhälle så är majoriteten stel.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Diomedea exulans
2014-03-02, 01:23
Jag stretchar aldrig av det enkla skäl att det nästa alltid gör ont i lederna när jag stretchar. Fortsätter jag stretcha regelbundet ändå blir lederna mer och mer onda med tiden. Och jag märker väldigt dåliga eller inga resultat på rörligheten. Så jag har lagt ner eländet.

tlk
2014-03-02, 08:53
Men du förstår ju inte. Om jag klarar av att utföra det jag ska i livet och hålla mig skadefri varför ska jag styrketräna då som du gärna lyfter fram? Det gäller ju både stretching och gymträning.

Nej, du förstår inte. Det finns mycket belägg för att styrketräning är ett bra sätt att bevara muskelmassa upp i åldrarna, det är något som är bra. På samma sätt är det bra att behålla rörlighet upp i åren, men det förutsätter på något sätt att du skulle tappa rörlighet om du låter bli att stretcha.. vilket inte alls är säkert på något vis att det händer. Säkerligen inträffar det om du sitter på röven och inte rör dig ordentligt på många år, och då bör man ju typ stretcha. T.ex. klarar du inte att gå ner i split så är du stel och bör stretcha, klarar du inte att göra tighta shoulder dislocations utan problem så är du stel och bör stretcha, klarar du inte ATG-böj så är du stel och bör stretcha, osv. Men det är ju knappast så att du behöver stretcha för att behålla sån rörlighet när du väl har den, det finns ju liksom andra sätt att behålla rörlighet. Det förstår du väl?

om du inte känner stretch i någon vinkel då är du nog fan unik

Så klart kan jag väl hitta något bizarr vinkel där det kommer stretch. Men då är det rätt extrema rörelser och det om något kommer ju att öka skaderisk och minska prestation. Ta t.ex. axlarna, det är ju inga problem att hålla ihop händerna bakom ryggen vid rumpan och sen röra i axelleden så att armarna står parallellt med golvet bakåt. Menar du att jag ska stretcha mer där? Vad ska det vara bra till? Jag har god rörlighet utan att ha stretchat iaf på 10 år. Bara för att du är stel som ett kylskåp kan du inte komma och påstå att stretcha är något som alla behöver.

Sarco
2014-03-02, 10:45
Men tlk, du inser att ditt resonemang är att "om du redan tilhör den ytterst lilla minoritet som har perfekt eller väldigt bra rörlighet så behöver du inte stretcha"?

Merparten av alla moderna människor behöver rörlighetsträning. Precis som de behöver styrketräning och konditionsträning. Personligen tror jag också att folk inte inser att deras rörlighet brister eftersom de sällan testar den.

Sheogorath
2014-03-02, 10:50
Höftböjarna (iliopsoas, rectus femoris) och hamstrings kan nog gemene man ha nytta av att stretcha. Höftböjarna p.g.a. vårt dagliga sittande och hamstrings för att inte behöva böja ryggen tidigt i framåtböjt läge - motverka ryggskott.

För övrigt tycker jag man ska stretcha grenspecifikt för de grenar där det behövs.

Leifallan
2014-03-02, 13:18
Inte högtsträckarna och utåtroterande höftmuskulatur?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Anders The Peak
2014-03-02, 13:24
Nej, du förstår inte. Det finns mycket belägg för att styrketräning är ett bra sätt att bevara muskelmassa upp i åldrarna, det är något som är bra. På samma sätt är det bra att behålla rörlighet upp i åren, men det förutsätter på något sätt att du skulle tappa rörlighet om du låter bli att stretcha.. vilket inte alls är säkert på något vis att det händer. Säkerligen inträffar det om du sitter på röven och inte rör dig ordentligt på många år, och då bör man ju typ stretcha. T.ex. klarar du inte att gå ner i split så är du stel och bör stretcha, klarar du inte att göra tighta shoulder dislocations utan problem så är du stel och bör stretcha, klarar du inte ATG-böj så är du stel och bör stretcha, osv. Men det är ju knappast så att du behöver stretcha för att behålla sån rörlighet när du väl har den, det finns ju liksom andra sätt att behålla rörlighet. Det förstår du väl?



Så klart kan jag väl hitta något bizarr vinkel där det kommer stretch. Men då är det rätt extrema rörelser och det om något kommer ju att öka skaderisk och minska prestation. Ta t.ex. axlarna, det är ju inga problem att hålla ihop händerna bakom ryggen vid rumpan och sen röra i axelleden så att armarna står parallellt med golvet bakåt. Menar du att jag ska stretcha mer där? Vad ska det vara bra till? Jag har god rörlighet utan att ha stretchat iaf på 10 år. Bara för att du är stel som ett kylskåp kan du inte komma och påstå att stretcha är något som alla behöver.

Ett bra och roligt inlägg TLK :)

tlk
2014-03-02, 14:05
Men tlk, du inser att ditt resonemang är att "om du redan tilhör den ytterst lilla minoritet som har perfekt eller väldigt bra rörlighet så behöver du inte stretcha"?

Merparten av alla moderna människor behöver rörlighetsträning. Precis som de behöver styrketräning och konditionsträning. Personligen tror jag också att folk inte inser att deras rörlighet brister eftersom de sällan testar den.

*facepalm*

När har jag någonsin påstått något annat? Tror att jag ett otal gånger har påpekat just det här att behöver man stretcha så bör man stretcha.

Sheogorath
2014-03-02, 14:25
Inte högtsträckarna och utåtroterande höftmuskulatur?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hamstrings är en höftsträckare. Hur tänker du med den utåtroterande muskulaturen? Vem blir stel och vilka problem medför det?

Leifallan
2014-03-02, 14:32
Förvisso. Tänker främst sätesmuskulaturen..


Sent from my iPhone using Tapatalk

-squat-
2014-03-02, 22:30
Höftböjarna (iliopsoas, rectus femoris) och hamstrings kan nog gemene man ha nytta av att stretcha. Höftböjarna p.g.a. vårt dagliga sittande och hamstrings för att inte behöva böja ryggen tidigt i framåtböjt läge - motverka ryggskott.

Bröstryggen borde väl också behöva en del stretching med tanke på alla tid framför datorn?

whuddafuks
2014-03-02, 22:38
Bröstryggen borde väl också behöva en del stretching med tanke på alla tid framför datorn?

Tvärt om så borde det väl behövas styrketräning för bröstryggen, och stretchning för bröst + axelpartiet?

Sarco
2014-03-02, 23:15
*facepalm*

När har jag någonsin påstått något annat? Tror att jag ett otal gånger har påpekat just det här att behöver man stretcha så bör man stretcha.

Ja titta, du är både vig och kan läsa.

Sniggel
2014-03-02, 23:39
Höftböjarna (iliopsoas, rectus femoris) och hamstrings kan nog gemene man ha nytta av att stretcha. Höftböjarna p.g.a. vårt dagliga sittande och hamstrings för att inte behöva böja ryggen tidigt i framåtböjt läge - motverka ryggskott.

För övrigt tycker jag man ska stretcha grenspecifikt för de grenar där det behövs.

Man borde även sitta mer i "asian squat" vid alla möjliga tillställningar. På släktmiddagen, begravningen, toaletten, på date:er och såklart, på toa!

Bryggan
2014-03-03, 00:45
Till tlk. Du representerar inte majoriteten. Är du så rörlig som du säger så är du ganska ensam om det. I dagens stillasittande samhälle så är majoriteten stel.
Skulle vara intressant att veta hur det ligger till egentligen. Har kommit fram till att jag är grymt smidig och vig jämfört med de allra flesta.

spoon
2014-03-03, 02:36
Skulle vara intressant att veta hur det ligger till egentligen. Har kommit fram till att jag är grymt smidig och vig jämfört med de allra flesta.

Räcker med att gå in på första bästa gym. Jag gissar att max 10 av 100 pers kan göra en godkänd böj utan att ha problem. Knäna faller in, bäckenet tiltar eller ryggen krummar sig. Nästan alla på klubben värmer upp med dynamisk stretch. Det är folk som har tränar sporten i många år. Behovet är inte mindre hos en otränad Svensson.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Hemi
2014-03-03, 03:15
Man borde även sitta mer i "asian squat" vid alla möjliga tillställningar. På släktmiddagen, begravningen, toaletten, på date:er och såklart, på toa!

Jag tror att det är naturligt. I Karibien där jag bodde var det ovanligt med stolar ute på landet. När jag tog körkort där satt vi i cirkel och läraren ritade i sanden med en pinne, visst stock och sten fanns men ingen använde dem. Jag är säker på att stolar och bänkar byggdes innan vi satt på stubbar i naturen, sitta på huk det är vad bebisar gör fram tills vi sätter dem i barnstolar, sen blir de stelare och stelare. Det är vad jag tror.

Sheogorath
2014-03-03, 06:44
man borde även sitta mer i "asian squat" vid alla möjliga tillställningar. På släktmiddagen, begravningen, toaletten, på date:er och såklart, på toa!

:d

lillmesen
2014-03-03, 09:43
Man borde även sitta mer i "asian squat" vid alla möjliga tillställningar. På släktmiddagen, begravningen, toaletten, på date:er och såklart, på toa!

Min kompis applicerade detta i sin vardag. Vette sjutton hur många par brallor han har spräckt nu alltså! :laugh:

ttoobbee
2014-03-03, 20:38
Om man är ute efter att få resultat av styrketräningen så ska man absolut INTE stretcha före träning.

Finns studier som visar att man får betydligt sämre resultat om man stretchar 1 timme före styrketräning och ännu sämre om man gör det direkt innan.

Vet inte om stretching efter har någon negativ effekt.

De idrottsmän som skadar sig mest är de som är stela och de som är överrörliga, Så man bör hålla sig i mitten.

Jag själv är överrörlig för det mesta och stel i vissa muskelgrupper (vilket är skitdåligt när det gäller skador).

Varför ska man ej stretcha innan träning om man vill få resultat?

Tittar du på en snubbe som Kai greene som dock har en väldigt bra ''doktor'' så stretchar han innan varje pass och ja resultaten talar för sig själv..?

mattilainen
2014-03-03, 20:48
Varför ska man ej stretcha innan träning om man vill få resultat?

Tittar du på en snubbe som Kai greene som dock har en väldigt bra ''doktor'' så stretchar han innan varje pass och ja resultaten talar för sig själv..?

Så stretchningen i sig ger han de resultaten? Aha, ok, lika bra att sluta träna styrketräning och börja stretcha helt och hållet då :) I WILL BE LIKE KAI

Sheogorath
2014-03-03, 21:11
Varför ska man ej stretcha innan träning om man vill få resultat?

Tittar du på en snubbe som Kai greene som dock har en väldigt bra ''doktor'' så stretchar han innan varje pass och ja resultaten talar för sig själv..?

För inte kan hans framgång bero på exceptionellt bra genuppsättning och att han trycker i sig sjuka mängder steroider och tillväxthormon? Nope. Stretchingen. Där har vi det.

BobaFett
2014-03-03, 21:59
Varför ska man ej stretcha innan träning om man vill få resultat?

Tittar du på en snubbe som Kai greene som dock har en väldigt bra ''doktor'' så stretchar han innan varje pass och ja resultaten talar för sig själv..?

Jag gav dig precis en jävligt bra anledning. Kan du inte läsa? Ritade t.o.m. en bild åt dig.

4623
2014-03-03, 22:39
Höftböjarna (iliopsoas, rectus femoris) och hamstrings kan nog gemene man ha nytta av att stretcha. Höftböjarna p.g.a. vårt dagliga sittande och hamstrings för att inte behöva böja ryggen tidigt i framåtböjt läge - motverka ryggskott.

För övrigt tycker jag man ska stretcha grenspecifikt för de grenar där det behövs.

Förtillfället stretchar jag bröstrygg, rumpa, och höftböjare. Kör även första steget i din stretch. Mitt mål är i första hand komma ner bättre när jag böjer. Bör jag lägga till något mer?

z_bumbi
2014-03-04, 07:20
Förtillfället stretchar jag bröstrygg, rumpa, och höftböjare. Kör även första steget i din stretch. Mitt mål är i första hand komma ner bättre när jag böjer. Bör jag lägga till något mer?

Stretching är behovsprövat så hur ska någon veta vad du behöver göra mer?

4623
2014-03-04, 09:46
Stretching är behovsprövat så hur ska någon veta vad du behöver göra mer?

Så det går inte att säga generellt var det behövs bra rörlighet för att köra böj?

lillmesen
2014-03-04, 09:51
Så det går inte att säga generellt var det behövs bra rörlighet för att köra böj?

ljumskar, baksida lår utöver det du postade tidigare

z_bumbi
2014-03-04, 09:58
Så det går inte att säga generellt var det behövs bra rörlighet för att köra böj?

Din fråga gällde inte generellt.

När det gäller böj så brukar jag börja med tekniken för det är få som inte kan få till en skaplig böj när man ändrar en del där, från det kan man sedan kika på om det finns något inom rörligheten som faktiskt behöver jobbas på.

ttoobbee
2014-03-04, 14:33
För inte kan hans framgång bero på exceptionellt bra genuppsättning och att han trycker i sig sjuka mängder steroider och tillväxthormon? Nope. Stretchingen. Där har vi det.

Ni missförstod nog mig eller så formulera jag mig väldigt dåligt. Det ända jag menade var att det inte är dödsfarligt för träningsresultaten att stretcha innan ett styrkepass...... Tror du jag e helt tappad =)

BobaFett
2014-03-04, 16:17
Ni missförstod nog mig eller så formulera jag mig väldigt dåligt. Det ända jag menade var att det inte är dödsfarligt för träningsresultaten att stretcha innan ett styrkepass...... Tror du jag e helt tappad =)

Vettefan, den artikeln jag länkade till har övertygat mig att inte stretcha innan eller under passet. Muskler fungerar inte lika bra efter stretching helt enkelt.

Här är en intressant video:

XeEIoGMldyc