handdator

Visa fullständig version : Står med högerfotet mkt längre fram i knäböj + extrafråga.


AntonHA
2014-03-01, 01:49
Hej jag märkte idag när jag gjorde knäböj att jag stog med slutet av vänsterfoten vid mitten av högerfoten. Detta har jag antagligen gjort hela tiden jag kört knäböj (har aldrig kollat på fötterna). Har dock inte kört jättelänge, har hunnit komma upp i typ 5x5 115kg. När jag står med fötterna vid samma position så känns det som att jag inte har någon balans, högerfoten glider sedan fram av sig själv. Hur ska jag fixa detta problemet? Typ sänka vikten och ställa mig rätt? :)
Jag har också en annan fråga om knäböj. Jag har precis börjat med stronglift. Man ska tydligen köra knäböj 3x i veckan och före marklyft i det passet man kör marklyft. Gör ni också så? Jag kunde köra med typ 40kg mindre i marken efter att jag gjort knäböj... Känns konstigt upplagt?

newb123
2014-03-01, 02:26
Hej jag märkte idag när jag gjorde knäböj att jag stog med slutet av vänsterfoten vid mitten av högerfoten. Detta har jag antagligen gjort hela tiden jag kört knäböj (har aldrig kollat på fötterna). Har dock inte kört jättelänge, har hunnit komma upp i typ 5x5 115kg. När jag står med fötterna vid samma position så känns det som att jag inte har någon balans, högerfoten glider sedan fram av sig själv. Hur ska jag fixa detta problemet? Typ sänka vikten och ställa mig rätt? :)
Jag har också en annan fråga om knäböj. Jag har precis börjat med stronglift. Man ska tydligen köra knäböj 3x i veckan och före marklyft i det passet man kör marklyft. Gör ni också så? Jag kunde köra med typ 40kg mindre i marken efter att jag gjort knäböj... Känns konstigt upplagt?

Vem bryr sig om hur du står om du inte anstränger dig för att stå fel? "Ingen" Storböjare (tm) bryr sig om hur dom står. Eller, jo kanske men dom är ändå töntar då. Stå normalt och böj. Punkt.

lillmesen
2014-03-01, 09:02
Hej jag märkte idag när jag gjorde knäböj att jag stog med slutet av vänsterfoten vid mitten av högerfoten. Detta har jag antagligen gjort hela tiden jag kört knäböj (har aldrig kollat på fötterna). Har dock inte kört jättelänge, har hunnit komma upp i typ 5x5 115kg. När jag står med fötterna vid samma position så känns det som att jag inte har någon balans, högerfoten glider sedan fram av sig själv. Hur ska jag fixa detta problemet? Typ sänka vikten och ställa mig rätt? :)
Jag har också en annan fråga om knäböj. Jag har precis börjat med stronglift. Man ska tydligen köra knäböj 3x i veckan och före marklyft i det passet man kör marklyft. Gör ni också så? Jag kunde köra med typ 40kg mindre i marken efter att jag gjort knäböj... Känns konstigt upplagt?

Det kan ju vara så att du har någon form av obalans i styrka och/eller rörlighet på någon sida av kroppen. Denna obalans kanske förstärks i och med att denne då fortsätter att träna med asymmetrisk "stance", vilket i sin tur kan leda till diverse problem i rygg/höfter/knän framöver.

Så det KAN vara värt att sänka vikterna och börja köra symmetriskt, lite svårt att svara på så här utan att ha sett dig böja etc.

Du ska följa Stronglift-programmet som det är, om du tycker att det är konstigt upplagt så antingen byt (tex Wendler 531 eller starting strength). Jag anser att stronglifts är för nybörjare där man fokuserar på böjen något extravagant mycket. För många (en del?) har styrkeökningar i böjen en direkt överföring till marklyftet, vilket du då kommer märka om du kör mark fräsch i benen.

Sheogorath
2014-03-01, 09:05
Kan vara värt att kolla om du har olika långa ben och i så fall skaffa inlägg mot det. (ta ett foto hemma i spegeln med kameran i bäckenhöjd och kolla om båda bäckenkanterna ligger i linje eller om det ser skevt ut).

Har du inte det skulle jag föreslå att du banar om din böj från lite lägre vikter. Vilket du kanske ändå måste göra om du skaffat inlägg eftersom du "lärt dig" hur du går ut och ställer dig med stången.