handdator

Visa fullständig version : Börja träna HJÄLP!


Nina96
2014-02-28, 21:47
Hej mitt namn är Nina jag är 18 år.
Jag har tänkt börja träna upp min kropp få starkare armar och rygg sedan skulle jag gärna vilja ha magmuskler.

Jag har haft anorexi när jag var 15-17år , men idag frisk sen ett år tillbaka. Så jag vill inte gå ner i vikt utan det är till och med ok att gå upp något kg.

Så jag undrar om ni har bra tips hur jag ska börja träna min kropp eftersom den idag är väldigt "svag". Jag är ute mycket och går med min hund och ibland löptränar jag men hade tänkt köpa ett gym kort också.

Kanske har du tips på övningar eller någon bra frukost/lunch/middag.. Ja allt som kan vara bra att veta inför jag ska börja träna! :)

Vyckzy
2014-02-28, 23:34
Basövningar tycker jag är viktigast Knäböj, Marklyft, Bänkpress, Militärpress.
Basövningar aktviverar fler muskler samtidigt och är viktiga att utföra.
Magen gäller det att jobba på ett sätt så att den blir smalare, då brukar magmusklerna visa sig. Ta reda på din kaloribalans och bra mat samt att kosten bör innehålla mycket protein cirka 2g/ kg kroppsvikt.

svenbanan
2014-03-01, 00:49
Det finns en sticky med z_bumbis nybörjarprogram längst upp i detta forum. Kolla in där så kan du hitta lite inspiration.

Det finns även en sticky för SL5x5, vilket är ett program som kanske kan vara lämpligt för nybörjare.

Men du kommer rimligtvis behöva hjälp med utförandet av övningarna. Dels så du faktiskt tränar de muskler som är meningen, och dels så du inte skadar dig på nåt sätt. Detta är svårt att få till över nätet, så du får lov att hitta någon som kan hjälpa dig irl.

Vad gäller generella tips så fokusera på att först lära dig övningarna ordentligt och att sedan öka belastningen kontinuerligt. Gör du bicepscurls med 1kg x 10repetitioner varje vecka i ett år kommer du inte bli starkare även om det är jobbigt första gången.

Sedan måste du se till att äta ordentligt, både så du orkar träna fullt ut, och så det finns protein att bygga muskler av. Men det har du säkert koll på om du haft ÄS tidigare.

Egentligen är det inte jätteviktigt vilket program, och vilka övningar (så länge det inte är helt sjuka grejer) man kör. Det viktigaste är att man får till en kontinuitet och håller på en längre period, och att man faktiskt pushar sig själv att ta i ordentligt på gymet.

Lycka till. :)

z_bumbi
2014-03-01, 08:20
Många gym har ett nybörjarprogram som de delar ut och de brukar funka ungefär lika bra som något annat att börja med, ibland ingår också någon sorts instruktion så innan du löser kortet så fråga vad som ingår. På mindre gym som inte ingår i kedjor eller atletklubbar är det inte säkert att det finns något förberett men man brukar kunna få hjälp i alla fall.
På atletklubbar finns det dessutom ganska ofta nybörjarträning vissa tider i styrkelyft och/eller tyngdlyftning och även om du inte har någon ambition att tävla så är det inte helt fel att få lära sig bra teknik redan från början.