handdator

Visa fullständig version : alvedon och huvudvärk


Väduren82
2014-02-28, 15:44
Har nån behövt avgifta sig från alvedon och hur gick det? Jag brukar ta ofta alvedon pga mitt konstanta huvudvärk och läkaren sa att jag kanske behöver avgiftas . Blev lite orolig för det är det enda jag tål .

Akerhage
2014-02-28, 15:48
Varför har du konstant huvudvärk? Du kanske psykiskt känner att du får ont i huvudet när du inte tar tabletter? Annars låter det ju väldigt allvarligt och att du borde göra något annat åt det än äta alvedon?

skickat från min Nallebjörn

Väduren82
2014-02-28, 15:54
Jag får huvudvärk och då tar jag alvedon , för de har undersökt mig hundra ggr och sagt att jag har spänningar i nacken. Har tränat och sover bra men det fortsätter endå och nu sa doktor om avgiftning.

PureWhey
2014-02-28, 15:55
Behandla problemet istället.

Skickat ifrån böjracket

RandomC
2014-03-01, 13:28
Låter märkligt. Bortsett från att Alvedon kan ge akuta leverskador vid överkonsumtion så är det ett ovanligt snällt läkemedel med låg biverkningsprofil. Det ackumuleras inte i kroppen och uppvisar ingen toleransutveckling så det är frågan på vilket sätt han menar du ska avgiftas

Den enda anledning jagckan komma på är att han gått på myten om att samtidigt alkolholintag skulle vara farligt om det är så att du har en hög alkohol konsumtion?

grimfish
2014-03-01, 14:24
Användning av läkemedel, såsom Alvedon, är förmodligen den vanligaste orsaken till långvarig daglig huvudvärk. Om man ofta tar värktabletter eftersom man har mycket besvär med huvudvärk brukar man pröva att be patienten att helt sluta ta sin medicin, det är detta som lite dramatiskt uttryckt kan kallas för avgiftning. Om man vill brukar kunna få sjukskrivning åtminstone den första veckan i samband med att man slutar med värktabletterna.

Sheogorath
2014-03-01, 14:41
Låter märkligt. Bortsett från att Alvedon kan ge akuta leverskador vid överkonsumtion så är det ett ovanligt snällt läkemedel med låg biverkningsprofil. Det ackumuleras inte i kroppen och uppvisar ingen toleransutveckling så det är frågan på vilket sätt han menar du ska avgiftas

Den enda anledning jagckan komma på är att han gått på myten om att samtidigt alkolholintag skulle vara farligt om det är så att du har en hög alkohol konsumtion?

G44.4 Läkemedelsutlöst huvudvärk

Som grimfish säger är det en vanlig orsak till kronisk huvudvärk. Patienten börjar ta tabletterna enstaka gånger mot något benignt som t.ex. spänningshuvudvärk, det blir lite för många dagar i sträck, blir till en vana och sedan har man ett tillstånd där man får huvudvärk för att man inte tar sina värktabletter. Oberoende av om den första sjukdomsorsaken är borta eller inte.

Väduren82
2014-03-01, 14:42
Dricker inte alls alkohol och brukar inte överdriva med alvedon , tar ca varannan dag 1alvedon åt gången om jag får lagom ont i huvudet det blir inte mer än 5 st alv per vecka så jag fattar inte heller hur de kan mena att jag får ont pga alvedon.

smalis
2014-03-01, 15:08
Dricker inte alls alkohol och brukar inte överdriva med alvedon , tar ca varannan dag 1alvedon åt gången om jag får lagom ont i huvudet det blir inte mer än 5 st alv per vecka så jag fattar inte heller hur de kan mena att jag får ont pga alvedon.

Att ta 5 Alvedon varje vecka är överdrivet. Testa att läsa kommentarerna och bipacksedeln så förstår du nog varför du för ont i huvudet.

Mental
2014-03-01, 15:21
Att ta 5 Alvedon varje vecka är överdrivet. Testa att läsa kommentarerna och bipacksedeln så förstår du nog varför du för ont i huvudet.

Nej, det finns många som står på mycket högre doser än så vecka efter vecka. Det där är inte ens en dagsdos för många smärtkroniker.

RandomC
2014-03-01, 16:12
Det finns dom som står på 4g paracetamol dagligen i åratal, inget konstigt med det.

G44.4 Läkemedelsutlöst huvudvärk

Som grimfish säger är det en vanlig orsak till kronisk huvudvärk. Patienten börjar ta tabletterna enstaka gånger mot något benignt som t.ex. spänningshuvudvärk, det blir lite för många dagar i sträck, blir till en vana och sedan har man ett tillstånd där man får huvudvärk för att man inte tar sina värktabletter. Oberoende av om den första sjukdomsorsaken är borta eller inte.

Jag känner till det, men det uppstår framförallt vid behandling med opiater (ffa kodein) och NSAID. Jag har aldrig sett några bevis för att detsamma skulle gälla paracetamol?

Alkro
2014-03-01, 16:51
Dessvärre är paracetamol inget vidare för kroniska smärtor. Paracetamol är framförallt effektivt vid akut/subakut smärtlindring. Paradoxalt nog står många med kroniska smärtor år ut och år in på alvedon 4g/dag.

Fem alvedon per vecka är dock ingen större mängd och då borde inte få några långsiktiga skador av detta, jag gissar dock att du är ganska ung och på längre sikt borde det dock finnas en annan lösning.

Angel
2014-03-01, 17:00
Testa behandla din spänningsvärk med annat!

tlk
2014-03-01, 17:36
Kanske du har lite bettproblematik. Konsultera din tandläkare. :)

Väduren82
2014-03-01, 18:12
Jag är 31år , och får snabbt panik om jag får konstig huvudvärk man tänker på det värsta och det visar sej alltid att det är normalt , jag har ofta ont i axlar och går på massage och tränar men jag får endå ont pga mitt jobb och jag tycker inte heller att jag är beroende av alvedon för ibland kan det gå en hel dag utan att jag tar alvedon för då har jag inte ont och ibland låter jag bli och ta och huvudvärken brukar minska så det är olika

Angel
2014-03-01, 19:02
Bettskena, tempurkudde, paraflex avslappningsövningar, akupunktur, käkstretch. Detta hjälpte mig från daglig migrän tilö endast få pmsmigrän ;)

bladhet
2014-03-01, 21:05
Massage funkar för mig

Fatalist
2014-03-02, 14:18
Kontakta psykiatrin, så kommer du att få bättre hjälp. Om du inte klarar dig utan alvedon på grund av att du får panik och kanske misstänker allvarliga fel när du får huvudvärk så finns det bra hjälp att få. Det är viktigt att du får hjälp med det så fort som möjligt dessutom, så att du kan lära dig hantera dina tvångstankar, så att du inte bekräftar dem och håller dem vid liv genom att övermedicinera mot dina huvudvärker.

Det du beskriver låter som en ångestattack till följd av tvångstankar kring att huvudvärken ska vara allvarlig, som sedan försvinner efter att du får någon typ av bekräftelse på att det inte var farligt och kanske känner dig tvingad att ta en tablett mot huvudvärk för att få bort ångestkällan som för dig är huvudvärken.

De är inte farliga, de bara verkar vara det. Så ring ditt sjukhus nu. :)

Väduren82
2014-03-02, 16:06
Tack för alla bra svar , uppskattar det väldigt mycket. ��