handdator

Visa fullständig version : Kombinera MMA med gym


BTA51
2014-02-28, 10:31
Ville inte stjäla den andra tråden om att kombinera kampsport och gym så startade en ny istället.

Jag har börjat träna MMA 2 gånger i veckan och har svårt att kombinera det på ett vettigt vis med styrketräning om man ska få in vilodagar också. Har tidigare gymmat 5 dagar i veckan och vilat 2. Skulle helst fortsätta gymma lika ofta.

Är det bättre att köra MMA 2 dagar och gym 5 separata dagar (alltså träna varje dag i veckan) eller att kombinera 2 av gympassen med MMA (MMA antingen innan eller efter gym) och ha kvar 2 vilodagar? Eller ska jag helt enkelt trappa ner på gymmandet och bara gymma 3-4 pass/vecka?

Vet inte riktigt hur jag ska splitta kroppen på ett vettigt vis heller. MMA ligger på måndag och onsdag så just nu har jag kört såhär:

Måndag: MMA
Tisdag: Axlar/biceps
Onsdag: MMA
Torsdag: Vila
Fredag: Ben/rygg
Lördag: Bröst/triceps
Söndag: Vila

Den lite konstiga uppdelningen är för att det var svårt att hitta nån vettig kombo att stoppa in mellan MMA-passen. Ni får gärna komma med bättre splittar eller scheman. Hur gör ni andra som kombinerar kamsport med gym?

BTA51
2014-02-28, 10:38
Ungefär såhär har jag delat upp passen (viss variation med set, reps):

Vecka 1

Måndag -MMA

Tisdag – Axlar/biceps
5x5 Militärpress
4x12 Sidolyft
3x12 Sidodrag
3x8 Stångcurl
3x12 Hammercurl
3x12 Omvänd curl

Onsdag – MMA

Torsdag - Vila

Fredag – Ben/rygg
5x8 Knäböj
4x10 Raka marklyft
4xMax Chins
3x10 Kabelrodd
3x10 Hantelshrug
3x8 Vadpress

Lördag – Bröst/triceps
5x5 Bänkpress
3x10 Lutande hantelpress
3x10 Pushdown
3x10 French press
3xMax Dips (bakom rygg med vikter på benen)

Söndag - Vila

Vecka 2

Måndag - MMA

Tisdag – Axlar/biceps
3x10 Hantelpress
4x12 Sidolyft
3x12 Framåtlutade sidolyft
3x10 Hantelcurl
3x10 Bamsecurl
3x10 Underarmscurl

Onsdag – MMA

Torsdag - Vila

Fredag – Ben/rygg
5x5 Marklyft
5x10 Frontböj
5x8 Stångrodd
3x10 Latsdrag
3x12 Facepull
3x10 Vadpress

Lördag – Bröst/triceps
5x8 Lutande bänkpress
3x10 Hantelpress
3x10 Pushdown
3x10 French press
3xMax Dips

Söndag - Vila

Beemel
2014-02-28, 10:56
Den "andra" tråden startades väl just för att så många startade sådana här trådar. ;-)

BTA51
2014-02-28, 11:15
Den "andra" tråden startades väl just för att så många startade sådana här trådar. ;-)

Vilken? :P Vi pratar nog inte om samma "andra" tråd. Men nån mod får gärna flytta min tråd till rätt ställe.

Peter.B
2014-02-28, 11:47
Jag tycker det är ganska hög volym för att kombinera med MMA, men det beror ju såklart på dina mål och vad du prioriterar. Jag kör MMA fyra pass i veckan och gym två. Då kör jag väldigt minimalistiskt med tre stora basövningar per pass, 3 set RPT. Sen lägger jag på 1-3 bonusövningar varje pass, lite högre reps då och mer isolerade övningar såsom armar, vader eller mage.

BTA51
2014-02-28, 12:45
Jag tycker det är ganska hög volym för att kombinera med MMA, men det beror ju såklart på dina mål och vad du prioriterar. Jag kör MMA fyra pass i veckan och gym två. Då kör jag väldigt minimalistiskt med tre stora basövningar per pass, 3 set RPT. Sen lägger jag på 1-3 bonusövningar varje pass, lite högre reps då och mer isolerade övningar såsom armar, vader eller mage.

MMA tränar jag mest som motion och för att det är kul. Gymma gör jag för att jag vill bygga muskler och styrka och det vill jag ju fortsätta göra. Gymmet är alltså inte komplement till MMA för mig eller för att bli bättre på det, utan en separat grej. Vill ju framförallt se till att inte tappa muskler av MMA-träningen eller sluta växa.

Beemel
2014-02-28, 13:08
Jag kombinerade själv 4 pass karate med 5 gympass i veckan under ett halvårstid (inga skador och ingen känsla av överträning för min del)
Jag tyckte det fungerade utmärkt, och då käkade jag ändå low carb under samma tid så förutsättningarna för att energin skulle vara i topp begränsades av detta.

Mina pass såg ut ungefär som dina i upplägg.

Så visst går det. sen om det är "optimalt" nja knappast.. men kul =)

Griip
2014-02-28, 13:29
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=210236

Dær ær den andra, tror jag. Skrev ett långt inlægg igårnatt som troligtvis ær læsvært men berør inte dina frågor något vidare. Skall droppa lite knowledge hær senare, morgonkaffen har inte gått ner æn så...

z_bumbi
2014-02-28, 13:31
Jag undrar varför du vill ha 9 set direkta övningar för triceps men bara 8 set där bröstmusklerna ingår i högre grad på samma pass? Det är 17 set för triceps i rad medan bröstmusklerna fortfarande bara får 8 set.

Vad gäller att kombinera så skulle jag börja med att prioritera stora övningar och MMA och sedan, om det finns ork/återhämtning för det, lägga till isolationsövningar, kondition eller helt enkelt mer fokus på stora övningar eller MMA senare.

BTA51
2014-03-01, 10:14
Jag undrar varför du vill ha 9 set direkta övningar för triceps men bara 8 set där bröstmusklerna ingår i högre grad på samma pass? Det är 17 set för triceps i rad medan bröstmusklerna fortfarande bara får 8 set.

Vad gäller att kombinera så skulle jag börja med att prioritera stora övningar och MMA och sedan, om det finns ork/återhämtning för det, lägga till isolationsövningar, kondition eller helt enkelt mer fokus på stora övningar eller MMA senare.

Jag har tyckt att mina triceps legat efter och i både storlek och styrka. När jag t.ex. bänkar är det oftare triceps eller axlar jag blir trött i och får träningsvärk efteråt i än bröstet. Sen tycker jag också jag fått bättre tillväxt på dem när jag började med att ha olika övningar för olika tricepshuvuden (framförallt gjorde jag då pushdowns och french press i kabelmaskin). Men t.ex. dipsen är kanske onödiga då de redan får en hel del av bänk och hantelpress. Skulle ju t.ex. kunna byta dips mot någon axelövning för att få in mer axelträning, eftersom de också verkar ligga lite efter.

Edit: Pratar du i andra stycket om att kombinera med MMA samma dag, eller allmänt om att kombinera MMA med styrketräning?

Glömde skriva att jag gör inåt- och utåtrotationer för rotatorkuffarna som uppvärmning på axel/biceps och bröst/triceps-passen.

Pherall
2014-03-02, 00:09
Tränar själv 2 pass MMA och 2 pass Thaiboxning per vecka och försöker få styrketräningen att funka =)

Själv kör jag på det här viset (vilket kan iofs. vara helt åt k*ken, men jag har provat mig fram. Lite mer fokus på ben)


PASS 1
Böj 4*5 - Bencurl 2*10 - Benspark 2*10
Stångrodd 4*5 - Curls 2*10 - Hypers 2*max
Bänk 4*5 - Sidolyft 2*10 - Pushdowns 2*10

PASS 2
Frontböj 2*10 - Benspark 2*10 - Bencurl 2*10
Chins 2*10 - Sittande Rodd 2*10 - Curls 2*10 - Baksida Axlar 2*10 - Hypers 2*max
Axelpress 4*5 - Flyes 2*10 - Frenchpress 2*10