handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningsschemat, 10kg på 12v


Divearuba
2014-02-28, 01:05
Hallå! Ska dra igång med min deff nu första veckan i mars månad. Och behöver lite tips om mitt träningsschema och övriga frågor.

Ålder: 19
Vikt: 89
Längd: 188cm

Har styrketränat och ätit seriöst i ungefär 8 månader och lagt på mig en del muskelmassa och skulle nu vilka skala av fett inför sommaren. Skulle själv säga att jag har bra koll på kost i helhet men det finns fortfarande frågetecken. Hade i början tänkt lägga mig på 2300 - 2500 kcal för att rasa ganska snabbt. Har aldrig deffat förut så det ska bli intressant. Mitt mål är bibehålla styrkan och massan på en målvikt av 73-75 kilo och ett BF på 10-15%, dock inte på 12 veckor utan senare i början av aug.

Tänkte köra hårt nu i 12 veckor och försöka tappa 10 kg sen öka intaget och sikta på 0,5kg i veckan istället för 1kg. Min första fråga är då om det är bra att tappa vikt så snabbt? Ska jag istället redan nu lägga mig högre på intaget och bara satsa på 0,5kg i veckan. Min styrka känner jag själv är lite under medelmåttet så jag vet inte hur mycket styrka det finnas att tappa. Målet är synliga muskler vilket känns som att jag kan få fram om jag går ner till lågt BF.

Rullar nu på följande träningsschema:

Mån: Ben
Tis: Bröst, Tric
Ons: Rygg, Bic
Tors: Vila
Fredag: Axlar
Lördag: Armar
Söndag Vila

Tänkte köra på på samma schema och köra tunga pass med 6-8 rep på de större muskelgrupperna och även försöka köra dropsets på en del övningar. Även lägga in morgonpromenader/40 min crosstrainer innan frukost 2-3 dagar i veckan. Självklar rulla på med magövningar varannan dag för att få fram rutor.

Hur ser det här upplägget ut för i sommar, vad tror ni? Konstruktiv kritik uppskattas!

Divearuba
2014-02-28, 01:08
Brukar även lägga in bröst med axelpasset Torsdagar.

cAase
2014-02-28, 13:02
Det beror väldigt mycket på utgångsläget. Ligger du t.ex. över 15% (drar bara till med en siffra) kan du nog ligga på högre underskott utan att förlora muskler. När du däremot börjar bli någorlunda rippad, bör också underskottet reduceras. Så enkelt sagt, ju mer kroppsfett, desto större underskott kommer du undan med, och vice versa.

Sedan angående magrutor, magträning kommer visserligen öka din volym på magmusklerna, vilket gör att de blir större. Men i slutändan är det kroppsfett som avgör huruvida magrutorna syns eller inte.

stafrin
2014-02-28, 16:21
Ett tips annars är att kolla upp Kris Gethins 12 week transformation på bodybuilding.com, det är rätt galet.

Divearuba
2014-03-01, 22:07
Det beror väldigt mycket på utgångsläget. Ligger du t.ex. över 15% (drar bara till med en siffra) kan du nog ligga på högre underskott utan att förlora muskler. När du däremot börjar bli någorlunda rippad, bör också underskottet reduceras. Så enkelt sagt, ju mer kroppsfett, desto större underskott kommer du undan med, och vice versa.

Sedan angående magrutor, magträning kommer visserligen öka din volym på magmusklerna, vilket gör att de blir större. Men i slutändan är det kroppsfett som avgör huruvida magrutorna syns eller inte.

Känner samma, så när jag börjar komma ner på lägre BF så saktar jag ner på kcalunderskottet, tackar!

Divearuba
2014-03-01, 22:09
Ett tips annars är att kolla upp Kris Gethins 12 week transformation på bodybuilding.com, det är rätt galet.

Ska kolla upp det, verkade intressant.