handdator

Visa fullständig version : Styrketräningens stimulans av proteinsyntesen inte kopplad till muskeltillväxt


King Grub
2014-02-27, 19:47
Vilket också skulle mer eller mindre eliminera betydelsen av intag av EAA kring träning och liknande för att maximera det akuta gensvaret på proteinsyntesen.

Muscle hypertrophy following resistance training (RT) involves activation of myofibrillar protein synthesis (MPS) to expand the myofibrillar protein pool. The degree of hypertrophy following RT is, however, highly variable and thus we sought to determine the relationship between the acute activation of MPS and RT-induced hypertrophy. We measured MPS and signalling protein activation after the first session of resistance exercise (RE) in untrained men (n = 23) and then examined the relation between MPS with magnetic resonance image determined hypertrophy. To measure MPS, young men (24±1 yr; body mass index = 26.4±0.9 kg•m2) underwent a primed constant infusion of L-[ring-13C6] phenylalanine to measure MPS at rest, and acutely following their first bout of RE prior to 16 wk of RT. Rates of MPS were increased 235±38% (P<0.001) above rest 60–180 min post-exercise and 184±28% (P = 0.037) 180–360 min post exercise. Quadriceps volume increased 7.9±1.6% (−1.9–24.7%) (P<0.001) after training. There was no correlation between changes in quadriceps muscle volume and acute rates of MPS measured over 1–3 h (r = 0.02), 3–6 h (r = 0.16) or the aggregate 1–6 h post-exercise period (r = 0.10). Hypertrophy after chronic RT was correlated (r = 0.42, P = 0.05) with phosphorylation of 4E-BP1Thr37/46 at 1 hour post RE.

The results from this study indicate that acute measurements of MPS over 6 hours following exercise and nutrition are not predictive of muscle hypertrophy following 16 weeks of resistance training and supplement ingestion in the same subjects. It is possible that the measures of MPS at later time-points following acute exercise may demonstrate a correlative relationship with muscle hypertrophy. However, the magnitude and duration on the MPS response measured within the same individual appears to change with training [22], [24]. It is possible the some subjects may maintain a robust MPS response throughout the training period whereas some subjects may show a diminished MPS response after training. Because data from the present study does not show a relationship between acute measures of MPS and skeletal muscle hypertrophy, it is likely that changes in MPS with training are not uniform between subjects. A systems biology approach incorporating proteomics, genomic, or transcriptomics may be required prospectively to estimate hypertrophy or hypertrophic potential.

We conclude that acute measures of MPS following an initial exposure to RE in novices are not correlated with muscle hypertrophy following chronic RT.

Gratis fullängdsstudie:

Mitchell CJ, Churchward-Venne TA, Parise G, Bellamy L, Baker SK, et al. (2014) Acute Post-Exercise Myofibrillar Protein Synthesis Is Not Correlated with Resistance Training-Induced Muscle Hypertrophy in Young Men. PLoS ONE 9(2): e89431.

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0089431

Lance Uppercut
2014-02-27, 19:53
En möjlig förklaring kan ju vara att det är väldigt lätt för otränade människor att maximera sin muskeltillväxt.

Nebuchadnezzar
2014-02-27, 20:03
Mer som tyder på att enstaka mättillfällen är förhållandevis ointressanta och det är dygnet (eller för den delen längre mätperioder) i sin helhet som är intressant och att "optimering" av näringstiming är fel sak att fokusera på.

Xerxex
2014-02-27, 20:48
Det stämmer rätt bra med de studierna som King Grub postade för inte alltför länge sedan där man inte såg skillnad i muskeltillväxt vare sig man intog protein direkt efter eller inte. Även att gruppen som intog protein direkt efter fick högre totalt intag gjorde ingen skillnad heller.

Radikaal
2014-02-28, 14:15
Även att gruppen som intog protein direkt efter fick högre totalt intag gjorde ingen skillnad heller.

Hade de inte samma proteinintag totalt sett? Finns ju studier som visar på positiva effekter med proteindrink men då antagligen för att de inte haft samma totala mängd i grupperna.

Har man stenkoll på kalorierna och väljer få i sig 200g protein från mat eller 200g mat + en proteindrink visar ju allt det blir samma resultat. Om man däremot inte har det (som förmodligen 99% av alla som hobbytränar) så blir det snarare att dom lägger till proteindrinken utöver sin vanliga kost, och på sått får i sig mer protein och troligen lite bättre resultat.

Armed Dingo
2014-02-28, 15:39
Flera här som inte vill inse att de slösat pengar i alla år verkar det som.

Kan det vara en bra idé att köra på kasein istället för att minimera katabolismen?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Jeml
2014-02-28, 15:43
Flera här som inte vill inse att de slösat pengar i alla år verkar det som.

Kan det vara en bra idé att köra på kasein istället för att minimera katabolismen?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

får du i dig tillräckligt med protein via kosten så är inte det heller nödvändigt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lance Uppercut
2014-02-28, 16:09
Flera här som inte vill inse att de slösat pengar i alla år verkar det som.

Kan det vara en bra idé att köra på kasein istället för att minimera katabolismen?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Använder väldigt sällan proteintillskott, endast under deff. Dock innebär inte detta att jag köper slutsatsen rakt av från en mindre bra utförd studie. :)

ddavid
2014-02-28, 16:18
Att tänka på då det gäller EAA/BCAA och vassle hos oss träningsmänniskor att vi i princip aldrig tar våra aminosyror/proteinpulver fastande, vilket ofta varit fallet i tidigare studier. Då vi redan äter så pass mycket protein cirkulerar det ändå runt aminosyror i blodet som kan stimulera proteinsyntesen flera timmar efter passet troligen - utan extra tillförsel.

Då det gäller protein tror jag näringstiming nästan alltid är onödigt huvudbry, framförallt för den som redan äter mycket protein utspritt under dagen.

Anders The Peak
2014-02-28, 16:38
Jag tror att om en vecka kommer proteinsyntesen vara aktuell igen avseende muskeltillväxt i någon tråd om aminosyror etc. Det går vi vågor. Snart lägger gruben upp sina vanliga bilder som visar att de flesta forskarna är överens om att muskelproteinsyntesen är avgörande för muskeltillväxt.

Nebuchadnezzar
2014-02-28, 16:59
Jag tror att om en vecka kommer proteinsyntesen vara aktuell igen avseende muskeltillväxt i någon tråd om aminosyror etc. Det går vi vågor. Snart lägger gruben upp sina vanliga bilder som visar att de flesta forskarna är överens om att muskelproteinsyntesen är avgörande för muskeltillväxt.

Självklart är muskelproteinsyntesen avgörande. Det är ju den minus nedbrytningen som ger nettotillväxten. Här handlar det dock om det specifika tillfället efter träning.

Sannolikt är det så att träningen sätter taket för syntesen sett över efterföljande dygn; äter man tillräckligt för att slå i det taket så kan man inte näringstajma sig till ytterligare ökningar. Det innebär då att även om PureWhey får en bättre skjuts i syntesen direkt efter träning med leucinspikeat vassleprotein än vad Lance Uppercut får så hjälper det inte honom att få en bättre tillväxt än Lance sett över dygnet så länge båda äter nog för att tillfredsställa behovet för den maximala tillväxt som träningen lämnat utrymme för.

Inte ens om PureWhey proteinpulsar med leucin hela dagen lång.

scenariot och karaktärerna är helt fiktiva och någon eventuell likhet med verkliga personer är oavsiktlig

Wormzie
2014-02-28, 17:05
Självklart är muskelproteinsyntesen avgörande. Det är ju den minus nedbrytningen som ger nettotillväxten. Här handlar det dock om det specifika tillfället efter träning.

Sannolikt är det så att träningen sätter taket för syntesen sett över efterföljande dygn; äter man tillräckligt för att slå i det taket så kan man inte näringstajma sig till ytterligare ökningar. Det innebär då att även om PureWhey får en bättre skjuts i syntesen direkt efter träning med leucinspikeat vassleprotein än vad Lance Uppercut får så hjälper det inte honom att få en bättre tillväxt än Lance sett över dygnet så länge båda äter nog för att tillfredsställa behovet för den maximala tillväxt som träningen lämnat utrymme för.

Inte ens om PureWhey proteinpulsar med leucin hela dagen lång.

scenariot och karaktärerna är helt fiktiva och någon eventuell likhet med verkliga personer är oavsiktlig

Hur kan du låta så bergsäker? Den här studien visar kanske att det finns diskrepans inom området på sin höjd.

Nebuchadnezzar
2014-02-28, 17:06
Hur kan du låta så bergsäker?

Sannolikt är det så

???

Jag uttalar mig för övrigt inte enbart utifrån den här studien direkt. :D

Wormzie
2014-02-28, 17:42
???

Jag uttalar mig för övrigt inte enbart utifrån den här studien direkt. :D

Ah, missade det.. jag tycker inte det finns tillräckligt för att man ska slopa protein-intaget runt träningen ändå fören det är helt klarlagt vilken betydelse den akuta höjningen har.. det är inget man ska fokusera på framför träningen i sig men det är ju rätt enkelt att dra i sig en shake eller lite aminosyror :)

Anders The Peak
2014-02-28, 17:55
Självklart är muskelproteinsyntesen avgörande. Det är ju den minus nedbrytningen som ger nettotillväxten. Här handlar det dock om det specifika tillfället efter träning.

Sannolikt är det så att träningen sätter taket för syntesen sett över efterföljande dygn; äter man tillräckligt för att slå i det taket så kan man inte näringstajma sig till ytterligare ökningar. Det innebär då att även om PureWhey får en bättre skjuts i syntesen direkt efter träning med leucinspikeat vassleprotein än vad Lance Uppercut får så hjälper det inte honom att få en bättre tillväxt än Lance sett över dygnet så länge båda äter nog för att tillfredsställa behovet för den maximala tillväxt som träningen lämnat utrymme för.

Inte ens om PureWhey proteinpulsar med leucin hela dagen lång.

scenariot och karaktärerna är helt fiktiva och någon eventuell likhet med verkliga personer är oavsiktlig

Du menar att den här artikeln om mjölk är felaktig? (http://www.lrf.se/Medlem/Foretagande/LRF-Mjolk/Naring-och-halsa/Halsa/Traning-och-aterhamtning/)

bighulken
2014-02-28, 18:17
Den bästa effekten är nog....Placebo effekten!!!...i alla fall för mig.......;-).
Det man tror på funkar oftast.....
Med vänlig hälsning/

Nebuchadnezzar
2014-02-28, 21:03
Du menar att den här artikeln om mjölk är felaktig? (http://www.lrf.se/Medlem/Foretagande/LRF-Mjolk/Naring-och-halsa/Halsa/Traning-och-aterhamtning/)

Hinner inte mer än att skumma igenom den just nu men den ser ju ut att utgå ifrån premissen att den akuta effekten precis efter träningen är relevant (vilket man ju allt som oftast utgår ifrån, så det är inget konstigt). Att mjölk är kickass är ju inga nyheter direkt.

PureWhey
2014-02-28, 22:16
Ah, missade det.. jag tycker inte det finns tillräckligt för att man ska slopa protein-intaget runt träningen ändå fören det är helt klarlagt vilken betydelse den akuta höjningen har.. det är inget man ska fokusera på framför träningen i sig men det är ju rätt enkelt att dra i sig en shake eller lite aminosyror :)

Under träningen kommer MPS ändå gå ner och går inte att få upp inom ~90 min efter ändå.

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6889557&postcount=24

Anders The Peak
2014-03-01, 08:27
Hinner inte mer än att skumma igenom den just nu men den ser ju ut att utgå ifrån premissen att den akuta effekten precis efter träningen är relevant (vilket man ju allt som oftast utgår ifrån, så det är inget konstigt). Att mjölk är kickass är ju inga nyheter direkt.

Motsäger inte det här det du påstod tidigare ?

Nebuchadnezzar
2014-03-01, 13:26
Motsäger inte det här det du påstod tidigare ?

Inte ens nästan. Poängen är att den premissen sannolikt inte stämmer.

Anders The Peak
2014-03-01, 14:32
Inte ens nästan. Poängen är att den premissen sannolikt inte stämmer.

Och jag ska lita på att det du påstår stämmer. Det finns för många studier som visar på att det ger resultat.

Dreas
2014-03-01, 14:40
Och jag ska lita på att det du påstår stämmer. Det finns för många studier som visar på att det ger resultat.Finns det? Muskeltillväxtsökning i tränade muskler?

Anders The Peak
2014-03-01, 14:45
Finns det? Muskeltillväxtsökning i tränade muskler?

Menar du hyperplasi eller myofibrillär hypertrofi?

Barbastark
2014-03-01, 16:58
Och jag ska lita på att det du påstår stämmer. Det finns för många studier som visar på att det ger resultat.

Dessa studier jag tror du syftar på visar väll snarare att prot efter träning ökar MPS akut. Men studien denna tråd handlar om pekar på att den akuta stimuleringen av MPS inte verkar vara så viktig som man tidigare trott när det kommer till muskeltillväxt över tid (man såg här ingen korrelation).

Anders The Peak
2014-03-01, 18:36
Dessa studier jag tror du syftar på visar väll snarare att prot efter träning ökar MPS akut. Men studien denna tråd handlar om pekar på att den akuta stimuleringen av MPS inte verkar vara så viktig som man tidigare trott när det kommer till muskeltillväxt över tid (man såg här ingen korrelation).

Inte alls utan ser bara att ni blandar äpplen och päron. Jag har påtalat det här rätt många gånger tidigare att MPS är ingen värdemätare för muskeltillväxt.

Jag menar att det finns gott om studier som visar på klara fördelar med att en efterträningsdrink/aminosyror under träningspasset etc. dvs för muskeltillväxten.

Jeml
2014-03-01, 19:24
anders, har du några studier att länka? vore kul att läsa :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

William
2014-03-01, 19:52
Ni kan ju börja med att läsa vad huvudförfattaren till studien ni diskuterar tycker om fynden:

https://twitpl.us/t/D5eb

Nebuchadnezzar
2014-03-01, 19:56
Ni kan ju börja med att läsa vad huvudförfattaren till studien ni diskuterar tycker om fynden:

https://twitpl.us/t/D5eb

Redan läst, och det är (åtminstone i mitt fall) inte så mycket den här studien som diskuteras utan snarare bara apropå.

Wormzie
2014-03-01, 20:03
Under träningen kommer MPS ändå gå ner och går inte att få upp inom ~90 min efter ändå.

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6889557&postcount=24

Nu är jag verkligen inte insatt i det här området men finns det inte flera studier som sett att aminosyror i samband med styrketräning ökar MPS?

Här var nån studie där man undersökte olika proteinkällor och stimulering av MPS både under vila och i samband med styrketräning.. där såg man en större stimulering av MPS efter träning med vassleprotein än kasien och soja. dock är jag bara en abstraktläsare här och grub brukar ju kunna sin sak ;)

http://www.jappl.org/content/107/3/987.short

Radikaal
2014-03-02, 22:27
Nu är jag verkligen inte insatt i det här området men finns det inte flera studier som sett att aminosyror i samband med styrketräning ökar MPS?

Här var nån studie där man undersökte olika proteinkällor och stimulering av MPS både under vila och i samband med styrketräning.. där såg man en större stimulering av MPS efter träning med vassleprotein än kasien och soja. dock är jag bara en abstraktläsare här och grub brukar ju kunna sin sak ;)

http://www.jappl.org/content/107/3/987.short

det motsäger ingen, vad studien säger är att den akuta ökningen av MPS genom styrketräning och protein inte resulterar i större muskelmassa.

F Ultra
2014-03-02, 23:37
det motsäger ingen, vad studien säger är att den akuta ökningen av MPS genom styrketräning och protein inte resulterar i större muskelmassa.

Den naturliga följdfrågan blir då vad för syfte kroppen har med att göra en akut ökning av MPS vid styrketräning om den nu inte resulterar i större muskelmassa. Känns ju inte som att MPS ökar akut bara för att det är roligt :)

Xerxex
2014-03-03, 00:09
Hade de inte samma proteinintag totalt sett? Finns ju studier som visar på positiva effekter med proteindrink men då antagligen för att de inte haft samma totala mängd i grupperna.

Har man stenkoll på kalorierna och väljer få i sig 200g protein från mat eller 200g mat + en proteindrink visar ju allt det blir samma resultat. Om man däremot inte har det (som förmodligen 99% av alla som hobbytränar) så blir det snarare att dom lägger till proteindrinken utöver sin vanliga kost, och på sått får i sig mer protein och troligen lite bättre resultat.

Minns dem ej exakt på rak arm men var typ att en grupp hade fått i sig 1.2 gram och den andra 1.6. varken näringstajmingen eller det extra proteintillskottet visade någon skillnad alls på typ 8 veckor eller vad det var. Akuta MPS var högre i dem som näringstajmade men i alla tester efter prövotiden var det ingen skillnad mellan grupperna.

Bryggan
2014-03-03, 00:21
Flera här som inte vill inse att de slösat pengar i alla år verkar det som.Hur menar du då? Proteinet måste ju in iaf, sedan om det ska ske direkt efter träning en bra stund efter träning eller utspritt jämnt över dagen..eller om inget spelar roll är det som diskuteras.

Nebuchadnezzar
2014-03-03, 00:31
Den naturliga följdfrågan blir då vad för syfte kroppen har med att göra en akut ökning av MPS vid styrketräning om den nu inte resulterar i större muskelmassa. Känns ju inte som att MPS ökar akut bara för att det är roligt :)

Det handlar snarare om att det finns en gräns för tillväxt som sätts av träningspasset än att MPS-boosten efter träningspasset inte fyller någon funktion. Man kan väl se det som ett fall av avtagande marginalnytta så även om man lyckas boosta MPS jättemycket direkt efter träning så leder detta sannolikt till lägre marginalnytta av efterföljande proteinintag än om man haft en mindre boost först. Sen skall man ju inte glömma att syntesen bara är ena sidan av myntet.

Wormzie
2014-03-03, 09:53
Det sätter lite perspektiv i alla fall, har träffat på folk som trott att träningen är ogjord om man glömt sin proteinshake hemma. Mindre nojjande mer fokus på träning istället ;)

Armed Dingo
2014-03-03, 10:55
Hur menar du då? Proteinet måste ju in iaf, sedan om det ska ske direkt efter träning en bra stund efter träning eller utspritt jämnt över dagen..eller om inget spelar roll är det som diskuteras.
Isåfall har jag missuppfattat, jag trodde att det som diskuterades var om proteintillskott efter träning gör ett jota om du redan har ett intag på runt 2 gram per kg kv som intas jämnt över dagen.

Alltidxx
2014-03-03, 11:38
Flera här som inte vill inse att de slösat pengar i alla år verkar det som.
Eller så är det du som alltför okritiskt tror att allt nytt som presenteras är den nya sanningen och omedelbart glömmer bort att det sen tidigare finns gott om vetenskap som påvisar att protein efter styrketräning är fördelaktigt.

Jeml
2014-03-03, 11:59
Eller så är det du som alltför okritiskt tror att allt nytt som presenteras är den nya sanningen och omedelbart glömmer bort att det sen tidigare finns gott om vetenskap som påvisar att protein efter styrketräning är fördelaktigt.

ja protein efter träning är fördelaktigt, men inte nödvändigtvis från pulver.

inte för att du sa det men jag ville bara tillägga :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Anders The Peak
2014-03-03, 12:07
Det handlar snarare om att det finns en gräns för tillväxt som sätts av träningspasset än att MPS-boosten efter träningspasset inte fyller någon funktion. Man kan väl se det som ett fall av avtagande marginalnytta så även om man lyckas boosta MPS jättemycket direkt efter träning så leder detta sannolikt till lägre marginalnytta av efterföljande proteinintag än om man haft en mindre boost först. Sen skall man ju inte glömma att syntesen bara är ena sidan av myntet.

Du kanske kan beskriva andra sidan av myntet.
Men personligen tycker jag att ni blandar ihop äpplen med päron.

Frågan har egentligen varit inom forskarvärlden huruvida genutrycket påverkas av energinivån i muskelcellen dvs att låg energinivå inhiberar genutryck för tillväxt och viceversa.. Räcker det men aminoryror (BCAA)eller krävs det även glukos med eller utan aminosyror.

Nebuchadnezzar
2014-03-03, 12:17
Du kanske kan beskriva andra sidan av myntet.

Ursäkta otydligheten - jag syftade här bara på muskelnedbrytningen och att man inte kan stirra sig blind på ena processen för att förklara nettotillväxt.

Gober
2014-03-03, 12:53
Flera här som inte vill inse att de slösat pengar i alla år verkar det som.


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Oj, drar du så stora slutsatser utifrån det K-G postade? Det är inte som att man pga detta kan slänga alla studier om vikten vid proteinintag efter träning i slasken. Vänta en vecka så kommer det något som återigen bekräftar att proteinintag efter träning är bättre än inget.

Själv kommer jag fortsätta med mitt intag efter träning tills den dagen någon kan motbevisa effektiviteten till 100%. Däremot verkar det inte som att intag innan träningen är särskilt viktigt (inte på överskott iaf) om man inte tränar fastande (och då menar jag inte att man inte ätit på typ 2 timmar).

z_bumbi
2014-03-03, 14:24
Själv kommer jag fortsätta med mitt intag efter träning tills den dagen någon kan motbevisa effektiviteten till 100%. Däremot verkar det inte som att intag innan träningen är särskilt viktigt (inte på överskott iaf) om man inte tränar fastande (och då menar jag inte att man inte ätit på typ 2 timmar).

Jag tänker fortsätta tills det är bevisat att det är en nackdel. Man bör ändå äta, både kolhydrater och protein, så varför inte göra det efter träningen? Om det gör någon skillnad att få i sig något snabbt så har man fyllt det behovet, annars har man bara fått i sig mat som man ändå skulle äta någon annan gång under dygnet.
Att man inte kan trigga tillväxten hur mycket som helst bara genom att äta vid vissa tidpunkter eller på vissa sätt har jag trott länge men de flesta verkar återhämta sig bättre om de får i sig näring efter träningen så det kanske finns andra faktorer än bara tillväxt att kika på.

Gober
2014-03-03, 16:26
Jag tänker fortsätta tills det är bevisat att det är en nackdel. Man bör ändå äta, både kolhydrater och protein, så varför inte göra det efter träningen? Om det gör någon skillnad att få i sig något snabbt så har man fyllt det behovet, annars har man bara fått i sig mat som man ändå skulle äta någon annan gång under dygnet.
Att man inte kan trigga tillväxten hur mycket som helst bara genom att äta vid vissa tidpunkter eller på vissa sätt har jag trott länge men de flesta verkar återhämta sig bättre om de får i sig näring efter träningen så det kanske finns andra faktorer än bara tillväxt att kika på.

Absolut och just återhämtning är nog en viktig faktor att ta med i diskussioner angående om det är viktigt eller ej. Har själv experimenterat lite och tycker att att det verkar som det går att påverka ganska mycket, men kanske då än mer med kolhydrater runt träningen.

Nebuchadnezzar
2014-03-03, 17:03
Att man inte kan trigga tillväxten hur mycket som helst bara genom att äta vid vissa tidpunkter eller på vissa sätt har jag trott länge men de flesta verkar återhämta sig bättre om de får i sig näring efter träningen så det kanske finns andra faktorer än bara tillväxt att kika på.

Instämmer.

Anders The Peak
2014-03-03, 21:30
Jag tänker fortsätta tills det är bevisat att det är en nackdel. Man bör ändå äta, både kolhydrater och protein, så varför inte göra det efter träningen? Om det gör någon skillnad att få i sig något snabbt så har man fyllt det behovet, annars har man bara fått i sig mat som man ändå skulle äta någon annan gång under dygnet.
Att man inte kan trigga tillväxten hur mycket som helst bara genom att äta vid vissa tidpunkter eller på vissa sätt har jag trott länge men de flesta verkar återhämta sig bättre om de får i sig näring efter träningen så det kanske finns andra faktorer än bara tillväxt att kika på.

Återhämtad är inte detsamma som återställd och en aning superkompenserad ?