handdator

Visa fullständig version : Tensor fasciae latae?


Zalzero
2014-02-27, 16:15
Jag lade igår märke till en muskel som jag inte noterat förut. Efter lite forskande på nätet insåg jag att det måste vara Tensor fasciae latae. När jag kollade övningar som påverkade muskeln så kunde jag inte korrelera detta till min egen träning.

Vad kan det bero på att den blivit mer framträdande? Ger marklyft/knäböj/benpress/benspark någon effekt på denna muskel? Eller är det helt enkelt Vastus lateralis utveckling som gör att Tensor fasciae latae trycks ut och därför syns bättre?

Ponitus
2014-02-27, 17:25
Minskat på fettet kring området, kanske? :)

filmjölk
2014-02-27, 17:49
Den tränas varje gång du använder dina lårmuskler, i allt från benspark, till knäböj, till löpning, att knäa folk i skrevet till att sparka på lyktstolpar.

har du börjat träna sprint, fotboll eller liknande? kampsport med mycket sparkar? Eventuellt börjat med benlyft som magträning? Sissy squats? Den är aktiv i sådana rörelser där du lyfter benet/benen samtidigt som den också är aktiv i knäböj/benspark-rörelser. Min gissning är kampsport, benlyft etc. om den inte vuxit så mycket tidigare av vanlig styrketräning för benen.

Zalzero
2014-02-28, 08:08
Minskat på fettet kring området, kanske? :)

Det känns inte så, men det är möjligt :)

Den tränas varje gång du använder dina lårmuskler, i allt från benspark, till knäböj, till löpning, att knäa folk i skrevet till att sparka på lyktstolpar.

har du börjat träna sprint, fotboll eller liknande? kampsport med mycket sparkar? Eventuellt börjat med benlyft som magträning? Sissy squats? Den är aktiv i sådana rörelser där du lyfter benet/benen samtidigt som den också är aktiv i knäböj/benspark-rörelser. Min gissning är kampsport, benlyft etc. om den inte vuxit så mycket tidigare av vanlig styrketräning för benen.

Kör ingen kampsport, löpning eller ens benlyft. Måste vara de knäböjen och bensparkarna då. Tack för svar! :)

2scoop
2014-02-28, 11:14
Den tränas varje gång du använder dina lårmuskler, i allt från benspark, till knäböj, till löpning, att knäa folk i skrevet till att sparka på lyktstolpar.

filmjölk <3

Lance Uppercut
2014-02-28, 12:16
Dessa muskler har alltid varit väldigt överdimensionerade på mig och jag gör inga specifika höftövningar. Detta ställer till det för mig när jag ska köpa byxor och kallingar. Jag har nu accepterat mitt öde att se ut som en A-lagare med mina adidas-byxor. Waist 38 fuck yez.