handdator

Visa fullständig version : Har jag en störning?


Beelz
2014-02-27, 13:34
Fick höra härom dagen av min sambo att jag har förändrat mig dom senaste två åren. Har granskat mitt beteende och kommit fram till att:

Svårt att läsa folks kroppsspråk/ansikten

Svårt att känna empati/sympati

Stort intresse för få saker

Säger lätt olämpliga saker socialt

Avbryter folk för att flika in saker som jag tänker på, som inte har med samtalet att göra,

Uppfattas lite som egoistisk

Har lite svårt för sociala träffar med mycket folk, blir lätt trött i huvudet när många sitter och pratar och mycket ståhej

Blir aldrig stressad/arg och sällan riktigt superglad

Pratar mycket om saker som intresserar mig, men tyst när inget är intressant. Kan uppfattas som blyg då.

Sätter höga krav på mig själv med jobb och träning, får lätt ångest när jag inte uppfyller dom till110%

Struntar i vad folk tycker om mig


Är detta normalt?

MikaelB
2014-02-27, 13:40
Alla är vi olika, så vad som är normalt utifrån din ståndpunkt är svårt att säga,men du tog ju knappast upp ovanliga egenskaper. Du kanske har blivit lite deprimerad?

Ristretto
2014-02-27, 13:44
Det låter som att du spenderat för mycket tid på Kolozzeum.

Barbastark
2014-02-27, 13:45
Tror inte det är så bra att låta folk få forum ställa "hobbydiagnoser" på dig. Går att få väldigt normala beteenden att passa in på massa olika diagnoser om man vill.

Kolla med någon mer professionell som har möjlighet att göra en informerad bedömning om du är orolig.

hidden
2014-02-27, 13:45
Du kanske är mer introvert än andra, om vi tänker att du exempelvis inte har någon att bolla idéer med så kan det vara lätt att vilja få fram saker man tänkt på genom att helt enkelt bara säga det under en irrelevant konversation med en annan.

Introvertism är inte en störning förövrigt.

Beelz
2014-02-27, 13:47
Alla är vi olika, så vad som är normalt utifrån din ståndpunkt är svårt att säga,men du tog ju knappast upp ovanliga egenskaper. Du kanske har blivit lite deprimerad?

Det där med empatin och sympatin är värst, tex om min sambo gråter över något kan jag bara stå och glo på henne som hon är från en annan planet. Jag vet inte vad ska göra...

hidden
2014-02-27, 13:49
Det där med empatin och sympatin är värst, tex om min sambo gråter över något kan jag bara stå och glo på henne som hon är från en annan planet. Jag vet inte vad ska göra...

Det är nog skillnad på att inte veta vad man ska göra gentemot att inte riktigt känna något. Jag är likadan, vet inte hur jag ska reagera när någon är ledsen, och jag är oftast jävligt ointresserad när någon är arg på något exempelvis. Men bör inte ha något med störning att göra, utan att man helt enkelt inte lärt sig hantera sådana "dramatiska" situationer.

Snubben
2014-02-27, 13:50
[...]
Är detta normalt?

Tycker du inte låter som konstig, kanske att du blivit mer introvert om något men inte mer än så.

Det jag däremot reagerade på är "Svårt att läsa folks kroppsspråk/ansikten". Det kan vara så simpelt att du inte bryr dig om andra och således ignorerar ansiktsuttrycken eller så är du bara kass på att läsa ansiktsuttrycken och det börjar visa sig nu. Men om det är något som försämras med tiden så kan jag tycka att det finns skäl till att lyfta detta med någon professionell..

Beelz
2014-02-27, 13:50
Tror inte det är så bra att låta folk få forum ställa "hobbydiagnoser" på dig. Går att få väldigt normala beteenden att passa in på massa olika diagnoser om man vill.

Kolla med någon mer professionell som har möjlighet att göra en informerad bedömning om du är orolig.

Självklart är jag medveten om internetdiagnoser men tänkte bara slänga ut detta och se om någon känner igen sig. :)

Du kanske är mer introvert än andra, om vi tänker att du exempelvis inte har någon att bolla idéer med så kan det vara lätt att vilja få fram saker man tänkt på genom att helt enkelt bara säga det under en irrelevant konversation med en annan.

Introvertism är inte en störning förövrigt.

Det kan vara så, min sambo är smart som fan men hatar att diskutera djupa saker. Så när jag väl träffar folk sprutar det över med saker som kan va jättekonstiga, folk tror jag är helt dum i huvudet säkert xD

MikaelB
2014-02-27, 13:52
Det där med empatin och sympatin är värst, tex om min sambo gråter över något kan jag bara stå och glo på henne som hon är från en annan planet. Jag vet inte vad ska göra...

Okej, men det behöver knappast vara en störning för det så chilla. Vore jag du skulle jag ringt vårdcentralen och talat med dom om din situation. :)

filmjölk
2014-02-27, 14:02
Låter som en helt vanlig introvert kille som har utvecklat en lätt egocentrisk personlighet. Säkerligen rätt frustrerande att ha en relation med, men inte sjukligt.

Ajemän
2014-02-27, 14:06
Många punkter är klassiska sådana som man arbetar runt i en utredning om personlighetsstörningar. Man kan vara annorlunda men ändå lycklig. Vilket en personlighetsstörning innebär - att man är annorlunda, inte att man är trasig.
Så, frågan du bör ställa dig är om detta är ett problem för dig :)

Griip
2014-02-27, 14:07
Dr Griips diagnos:


Du har vuxit upp och blivit man. En aning emo-man, men trots det en man.

koncept
2014-02-27, 14:18
Svårt att känna empati/sympati

Har lite svårt för sociala träffar med mycket folk, blir lätt trött i huvudet när många sitter och pratar och mycket ståhej

Blir aldrig stressad/arg och sällan riktigt superglad

Pratar mycket om saker som intresserar mig, men tyst när inget är intressant. Kan uppfattas som blyg då.

Struntar i vad folk tycker om mig


Känner igen mig på dessa punkter. Det har också blivit tydligare för mig de senaste åren, speciellt när jag sätts i nya, ovana omgivningar.

Tror inte det behöver vara en störning eller relaterat till depression, utan bara att man är mer lagd åt det introverta hållet. Brukar väl sägas att introverta personer har sämre "people skills" än extroverta.

Så länge man är uppmärksam på sina brister och aktivt försöker förbättra sina personliga svagheter så ser jag inget som helst problem.

Juxta
2014-02-27, 14:28
Jag tycker det låter som du är på väg ut ur din puppa och på väg att bli en fullblodspsykopat. Förmodligen borde du inte läsa American Psycho.

Desertrat
2014-02-27, 14:33
Jag tycker det låter som du är på väg ut ur din puppa och på väg att bli en fullblodspsykopat. Förmodligen borde du inte läsa American Psycho.

:laugh:
snygg vändning.

Skulle det där vara en diagnos så skulle vi alla vara satta på diagnoser.

Santoro
2014-02-27, 14:52
Låter som Aspergers.

Morty
2014-02-27, 15:07
Låter som Aspergers.

Ja verkligen.

gratefuldead
2014-02-27, 16:03
Aspergers, alzheimers, hjärncancer eller diabetes skulle jag tippa på.

Wilt the Stilt
2014-02-27, 16:08
I princip alla punkter passar in på aspergers.

filmjölk
2014-02-27, 16:20
Det kan också stämma in rätt bra på någon som är lätt avtrubbad av antidepressiv medicinering, en spelmissbrukare, ADD, någon med HSP, en haschtomte, borderline, autism, schizofreni eller narcissistisk personlighetsstörning.

En självdiagnos/internetdiagnos eller för den delen en professionell diagnos på Aspergers blir lätt att man personlighetsförändrar för att likna sin diagnos.

Inget fel i att spekulera och diagnosticera på skoj, oavsett kompetens inom området, men det är viktigt att påpeka för ts att han är en egen person, inte en diagnos/avsaknad av diagnos.

Wilt the Stilt
2014-02-27, 16:31
Bra sagt filmjölken. "Man är inte sin diagnos".

JamesD
2014-02-27, 16:32
Haha, skulle själv säga att alla de där punkterna stämmer på mig förutom att ställa höga krav på sig själv. Det gör jag definitivt inte.

(men det är knappast aspergers i mitt fall iaf)

cero
2014-02-27, 16:38
tror inte det är så bra att låta folk få forum ställa "hobbydiagnoser" på dig. Går att få väldigt normala beteenden att passa in på massa olika diagnoser om man vill.

Kolla med någon mer professionell som har möjlighet att göra en informerad bedömning om du är orolig.

+1

forestgrove
2014-02-27, 17:39
I princip alla punkter passar in på aspergers.

Precis, samtidigt som vissa punkter till och med kan vara motsatsen. Att vara överempatisk eller att lätt bli arg är inte ovanligt heller.

Beelz
2014-02-27, 17:45
Tack för alla svar! Både seriösa och oseriösa ;) det var detta jag behövde, lite fler synvinklar och åsikter :)

cero
2014-02-27, 17:48
Tack för alla svar! Både seriösa och oseriösa ;) det var detta jag behövde, lite fler synvinklar och åsikter :)

Tycker du ska ta detta på allvar och söka hjälp. Har svårt att se hur detta INTE försämrar din vardag. Inte allt, men att t ex vara känslokall och ha svårt för att läsa sociala signaler.

I värsta fall fungerar inte hjälpen och du får fortsätta som vanligt.

Ajemän
2014-02-27, 17:49
Haha, skulle själv säga att alla de där punkterna stämmer på mig förutom att ställa höga krav på sig själv. Det gör jag definitivt inte.

(men det är knappast aspergers i mitt fall iaf)


Så där är det för alla. Alla kan hitta en diagnos som man känner igen sig i...Egentligen är en diagnos bara en samling av avvikande beteenden, som alla har enstaka av. Det är helt normalt att ha vissa avvikande beteenden, men när det börjar bli så pass många som går hand i hand, och det ställer till stora problem i vardagen, då närmar man sig en diagnos.

Om man tycker livet är njutbart bör man inte fundera över det, tycker jag...För om man genomgått en utredning, fått sin stämpel så är man ändå samma person, och man får jobba med sig själv på samma sätt som innan.
Det finns liksom inget botemedel ändå.

Tycker man livet är piss så ska man såklart kontakta vården, för det finns medicinering som kan hjälpa, men i slutändan handlar allt om hur man jobbar på sig själv...

/bokstavsbarn

Ungkarlsliv
2014-02-27, 17:50
Fick höra härom dagen av min sambo att jag har förändrat mig dom senaste två åren. Har granskat mitt beteende och kommit fram till att:

Svårt att läsa folks kroppsspråk/ansikten

Svårt att känna empati/sympati

Stort intresse för få saker

Säger lätt olämpliga saker socialt

Avbryter folk för att flika in saker som jag tänker på, som inte har med samtalet att göra,

Uppfattas lite som egoistisk

Har lite svårt för sociala träffar med mycket folk, blir lätt trött i huvudet när många sitter och pratar och mycket ståhej

Blir aldrig stressad/arg och sällan riktigt superglad

Pratar mycket om saker som intresserar mig, men tyst när inget är intressant. Kan uppfattas som blyg då.

Sätter höga krav på mig själv med jobb och träning, får lätt ångest när jag inte uppfyller dom till110%

Struntar i vad folk tycker om mig


Är detta normalt?

Känner igen mig i varje punkt här och jag har fått tillsagt att jag har en aspergers personlighet av läkare, har inte fått diagnosen asperger, men man kan tydligen ha drag av det ändå. Behövs en utredning ifrån psykiatrin för att få en diagnos som jag har förstått det.

cero
2014-02-27, 17:51
Känner igen mig i varje punkt här och jag har fått tillsagt att jag har en aspergers personlighet av läkare

Baserat på?

Fru_Flisa
2014-02-27, 17:56
Möjilgtvis depressiva symptom? Har du mycket att göra, känner höga krav på dig i vardagen kan det öka stress och det under längre period kan leda till depressiva syndrom såsom nedstämdhet, avskärmning från omgivningen mm.

Mvh ///Hobbypsykologen

jenni
2014-02-27, 18:02
Låter som Aspergers.

+1
Mycket av det du rabblar upp stämmer in på Aspergers, fast jag undrar om det verkligen kan vara så då du säger att förändringarna kommit rätt nyligen?!
Någon annan kanske kan svara på det.

Sheogorath
2014-02-27, 18:15
Många psykiatriska sjukdomar likväl som personlighetsstörningar är i verkligen världen väldigt dåligt avgränsade och en person kan väga in mer eller mindre i diverse olika. Det räcker ju med att vara introvert för att väga mer åt en Aspberger-störning jämfört med någon extrovert exempelvis.

tlk
2014-02-27, 18:43
Upplever du det störande? Ja => du har en störning. Nej => du har ingen störning.

Ungkarlsliv
2014-02-27, 18:56
Baserat på?

Att jag inte kan hålla ögonkontakt med någon. Att jag inte kan föra en normal konversation för att jag inte förstår sociala samspel och hur man ska agera i sociala sammanhang, tillexempel har jag inte en aning om när det är okej att säga någonting i ett samtal känner inte på mig "signaler" och kan bryta in utan att förstå vad jag har gjort för fel. Jag är väldigt manisk i mina få intressen och bygger upp hela min värld runt dem. jag har alltid känt mig känslokall har aldrig kunnat uttrycka eller känna glädje när jag fått en present tillexempel och jag avskyr spontanitet och spontana människor, jag har oftast min tid och vad jag ska göra planerat i veckor framåt och i mitt huvud gör jag allting i en rutin. Får också ibland väldigt även för mig oförklarliga känslomässiga svar på lustiga händelser som ingen annan kan förstå.

För att förtydliga har jag alltså ingen diagnos utan min morsa tog med mig till vårdcentralen när jag var i tonåren för att hon var orolig och läkaren ansåg att jag hade en asperger personlighet och föreslog vidare utredning som aldrig blev av och nu har jag lärt mig att leva med det trots att det ibland kan vara jävligt jobbigt.

mangemani
2014-02-27, 19:03
Fick höra härom dagen av min sambo att jag har förändrat mig dom senaste två åren. Har granskat mitt beteende och kommit fram till att:

Svårt att läsa folks kroppsspråk/ansikten - check

Svårt att känna empati/sympati - check(viss modifikation)

Stort intresse för få saker - check

Säger lätt olämpliga saker socialt - check

Avbryter folk för att flika in saker som jag tänker på, som inte har med samtalet att göra, - check

Uppfattas lite som egoistisk - check

Har lite svårt för sociala träffar med mycket folk, blir lätt trött i huvudet när många sitter och pratar och mycket ståhej - check

Blir aldrig stressad/arg och sällan riktigt superglad - check(förutom superglad)

Pratar mycket om saker som intresserar mig, men tyst när inget är intressant. Kan uppfattas som blyg då. - check

Sätter höga krav på mig själv med jobb och träning, får lätt ångest när jag inte uppfyller dom till110% - check

Struntar i vad folk tycker om mig - check


Är detta normalt?

alla som jag checkat för stämmer klockrent in på mig och jag har asperger.
jag påstår inget nu, kan ju bara vara en slump och att det bara är karaktärs drag, men kanske en undersökning vore något?

Beelz
2014-02-27, 19:05
Möjilgtvis depressiva symptom? Har du mycket att göra, känner höga krav på dig i vardagen kan det öka stress och det under längre period kan leda till depressiva syndrom såsom nedstämdhet, avskärmning från omgivningen mm.

Mvh ///Hobbypsykologen

Inget stressigt i vardagen är väääldigt lugn och avslappnad, får lite prestationsångest på jobbet bara, även fast jag får beröm för det jag gör.

Beelz
2014-02-27, 19:08
Tycker du ska ta detta på allvar och söka hjälp. Har svårt att se hur detta INTE försämrar din vardag. Inte allt, men att t ex vara känslokall och ha svårt för att läsa sociala signaler.

I värsta fall fungerar inte hjälpen och du får fortsätta som vanligt.

Jag tar det på allvar. Men min sambo tror att jag har på gränsen till asperger eller något liknande.. Men hon är min raka motsatt haha. Så hon är nog fel person att bedöma min situation ;)

Griip
2014-02-27, 20:11
ALLA hær ær också "fel person" att bedøma ditt tillstånd. Att du fått økade egenskaper av en viss typ sæger INGENTING om var du befinner dig då vi har 0 koll på hur du var innan. Kanske du var alldeles før lite "aspergisk" innan och nu bara trillat in mot det normala.

cero
2014-02-27, 20:39
Upplever du det störande? Ja => du har en störning. Nej => du har ingen störning.

Psykopati är ingen störning? ;)

Att jag inte kan hålla ögonkontakt med någon. Att jag inte kan föra en normal konversation för att jag inte förstår sociala samspel och hur man ska agera i sociala sammanhang [...]

Hur kommer det sig att du inte söker hjälp om det nu är besvärande?

filmjölk
2014-02-27, 20:43
Jag tror ni som självdiagnosticerat er med Aspergers och liknande skulle må bra av att träffa nån riktigt "Aspergig" som blir helt förtvivlad när de får medicinen 19:22 eller 19:41 istället för 19:30.

Trekker
2014-02-27, 20:49
Du har blivit Sheldon Cooper.

Griip
2014-02-27, 20:54
Jag tror ni som självdiagnosticerat er med Aspergers och liknande skulle må bra av att träffa nån riktigt "Aspergig" som blir helt förtvivlad när de får medicinen 19:22 eller 19:41 istället för 19:30.

MEDICIN!?!? varfør har ingen sagt till mig att jag ska ha medicin!!!???*gah!*

Desertrat
2014-02-27, 20:54
Jag tror ni som självdiagnosticerat er med Aspergers och liknande skulle må bra av att träffa nån riktigt "Aspergig" som blir helt förtvivlad när de får medicinen 19:22 eller 19:41 istället för 19:30.
Träffat några, dels privat, dels genom min utb.
Och Filmjölks lilla notering är träffande: Ett annat drag på en Aspberger är att dem ofta är bottenlösa experter på någonting, och spenderar rubbet av sin tid på det, aspberger är kanske som alla inte vet, en variant på Autism.
Och dem flesta med aspberger har LSS....

KalleTeodor
2014-02-27, 21:06
Tycker du ska ta detta på allvar och söka hjälp. Har svårt att se hur detta INTE försämrar din vardag. Inte allt, men att t ex vara känslokall och ha svårt för att läsa sociala signaler.

I värsta fall fungerar inte hjälpen och du får fortsätta som vanligt.

vad är det för hjälp man ska söka? man får ingen hjälp.

ont: lät som du beskrev mig och jag har diagnos inte för att det hjälper en direkt men. du får pma om du vill veta vilken :)

Minoshee
2014-02-27, 21:06
Är detta normalt?
Vi är olika som personer. Alla har vi styrkor, sådant som vi är extra bra på eller har lätt för. Och vi har alla sådana saker som utgör mer av utmaningar för oss, sådant vi har svårare för.

Frågan vad som är "normalt" är däremot knepigare. Variationer och skillnader mellan oss människor och hur vi fungerar är ju naturligt. Men säg att du är en person som alltid haft svårt att fånga och sparka på bollar, och bor i en stad där de allra flesta är och förväntas vara riktigt duktiga fotbollsspelare. I ett sådant sammanhang skulle du som kass fotbollsspelare "avvika" och bli föremål för nån sorts insatser, eftersom du får svårt att fungera i en vardag som ställer alldeles för höga krav på dig.

Så, frågan om "normalitet" blir helt enkelt i vilken utsträckning dina utmaningar i livet ställer till det för dig. Fungerar du på så sätt att du klarar av jobb, fritid, sysselsättning och har några meningsfulla/fungerande relationer? Då kanske inte dina svårigheter är så hindrande trots allt. Utan det kanske mer handlar om de där variationerna som är inom det "normala".

Att ett beteende är "normalt" i någon slags diagnostisk mening är å andra sidan inte samma sak som att det är funktionellt. Det finns många människor som skulle må gott av att jobba med sina relationsfärdigheter :)

cero
2014-02-27, 21:15
vad är det för hjälp man ska söka? man får ingen hjälp.

ont: lät som du beskrev mig och jag har diagnos inte för att det hjälper en direkt men. du får pma om du vill veta vilken :)

Är inte direkt kunnig inom ämnet, men finns det ingen hjälp tillgänglig för personer med Aspergers och likn.? Läkaren föreslog vidare utredning.. var det enbart för att kunna konstatera att "Happ, du har aspergers.. lycka till i livet."?

Ajemän
2014-02-27, 21:18
"Happ, du har aspergers.. lycka till i livet."?

För mig var det så. Med flera olika läkare. Inte just Aspergers, men sak samma.

Man ska inte förvänta sig att någon löser ens problem i alla fall. Sen handlar det nog mycket om vilken läkare man får, och framför allt vilken organisation man går till.

En vanlig läkare inom psyk har flera hundra återkommande patienter. Det finns inget personligt i det hela, det är bara ett jobb.

krilleh
2014-02-27, 21:27
För den med asperger som testat det mesta;

http://www.opposingviews.com/i/health/stanford-university-study-finds-marijuana-could-help-autism

Som jag förstått det så är asberger en diagnos inom autism.

Desertrat
2014-02-27, 21:33
För den med asperger som testat det mesta;

http://www.opposingviews.com/i/health/stanford-university-study-finds-marijuana-could-help-autism

Som jag förstått det så är asberger en diagnos inom autism.

....som jag skrev redan i ett inlägg tidigare...
Inte alltid förenat med med intelligenstapp.
Men med ett kraftigt överskjutande intresse för ETT specifikt ämne dem kan ALLT om.
I övrigt kan dem vara "efterblivna" som det kan verka på ytan.

krilleh
2014-02-27, 21:35
Ett ämne? Jag är intresserad av många ämnen.

De ämnen jag tycker mest intressanta handlar just om;

Hälsa
Ekonomi
Politik

Och det är just de ämnen jag debatterar för här på kolo.

Svälj stoltheten nu.

Desertrat
2014-02-27, 21:41
Ett ämne? Jag är intresserad av många ämnen.

De ämnen jag tycker mest intressanta handlar just om;

Hälsa
Ekonomi
Politik

Och det är just de ämnen jag debatterar för här på kolo.

Svälj stoltheten nu.
Det ligger inom samma område, samhällsrelaterat.
Men Aspberger tillhör dem mildare diagnoserna inom Autismsfären.
Väldigt bred diagnos och hur illa den tar.

MtotheM
2014-02-27, 21:43
Dom flesta punkter stämmer även in på mig och jag misstänker att jag har asperger (men bryr mig inte det minsta om det är så eller inte).

För den med asperger som testat det mesta;

http://www.opposingviews.com/i/health/stanford-university-study-finds-marijuana-could-help-autism

Som jag förstått det så är asberger en diagnos inom autism.

Jag ser inte varför man ska medicinera mot asperger.

krilleh
2014-02-27, 21:44
Jag ser inte varför man ska medicinera mot asperger.

Nej visst är det konstigt. Asperger personer förtjänar ju inte att må bra....?

MtotheM
2014-02-27, 21:47
Nej visst är det konstigt. Asperger personer förtjänar ju inte att må bra....?

Så bara för att man har asperger så mår man dåligt?

krilleh
2014-02-27, 21:49
Så bara för att man har asperger så mår man dåligt?

Det är ett handikapp, absolut.

Samma sak som det är ett handikapp att vara bipolär (som jag är).

Men det finns medicin där ute min vän. Jag försöker bara hjälpa er på traven :)

MtotheM
2014-02-27, 22:01
Det är ett handikapp, absolut.

Samma sak som det är ett handikapp att vara bipolär (som jag är).

Men det finns medicin där ute min vän. Jag försöker bara hjälpa er på traven :)

Jag tycker inte att det är ett handikapp iaf. Alla har egenskaper som är mer eller mindre bra. Bara för att många personer har ett visst mönster bland dessa egenskaper och således har fått ett samlingnamn på dessa, betyder inte att dessa är övervägande dåliga jämfört med andra personers egenskaper. Dom fletsa jag har träffat på som upvisar tecken på aspergers har iaf varit bra mycket "smartare" än snittpersonen.

krilleh
2014-02-27, 22:02
Va bra! Då behöver du inte någon medicin (om du nu har asperger)

Andra som har asperger kanske tycker det är skit jobbigt och vill ha en medicin som FUNGERAR för en gång skull.

mangemani
2014-02-27, 22:10
jag kan då inte påstå att jag mår dåligt:).
har fått hjälp hos en duktig psykolog som hjälpte mig med att tänka om på vissa punkter och som gjort mig mycket bättre.
har dock aldrig hört talas om någon medicin och inte heller psykologen eller de som är med i attention har hört talas om något liknande.
kanske är något nytt som kommit?

Minoshee
2014-02-27, 22:14
Det finns ingen medicin som hjälper mot autism i sig. Autism klassas som en funktionsnedsättning och betyder brister när det gäller sociala förmågor och ibland kommunikativa förmågor samt annorlunda perception och kognitiva förmågor som kan leda till tvångsmässighet, rigiditet, "upphakningar", svårt att planera och organisera och komma igång, och ett överdrivet fokus på detaljer på bekostnad av "helheter".

Just nu pågår dock lite spännande forskning på autism och oxytocin :)

krilleh
2014-02-27, 22:16
jag kan då inte påstå att jag mår dåligt:).
har fått hjälp hos en duktig psykolog som hjälpte mig med att tänka om på vissa punkter och som gjort mig mycket bättre.
har dock aldrig hört talas om någon medicin och inte heller psykologen eller de som är med i attention har hört talas om något liknande.
kanske är något nytt som kommit?

Studien är ifrån juli 2013. Så ja, det är ny information.

Som sagt, ni som har med asperger som mår bra, kanon!

Min länk är till de med asperger som inte mår bra (och de finns en hel del där ute kan jag säga).

Desertrat
2014-02-27, 22:16
jag kan då inte påstå att jag mår dåligt:).
har fått hjälp hos en duktig psykolog som hjälpte mig med att tänka om på vissa punkter och som gjort mig mycket bättre.
har dock aldrig hört talas om någon medicin och inte heller psykologen eller de som är med i attention.
kanske är något nytt som kommit?
En tjej jag känner, som idag bor utanför Stockholm, här kallad A, kom från Skåne, träffade en man flyttade norröver, bröt banden med LSS, som hennes föräldrar satt henne på.
Var utsatt för närmanden sexuellt från en rubbad äldre man, som tog slut tack vare vår medverkan.
Hon jobbar idag, har ingen kontakt med LSS, och fungerar till 100% i samhället, Aspberger är INTE handikappande om man får ett bra stöd från sin omgivning.

krilleh
2014-02-27, 22:17
Det finns ingen medicin som hjälper mot autism i sig. Autism klassas som en funktionsnedsättning och betyder brister när det gäller sociala förmågor och ibland kommunikativa förmågor samt annorlunda perception och kognitiva förmågor som kan leda till tvångsmässighet, rigiditet, "upphakningar", svårt att planera och organisera och komma igång, och ett överdrivet fokus på detaljer på bekostnad av "helheter".


Precis. Och det är just det som cbd i cannabis hjälper emot :)

cero
2014-02-27, 22:17
Jag tycker inte att det är ett handikapp iaf. Alla har egenskaper som är mer eller mindre bra. Bara för att många personer har ett visst mönster bland dessa egenskaper och således har fått ett samlingnamn på dessa, betyder inte att dessa är övervägande dåliga jämfört med andra personers egenskaper. Dom fletsa jag har träffat på som upvisar tecken på aspergers har iaf varit bra mycket "smartare" än snittpersonen.

Att brista i social kompetens och kognitiva förmågor är mycket värre än att inte vara supersmart.

Minoshee
2014-02-27, 22:29
Jag tycker inte att det är ett handikapp iaf. Alla har egenskaper som är mer eller mindre bra. Bara för att många personer har ett visst mönster bland dessa egenskaper och således har fått ett samlingnamn på dessa, betyder inte att dessa är övervägande dåliga jämfört med andra personers egenskaper. Dom fletsa jag har träffat på som upvisar tecken på aspergers har iaf varit bra mycket "smartare" än snittpersonen.
Det kan vara klokt att tänka att vi kan skilja oss åt och att några av oss är lite mer "udda" eller "nördiga" eller mindre sociala utan att det är ett stort problem i vardagen (=inte asperger).

Beelz
2014-02-28, 06:26
Jag tor jag att jag har asperger, kanske lite introvert och någon lätt dragning mot asperger. Dom enda problemen jag kan få är ju just att sambon blir lite irriterad och sur när jag inte förstår hennes känslor och att jag tycker om att underhålla mig själv ensam, jag behöver inte samma sociala stimulans lika ofta som hon.

Sheogorath
2014-02-28, 07:08
Jag tor jag att jag har asperger, kanske lite introvert och någon lätt dragning mot asperger. Dom enda problemen jag kan få är ju just att sambon blir lite irriterad och sur när jag inte förstår hennes känslor och att jag tycker om att underhålla mig själv ensam, jag behöver inte samma sociala stimulans lika ofta som hon.

Den feministiska rörelsen har gått för långt när en man sjukdomsförklarar sig själv för att han är en man. :D

Hobbes
2014-02-28, 07:53
Bara en tanke, vi använder inte längre Asperger Syndrome enligt DSM-V utan om någon har denna diagnos är tanken att de istället skall diagnoseras - från DSM-V:

“Individuals with a well-established DSM-IV diagnoses of autistic disorder, Asperger’s disorder, or pervasive developmental disorder not otherwise specified should be given the diagnosis of autism spectrum disorder”.

dared
2014-02-28, 08:53
Den feministiska rörelsen har gått för långt när en man sjukdomsförklarar sig själv för att han är en man. :D

Haha, verkligen :laugh:

WHITEFOLKS
2014-02-28, 09:02
Jag är nog rätt intelligent men fungerar inte så bra socialt. Det suger.

Beelz
2014-02-28, 09:02
Den feministiska rörelsen har gått för långt när en man sjukdomsförklarar sig själv för att han är en man. :D

Hahaha true dat

Santoro
2014-02-28, 09:55
Jag tor jag att jag har asperger, kanske lite introvert och någon lätt dragning mot asperger. Dom enda problemen jag kan få är ju just att sambon blir lite irriterad och sur när jag inte förstår hennes känslor och att jag tycker om att underhålla mig själv ensam, jag behöver inte samma sociala stimulans lika ofta som hon.

Jag skulle säga att ytterst få män behöver samma sociala stimulans som kvinnor. Hur många av dina grabbar har ett bajs-och-kiss-party på krogtoan varje lördag?

Lance Uppercut
2014-02-28, 09:57
Har du ätit några mediciner under lång tid? Har fått intrycket att folk som äter t ex antidepressiva läkemedel under lång tid kan bli ganska utzoneade.

Beelz
2014-02-28, 14:17
Har du ätit några mediciner under lång tid? Har fått intrycket att folk som äter t ex antidepressiva läkemedel under lång tid kan bli ganska utzoneade.

Aldrig ätit några receptbelagda mediciner, brukade flitigt Craze ett bra tag tills jag blev för knasig i bollen och det blev olagligt