handdator

Visa fullständig version : Våg eller kroppsmått - när ska jag belöna mig själv?


Swedeswede
2014-02-27, 12:11
Hej,
Här kommer en luddig fråga/tanke, som jag bara vill kasta ur mig
för att få höra vad ni har för tips och råd kring detta...

Jag är en 20-årig tjej som vill gå ner 3 kilon i rent fett. Jag vill dela upp detta målet i mindre mål,
så att jag kan ge mig själv någon slags belöning efter varje uppnått delmål. Då behöver jag tydliga
milstolpar att sikta på, så att jag vet när delmålet är nått. Rimligtvis en belöning efter varje kilo.

Men eftersom vågen är missvisande många gånger (siffran går upp och ner beroende på en massa
olika faktorer, varje dag) så börjar jag tveka på hur jag ska gå tillväga. Jag vill kunna belöna mig
själv när jag kommit till mina delmål, men vill inte råka fuska och ge mig själv en belöning alldeles
för tidigt, bara för att vågen råkar visa fel...

Någon annan som har gjort samma sak? Är det bättre att ta kroppsmått? Dock vet jag ju
inte riktigt vad jag hade för kroppsmått senast jag vägde 3 kilo mindre i ren fettmassa....

Skriv ni som vill, behöver bolla lite! :)

Lose
2014-02-27, 12:21
Belöna dig med nåt annat än onyttig mat kanske, så slipper du bekymra dig om det iaf ;)

cero
2014-02-27, 12:23
Vad väger du just nu, och hur mycket övervikt har du? 3 KG är inte särskilt mycket nämligen. Men ett tips är att väga dig varje dag vid samma tidpunkt, räkna ut ett medelvärde varje vecka och på så sätt kan du följa utvecklingen bättre. Men så små skillnader som 1 KG blir ändå knepigt. Skaffa en ordentlig våg och placera den på ett hårt underlag.

Mått känns lite onödigt om det inte handlar om fler kilon.

Swedeswede
2014-02-27, 12:55
Vad väger du just nu, och hur mycket övervikt har du? 3 KG är inte särskilt mycket nämligen. Men ett tips är att väga dig varje dag vid samma tidpunkt, räkna ut ett medelvärde varje vecka och på så sätt kan du följa utvecklingen bättre. Men så små skillnader som 1 KG blir ändå knepigt. Skaffa en ordentlig våg och placera den på ett hårt underlag.

Mått känns lite onödigt om det inte handlar om fler kilon.

Jag har verkligen ingen övervikt. Väger normalt och ser normal ut. jag vill bara gå ner några kilon eftersom för mycket mat har gjort sitt. Nu trivs jag inte med hur jag ser ut. Det kändes bättre när jag var 3 kilo lättare.

forslund
2014-02-27, 13:09
3 kg rent fett kan göra rätt stor skillnad, speciellt på en tjej.

Båda mätmetoder har sina nackdelar som du uppenbarligen vet. Ingen av metoderna fungerar särskilt bra i o m att ni kvinnor ofta kan vätska på er(vattenvikt) och svälla upp(midjemått osv) under era månadscykler.

Jag hade satsat på någon form av mer konkret mätning, t ex en kalipermätning med jämna mellanrum. Då får du mer svart på vitt om du har lyckats eller ej, oavsett vad vikten säger.

Sedan är jag inne på Lose spår gällande belöningen. Satsa på att belöna dig lagom mycket med något istället för att tokpressa pizza och glass.
Ett restaurangbesök + bio med en skål popcorn är kanske lika/mer belönande och behöver inte sluta med att du ligger i fosterställning med magkramper. :)

Swedeswede
2014-02-27, 14:18
3 kg rent fett kan göra rätt stor skillnad, speciellt på en tjej.

Jag hade satsat på någon form av mer konkret mätning, t ex en kalipermätning med jämna mellanrum.

Sedan är jag inne på Lose spår gällande belöningen. Satsa på att belöna dig lagom mycket med något istället för att tokpressa pizza och glass.
Ett restaurangbesök + bio med en skål popcorn är kanske lika/mer belönande och behöver inte sluta med att du ligger i fosterställning med magkramper. :)

Ja, 3 kilo upp i vikt har gjort skillnad på mig.

Kan man göra en sådan mätning själv eller måste man ha hjälp av någon utbildad?

Jag tänkte snarare satsa på att belöna mig själv med andra saker än mat. Jag lockas av nya parfymer, proffessionell massage och nya kläder. Mycket bättre än att trycka i sig mat som bara förstör... :)

Devil82
2014-02-27, 14:25
belöna dig själv med saker som gör att det är roligare att träna istället, sambon går igång på gymmet varje gång hon får nya träningskläder.

forslund
2014-02-27, 14:31
Ja, 3 kilo upp i vikt har gjort skillnad på mig.

Kan man göra en sådan mätning själv eller måste man ha hjälp av någon utbildad?

Jag tänkte snarare satsa på att belöna mig själv med andra saker än mat. Jag lockas av nya parfymer, proffessionell massage och nya kläder. Mycket bättre än att trycka i sig mat som bara förstör... :)

Nej, kalipermätning (eller andra mer exakta mätformer) bör utföras av en erfaren person. Du kan söka på kalipermätning och din stad du bor i för en start.

Ja, det låter betydligt bättre som belöning. :)

Jeml
2014-02-27, 14:54
vikt+midjemått är bra också.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

charmed
2014-02-27, 14:59
3kg är mer eller mindre än 6 veckor. Lite beroende på vad du har tänkt dig som belöning hade jag siktat på efter 2 eller 3 veckor - Dvs 1 eller 2 belöningstillfällen.

cero
2014-02-27, 15:42
Jag har verkligen ingen övervikt. Väger normalt och ser normal ut. jag vill bara gå ner några kilon eftersom för mycket mat har gjort sitt. Nu trivs jag inte med hur jag ser ut. Det kändes bättre när jag var 3 kilo lättare.

Behöver du verkligen ha delmål och belöningar för att gå ned 3 KG?

amini
2014-02-27, 17:32
vet inget om belöning men måttband runt bredaste delen på magen på så må många cm som du känner är rimlig för dig är en bra motivation

cero
2014-02-27, 17:54
vet inget om belöning men måttband runt bredaste delen på magen på så må många cm som du känner är rimlig för dig är en bra motivation

Dock lagrar kvinnor generellt sett den största andelen fett midjan och nedåt, så det är inte ens säkert att midjan förändras under en viktnedgång på endast 3 KG. Mäta midja är dock väldigt nice för män som lagrar största andelen där.

mattilainen
2014-02-27, 18:18
Som många andra sagt skulle jag istället belönat mig med något annat än godis och "onyttig mat". Detta för det känns som ett dåligt beteende att se det som ett straff att äta mer kontrollerat och då blir det svårare att hålla istället. Köp ett par nya byxor vid delmål eller målet och tänk att du ska fira med något du blir glad av som du kanske annars inte skulle unna dig.

Swedeswede
2014-02-28, 11:19
Behöver du verkligen ha delmål och belöningar för att gå ned 3 KG?

Självklart. Vi är alla olika, och jag behöver det i nuläget.

Swedeswede
2014-02-28, 11:21
Dock lagrar kvinnor generellt sett den största andelen fett midjan och nedåt, så det är inte ens säkert att midjan förändras under en viktnedgång på endast 3 KG. Mäta midja är dock väldigt nice för män som lagrar största andelen där.

Min midja har blivit några centimeter större i alla fall, så jag tror nog att jag märker skillnad på midjemåttet. Men ännu mer skillnad lär jag märka kring höfter och lår.

Jag tror jag gör såhär... Funderar på hur mycket jag rimligtvis borde ha gått ner med det kaloriunderskott/den träning jag har klarat av, kombinerar det med min morgonvikt (räknar ut ett snitt) och mina kroppsmått. Verkar jag ha gått ner ett kilo på vågen, och om måtten och mitt sunda förnuft säger samma - då ger jag mig själv en belöning. :)

Swedeswede
2014-02-28, 11:22
Som många andra sagt skulle jag istället belönat mig med något annat än godis och "onyttig mat". Detta för det känns som ett dåligt beteende att se det som ett straff att äta mer kontrollerat och då blir det svårare att hålla istället. Köp ett par nya byxor vid delmål eller målet och tänk att du ska fira med något du blir glad av som du kanske annars inte skulle unna dig.

Det låter väldigt bra. För mig är det som sagt massage som gäller.