handdator

Visa fullständig version : "Fel att vi blir feta av fett"


Berry
2004-03-17, 12:37
DN - Debatt (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=221366&previousRenderType=1)

Hoffa
2004-03-17, 13:19
kan nog stämma bra..

det finns bara en enkel förklaring till all övervikt om man ska vara riktigt "basic"

Att man får i sig mer energi än
vad man gör av med...

Det skulle vara intressant o se vad som händer om man bara skulle äta fett
alltså att om ALL energi man intog under en dag bara bestod av kalorier från fett
MEN man fortfarande ligger säg 250 kcal under sitt intag så att kroppen INTE lagrar in något överskott..

Även om man inte går upp något så lär nog blodkärlen och blodomloppet får sig en törn efter som det täpper till..
Speciellt mättat fett..som smör..

Fett är ju farligast kanske eftersom det är det som är enklast att lagra i fettdepåerna..men nu har man ju kommit på att kolhydrater lika gärna kan omvandlas effektivt till fett och lagras..likaså protein..men inte alls lika lätt att det görs om till fett..
Sen gör det en JÄKLA skillnad om man äter rätt eller fel fett..mer omättat ska det vara!

Rätta mig om jag har fel..
Så jag kan lära mig ännu mer...

Men som sagt..sunt förnuft..
Ät 33,3%E 33,3%E Kolhydrater 33,3%E Protein för en normal människa

Sen mer protein för byggare o mer kolhydrater för löpare kanske...

"u need fat,to burn fat"

z_bumbi
2004-03-17, 13:27
Originally posted by Hoffa
Det skulle vara intressant o se vad som händer om man bara skulle äta fett
alltså att om ALL energi man intog under en dag bara bestod av kalorier från fett
MEN man fortfarande ligger säg 250 kcal under sitt intag så att kroppen INTE lagrar in något överskott..

Under en dag ingen särskilt, på längre sikt så dör du av proteinbrist.

Åse Columbus
2004-03-17, 15:03
läs om detta på
www.paulun.com

klicka på artiklar

Tolkia
2004-03-17, 15:38
Grym vitaminbrist också, kanske ...?

z_bumbi
2004-03-17, 15:46
Originally posted by Tolkia
Grym vitaminbrist också, kanske ...?

Risken finns. :D

Hoffa
2004-03-17, 16:12
Lite vitaminer kan man ju ta...:naughty:

Men om man lade till lite protein också skulle man klara sig på bara fett och protein? visst blir man grymt trött av att inte få i sig kolhydrater men man klarar sig kanske?

en annan fråga..
ursäkta min okunskap..

men vad är "äggviteämnen"?

:bow:

shirunai
2004-03-17, 16:13
gallan får jobba onödigt mycket

Kimo
2004-03-17, 16:39
Originally posted by Tolkia
Grym vitaminbrist också, kanske ...?

Vad jag har förstått får eskimåerna i sig en del vitaminer (främst vitamin C) från sälspäck, därav anledning till att de överlever på en nästan uteslutande animalisk föda. Men det är nog inget att rekommendera! :D

-GP-
2004-03-17, 16:42
Originally posted by Hoffa
en annan fråga..
ursäkta min okunskap..

men vad är "äggviteämnen"?

Äggviteämnen = Protein, gammal term...

Crystal
2004-03-17, 17:53
Originally posted by Hoffa

men vad är "äggviteämnen"?

:bow:

Hade ni inte lärt det i skolan? jag som är 14 kan t o m vad det är :nono:


............................:D

Sallae
2004-03-17, 21:03
men det faktum att folk tror att man blir fet av fett kan juh iaf bero lite på att fett ger nästan dubbelt så mkt kcal/g som kolhydrater och protein?!

Callister
2004-03-17, 21:51
Originally posted by Sallae
men det faktum att folk tror att man blir fet av fett kan juh iaf bero lite på att fett ger nästan dubbelt så mkt kcal/g som kolhydrater och protein?!
Det är väl så att kolhydrater och fett både ger 9 kcal per gram? :)

Sallae
2004-03-17, 22:03
aaah, då hade ja fattat fel :smash:

swiftin
2004-03-17, 22:07
Originally posted by Callister

Det är väl så att kolhydrater och fett både ger 9 kcal per gram? :)



Nej, fett ger runt 9 kcal/gram, medan kolhydrater och protein ger 4 kcal/gram.

Sallae
2004-03-17, 22:07
hahaha..
aeeegd.. då hade ja fattat rätt :hbang:

abbe
2004-03-17, 22:44
Originally posted by Berry
DN - Debatt (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=221366&previousRenderType=1)
Ge det en 10 år till så kommer man kanske inse att stenålderskost (paleolitisk kost) är egentligen det som vi är skapta för att äta.

Åse Columbus
2004-03-18, 10:23
Originally posted by Callister

Det är väl så att kolhydrater och fett både ger 9 kcal per gram? :)

nej kolhydrater o protein ger 4....fett ger 9

Hoffa
2004-03-18, 10:42
Originally posted by abbe

Ge det en 10 år till så kommer man kanske inse att stenålderskost (paleolitisk kost) är egentligen det som vi är skapta för att äta.

Den kosten är ju så grymt tråkig..
Inga havregryn och mjölk..
bara kött o sånt..
har läst "stenålderskost"

abbe
2004-03-18, 12:09
Originally posted by Hoffa


Den kosten är ju så grymt tråkig..
Inga havregryn och mjölk..
bara kött o sånt..
har läst "stenålderskost"
Fantasin som sätter gränser och det ställs högre krav när man har ett mindre urval att jobba med. Nu vet jag inte vilka refrerensramar du har men havregryn och mjök är inget som jag kallar direkt rolig mat.

Sne
2004-03-18, 21:25
Om 10 år så kommer folk på att på stenåldern levde man i 30 år och sen kommer man på att att alla GI slavar har svultit ijhäl för de kom på att sand att hade lägst GI.

Kvar är jag som äter vanlig husmanskost, snabbmat osv. Fast med måtta.

:D

abbe
2004-03-18, 22:27
Originally posted by Sne
Om 10 år så kommer folk på att på stenåldern levde man i 30 år och sen kommer man på att att alla GI slavar har svultit ijhäl för de kom på att sand att hade lägst GI.

Kvar är jag som äter vanlig husmanskost, snabbmat osv. Fast med måtta.

:D
Man måste skilja på äpplen och päron när vi talar om den äldre stenåldern, dvs den paleolitiska tiden, och snittålder. Yttre levnadsfaktorer vill jag påstå har lite eller inget med kosten att göra gällande snittålder. Ta vilket vilt djur du vill och jämför med ett som lever i fångenskap. Oftast är snittåldern dubbelt högre, eller mer, för det djur som lever i fångenskap. Olyckor i "arbetet", infektioner, havandeskapskomplikationer, barnadödlighet osv osv drar ner snittåldern markant. Som parantes till detta har jag läst att en katts snittålder ligger på runt 18 månader även då vissa kan bli upp emot 20 år.

Enligt Göran Burenhult blir folkgrupperna på Kitava i ögruppen Trobrianderna utanför Nya Guinea, som inte råkat ut för "olyckor", mellan 90 och 100 år gamla. Han sa t o m att det var konstigt eftersom människan verkar vara gjord för att bli mellan 110 och 120 år gammal (han trodde det kunde bero på ngt som just dom gjorde/åt eller kanske i deras gener). Det som är intressant är att dom gamla har bra rörlighet och arbetar in i det sista och har aldrig hört talas om t.ex. ansiktsförlamning eller stroke. 10% av befolkningen är dessutom över 60 år.

Jag tycker att han som skrev artikeln i DN verkar vara på rätt spår och hoppas hans röst blir hörd.

Post Scriptum. Hoppas inte tråden blev ninjad nu.

skaparn
2004-03-18, 23:04
Han svävar ut ganska ordentligt:

ur DN

Hjärnan består till mycket stor del av fett och fett behövs för samspelet och funktionen mellan olika nervceller. Hur är det då med mentala sjukdomar som demens och Alzheimer som också anses ha ett samband med fetman? Skulle sambandet kunna vara för lite fett? En annan intressant iakttagelse är att det finns ett tidsmässigt samband mellan ökningen i läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, och fettskräcken.

Så det skulle rent av vara fettbrist som var boven??
Hmmm, jag har visserligen inga siffror men nog tror jag att vi trots fettskräcken fick i oss det fett vi behövde även då det var som värst.

Klein
2004-03-19, 04:05
Vår matkultur är definitivt osund. Man bör eftersträva att äta mat som ej har upphettats och som med fördel ätes rå: fisk, nötter, frukt, bär, frön etc.

Jag hatar staden jag bor i för här finns det banne mig inga icke-raffinerade nötter att köpa (vad jag har sett)!