handdator

Visa fullständig version : Hälsotallrik; ris/bulgur


monsa123
2014-02-27, 11:31
Hej, i skolan finns det hälsotallrik och GI tallrik som är riktigt bra lunch. Man får välja lax eller kyckling till sen igår det bönmix o keso. Man kan även välja ris eller bulgur. Brukar nästan alltid köra på ris, speciellt om jag käkar direkt efter träning. Hur är näringsvärdet i bulgur i jämförelse?

Det är väl lägre GI värde i bulgur? Tycker ändå det är gott så bäst är väl att variera. Ska jag träna 3 timmar efter så borde bulgur vara bra också?

Ozziking
2014-02-27, 11:37
Det är bara att kolla upp ju.. står på förpackningarna.

Ica gott liv fullkornsris ( okokt ) värde per 100g: 76g kolhydrat, 8,5g protein, 3,5g fett - 370 kcal

Fullkornsbulgur druvan 100g: 300 kcal, 54g kolhydrat, 15g protein, 2,5g fett

det är skitenkellt att kolla upp, google you know.

monsa123
2014-02-27, 11:49
Ja det klart, sen vet jag inte vilken bulgursort det är förövrigt. Undrade mer vad som är att föredra

King Grub
2014-02-27, 12:01
GI kan du strunta i, men näringsvärdena är lite bättre i bulgur jämfört med ris, i synnerhet vitt ris. Mer av en del mineraler, mer kostfiber, mer och bättre protein.

King Grub
2014-02-27, 12:01
sen vet jag inte vilken bulgursort det är förövrigt

Hur skall vi veta det då? ;)

monsa123
2014-02-27, 12:06
Hur skall vi veta det då? ;)

Haha sant sant men tack för svaret du. Tänkte mer generellt på vitt ris vs bulgur. Känns helt enkelt som det är bättre
med bulgur som du skrev

bolacola
2014-02-27, 12:22
Vad för lyx skola går du i??! Eller betalar man för maten?

benya
2014-02-27, 13:26
GI kan du strunta i, men näringsvärdena är lite bättre i bulgur jämfört med ris, i synnerhet vitt ris. Mer av en del mineraler, mer kostfiber, mer och bättre protein.

Varför strunta i GI? Säger det inger om kvaliteten på energin och kolhydraternas förmåga att mätta och ngt om insulinfrisättning?

Alltså högt GI-> kortvarigare energi-> mer insulin ?

EnergiÖverskott
2014-02-27, 13:32
Varför strunta i GI? Säger det inger om kvaliteten på energin och kolhydraternas förmåga att mätta och ngt om insulinfrisättning?

Alltså högt GI-> kortvarigare energi-> mer insulin ?

Äter du en enskild kolhydratskälla med högt GI så är GI högt men, äter du den tillsammans med lax och grönsaker t.ex (fett, fibrer, protein) så kommer GI sammantaget (GL) inte vara något att lägga det minsta energi att tänka över.

svedemo
2014-02-27, 13:36
Varför strunta i GI? Säger det inger om kvaliteten på energin och kolhydraternas förmåga att mätta och ngt om insulinfrisättning?

Alltså högt GI-> kortvarigare energi-> mer insulin ?

På vilket sätt skulle det du säger vara dåligt för en tränande, icke fet, energikrävande människa?

monsa123
2014-02-27, 14:39
Vad för lyx skola går du i??! Eller betalar man för maten?

Man betalar 50 spänn för det hehe. Kafeterian på högskolan.

austria
2014-02-27, 15:06
Hej, i skolan finns det hälsotallrik och GI tallrik som är riktigt bra lunch. Man får välja lax eller kyckling till sen igår det bönmix o keso. Man kan även välja ris eller bulgur. Brukar nästan alltid köra på ris, speciellt om jag käkar direkt efter träning. Hur är näringsvärdet i bulgur i jämförelse?

Det är väl lägre GI värde i bulgur? Tycker ändå det är gott så bäst är väl att variera. Ska jag träna 3 timmar efter så borde bulgur vara bra också?

Välj det du tycker är godast. Inget att noja över, det är ändå träningen du utför som kommer ge resultat, inte om du väljer ris eller bulgur :)

raddum
2014-02-27, 15:45
Varför strunta i GI? Säger det inger om kvaliteten på energin och kolhydraternas förmåga att mätta och ngt om insulinfrisättning?

Alltså högt GI-> kortvarigare energi-> mer insulin ?

Förutsatt att du inte äter kolhydraterna helt utan någonting till ,fastande, är GL mer relevant.

Däremot brukar generellt livsmedel med lägre GI ha många bra saker med dom. Typ, mättande fiberrika etc. Potatis är ett undantag

monsa123
2014-02-27, 20:16
Välj det du tycker är godast. Inget att noja över, det är ändå träningen du utför som kommer ge resultat, inte om du väljer ris eller bulgur :)

Aa brukar blanda, inget jag grubblar alls över :) Ville ba höra.

austria
2014-02-28, 07:44
Aa brukar blanda, inget jag grubblar alls över :) Ville ba höra.

Sorry, då var det jag som missuppfattade.