handdator

Visa fullständig version : Axel-Trauma i bänkpress


Nephelite
2014-02-27, 11:18
Hej Boys!

Jag har pajjat axeln... igen :( på samma sätt tror jag.

För ett bra jäkla tag sedan så ramlade jag över ett träd och tog emot mig med vänster-armbågen, smällde till bra i axeln och hade ont i över 3 månader.

Sedan dess har min vänstra axel varit ganska fragil, jag har lagt ned bänkandet ett tag, militärpress har gått skitbra.
När detta hände så gick jag till en kiropraktor som gjorde lite rörelse analyser.
Och upptäckte att jag var jäkligt svag i ett visst läge.

skall försöka förklara.

När jag låg på rygg och hade armen helt utsträckt från kroppen horisontalt (tänk er jesus) så provade han att trycka i olika grader t.ex att ha armen upp mot huvudet mer, eller föra den mer nedåt.

uppåt gick bra, rakt gick bra, när jag hade den snett nedåt och han tryckte (jag skulle hålla emot) knastrade axeln till, pang och jag kunde inte hålla emot

(fick ganska ont)



-- samma sak hände igår fast i bänken. Jag tränar ju med styrkelyftare så vi övade lite bänk

3x 120kg
8x 100kg
6x 100kg
5x 100kg
5x 100kg

... nu jobbade jag på att få ned stången mer under bröstkorgen.. när jag skall reppa ut på sista sättet så för jag stången så jag har den mer eller mindre över solar plexus -

när jag börjar sänka stången kontrollerat så dör min vänsteraxel, knastrar till kan inte trycka emot någonting och tappar stången på bröstkorgen.

Iochmed att detta hänt tidifgare avbröt jag passet, kände att det började svullna och nu på morgonen har jag PISS-ont


-Fråga VAD FAN ÄR DET SOM HÄNDER? och hur stärker jag muskeln som håller emot där? känns verkligen som att någonting "brister" eller "går av" men armen är helt funktionell nu, har bara ont som helvete i vissa lägen.

Nephelite
2014-02-27, 12:51
Längd 189 cm
Vikt 106kg
Ålder 21

Ristretto
2014-02-27, 14:05
Gå och kolla upp det hos någon som kan ställa en vettigare diagnos än "svaghet i ett visst läge".

bugsbunny
2014-02-28, 22:47
Hej Nephelite. Jag håller med ovan, gå till en sjukgymnast tex. och skaffa dig en diagnos.

Jag har haft strul med axeln i 2år därför att jag va för envis för att söka hjälp från början, tro mig du vill inte hamla här. Vad är bättre att inte kunna träna rejält på 1 år eller att aldrig mer kunna träna rejält igen?

Man brukar skilja på 2 fall. Det första är då det har inträffat ett trauma mot axeln, tex. som när du ramlade. Det andra är när detta inte har inträffat. Det kan vara allt från irritation i senfästen, utdragna ledband, instabilitet eller tom. skelettskada som orsakar din svaghet och smärta.

Och detta är VIKTIGT, träna inte något där du involverar axeln förrän du har fått din diagnos, speciellt inget som gör ont. Det kan verkligen förvärra situationen och du lär inte behöva vänta mer än 14 dagar för en tid.

Lycka till.