handdator

Visa fullständig version : Vill min kropp inte släppa på fettet?


FitnessE
2014-02-27, 10:06
Hej,

Jag drabbades för två år sen av något likande anorexi/ortorexi. Gick från att vara normaltränad (handboll i 10 år) och väga ca 57-59 kg till mina 170cm till att väga ca 48-50 kg. Såg ut som en galning även om jag inte såg det då. Tappade allt fett och alla muskler. Gick ganska fort upp från 50 kg till 55 men var rädd och låg kvar där trots träning ett par månader.

Nu har jag ca ett år senare blivit friskare även i huvudet och väger idag 68 kg och har styrketränat hela tiden, mestadels basövningar men också löpning/yoga.

Har lagt på mig mycket muskler med också mycket fett. Försöker nu deffa till mig lite men kropppen vägrar släppa på fettet, jag har varken minskat i mått eller på vågen trots mycket lite mat.

Kan det vara så att kroppen har så låg förbränning fortfarande att de inte vill släppa på fettet alls? Jag förstår kcal in/ut men jag kan inte gå längre än 1200. Kommer aldrig äta så lite igen.

Kan jag få igång kroppen på något sätt, kan det hjälpa att ligga viktstabil en längre tid? Några tips?

Skulle vilja se lite mer deffad ut...

charmed
2014-02-27, 14:50
Med hänsyn till din tidigare problematik skulle jag som lekman rekommendera dig att skippa deffandet för tillfället. Verkar absolut ta fram lite gamla tendenser runt ditt ätande och hur du ser din kropp.

Ligg på kcal-balans och träna så kommer din kropp förändras positivt mot det mer deffade hållet, samtidigt som du förmodligen kommer må bättre och förhindra att du faller i gamla ovanor.

svedemo
2014-02-27, 15:05
Kan det vara så att kroppen har så låg förbränning fortfarande att de inte vill släppa på fettet alls? Jag förstår kcal in/ut men jag kan inte gå längre än 1200. Kommer aldrig äta så lite igen.
Layne Norton pratar en del om att det kan vara på det här sätter i en serie om 3 videos under ämnet "Metabolic Damage". Han påtalar dock att hans iakttagelser inte är vetenskapligt bevisade. Han har även råd för hur han reparerar denna "skada" och hur man undviker den etc.

http://www.biolayne.com/videos/

FitnessE
2014-02-27, 15:23
Ja, har läst lite om metabolic damage, men också mycket om att det inte "stämmer".

Jag har inga problem med att ligga kvar som jag är. Tyckte bara att det vore kul att skala lite kroppsfett inför sommaren. Även om jag är frisk så är jag fortfarande tjej och vill såklart se snygg ut.

Har försökt ett tag med att höja kolhydraterna massa massa och sedan ett tag med att sänka. Även tung styrka med HIIT-intervaller 2 gånger i veckan. Händer inget alls trots massa protein och lite kcal. Inte alls på samma sätt som när jag gick ned sist.