handdator

Visa fullständig version : Ska jag bulka eller inte? Behöver tips/hjälp


Ludde456
2014-02-26, 22:04
Tjena!
För ett antal månader sedan (6-10) tränade jag väldigt väldigt aktivt. Tröttnade då jag aldrig såg något resultat. Var relativt mullig då (178 lång, 75kg) och körde helt utan proteinshakes etc.

Nu kör jag med 2-3 proteinshakes/dagen i samband med träning och försöker träna ca. 5-6 gånger i veckan, dock aldrig samma kroppsdel två dagar irad - såklart.

Nu är jag Ca. 180-182 och väger runt 64-65 kg och vill bygga muskler. Har köpt hem allt som jag behöver dvs. proteinpulver,kreatin,aminosyror och skall köpa PWO. Brukar behöva ära runt 2000-2300 kalorier för att hålla min vikt skulle jag tro?

Nu har jag varit igång i en månad och givetvis så förväntar jag mig inga mirakel men tycker väl allt att jag borde kunna öka lite vikter men nej - det går inte.

Kör ca. 6 reps per maskin och 3 set med den tyngsta vikten jag klarar för att bygga muskler helt enkelt. Men nu till själva "frågan" ska jag bulka?

Just nu har jag käkat så att jag kan hålla min vikt men som sagt märker inga resultat och har inte gått upp många gram utan står på exakt samma vikt. Att bulka skulle för mig innebära att äta ca 2800 kcal på dagen skulle jag tro och tänkte då köra detta med 6 dagars träning i ett par månader och sedan helt enkelt deffa tills jag tycker att min kropp ser okej ut. Men efter detta då? Ska jag träna för att behålla min muskelmassa?

Nu är det även såhär att jag är väldigt morgonpigg och föredrar att stiga upp 06,15 och träna vid 06,30, spelar det någon roll om jag tränar morgon/kväll. Brukar vara helt slut efter skolan eftersom att jag har väldigt långa och enformiga skoldagar. Förresten så är min ålder 16 år (Snart 17) ifall detta skulle spela någon roll.

Första dagen på bulken idag så om ni rekommenderar något annat sätt - hjälp mig gärna nu. Uppskattar alla tips och idéer!

Ludde

R Scarpa27
2014-02-26, 22:14
men herrreee.. kostillskott är inga muskelbildare utan hjälp på traven... (tillskott)
varför beställa så mkt? och speciellt under en bulk?

sen kvittar det om du tränar morgon eller kväll, tränar när du kan och har lust / energi & tid.
träna på och ät mat utan att sikta in dig på massa häftiga namn på kosttillskott.
kör isf en gainer i början.

och dryckerna är inte muskelbildande mer än en tillräcklig kost i form av mat som täcker dagsbehovet..
dock smidigt, och bra vid ont om tid för mat.

& ja. på 182 cm och 60 kilos klassen ska du inte deffaaaaa, du ville bygga muskler? och du är redan en speta med de kilorna till din längd, träna och överskott för din del.

Ludde456
2014-02-26, 22:15
Kan även nämna att mina kalorier består av - frukt,mycket kyckling,ris,fullkornspasta,proteinshake,tacosås,o st (främst lågprocentig fetaost),skinka,ibland en färdiglagad thaicube,flingor då dessa har OK med protein och är relativt nyttiga - så ingen pizza,godis etc. här inte. Det är strikt förbjudet.

Gillar inte gröt men är där någon annan som har tips på en bra frukost efter träningen? Special K har faktiskt relativt bra med protein för att vara flingor och är fettsnåla så kör på dem för tillfället. 150+ gram protein om dagen är det som gäller här.

King Grub
2014-02-26, 22:16
Bygger säkert bättre på pizza än på deffmaten du beskriver.

Ludde456
2014-02-26, 22:18
Anledningen är enkel - jag behöver proteinerna då jag satsar på 150g om dagen. Utan mina proteinshakes klarar jag aldrig detta. Kreatinet är ju även det väldigt bra. PWO är inte inköpt än och som det ser ut nu så skiter jag i det. Men resten behöver jag.

Men ska jag satsa på en bulk eller vad är alternativen? Har inga problem med att gå upp i vikt så att en gainer behövs inte och att bulka/deffa blir "relativt" lätt för mig har lätt att helt enkelt gå upp och ner.

Ludde456
2014-02-26, 22:19
Bygger säkert bättre på pizza än på deffmaten du beskriver.

Om det är så illa kan du hjälpa mig och komma med förslag på mat? Tycker inte om gröt/ägg annars går det mesta ner.

skum
2014-02-26, 22:35
Du är ju 16år, precis som jag. Bättre att lägga mer fokus på träningen och att vara aktiv än att nojja över mat, ät tills du blir mätt och går du upp i vikt för snabbt så minska portionerna litegrann. En pizza eller godis vid något enstaka tillfälle skadar inte heller

Ludde456
2014-02-26, 22:43
Vet att det inte skadar haha men som jag nämnde - går egentligen alldeles för lätt upp och ner i vikt. Har då inbillat mig att vid en bulkning så skulle jag kunna bygga en del muskler. Har även snackat med några som är ett år äldre och är bra tränade. Tipset är att träna mycket, ät mycket kycklingfilé, fick tips på vilket märke jag skulle köpa på respektive produkt, har försökt att äta enligt deras rådgivning och ätit den proteinmängd de rekommenderade men tydligen var en pizza bättre?!


Vet du hur många kalorier du brukar äta per dag skum och vad brukar du äta? :)

skum
2014-02-26, 22:48
Typisk dag
Frukost 2dl havregryn 1 dl keso ~400kcal
Mellanmål frukt eller något ~100 kcal
Lunch - skollunch 800-1100 kcal
Mellanmål - prottebar 220kcal
Middag - det som serveras hemma ~800-1100 kcal
Kvällsfika - 3dl yoghurt och flingor ~400-500kcal
+Post-wo på ~400kcal dagarna jag tränar
Inte för att jag räknar men det jag uppskattar det till

Ludde456
2014-02-26, 22:54
Okej du verkar jäkligt påläst, lite mer än mig helt enkelt. Du ligger på lite över 3000 kcal per dag. Vet du på vilken fettprocent du ligger och "märker" man av att du är ganska vältränad?

Undrar även om detta är under en bulkperiod eller om du alltid kör såhär och hoppar deff?
Hur är ditt träningschema, du tränar x? gånger per vecka och du tränar armar,ben etc. x?gånger per vecka?

Ber om ursäkt för att det är så många frågor, men då vi har mer eller mindre samma ålder och du har lyckats att gå upp en del i vikt så blir man ju nyfiken och jag behöver tips. Otroligt tacksam för alla svar! :)

skum
2014-02-26, 22:59
Varken deffar eller bulkar. Äter för att växa och mitt kroppsfett % har jag ingen aning om. Angående min träning kan du kolla igenom min journal

Ludde456
2014-02-26, 23:24
Okej, kollade igenom den och där fanns en hel del övningar som verkar vettiga som jag inte hade koll på hur man riktiga skulle utföra t.ex. dumbbell rows.

Till en början tänkte jag köra,
Armar & Mage
Ben
Bröst & Rygg
Armar & Mage
Ben
Bröst & Rygg

Tycker det låter vettigt - dock är det inte jag som är experten.

johnnie434
2014-02-27, 05:13
Okej, kollade igenom den och där fanns en hel del övningar som verkar vettiga som jag inte hade koll på hur man riktiga skulle utföra t.ex. dumbbell rows.

Till en början tänkte jag köra,
Armar & Mage
Ben
Bröst & Rygg
Armar & Mage
Ben
Bröst & Rygg

Tycker det låter vettigt - dock är det inte jag som är experten.

ett axelpass kan du slänga in iaf (;

Devil82
2014-02-27, 06:12
lite ojämna träningar kanske? armar och mage för mig tar mycket mindre tid än rygg och bröst.

Ludde456
2014-02-27, 08:01
Har ändrat lite.

Tänkte köra:

Armar,Bröst+Axlar,Rygg
Ben,mage
Armar,Bröst+Axlar,Rygg
Ben,Mage
Armar,Bröst+Axlar,Rygg
Ben,Mage

Då en hel del maskiner på gymmet är tillför axlar,rygg och biceps så tror jag detta koncept blir det bästa.

Ungefärlig träningstid 50~80 minuter.

tankoovich
2014-02-27, 08:28
Jag var i samma situation som dig för några månader sedan. Vägde 65 kilo på 179cm , sen dess har jag tränat 5x5 stronglifts och käkat som fan. Till en början räknade jag kalorier, men det blev jag knäpp på och valde att spara den delen till en framtida deff. Jag har uppskattat och försökt landat på cirkus 3000-3300 kcal per dag.
Pga min låga startvikt (skulle jag tro) har jag knappt lagt på mig mer fett än jag hade till en början.
Började som sagt på 65 kilo, nu 2,5 månad senare väger jag 73.. och som du ser har fett mängden inte ökat avsevärt mycket.http://img.tapatalk.com/d/14/02/27/ete8usaq.jpg
Kan även påpeka att jag inte ätit några kosttillskott alls, har haft funderingar på EAA men mer behövs inte.. lovar!
Är vanlig mat, drick mjölk om du har svårt att få i dig vad som krävs o kör stenhårt!


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Ludde456
2014-02-27, 15:08
Jag var i samma situation som dig för några månader sedan. Vägde 65 kilo på 179cm , sen dess har jag tränat 5x5 stronglifts och käkat som fan. Till en början räknade jag kalorier, men det blev jag knäpp på och valde att spara den delen till en framtida deff. Jag har uppskattat och försökt landat på cirkus 3000-3300 kcal per dag.
Pga min låga startvikt (skulle jag tro) har jag knappt lagt på mig mer fett än jag hade till en början.
Började som sagt på 65 kilo, nu 2,5 månad senare väger jag 73.. och som du ser har fett mängden inte ökat avsevärt mycket.http://img.tapatalk.com/d/14/02/27/ete8usaq.jpg
Kan även påpeka att jag inte ätit några kosttillskott alls, har haft funderingar på EAA men mer behövs inte.. lovar!
Är vanlig mat, drick mjölk om du har svårt att få i dig vad som krävs o kör stenhårt!


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk


Sjukt bra jobbat!
Har ju vägt en del förr och gymmat så kommer nog ha rätt lätt för att öka i vikt. Får ju inte i mig alla aminosyror så därför väljer jag att ta dem. Äter mycket såklart men ibland tycker jag att det är ganska svårt att fixa 150+ gram protein. Som idag har jag käkat, gröt (trots att jag avskyr det) med några få blåbär, rörde ner lite proteinpulver där med, lunchen blev kyckligfilé,fulkornpasta,curry thai krydda (kalorifri) och lite lite ketchup + gröt med blåbär där med. Gymmade även 06,30 imorse och som det känns nu är jag kapabel till att köra 7 gånger i veckan vilket kanske verkar överdrivet men har bestämt mig för att bygga snabbt. Någon grisbulk blir det inte utan lägger mig på stadiga 2800-3000 kcal om dagen och räknar dem via lifesum (mobilapp). Så nu är det slut på snacket och dags för jobbet. 75-80kg innan sommaren är över blir målet. Ligger på ca. 67 nu (utan kläder) sen får vi väl se om jag behöver deffa eller inte.

tankoovich
2014-02-27, 16:06
Sjukt bra jobbat!
Har ju vägt en del förr och gymmat så kommer nog ha rätt lätt för att öka i vikt. Får ju inte i mig alla aminosyror så därför väljer jag att ta dem. Äter mycket såklart men ibland tycker jag att det är ganska svårt att fixa 150+ gram protein. Som idag har jag käkat, gröt (trots att jag avskyr det) med några få blåbär, rörde ner lite proteinpulver där med, lunchen blev kyckligfilé,fulkornpasta,curry thai krydda (kalorifri) och lite lite ketchup + gröt med blåbär där med. Gymmade även 06,30 imorse och som det känns nu är jag kapabel till att köra 7 gånger i veckan vilket kanske verkar överdrivet men har bestämt mig för att bygga snabbt. Någon grisbulk blir det inte utan lägger mig på stadiga 2800-3000 kcal om dagen och räknar dem via lifesum (mobilapp). Så nu är det slut på snacket och dags för jobbet. 75-80kg innan sommaren är över blir målet. Ligger på ca. 67 nu (utan kläder) sen får vi väl se om jag behöver deffa eller inte.

Jag tycker det låter som om du har en liten ätstörning, när du bla nämner att du använder "kalorifri krydda". Jag lovar dig att du kommer få bättre ökning genom att käka utan att räkna. Lär dig uppskatta vad som är tillräckligt o fokusera på träningen.

Träna inte för mycket heller, lär dig att lyssna på din kropp, en vilodag här och där tror jag bara hjälper dig att återhämta kroppen och prestera bättre dagen efter.

Kör hårt, jag tror på dig!

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk