handdator

Visa fullständig version : Hur börja med träning? Anlita personlig tränare?!


Ciccia
2014-02-26, 20:12
Hej!

Jag har inte tränat så mycket i gymmet tidigare och funderar nu på att anlita personlig tränare (har mest gott på olika typer av pass, men tror det kan vara bra för min kropp med mer gymträning)

Vad kan vara bra att fråga den man planerar att anlita? Kan tänka mig att en del har olika fokus eller utbildning.

Vad kan vara bra att ha för startmål med sin träning?
Tänker lite att dels få bättre kondition men framförallt en starkare och smidigare kropp, har en del tunga lyft i mitt arbete och känner mig ibland stel som en pinne.

Det som gör att jag funderar på PT är att jag vill lära mig göra rätt från början (t.ex. lyfter på rätt sätt, visst man kan kolla videos på nätet och läsa sig till, men jag tror att det kan vara bra i början med någon som talar om hur man ska göra när man håller på och som kan ge tips och råd) Jag har på tidigare gym gått på ”gymintroduktion” men det som påverkat mig att jag inte varit mer i gymdelen på träningsställena är nog att jag känt mig osäker på att lyfta rätt och liknande.

För att få rutin i träningen tror jag också det kan vara bra att träffa en, jag får en morot och piska typ. Som nyinflyttad i staden känner jag inte så många direkt att träna med och att ha betalt för PT blir nog en riktig piska för att komma iväg (säger den snåla personen i mig)

Devil82
2014-02-26, 20:50
vissa PTn är bra, vissa mindre bra. Vore bra ifall du fick någon rekommenderad för dig.

ddavid
2014-02-26, 21:28
Tycker du ska boka in en träff med dom PT som finns på ditt nuvarande gym. Då kan du få veta mer om dom, deras utbildning, fokus och se huruvida personkemin finns där eller ej. Passa även på att be dom presentera ett upplägg på hur ett samarbete mellan er skulle kunna se ut för att nå just dina mål. En seriös PT anser jag inte bör ta betalt för en sådan träff.

Lyckligtvis är de PT där jag jobbar riktigt kunniga och brinner för sitt yrke och sina klienter, men man har ju tyvärr hört riktiga skräckexempel på annat håll.

Slutligen, var inte rädd för att ställa krav på din PT. Det är ju dina pengar och dennes jobb är ju att anpassa sig till dig och inte tvärtom, även om vissa kompromisser såklart måste ske.

IvarLudvig
2014-02-27, 20:16
Jag önskar att jag anlitat en pt när jag började träna. Hade spart år av resultatlös träning. Men leta reda på en duktig och välutbildad. Det finns många med en tvådagarsutbildning i ryggen där ute ;)

limenka
2014-02-28, 00:57
PT är säkert super men jag hade försökt träna på en atletklubb. När jag började träna var det lyckligtvis på en atletklubb vars medlemmar utan att tveka hjälpte mig med allt vad träning innebar. Är fortfarande kvar på den klubben bara för medlemmarna skull.

Loke
2014-02-28, 01:24
Jag önskar att jag anlitat en pt när jag började träna. Hade spart år av resultatlös träning. Men leta reda på en duktig och välutbildad. Det finns många med en tvådagarsutbildning i ryggen där ute ;)

Lite tveksam till om det verkligen är längden på utbildningen som avgör... Har stött på några kompetenta tränare som nog inte har utbildats mer än enstaka dagar här och där, och några med ganska lång utbildning som inte verkade kunna mer än att hurtigt vräka ur sig träningsfloskler.

Sen tycker jag iofs att man är lite vagt efterbliven om man under två dagar INTE lyckas greppa hur acceptabel lyftteknik ser ut i en handfull vanligt förekommande lyft. Hur bra man sen lyckas förmedla det handlar nog mer om hur många offer man får öva på.