handdator

Visa fullständig version : Håller nya schemat? (tränat 3 månader)


Garreet
2014-02-26, 18:34
Hej, har nu gymmat i 3 månader, men har då kört en 3-split
Funderar på att nu köra halvkropp, så att man hinner med varje muskel 2ggr/vecka + kondition. Hade tänkt ett schema som såg ut något såhär:

Måndag: ben, bröst, triceps
Tisdag: axlar, biceps, rygg, mage
Onsdag: kondition
Torsdag: ben, bröst axlar
Fredag: axlar, biceps, rygg, mage
Lördag/Söndag: en dag kondition, andra dagen vila. Så man får känna när man vill ta det ;)

Hade tänkt att jag kör 4 övningar (3x10/12) på stora muskelgrupper och 2-3 övningar (3x10/12) på mindre muskelgrupper.

Undrar om ni har någon input på detta schema, är det något som ska flyttas, eller byta dag?
Målet är att bli starkare, men samtidigt byta ut fettet man har på kroppen till muskler allteftersom.
Uppskattar input, säg vad ni tycker. Är jag helt åt h-vete fel ute eller kommer detta att funka bra?

MVh Garreet

Karl Pilkington
2014-02-26, 18:49
Det här känns sjukt rörigt….

Vore det inte enklare att köra ett push/pull/ben schema? Verkar tungt och konstigt det schemat du lagt upp. Kör du både bänk och böj på måndagar? Jag hade inte gillat den kombon och jag hade inte velat köra axlar dagen efter jag körde bänk/bröst. Att du sedan kör axlar både tors och fredag känns också konstigt. Särskilt med tanke på att du bara har tränat i 3 mån. Som att be om att bli skadad.

Mitt råd om du envisas med att träna 4 dagar i veckan är att köra Mån: Push Tis: Pull Ons: Vila Tors: Ben Fred: Push och sen vila över helgen. Börja sedan den nya veckan med ett pull-pass och låt schemat rulla på.

Jag tror dock att du skulle ha störst framgång med ett färdigt och beprövat styrkelyfts schema. finns här på brädan. Kolla ett 3 dagars 5x5 med fokus på basövningar så ska du se att musklerna växer.

Lycka till.

Animalisk
2014-02-26, 18:51
Varför inte köra ett klassiskt över/under, nu ser det mest ut som gott och blandat varje dag?

Mån: överkropp
Tis: underkropp

Tor: överkropp
Fre: underkropp

Ons, Lör, Sön Kör du cardio/vila efter dagsform.
Du kan ju även börja veckan med underkropp om du vill det gör jag.

Exempel på split:
http://www.muscleandstrength.com/workouts/daves-upper-lower-split.html

Karl Pilkington
2014-02-26, 18:51
Ngt ur den här listan hade jag valt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Garreet
2014-02-26, 19:52
Det här känns sjukt rörigt….

Vore det inte enklare att köra ett push/pull/ben schema? Verkar tungt och konstigt det schemat du lagt upp. Kör du både bänk och böj på måndagar? Jag hade inte gillat den kombon och jag hade inte velat köra axlar dagen efter jag körde bänk/bröst. Att du sedan kör axlar både tors och fredag känns också konstigt. Särskilt med tanke på att du bara har tränat i 3 mån. Som att be om att bli skadad.

Mitt råd om du envisas med att träna 4 dagar i veckan är att köra Mån: Push Tis: Pull Ons: Vila Tors: Ben Fred: Push och sen vila över helgen. Börja sedan den nya veckan med ett pull-pass och låt schemat rulla på.

Jag tror dock att du skulle ha störst framgång med ett färdigt och beprövat styrkelyfts schema. finns här på brädan. Kolla ett 3 dagars 5x5 med fokus på basövningar så ska du se att musklerna växer.

Lycka till.

Tack för kommentarerna, tyckte själv att detta kanske skulle bli lite rörigt, men tack för hjälpen!
Skulle du tro att det funkade med att köra upper/lower pass eller skulle du hellre ta ett 3 dagars 5x5? vad är för och nackdelar med dessa två scheman?
Tack i förskott ;)

Karl Pilkington
2014-02-26, 20:31
Tror inte det spelar så stor roll egentligen. Se till att muskelgrupperna får vila mellan passen, ha koll på progressionen och kör hårt när du är på gymmet så kommer du att växa. Kolla in t.ex. starting strängt eller liknande. Bumbis 3 dagars schema tycker jag är jättebra. Jag körde själv 3-split de första tre åren på gymmet. Nu köra jag 4 dagar efter Push/Pull/Ben upplägg. Om du kör en 3-split med t.ex. knäböj (som basövning) + ngr assistansövningar på Mån, Bänk och några assistansövningar för triceps och axlar på ons och marklyft + ngr olika roddövningar och biceps på fredag har du ett bra schema för hela kroppen. Om du efter ett år eller så känner att du vill byta eller lägga till fler dagar gör det isf.

ohrner
2014-02-26, 20:49
såhär lägger jag upp mitt halvkropp i allfall: kör

MÅNDAG: Överkropp
- Bänkpress 3x2-5
- Sned hantelpress 3x10-8
- Stångrodd 4x6-8
- Latsdrag 3x8-10
- Militärpress 3x4-6
- skullcrushers/smalbänk 3x8-10
- Stångcurl 3x10

TISDAG: Underkropp
- Marklyft 4x4
- Benspark 3x12
- Stela marklyft 3x8-10
- Stående Vadpress 3x10-12
- Repcrunches 3x12

TORSDAG: Överkropp
- Sned bänkpress 3x12
- cablecross 3x12
- T-bar 3x12
- Latsdrag 3x12
- Sidolyft 4x12
- Hantelcurl 3x12
- Pushdown 3x12

FREDAG: Underkropp
- Knäböj 4x4
- Benpress 3x10
- Lårcurl 3x10
- Stående vadpress 3x10
- Crunch maskin 3x12

har aldrig ökat så bra som jag gjort med halvkropp tycker jag!